Αρχική Εθνική Στρατηγική για την Ανώτατη Εκπαίδευση2. Πτυχία με αντίκρισμα: νέα οργάνωση της μάθησης και των προγραμμάτων σπουδών που διευκολύνουν την κινητικότητα και ενισχύουν τη διεπιστημονικότηταΣχόλιο του χρήστη Ε Κέλλης | 3 Δεκεμβρίου 2010, 01:28
1. Να θεσμοθετηθεί η έννοια της πλήρους και της μερικής παρακολούθησης ενός πανεπιστημιακού προγράμματος σπουδών. 2. Στην περίπτωση της πλήρους φοίτησης, να θεσμοθετηθούν τα προαπαιτούμενα μαθήματα και γενικά να γίνει μια τέτοια διάρθρωση των επιλογών του φοιτητή ως προς το πρόγραμμα σπουδών, ώστε να καθοδηγείται η εκπαιδευτική διαδικασία, για να αποφευχθούν φαινόμενα του τύπου όπου κάποιος φοιτητής έχει περάσει το ειδικό μάθημα κατεύθυνσης αλλά χρωστάει το εισαγωγικό μάθημα. 3. Να μην επιτρέπεται η παραμονή φοιτητών στο πρόγραμμα μετά από δύο συνεχείς αποτυχίες. Στην περίπτωση αυτή, να δίνεται η δυνατότητα εξαίρεσης από μια (1) εξεταστική περίοδο, όταν συντρέχει σοβαρός λόγος. 4. Εναλλακτικά εάν παραμείνουμε στο παρών καθεστώς, όταν ένας φοιτητής / τρια περνάει τις εξετάσεις μετά από δυο φορές, θα πρέπει να του απονέμεται ο ελάχιστος αποδεκτός βαθμός και σε καμία περίπτωση ο μέγιστος (10). Με αυτόν τον τρόπο θα αποφευχθεί η κατάφωρη αδικία όπου ένας φοιτητής λαμβάνει το πτυχίο του σε 4 χρόνια με ένα βαθμό Χ και ένας άλλος κάνει το ίδιο σε 8 χρόνια. 5. Να δίνεται η δυνατότητα μερικής παρακολούθησης του προγράμματος σε φοιτητές ειδικών κατηγοριών και μετά από τεκμηρίωση από πλευράς των φοιτητών. Στη περίπτωση αυτή καθορίζεται ένας συγκεκριμένος χρόνος και πλάνο μαθημάτων που οδηγούν στην λήψη του πτυχίου. 6. Να είναι υποχρεωτική η δημοσίευση των περιγραμμάτων των μαθημάτων, της ύλης του μαθήματος και των κριτηρίων της αξιολόγησης μαζί με την αντίστοιχη ποσόστωση τους από την έναρξη του ακαδημαϊκού έτους. 7. Η διαδικασία της εξέτασης να πραγματοποιείται με βάση τα αρχικά κριτήρια αξιολόγησης που θεσπίστηκαν από την αρχή. 8. Να πραγματοποιείται έλεγχος των γραπτών σε περίπτωση που όλοι οι βαθμοί που απονεμήθηκαν σε μια εξεταστική περίοδο ενός μαθήματος είναι κάτω από την βάση ή όταν όλοι οι βαθμοί είναι πάνω από 9 και, να καλείται ο διδάσκων να παρέχει εξηγήσεις, όπου αυτό καθίσταται αναγκαίο. 9. Στο πλαίσιο της διαφάνειας, να δημοσιεύονται οι μέσοι όροι της βαθμολογίας του κάθε μαθήματος στο διαδίκτυο. 10. Να ενισχυθεί η σημαντικότητα της διπλωματικής εργασίας και της πρακτικής άσκησης 11. Τα πρόγραμμα σπουδών σχολών ιδίου αντικειμένου θα πρέπει να είναι παρόμοια για όλα τα πανεπιστήμια της χώρας, τουλάχιστον επί τοις αρχής. 12. Το πρόγραμμα σπουδών θα πρέπει να αξιολογείται διαδικτυακά από τους φοιτητές –τριες και διδάσκοντες κάθε χρόνο και τα αποτελέσματα να κοινοποιούνται στην κεντρική διοίκηση αλλά και σε κάθε διδάσκοντα ξεχωριστά. 13. Τα προγράμματα σπουδών θα πρέπει να μεταβάλλονται κατά τέσσερα χρόνια και η μεταβολή τους να τεκμηριώνεται απο ειδικές ομάδες εργασίας μετά από εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση τους. 14. Να θεσμοθετηθεί η επιτροπή παρακολούθησης της πορείας των αποφοίτων του κάθε προγράμματος. 15. Να ενισχυθεί ο ερευνητικός – πρακτικός χαρακτήρας των μαθημάτων, σε εξειδικευμένους στόχους που θα θέσει κάθε τμήμα- σχολή σε συνάφεια με την ερευνητική εξειδίκευση των μελών ΔΕΠ της.