Αρχική Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξειςΆρθρο 07 – Διάρθρωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων Γενικού Λυκείου και εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αποφοίτων Γενικού ΛυκείουΣχόλιο του χρήστη Ηλίας Τουμασάτος | 22 Απριλίου 2020, 22:39
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Είμαι μόνιμος εκπαιδευτικός ΠΕ78 (νομικών επιστημών) αλλά και πτυχιούχος Φιλοσοφικής Σχολής και διδάκτωρ Ιστορίας (οπότε εκτιμώ ότι μπορώ να δω το θέμα χωρίς προκατάληψη). Θεωρώ ότι πρέπει να εξασφαλιστεί η ύπαρξη μαθήματος Κοινωνικών Επιστημών μεταξύ των πανελλαδικώς εξεταζομένων μαθημάτων. Μεγάλο μέρος των σχολών του 1ου πεδίου είναι σχολές νομικών και κοινωνικών επιστημών (Νομική, Ψυχολογία, Κοινωνιολογία, Πολιτικές Επιστήμες, Τμήματα ΜΜΕ, Διοίκησης, Ανθρωπολογίας κλπ.). Η Κοινωνιολογία είναι το μοναδικό μάθημα που έχει στοιχειώδη σύνδεση με το γνωστικό τους αντικείμενο, και είναι κατά τη γνώμη μου σφάλμα να εξοβελιστεί. Ασφαλώς και η παρουσία των Λατινικών είναι σημαντική για τις φιλολογικές, φιλοσοφικές, και ξενόγλωσσες φιλολογίες. Γι' αυτό θα πρότεινα, όπως στον προσανατολισμό θετικών σπουδών υπάρχουν εναλλακτικά η Βιολογία και τα Μαθηματικά, έτσι και στον προσανατολισμό ανθρωπιστικών σπουδών να υπάρχουν τόσο τα Λατινικά (για φιλολογικές, ιστορικές, παιδαγωγικές σχολές) όσο και η Κοινωνιολογία (ή άλλο μάθημα κοινωνικών επιστημών) για τη Νομική, την Ψυχολογία, τα τμήματα Παντείου, ΜΜΕ, Διοίκησης, Ανθρωπολογίας. Στο Ν. 4186/2013 (νόμο "Αρβανιτόπουλου" όπως είχε ονομαστεί) είχε προβλεφθεί μάθημα "Στοιχεία Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών" ως πανελλαδικών εξεταζόμενο για τις αντίστοιχες σχολές. Είχε μάλιστα εκδοθεί σε ΦΕΚ Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος και έχω την αίσθηση ότι είχε συγγραφεί και το βιβλίο. Η αλλαγή κυβέρνησης το 2015 οδήγησε το μάθημα στα "αζήτητα". Θα μπορούσε αυτό το μάθημα να είναι μια εναλλακτική λύση. Άλλωστε, το 2013, η τότε κυβέρνηση της ΝΔ είχε επιχειρήσει μια "τομή" στο Λύκειο με την εισαγωγή της Πολιτικής Παιδείας και των Βασικών Αρχών Κοινωνικών Επιστημών, εναρμονίζοντας την Ελλάδα με όλο τον δυτικό κόσμο, όπου τα "Social Studies" έχουν κομβικό ρόλο στα προγράμματα σπουδών. Η προσθήκη της Κοινωνιολογίας από την επόμενη κυβέρνηση στις Πανελλαδικές ήταν ορθή, αν και δεν έπρεπε να είχαν εξοβελιστεί τα Λατινικά. Ήταν όμως συνέχεια της ίδιας φιλοσοφίας. Δεν πρόκειται, πιστεύω, για δίλημμα, "Κοινωνιολογία ή λατινικά". Έχοντας σπουδάσει και Νομικά και στη Φιλοσοφική, αντιλαμβάνομαι και εκτιμώ την αξία αμφοτέρων. Πρόκειται για την ευκαιρία των μαθητών να έρθουν σε επαφή με τις κοινωνικές επιστήμες από τα χείλη κοινωνικών επιστημόνων. Θυμάμαι πόση μεγάλη απογοήτευση ένιωσα όταν πέρασα στη Νομική και διαπίστωσα ότι τίποτα απ' όσα είχα διδαχθεί δεν είχε σχέση με τον τρόπο σκέψης της Νομικής και των Κοινωνικών Επιστημών. Ας μην το θυσιάσουμε αυτό. Είναι λοιπόν πολύ σημαντικό να παραμείνει το μάθημα Κοινωνικών Επιστημών στις πανελλαδικές εξετάσεις.. (είτε λέγεται Κοινωνιολογία είτε Πολιτική Επιστήμη είτε συνδυασμός - ακόμη και το ΒΑΚΕ θα μπορούσε να παίξει αυτόν το ρόλο μεταφερόμενο στη Γ Λυκείου - το εγχειρίδιό του είναι νέο και εξαιρετικό). Ελπίζω να είναι κατανοητό ότι δεν μιλώ συντεχνιακά, αλλά ουσιαστικά. Και ελπίζω να εισακουστεί η έκκλησή μου, έκκληση του συνόλου των κοινωνικών επιστημόνων.