• Σχόλιο του χρήστη 'Σωκράτης Δημητριάδης' | 2 Δεκεμβρίου 2010, 19:46

    Είναι γνωστό από τη γνωσιακή επιστήμη ότι η διαδικασία λήψης αποφάσεων στους ανθρώπους εξαρτάται σε πολύ μεγάλο βαθμό από το πλήθος των επιλογών που έχουν. Ένας μαθητής θα ιεραρχήσει πολύ διαφορετικά τις επιλογές του αν έχει να διαλέξει μεταξύ 10 ή 100 ή 1000 τμημάτων. Ψυχολογικά πειράματα έχουν δείξει ότι όσο αυξάνεται ο αριθμός των επιλογών τόσο δυσκολεύει η διαδικασία λήψης αποφάσεων. Όταν μάλιστα ο αριθμός των επιλογών είναι μεγαλύτερος από αυτόν που μπορεί να διαχειριστεί αποτελεσματικά ο εγκέφαλος, οι άνθρωποι συχνά παραιτούνται ή αναβάλουν τη διαδικασία λήψης αποφάσεων. Επομένως, στο θέμα της κατάθεσης του μηχανογραφικού, είναι πολύ σημαντικό ο μαθητής να καταφέρει να ελαχιστοποιήσει τις επιλογές του ώστε να πάρει τις αποφάσεις του ευκολότερα. Για τους μαθητές που γνωρίζουν τι ακριβώς θέλουν να σπουδάσουν δεν έχει ιδιαίτερη σημασία πότε ακριβώς θα συμπληρώσουν το μηχανογραφικό διότι το πλήθος των επιλογών τους δε διαφοροποιείται σημαντικά πριν και μετά τις εξετάσεις. Για τους μαθητές όμως που δεν έχουν σαφή επαγγελματικό προσανατολισμό, το πλήθος των επιλογών τους πριν τις εξετάσεις είναι τεράστιο (το σύνολο των τμημάτων των τομέων που ανήκουν), ενώ μετά την ανακοίνωση των βαθμολογιών τους περιορίζεται σημαντικά και τους βοηθάει να πάρουν τις αποφάσεις τους ευκολότερα. Δεδομένου ότι το εκπαιδευτικό μας σύστημα δεν προσφέρει στους μαθητές έναν ικανοποιητικό επαγγελματικό προσανατολισμό, οφείλουμε τουλάχιστον να τους δώσουμε το δικαίωμα να πάρουν τις αποφάσεις τους τη στιγμή που αυτοί νιώθουν πιο έτοιμοι. Επομένως, μια καλή εναλλακτική λύση θα ήταν να επιτρέπεται η υποβολή των μηχανογραφικών για μεγάλο χρονικό διάστημα που θα κυμαίνεται τόσο πριν όσο και μετά την ανακοίνωση των βαθμολογιών. Γιατί όχι από το Μάρτιο μέχρι τον Αύγουστο? Και ο κάθε μαθητής θα επιλέγει μόνος του τη στιγμή που αυτός θεωρεί καταλληλότερη. Με τον τρόπο αυτό παύει να υπάρχει το τεχνητό δίλημμα "πριν ή μετά" και, επιπλέον, κατανέμεται πολύ καλύτερα ο φόρτος εργασίας του υπουργείου και των εκπαιδευτικών μονάδων.