Αρχική Εθνική Στρατηγική για την Ανώτατη Εκπαίδευση2. Πτυχία με αντίκρισμα: νέα οργάνωση της μάθησης και των προγραμμάτων σπουδών που διευκολύνουν την κινητικότητα και ενισχύουν τη διεπιστημονικότηταΣχόλιο του χρήστη Ιωάννης Ε. Μανομενίδης | 3 Δεκεμβρίου 2010, 01:35
Σήμερα, όλοι γνωρίζουμε ότι το επίπεδο των φοιτητών των ΤΕΙ δεν είναι το καλύτερο δυνατό για να είναι εφικτό όλοι οι φοιτητές να μπορούν να ανταποκριθούν σε υψηλό επίπεδο σπουδών. Προφανώς υπάρχουν και καλοί φοιτητές, όμως αναφέρομαι στους «χειρότερους» και προφανώς το αναφέρω ως «χειρότερους» από πλευράς ακαδημαϊκών δυνατοτήτων (και κανείς δεν μπορεί ειλικρινά να υποστηρίξει ότι φοιτητές που εισάγονται με βαθμολογίες πολύ κάτω της βάσης έχουν υψηλό ακαδημαϊκό επίπεδο με απαιτήσεις). Είναι στρουθοκαμηλισμός να μην το διαπιστώνουμε. Όμως είναι βέβαιο, ότι οι φοιτητές των ΤΕΙ είναι ουσιωδώς (κι όχι τυπικά) υψηλότερου ακαδημαϊκού επιπέδου από τους περισσότερους μαθητές των ΙΕΚ. Θεωρώ ότι όταν ένας φοιτητής του ΤΕΙ ολοκληρώνει τα 2 έτη σπουδών, όση είναι η διάρκεια φοίτησης στο ΙΕΚ, θα πρέπει να μπορεί να συμμετάσχει στις εξετάσεις πιστοποίησης του ΟΕΕΚ και να αποκτήσει επαγγελματικά δικαιώματα. Ενδεχομένως τα ΤΕΙ να αντλούσαν από την Πολιτεία το δικαίωμα διενέργειας των εξετάσεων αυτών για όλους (κι έτσι να αποκτούσαν τα ΤΕΙ ένα ευρύτερο κοινωνικό ρόλο και καλύτερη διασύνδεση με την αγορά εργασίας). Αυτό έχει πολλαπλά οφέλη στους φοιτητές και στο ΤΕΙ, διότι ακόμη και οι καλοί φοιτητές, θα μπορούν να εργαστούν στο αντικείμενο τους και να αποκτήσουν χρήσιμη επαγγελματική πείρα, χωρίς ανάγκη να περιμένουν να κάνουν μία τυπική πρακτική άσκηση. Ιδιαίτερα όμως κάποιοι φοιτητές που είτε αντιμετωπίζουν δυσχέρειες στη φοίτηση τους είτε αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα, θα μπορούν έτσι να βρουν επαγγελματική διέξοδο και παράλληλα να εκτονωθεί η πίεση για απόκτηση πτυχίου και η υποβάθμιση του πτυχίου του ΤΕΙ, διότι όλοι γνωρίζουμε ότι όταν ένας φοιτητής (από αυτούς που σε ένα αξιόλογο ίδρυμα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης δεν θα είχε βάσιμες πιθανότητες να πάρει πτυχίο) αλλά έχει πολλά χρόνια φοίτησης, τελικώς θα πάρει το πτυχίο είτε φιλοτιμώντας τους καθηγητές, είτε αξιοποιώντας τις αδυναμίες του εξεταστικού μας συστήματος. Συνεπώς, η συσχέτιση διδακτικών μονάδων, μεταξύ ΤΕΙ και ΙΕΚ, κι αντιλαμβάνοαι ως πιο χρήσιμη την κατεύθυνση από το ΤΕΙ προς το ΙΕΚ, έχει ουσιωδώς πρακτική αξία. Επιπλέον, κανείς δεν εμποδίζει ένα φοιτητή (ακόμη κι ένα σημερινό «κακό» φοιτητή) που θα αποκτήσει επαγγελματική πείρα και θα ωριμάσει μέσα από την αγορά εργασίας, να επιστρέψει μετά από χρόνια στα θρανία και να έχει καλύτερη αντίληψη για τα μαθήματα που τώρα του φαίνονται «κινέζικα». Να σας αναφέρω απλά ότι σε ορισμένα τμήματα που εισάγονται φοιτητές από διαφορετικές δέσμες (λ.χ. κλασσικές), οι φοιτητές κάποιας δέσμης έχουν παντελή αδυναμία να αντιληφθούν ορισμένα μαθήματα (ποσοτικά), λόγω απουσίας σχετικού υπόβαθρου ή και εμπειρίας, κάτι που μπορεί να καλυφθεί εάν ο φοιτητής εμπλακεί με μία περίοδο επαγγελματικής απασχόλησης.