Στο παρόν άρθρο (18), ευελπιστώ λόγω παραδρομής, υπάρχει μια μεγάλη διαφοροποίηση σε σχέση με τις άλλες περιφερειακές υπηρεσίες που είτε είναι διευθύνσεις είτε στον τίτλο τους έχει τεθεί ευρύτερος γεωγραφικός προσδιορισμός και όχι το όνομα της Περιφερειακής ενότητας στην οποία δραστηριοποιούνται. Θα καταδείξω αυτήν την διαφοροποίηση λαμβάνοντας ως μέτρο σύγκρισης α) την Διεύθυνση Γ.Α.Κ.- Ιστορικό Αρχείο Μακεδονίας β) Διεύθυνση Γ.Α.Κ.- Αρχεία Κέρκυρας γ) ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ, με έδρα τα Χανιά, υπηρεσία σε επίπεδο τμήματος.
Για την Διεύθυνση Γ.Α.Κ.- Ιστορικό Αρχείο Ηπείρου, αναφέρεται στην παράγραφο 1 ότι επιχειρησιακός στόχος αποτελεί η εποπτεία, διάσωση, συγκέντρωση, ταξινόμηση και ευρετηρίαση του αρχειακού υλικού «ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΗΠΕΙΡΟΥ». Υπογραμμίζω τη φράση «ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΗΠΕΙΡΟΥ». Αντιθέτως, στις άλλες 2 διευθύνσεις, και κυρίως στην «Διεύθυνση Γ.Α.Κ.- Ιστορικό Αρχείο Μακεδονίας» αναφέρεται στην γεωγραφική αρμοδιότητα με σαφήνεια η «Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης» (άρθρο 16). Το ίδιο ισχύει και για την Διεύθυνση Κέρκυρας με αρμοδιότητα στην «Περιφερειακή Ενότητα Κέρκυρας» (άρθρο 17). Ομοίως, για το τμήμα με τίτλο «ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ» με έδρα τα Χανιά αναφέρεται γεωγραφική αρμοδιότητα η «Περιφερειακή Ενότητα Χανίων» (άρθρο 15, παρ. 2).
Θεωρώ ότι η παράγραφος 1 του άρθρου 18 θα έπρεπε να αναδιατυπωθεί ως εξής: «επιχειρησιακός στόχος αποτελεί η εποπτεία, διάσωση, συγκέντρωση, ταξινόμηση και ευρετηρίαση του αρχειακού υλικού της ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ».
Εξάλλου, στα όρια της ανωτέρω Περιφερειακής Ενότητας δραστηριοποιείται η Διεύθυνση Γ.Α.Κ.- Ιστορικό Αρχείο Ηπείρου. Επιπλέον, φαίνεται ότι στο πνεύμα του συντάκτη του σχεδίου νόμου η γεωγραφική αρμοδιότητα της ανωτέρω υπηρεσίας περιορίζεται (και ορθά, όπως συμβαίνει και στις αντίστοιχες περιπτώσεις) στα όρια «Περιφερειακής Ενότητας» και όχι «της Περιφέρειας» καθώς στην παράγραφο 2 εδάφιο β αναφέρεται η «εποπτεία των Ειδικών Αρχείων της Περιφερειακής Ενότητας». Περιττό να σημειωθεί ότι η υπάρχουσα διατύπωση των παραγράφων 1 και 2 («της Περιφέρειας Ηπείρου» / «της Περιφερειακής Ενότητας» αντίστοιχα) είναι αλληλοσυγκρουόμενες και προκαλούν σύγχυση ως προς την έκταση των ορίων αρμοδιότητας της εν λόγω υπηρεσίας.
