• Σχόλιο του χρήστη 'Κώστας Κ.' | 15 Φεβρουαρίου 2019, 13:36

    Πάμε λίγο Ιστορικά να δούμε τι έχει γίνει 1- Το 1976 με τον Ν. 298/1976 ιδρύονται τα ΚΑΤΕΕ. 2- Το 1983 με τον Ν. 1404/1983 ιδρύονται τα ΤΕΙ (Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα)  και καταργούνται τα ΚΑΤΕΕ. Να σημειωθεί ότι κατά την κατάργηση των ΚΑΤΕΕ με τον νόμο αυτό ο νομοθέτης: (α) δεν όρισε καμία ισοτιμία αυτών με τα νέα τότε ΤΕΙ αφού απλά τα έκλεισε, (β) όρισε ότι τα επαγγελματικά δικαιώματα των νέων τότε σχολών ΤΕΙ ότι θα εκδοθούν από την πολιτεία το αργότερο έξη μήνες πριν την πρώτη αποφοίτηση, δηλαδή περί τα τέλη του 1985, (Ν. 1404/1983-Άρθρο 25 παρ. 2.γ στην σελίδες του νόμου 2575 & 2576) πράγμα που ποτέ δεν τηρήθηκε με αποκλειστική υπαιτιότητα της πολιτείας (η εφαρμογή του άρθρου αυτού ακόμη είναι σε εκκρεμότητα 30 χρόνια μετά), και (γ) όρισε μια σειρά μεταβατικών διατάξεων στο ΕΝΝΑΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ (Άρθρο 35 παρ. 1, 2, 3 & 4 στην σελίδα νόμου 2578) με βάση τις οποίες καθόρισε τους κανόνες μεταβίβασης της κινητής, της ακίνητης περιουσίας, των πόρων και τον τρόπο διευθέτησης των εκκρεμών δικαστικών αποφάσεων των ΚΑΤΕΕ στα ΤΕΙ ενόψει της κατάργησης τους. 3- Το 1989 με την έκδοση του Ν. 1865/1989 (ΦΕΚ 210 Α’-28/9/2989, Άρθρο 5, παρ. 1, σελίδα νόμου 4500) τα πτυχία ΚΑΤΕΕ, ΚΑΤΕ ορίζονται ισότιμα με αυτά των ΤΕΙ.  Να σημειωθεί εδώ παρακαλώ ότι ο νομοθέτης ασχολήθηκε διαχρονικά με τα ΤΕΙ και μετά από το 1983 όπου αυτά ιδρύθηκαν (Ν. 1404/83) καταρτίζοντας δύο  ακόμη νόμους, τον Ν. 2916/2001 και τον Ν. 3549/2007. Με βάση αυτούς τα αναμόρφωσε σε Ανώτατα τροποποιώντας τον ιδρυτικό νόμο των ΤΕΙ, τον Ν. 1404/1983, τόσο όσο θεώρησε αυτός απαραίτητο προκειμένου να πετύχει την ομαλή μετάβαση τους στο καθεστώς των  Ανώτατων και τις δύο φορές που ασχολήθηκε με αυτά. Από το γεγονός του ότι και στις δύο αυτές νομοθετικές μεταρρυθμίσεις  που έγιναν, τόσο το 2001 όσο και το 2007, ο νομοθέτης δεν έκανε απολύτως καμία αλλαγή στον συγκεκριμένο Ν. 1865/1989, καταλήγουμε στο αδιαμφισβήτητο αποτέλεσμα ότι τα πτυχία των ΚΑΤΕΕ του Ν. 298/1976 και ΤΕΙ του Ν.1404/1983 να  είναι ισότιμα με τα πτυχία Ανώτατων ΤΕΙ διάρκειας σπουδών οκτώ εξαμήνων όπως αυτά κατέληξαν με την εφαρμογή των νόμων Ν. 2916/2001 και Ν. 3549/2007. 4- Το 1992 σύμφωνα με την γενική απόφαση του Δ.Σ. του ΔΙ.Κ.Α.Τ.Σ.Α. (αρμόδιο όργανο για τις ισοτιμίες Ανωτάτων σχολών της εποχής εκείνης) 282/26.6.1992 περί Fachhochscule (FH), το ίδρυμα αυτό δεν αναγνωρίζεται ως ομοταγές των ημεδαπών ΑΕΙ.  Το ΔΙΚΑΤΣΑ βασίστηκε στο γεγονός ότι η διάρκεια σπουδών στα ιδρύματα αυτά είναι επτά (7) εξάμηνα, ενώ στα αντίστοιχα ημεδαπά AEI είναι δέκα (10) εξάμηνα. Η κρίση αυτή του ΔΣ του ΔΙΚΑΤΣΑ επικυρώθηκε δυο φορές από το ΣτΕ (Συμβούλιο της Επικράτειας) με τις αποφάσεις 3156/2001 & 1932/2002 του ΣΤ’ Τμήματος . Επομένως κατά την χρονική εκείνη περίοδο οι τίτλοι σπουδών των σχολών  Fachhochscule (FH) Γερμανίας δεν κατατάσσονται από την πολιτεία σε αυτούς των τότε ΑΕΙ ξεκάθαρα. 5- Το 1993 το Επιστημονικό Συμβούλιο του ΙΤΕ (Ινστιτούτο Τεχνολογικής Εκπαίδευσης του Π.Δ. 567/1984-ΦΕΚ 204 Α’) με την απόφαση του 32/7.12.1993, καθόρισε ότι τα πτυχία των αποφοίτων Fachhochscule (FH) είναι ισότιμα με αυτά των ΤΕΙ ομόφωνα και  ανεπιφύλακτα χωρίς να επιβάλει οποιοδήποτε περιοριστικό όρο ή αντισταθμιστικά μέτρα. Να σημειώσετε εδώ ότι την χρονική περίοδο εκείνη υπήρχαν στην χώρα σαν μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση μόνο τα Ανώτατα (AEI, Πανεπιστήμια, Πολυτεχνεία) και τα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (TEI). Έκτοτε με βάση την απόφαση ισοτιμίας αυτή του ΙΤΕ, και σε συνδυασμό με τον ισχύοντα μέχρι και σήμερα Ν. 1865/1989 περί ισοτιμίας πτυχίων ΚΑΤΕΕ-ΚΑΤΕ με ΤΕΙ,  οι απόφοιτοι Fachhochscule (FH) είναι ακαδημαϊκά ισότιμοι με τους απόφοιτους ΤΕΙ έχοντας τα επαγγελματικά δικαιώματα του Πτυχιούχου Μηχανικού Τεχνολογικής Εκπαίδευσης. Η απόφαση αυτή του ΙΤΕ από τότε εφαρμόζεται ανεπιφύλακτα από την Ελληνική Διοίκηση με την έγκριση όλων των Υπουργών που θήτευσαν στο Υπουργείο Παιδείας. Ενόψει δε του ότι, το Ινστιτούτο Τεχνολογικής Εκπαίδευσης δεν αποτελεί νομικό πρόσωπο εποπτευόμενο από τον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων αλλά δημοσία υπηρεσία υπαγόμενη σ' αυτόν, ο Υπουργός αυτός, εφόσον ήθελε κρίνει ότι διοικητική πράξη εκδοθείσα από το Επιστημονικό Συμβούλιο του Ινστιτούτου αυτού δεν είναι νόμιμη, έχει την εξουσία, ασκώντας ιεραρχικό έλεγχο νομιμότητας, να ακυρώσει την πράξη αυτή, διότι το Ι.Τ.Ε αποτελεί υπηρεσία του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων. Έτσι η απόφαση 32/7.12.1993 του ΙΤΕ τέθηκε σε εφαρμογή και μάλιστα ανεπιφύλακτα, αφού όχι μόνο ο έκτοτε αρμόδιος Υπουργός αλλά και κανένας άλλος φορέας όπως το ΤΕΕ που είχε έννομο συμφέρον δεν προσέφυγε ποτέ κατά αυτής στα αρμόδια όργανα της πολιτείας από της έκδοσης της. 6- Το 2001 με την έκδοση του Ν. 2916/2001 τα ΤΕΙ αναβαθμίζονται σε Ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα και έκτοτε αποτελούν τον Τεχνολογικό Τομέα της Ανώτατης Εκπαίδευσης της χώρας.  Να σημειωθεί εδώ παρακαλώ ότι: 6.1- θεσπίζοντας στον νόμο το άρθρο 5 παρ' 12 γ' καθώς και τη μεταβατική διάταξη του άρθρου 6 παρ' 6 β' του ιδίου νόμου θεμελιώνεται ακλόνητα το γεγονός ότι δεν μπορεί να τεθεί θέμα διαχωρισμού των πτυχίων ΤΕΙ πριν και μετά την ανωτατοποίηση τους, 6.2- Δεν επιβάλλεται καμία μετατροπή ή κατάργηση στον Ν. 1865/1989 και επομένως και από δεύτερη οδό δεν είναι δυνατός ο διαχωρισμός των πτυχίων ΤΕΙ σε αυτά τα πριν και μετά την ανωτατοποίηση τους, και 6.3- Στις μεταβατικές διατάξεις του νόμου δεν καταγράφεται με κανένα τρόπο η κατάργηση των ΤΕΙ του Ν. 1404/1983 και