• Σχόλιο του χρήστη 'Παναγιώτης Π. Κ.' | 3 Δεκεμβρίου 2010, 20:04

    Τυχαίνει φέτος να είμαι μαθητής της τρίτης τάξης του Λυκείου, αυτής στην οποία τόσες αρνητικές πτυχές πάντα φροντίζουμε να εντοπίζουμε, και μ’ αυτή μου την ιδιότητα εκφράζω την πεποίθησή μου ότι ο χρόνος κατάθεσης των Μηχανογραφικών Δελτίων των υποψηφίων ελάχιστη σημασία έχει σε σύγκριση τόσο με τα πραγματικά προβλήματα της σύγχρονης μας εκπαιδευτικής πραγματικότητας όσο και με την ουσία της διαγωνιστικής διαδικασίας των Πανελληνίων Εξετάσεων. Είμαι ένας από αυτούς που τον επόμενο Μάιο θα διαγωνιστούν για την είσοδο τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με δεδομένα ενός συστήματος πολύπλευρα προβληματικού, ελαττωματικού και επιφανειακού στην εξέταση των υποψηφίων. Ας έχουμε και αυτό υπόψη μας πριν από οποιαδήποτε άλλη επισήμανση. Παρ’ όλ’ αυτά, δε μπορώ να καταλάβω γιατί η κατάθεση των Μηχανογραφικών Δελτίων πριν από τη διαδικασία των εξετάσεων καταδικάζεται ως τόσο προβληματική, απ’ τη στιγμή που σε πολλές άλλες περιπτώσεις δεχόμαστε ως απόλυτα ορθή την ακολουθία «ορισμός στόχου - προσπάθεια εκπλήρωσης επιδιώξεων - επίτευξη αρχικού στόχου ή αποτυχία και επαναδιαπραγμάτευση». Δεχόμαστε δηλαδή πως είναι λογικό να θέτουμε αρχικά ένα στόχο, για την επίτευξη του οποίου στη συνέχεια ο καθένας μας αγωνίζεται και προσπαθεί στο μέτρο των δυνατοτήτων του, με απώτερο σκοπό την επιτυχία. Σ’ αυτή τη βάση, δε θα μπορούσα να μη θεωρήσω λογική την αλλαγή του χρόνου συμπλήρωσης και κατάθεσης των Μηχανογραφικών Δελτίων των υποψηφίων. Επιπλέον, οι παράγοντες εκείνοι που σε κάθε περίπτωση καθορίζουν πριν απ’ οτιδήποτε άλλο αξιοκρατικά και ανεξάρτητα από το χρόνο κατάθεσης του Μηχανογραφικού του Δελτίου τη μετάβασή του υποψηφίου στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι αν μη τι άλλο η αξία και η επίδοσή του. Τώρα, αν το ισχύον εκπαιδευτικό σύστημα προετοιμάζει και εφοδιάζει τους μελλοντικούς φοιτητές με αξιοπρεπή εφόδια γνωστικής επάρκειας, αυτό είναι ένα άλλο ζήτημα για διαβούλευση με πολύ μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Ένα σωστά συμπληρωμένο Μηχανογραφικό Δελτίο είναι αδιαμφισβήτητα σημαντικό στάδιο της όλης διαδικασίας, αλλά σε καμία περίπτωση δε θα μπορούσε να αναχθεί σε πρωτεύοντα παράγοντά της. Οι αγχωτικές και ανάλγητα διαγωνιστικές Πανελλήνιες Εξετάσεις βρίθουν όντως προβλημάτων, είναι, όμως, αυτό στο οποίο προς το παρόν αρκούμαστε. Δε χρειάζεται να προσπερνάμε τη διαγωνιστική τους ουσία και να καταπιανόμαστε με τη δημιουργία και εξέταση ζητημάτων τουλάχιστον πολύ μικρότερης σημασίας. Ας μην ξεχνάμε, όμως, και το «αλλά»… Αν χρειάζεται πράγματι να εξετάσουμε κάτι, αυτό ας είναι η υπερβολή της απαίτησης από εφήβους να έχουν στα δεκαεφτά τους σταθερά σχηματοποιημένες ακαδημαϊκές και στη συνέχεια επαγγελματικές επιλογές∙ ο ελλιπής επαγγελματικός προσανατολισμός σε μια δευτερο-βάθμια εκπαίδευση που κυριολεκτικά «χάνει από παντού» -τρομερές υλικοτεχνικές ελλείψεις, ποιοτικό χάσμα ανάμεσα σε δημόσια και ιδιωτικά Σχολεία, αλλά ακόμη και σε δημόσια εκπαιδευτήρια πρώτης και δεύτερης διαλογής∙ ο όγκος του υλικού προς εξέταση, που μόνο κριτικά δεν προσεγγίζεται∙ η προκλητική απουσία του πολιτισμού από την εκπαιδευτική καθημερινότητα της πλειοψηφίας των Ελλήνων μαθητών∙ η αποθέωση της παραπαιδείας και του φροντιστηρίου ως αυτονόητου και απαραίτητου πια εκπαιδευτικού θεσμού… Έχω υπάρξει μαθητής Σχολείου που υπερέβαινε τρεις φορές τις δυνατότητές του και υποβάθμιζε ισόποσα και την ποιότητά του. Ποιο ΓΡΑ.Σ.Ε.Π. και ποια ακροθιγής -γιατί τέτοια θέματα είναι επιφανειακά σε σχέση με τα ουσιαστικά προβλήματα της Εκπαίδευσης- αλλαγή ως προς τα Μηχανογραφικά θα βοηθήσει τους μαθητές αυτών των Σχολείων να ξεφύγουν από τη σημερινή μιζέρια; Πόσους ώριμους και κατασταλαγμένους μαθητές μπορείτε να μετρήσετε σε ένα σύστημα που μόνο την ουσία της Παιδείας δεν προάγει; Ο χρόνος κατάθεσης των Μηχανογραφικών Δελτίων μπορεί και μάλλον θα αλλάξει. Δεν αμφιβάλλουμε ότι τελικά αρκετά επιχειρήματα θα καταστρατηγηθούν για την εφαρμογή ενός οποιουδήποτε μέτρου, από τη στιγμή μάλιστα που δε δυσκολευόμαστε τώρα τελευταία να παρουσιάζουμε την οικτρή οικονομική μας κατάσταση ως πρόσθετη ικανή δικαιολογία για οποιαδήποτε επιβολή αλλαγών. Η αλλαγή αυτή έχει λογική βάση και μπορεί τελικά να αποδειχθεί και λειτουργικά θετική. Δεν είναι, όμως, μεταρρύθμιση και αλίμονο αν περιμένουμε πρόοδο από τέτοιες ρηχές μεταβολές, σε μία εποχή που πλείστες όσες καταστάσεις έχουν φτάσει σε τέλμα που απαιτεί μονόδρομη βελτίωση. Κάντε το Σχολείο θεσμό που θα αξίζει πραγματικά να γράφεται με κεφαλαίο «Σ». Σάς ευχαριστώ.