Κλείνω σημειώνοντας ότι αν διατηρηθεί η παρούσα διατύπωση της παραγράφου 1 σε συνδυασμό με την άστοχη διατύπωση της παραγράφου 2 του άρθρου 15 είναι σίγουρο ότι θα δημιουργηθεί ζήτημα ως προς την έκταση των αρμοδιοτήτων των αρχειακών υπηρεσιών στις 4 περιφερειακές ενότητες της Ηπείρου. Πιο συγκεκριμένα, η διατήρηση της διατύπωσης που αποδίδει στην Διεύθυνση Γ.Α.Κ.- Ιστορικό Αρχείο Ηπείρου αρμοδιότητα επί της Περιφέρειας Ηπείρου σε συνδυασμό με την αναφορά της παραγράφου 2 του άρθρου 15 που αποδίδει αρμοδιότητα στα ΓΑΚ Πρέβεζας, Θεσπρωτίας και Άρτας «επί των αρχείων των ΔΗΜΩΝ» των αντίστοιχων Περιφερειακών Ενοτήτων θα θέσει το ερώτημα: τα αρχεία των υπηρεσιών της Περιφέρειας Ηπείρου που βρίσκονται στις Περιφερειακές Ενότητες Πρέβεζας, Θεσπρωτίας και Άρτας θα αποτελούν αρμοδιότητα των αντίστοιχων τμημάτων ΓΑΚ, όπως συνέβαινε μέχρι σήμερα, και όπως είναι το λογικό, ή θα αποτελούν αρμοδιότητα της Διεύθυνσης Γ.Α.Κ.- Ιστορικό Αρχείο Ηπείρου; Για τους υπαλλήλους των ΓΑΚ η απάντηση είναι προφανής, ωστόσο, για τους υπαλλήλους με τους οποίους θα κληθούμε να συνεργαστούμε μπορεί να μην είναι προφανές και μπορεί να θεωρήσουν ότι δεν έχουμε αυτήν την αρμοδιότητα, επικαλούμενοι τις παρούσες διατάξεις.
Σπύρος Σκλαβενίτης, αρχειονόμος, προϊστάμενος ΓΑΚ – Αρχείων Ν. Πρέβεζας
Στο παρόν άρθρο (18), ευελπιστώ λόγω παραδρομής, υπάρχει μια μεγάλη διαφοροποίηση σε σχέση με τις άλλες περιφερειακές υπηρεσίες που είτε είναι διευθύνσεις είτε στον τίτλο τους έχει τεθεί ευρύτερος γεωγραφικός προσδιορισμός και όχι το όνομα της Περιφερειακής ενότητας στην οποία δραστηριοποιούνται. Θα καταδείξω αυτήν την διαφοροποίηση λαμβάνοντας ως μέτρο σύγκρισης α) την Διεύθυνση Γ.Α.Κ.- Ιστορικό Αρχείο Μακεδονίας β) Διεύθυνση Γ.Α.Κ.- Αρχεία Κέρκυρας γ) ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ, με έδρα τα Χανιά, υπηρεσία σε επίπεδο τμήματος. Για την Διεύθυνση Γ.Α.Κ.- Ιστορικό Αρχείο Ηπείρου, αναφέρεται στην παράγραφο 1 ότι επιχειρησιακός στόχος αποτελεί η εποπτεία, διάσωση, συγκέντρωση, ταξινόμηση και ευρετηρίαση του αρχειακού υλικού «ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΗΠΕΙΡΟΥ». Υπογραμμίζω τη φράση «ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΗΠΕΙΡΟΥ». Αντιθέτως, στις άλλες 2 διευθύνσεις, και κυρίως στην «Διεύθυνση Γ.Α.Κ.