η ίδρυση νέων με την ίδια ονομασία με τον νέο τότε νόμο του 2001. Άλλωστε εάν συνέβαινε αυτό, ακόμη και εάν τα νέα τότε ΤΕΙ είχαν «καταργηθεί και ιδρυθεί» με τον εν λόγω νόμο Ν. 2916/2001 θα έπρεπε επειδή θα ήταν άλλη νομική οντότητα ο νομοθέτης να καθορίσει τους κανόνες μετάβασης των εκκρεμών υποχρεώσεων του καταργούμενου φορέα στον νέο όπως ακριβώς είχε γίνει το 1983 όταν καταργήθηκαν τα ΚΑΤΕΕ και ιδρύθηκαν τα νέα τότε ΤΕΙ (μεταβατικές διατάξεις Ν. 1404/83 στο ΕΝΝΑΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ, Άρθρο 35 παρ. 1, 2, 3 & 4 στην σελίδα νόμου 2578). Επομένως το ότι δεν υπάρχουν οι διατάξεις αυτές τεκμηριώνει  το γεγονός ότι τα ΤΕΙ δεν καταργήθηκαν και επανα-ιδρύθηκαν με τον Ν. 2916/2001 αλλά αναβαθμίστηκαν σε Ανώτατα. 7. Το 2003, το αρμόδιο για τις ισοτιμίες Ινστιτούτο Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΙΤΕ) απαντώντας σε αίτηση του Ευρωπαϊκού Κέντρου Επικοινωνίας Πληροφόρησης και Πολιτισμού για τις ισοτιμίες των ΤΕΙ εντός των ορίων της Ευρωπαϊκής Κοινότητας ορίζει τους τίτλους σπουδών που απονέμουν τα ΤΕΙ σαν ισότιμους με τους τίτλους σπουδών Diplom που εκδίδουν τα Γερμανικά Fachhochscule (επισυνάπτεται επιστολή ΙΤΕ-1252/14-7-2003 8. Το 2004, εκδίδεται η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου C-520/04 με την οποία ο Ευρωπαίος Δικαστής αποφασίζει ότι δεν είναι δίκαιο να αντιμετωπίζονται διαφορετικά πολίτες με τα ίδια δικαιώματα εντός των ορίων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σε πείσμα δε του Ευρωπαίου Δικαστή να αναφέρω ότι αν και τα δικαιώματα έχουν κριθεί δύο φορές μέχρι σήμερα εντός του Ελληνικού κράτους από τις αρμόδιους κρατικούς φορείς ΙΤΕ και ΔΟΑΤΑΠ και βρέθηκαν σαν ισότιμα με αυτά των αποφοίτων των σχολών Fachhochscule Γερμανίας, παρόλα αυτά το ΤΕΕ μας αντιμετωπίζει διαφορετικά. 9. Το 2005 εκδίδεται η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου C-274/2005 με την οποία ο Εισαγγελέας του δικαστηρίου αυτού στις προτάσεις του αναφερόμενος σε χώρες όπου  υπάρχουν επαγγέλματα που δεν έχουν ρυθμιστεί νομοθετικά όπως αυτό των Μηχανικών ΤΕΙ σήμερα στην Ελλάδα αλλά τα επαγγελματικά δικαιώματα ρυθμίζονται από ανεξάρτητες επαγγελματικές οργανώσεις όπως το ΤΕΕ που παρέχουν πλεονέκτημα στα μέλη τους  αναφέρει σαν νόμιμο στην παράγραφο 73 κατά λέξη: «Προκειμένου να καλυφθούν όλες οι περιπτώσεις τις οποίες μπορεί να αντιμετωπίσει ο επαγγελματίας, ο κοινοτικός νομοθέτης θεωρεί ότι τα επαγγέλματα που δεν κατοχυρώνονται νομοθετικά από το κράτος μέλος, αλλά ρυθμίζονται από ανεξάρτητες επαγγελματικές οργανώσεις που παρέχουν πλεονεκτήματα στα μέλη τους, πρέπει επίσης να εξομοιώνονται προς τα νομοθετικά κατοχυρωμένα επαγγέλματα.» 