Αρχική Συνέργεια Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος με Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης, Τ.Ε.Ι. Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και Τ.Ε.Ι. Κεντρικής ΜακεδονίαςΆρθρο 02 – Σχολές και Τμήματα του ΔΙ.ΠΑ.Ε.Σχόλιο του χρήστη Φαίδρα Ελευθερίου | 20 Φεβρουαρίου 2019, 19:39
Ονομάζομαι Φαίδρα Ελευθερίου, είμαι Χημικός με διδακτορικό στο αντικείμενο της Βιοχημείας και είμαι Αναπληρώτρια καθηγήτρια Κλινικής Χημείας – Βιοχημείας. Γράφω τα παρακάτω ως Χημικός, Βιοχημικός και ως καθηγήτρια του Τμήματος Ιατρικών Εργαστηρίων. Με αυτές τις ιδιότητες θα ήθελα να εκφράσω την άποψή μου σχετικά με τα σχόλια του κ. Πέτρου Β. Θεωρώ οτι όλοι οι απόφοιτοι αυτών των Σχολών αντιλαμβάνονται τη διαφορετικότητά τους από τους Biomedical Scientists. Παντού στον κόσμο υπάρχουν τετραετούς φοίτησης και ανώτατης εκπαίδευσης Βιοχημικοί, Βιολόγοι, Χημικοί όπως και παράλληλα με αυτούς υπάρχουν και οι επίσης τετραετούς φοίτησης, ανώτατης εκπαίδευσης Βιοϊατρικοί Επιστήμονες (Ευρώπη: Biomedical Scientists, Αμερική: Medical Laboratory Technologists (also known as Medical Laboratory Scientists). Στην Αμερικοί Βιοχημικοί, Βιολόγοι και Χημικοί μπορούν να γίνουν Medical Laboratory Scientists, χρησιμοποιώντας το υπόβαθρο που τους δίνει το πτυχίο τους και ακολουθώντας επιπλέον σπουδές μετά τη λήψη του πτυχίου. Επιτρέψτε μου να μη συμφωνήσω με τη διατύπωση οτι οι Χημικοί, Βιοχημικοί και Βιολόγοι ανήκουν στους Βιοϊατρικούς Επιστήμονες. Όλοι αυτοί οι Επιστήμονες έχουν πολλές και αξιόλογες γνώσεις σε διάφορα αντικείμενα και ίσως και ένα μικρό στοιχειώδες υπόβαθρο σε ιατρικές γνώσεις, βιολογικούς δείκτες και διαγνωστικές τεχνικές που δε μπορεί να συγκριθεί με τις τεσσάρων ετών γνώσεις και δεξιότητες ενός βιοϊατρικού επιστήμονα. Όλες αυτές οι ειδικότητες πρέπει να υπάχουν και να είναι διακριτές και αλληλεπικαλυπτόμενες. Οι αντίστοιχοι επιστήμονες μπορούν να δραστηριοποιηθούν σε πολλούς τομείς εκτός του χώρου της εργαστηριακής διάγνωσης, μπορούν όμως με επιπλέον εκπαίδευση (μεταπτυχιακό, διδακτορικό) να εργαστούν και σε αυτόν το χώρο, όπως και στο εξωτερικό. Και σε αυτόν τον χώρο βρίσκουν τη θέση τους όλοι. Οι Χημικοί ακολουθούν σπουδές τεσσάρων ετών στα πλαίσια των οποίων μαθαίνουν από Οργανική Σύνθεση, Φυσικοχημεία και Κβαντική Χημεία έως Αναλυτική Χημεία και Βιοχημεία και από τη χημεία των πλαστικών, των χρωμάτων και των τροφίμων έως την Κλινική Χημεία. Μπορεί να είναι γενικά εξοικιωμένοι με εργαστηριακές και αναλυτικές τεχνικές αλλά χρειάζονται επιπλέον εκπαίδευση για να μάθουν αυτά που μαθαίνουν στα τέσσερα χρόνια Εκπαίδευσής τους οι Biomedical Scientists. Οι Βιοχημικοί αποκτούν πληθώρα γνώσεων που μπορεί να καλύψει από τη Βιοχημεία των φυτών έως του ανθρώπου και από τη βιοενέργεια και τους βιοαντιδραστήρες έως τη διερεύνηση του ανθρώπινου γονιδιόματος. Ανάλογα οι βιολόγοι μαβαίνουν από τη βιολογία των φυτών έως των εντόμων και των ζώων. Φυσικά, όλοι αυτοί εξοικιώνονται σε τεχνικές που αξιοποιούνται και στη διαγνωστική, αλλά δε μπορούν να χαρακτηριστούν με τη λήψη του πτυχίου τους ως Βιοϊατρικοί Επιστήμονες. Από την άλλη, οι Βιοϊατρικοί Επιστήμονες σε όλο τον κόσμο έχουν συγκεκριμένη εκπαίδευση και επαγγελματικά δικαιώματα και σε κάθε περίπτωση περιλαμβάνει την εφαρμογή εργαστηριακών τεχνικών για διαγνωστικούς σκοπούς https://www.prospects.ac.uk/job-profiles/biomedical-scientist). H εκπαίδευση, οι δυνατότητες Επαγγελματικής αποκατάστασης και τα Επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων του Τμήματος Τεχνολόγων Ιατρικών Εργαστηρίων είναι αντίστοιχα με αυτά των αποφοίτων αντίστοιχων Βρετανικών Πανεπιστημιακών Τμημάτων που χαρακτηρίζονται ως Biomedical Scientists (https://www.prospects.ac.uk/job-profiles/biomedical-scientist). Αντίστοιχη εκπαίδευση και επαγγελματικές δυνατότητες έχουν στην Αμερική οι απόφοιτοι ανάλογων Τμημάτων ΤΕΤΡΑΕΤΟΥΣ φοίτησης που χαρακτηρίζονται ως Medical Technologist (ΜΤ), κατά τον παλαιότερο όρο ή Medical Laboratory TECHOLOGISTS (also known as Medical Laboratory SCIENTISTS) κατά τον πιο σύγχρονο όρο. Στην Αμερική εκτός από τους τετραετούς εκπαίδευσης Technologists ύπάρχουν και οι διετούς φοίτησης Technicians που κάνουν απλούστερες εργαστηριακές εξετάσεις ρουτίνας υπό την επίβλεψη των Technologists. Επομένως οι Τεχνολόγοι διακρίνονται σαφώς από τους διετούς φοίτησης τεχνικούς (rechnicians). Οι technicians θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως βοηθοί ή παρασκευαστές. Οι Τεχνολόγοι, ΟΧΙ. Δείτε στην ιστοσελίδα: (https://www.bls.gov/ooh/healthcare/medical-and-clinical-laboratory-technologists-and-technicians.htm#tab-2) “Both technicians and technologists perform tests and procedures that physicians and surgeons or other healthcare personnel order. However, technologists perform more complex tests and laboratory procedures than technicians do. For example, technologists may prepare specimens and perform detailed manual tests, whereas technicians perform routine tests that may be more automated. Medical laboratory technicians usually work under the general supervision of medical laboratory technologists or laboratory managers”. Στη Θεσσαλονίκη, οι φοιτητές του Τμήματος Ιατρικών Εργαστηρίων ακολουθούν σπουδές τετραετούς φοίτησης ανώτατης εκπαίδευσης, τις οποίες οι καθηγητές Πανεπιστημίου του Εξωτερικού στα πλαίσια της Εξωτερικής Αξιολόγησης του Τμήματος (2012) αντιστοίχισαν με αυτές των Biomedical Scientists της Ευρώπης και των Medical Laboratory Technologists της Αμερικής (βλέπε Εξωτερική Αξιολόγηση EER, page 8, https://mlsteithe.webs.com/ και https://www.modip.teithe.gr/?r=ektheseis/ektheseis-eksoterikis-aksiologisis-tmimaton) "The External Evaluation Committee (EEC) is satisfied that the programme achieves the Department goals and objectives detailed in IER. .. These objectives were set against relevant International Standarts such as for example: BSc of Biomedical Sciences ..." Επιπλέον, η ένωση των αποφοίτων τους (Πανελλήνια Ένωση Τεχνολόγων Ιατρικών Εργαστηρίων, ΠΕΤΙΕ, ανήκει στην International Federation of Biomedical Laboratory Science (wwwifbls.org/index.php/membership/members). Επομένως, αν θέλουμε να ακολουθήσουμε τα Ευρωπαϊκά πρότυπα, η ονομασία που αρμόζει στο Τμήμα είναι Τμήμα Βιοϊατρικών Επιστημών. Μετονομασία με προσθήκη του προθέματος bio- πρότειναν οι εξωτερικοί αξιολογητές ήδη από το 2012 (External Evaluation Report, page 22. (https://mlsteithe.webs.com/ και https://www.modip.teithe.gr/? r=ektheseis/ektheseis-eksoterikis-aksiologisis-tmimaton) Σεβαστείτε τη διάθεση και τη δυνατότητα του Τμήματος να παραμείνει ως αυτόνομο Τμήμα κατ’ αναλογία με αντίστοιχα Τμήματα του εξωτερικού. Σε σχέση με τον εξοπλισμό του Τμήματος, το Τμήμα δεν έχει τίποτε να ζηλέψει αλλά και σχεδόν τίποτε να αξιοποιήσει από έναν εξοπλισμό Τμήματος Αισθητικής, είναι καλά εξοπλισμένο και αξιοποιεί τον εξοπλισμό του επάξια παράγοντας τόσο εκπαιδευτικό όσο και ερευνητικό έργο με συνεχή προσπάθεια να βελτιώνεται και να αναπτύσσεται προς την κατεύθυνση αυτή. (δείτε ιστοσελίδα Τμήματος - έρευνα- ενδεικτικές εργασίες: 2009-Ιανουάριο 2018: http://www.mls.teithe.gr/?page_id=3906 και Current Topics in Medicinal Chemistry - Abstract ahead of print για 2019) Το Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας θα μπορούσε να παραμείνει ως αυτόνομο Τμήμα με προοπτικές αν στελεχωθεί με κατάλληλο εξοπλισμό και αν μάλιστα αναπτύξει και τον Τομέα της Κοσμητολογίας που υπάρχει στην ανώτατη εκπαίδευση σε παγκόσμιο επίπεδο. Ας αναζητήσει τη θέση του στο νέο Πανεπιστήμιο με τρόπο που να μην επηρεάζει την πορεία ενός Τμήματος που μπορεί να παραμείνει αυτόνομο και έχει εκφράσει και στηρίξει αυτή την άποψη μέσω εμπεριστατωμένων εκθέσεων και αποφάσεων συλλογικών ακαδημαϊκών οργάνων.