- Ιστορικό Αρχείο Μακεδονίας» αναφέρεται στην γεωγραφική αρμοδιότητα με σαφήνεια η «Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης» (άρθρο 16). Το ίδιο ισχύει και για την Διεύθυνση Κέρκυρας με αρμοδιότητα στην «Περιφερειακή Ενότητα Κέρκυρας» (άρθρο 17). Ομοίως, για το τμήμα με τίτλο «ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ» με έδρα τα Χανιά αναφέρεται γεωγραφική αρμοδιότητα η «Περιφερειακή Ενότητα Χανίων» (άρθρο 15, παρ. 2). Θεωρώ ότι η παράγραφος 1 του άρθρου 18 θα έπρεπε να αναδιατυπωθεί ως εξής: «επιχειρησιακός στόχος αποτελεί η εποπτεία, διάσωση, συγκέντρωση, ταξινόμηση και ευρετηρίαση του αρχειακού υλικού της ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ». Εξάλλου, στα όρια της ανωτέρω Περιφερειακής Ενότητας δραστηριοποιείται η Διεύθυνση Γ.Α.Κ.- Ιστορικό Αρχείο Ηπείρου. Επιπλέον, φαίνεται ότι στο πνεύμα του συντάκτη του σχεδίου νόμου η γεωγραφική αρμοδιότητα της ανωτέρω υπηρεσίας περιορίζεται (και ορθά, όπως συμβαίνει και στις αντίστοιχες περιπτώσεις) στα όρια «Περιφερειακής Ενότητας» και όχι «της Περιφέρειας» καθώς στην παράγραφο 2 εδάφιο β αναφέρεται η «εποπτεία των Ειδικών Αρχείων της Περιφερειακής Ενότητας». Περιττό να σημειωθεί ότι η υπάρχουσα διατύπωση των παραγράφων 1 και 2 («της Περιφέρειας Ηπείρου» / «της Περιφερειακής Ενότητας» αντίστοιχα) είναι αλληλοσυγκρουόμενες και προκαλούν σύγχυση ως προς την έκταση των ορίων αρμοδιότητας της εν λόγω υπηρεσίας. Κλείνω σημειώνοντας ότι αν διατηρηθεί η παρούσα διατύπωση της παραγράφου 1 σε συνδυασμό με την άστοχη διατύπωση της παραγράφου 2 του άρθρου 15 είναι σίγουρο ότι θα δημιουργηθεί ζήτημα ως προς την έκταση των αρμοδιοτήτων των αρχειακών υπηρεσιών στις 4 περιφερειακές ενότητες της Ηπείρου. Πιο συγκεκριμένα, η διατήρηση της διατύπωσης που αποδίδει στην Διεύθυνση Γ.Α.Κ.- Ιστορικό Αρχείο Ηπείρου αρμοδιότητα επί της Περιφέρειας Ηπείρου σε συνδυασμό με την αναφορά της παραγράφου 2 του άρθρου 15 που αποδίδει αρμοδιότητα στα ΓΑΚ Πρέβεζας, Θεσπρωτίας και Άρτας «επί των αρχείων των ΔΗΜΩΝ» των αντίστοιχων Περιφερειακών Ενοτήτων θα θέσει το ερώτημα: τα αρχεία των υπηρεσιών της Περιφέρειας Ηπείρου που βρίσκονται στις Περιφερειακές Ενότητες Πρέβεζας, Θεσπρωτίας και Άρτας θα αποτελούν αρμοδιότητα των αντίστοιχων τμημάτων ΓΑΚ, όπως συνέβαινε μέχρι σήμερα, και όπως είναι το λογικό, ή θα αποτελούν αρμοδιότητα της Διεύθυνσης Γ.Α.Κ.- Ιστορικό Αρχείο Ηπείρου; Για τους υπαλλήλους των ΓΑΚ η απάντηση είναι προφανής, ωστόσο, για τους υπαλλήλους με τους οποίους θα κληθούμε να συνεργαστούμε μπορεί να μην είναι προφανές και μπορεί να θεωρήσουν ότι δεν έχουμε αυτήν την αρμοδιότητα, επικαλούμενοι τις παρούσες διατάξεις. Σπύρος Σκλαβενίτης, αρχειονόμος, προϊστάμενος ΓΑΚ – Αρχείων Ν. Πρέβεζας