10. Επίσης την ίδια χρονιά, το 2005 δηλαδή, εκδίδονται οι αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου C-192/05 και C-318/05, με τις οποίες ο Ευρωπαίος Δικαστής αποφασίζει επίσης ότι δεν είναι δίκαιο να αντιμετωπίζονται διαφορετικά πολίτες με τα ίδια δικαιώματα εντός των ορίων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και πολλά άλλα . Τα ανέφερα από το σκεπτικό μιας υπόθεσης που εκδικάστηκε σχετικά με αναγνώριση επαγγελμάτων μηχανικού κτλ.. Θέλω να αναφέρω ότι οι ρυθμίσεις αυτές προέβλεπαν μεταβατικές διατάξεις για απόφοιτους πράγμα το οποίο δεν συμβαίνει εδώ. Επίσης ξανά παρουσιάζω το πολυετές πρόβλημα των επαγγελματικών δικαιωμάτων που επίσης όποια αλλαγή και να έχει γίνει μέχρι σήμερα δεν έχει δοθεί λύση. Η Ε.Ε γνωρίζοντας αυτήν τη πραγματικότητα, ότι δηλαδή τα πτυχία του Α’ κύκλου σπουδών της διαδικασίας της Bologna με ελάχιστη διάρκεια σπουδών τα τρία έτη, καλύπτουν πλήρως όλες τις απαραίτητες  γνώσεις, τα εξομοιώνει εμμέσως πλην όμως σαφώς με τίτλους σπουδών μεγαλύτερης διάρκειας. Έτσι σύμφωνα και με την 36/2005 οδηγία της Ε.Ε που αντικαθιστά την 89/48 προκύπτει ότι εφόσον ένα πτυχίο έχει ως ελάχιστη διάρκεια σπουδών (μεταδευτεροβάθμια) τα τρία έτη, τότε μπορεί να εξομοιωθεί και με πτυχία 4 ή και 5 ετών σπουδών. Η διαδικασία αυτή εφαρμόζεται ήδη και στη χώρα μας, όπου όπως έχει ήδη αναφερθεί και πιο πάνω, πτυχιούχοι κολλεγίων καθώς και ξένων ιδρυμάτων με τριετείς σπουδές, αποκτούν πλήρη επαγγελματική εξομοίωση με αποφοίτους Ελληνικών ΑΕΙ με διάρκεια σπουδών τα 4 ή και τα 5 έτη.  Έτσι το άρθρο 16 παρ΄7 του Ελληνικού Συντάγματος έχει de facto τροποποιηθεί όσον αφορά το θέμα της ποιοτικής διαφοροποίησης των πτυχίων Ανώτατης και Ανώτερης Εκπαίδευσης, τα οποία πλέον δεν διαφοροποιούνται στην Ε.Ε ήδη από το 1989. Έτσι συμπεραίνουμε Όσον αφορά τα εντός της Ελλάδας εκπαιδευτικά δρώμενα τα ΤΕΙ με βάση τις αποφάσεις των αρμοδίων για τις ισοτιμίες οργάνων της Ελληνικής πολιτείας διαχρονικά, από το 1993 μέχρι σήμερα, είναι ισότιμα με τα Fachhochscule (FH) Γερμανίας ανεξαρτήτως του τρόπου που αυτά είχαν οργανωθεί και λειτουργούσαν όλα αυτά τα χρόνια (Ν. 298/76, Ν. 1404/83, Ν. 2916/01 και Ν. 3549/07), Όσο δε αφορά τα σε Ευρωπαϊκό επίπεδο δεδομένα όπως αποδεικνύεται από τις επανειλημμένες αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου δεν είναι δίκαιο να αντιμετωπίζονται διαφορετικά πολίτες με τα ίδια δικαιώματα εντός των ορίων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πιστεύω τέτοιες ενέργειες δεν μπορούν να γίνουν σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα . Παράλληλα θα ήθελα να αναφέρω ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο δεν αναφέρει πουθενά τι θα γίνει με τους απόφοιτους όπως έγινε διαχρονικά με τα ΚΑΤΕΕ κτλπ. Να μεριμνήσει το υπουργείο και οι νομοθέτες για τους απόφοιτους και τους υπάρχοντες σπουδαστές σωστές και ισάξιες μεταβατικές διατάξεις και να μην αντιμετωπίζονται διαφορετικά οι πολίτες με τα ίδια δικαίωμα εντός της ευρωπαϊκής ένωσης.