Η αναβάθμιση, η ενίσχυση και η διεύρυνση των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων, μετά από αρκετά χρόνια εγκατάλειψης και απαξίωσης, κινείται σε θετική κατεύθυνση. Θα μου επιτρέψετε, όμως, να διαφωνήσω με τη μετατροπή πειραματικών σχολείων σε πρότυπα και την ταυτόχρονη αποσύνδεσή τους από τα σχολεία της προηγούμενης βαθμίδας, με την οποία ήταν διασυνδεδεμένα. Την ίδια στιγμή, χωρίς καμία τεκμηρίωση, πειραματικά δημοτικά διασυνδέονται με πειραματικά γυμνάσια και πετυχαίνουν την απρόσκοπτη συνέχιση της φοίτησης των παιδιών σε Πειραματικό Σχολείο της επόμενης βαθμίδας. Από την άλλη μεριά, γονείς που επέλεξαν τα παιδιά τους να φοιτήσουν σε διασυνδεδεμένα σχολεία, θεωρώντας ότι σε αυτά θα ολοκληρώσουν και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, βλέπουν τον σχεδιασμό τους να ανατρέπεται και τα δικαιώματα των παιδιών τους σε σταθερό και ομαλό διδακτικό βίο να ακυρώνονται. Ένα τέτοιο Σχολείο είναι το ιστορικό Πειραματικό Σχολείο Πανεπιστημίου Αθηνών (ΠΣΠΑ). Από ιδρύσεως του λειτουργούν στον ίδιο χώρο διασυνδεδεμένα Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο. Με το παρόν ν/σ Γυμνάσιο και Λύκειο γίνονται Πρότυπα, ενώ το Δημοτικό, που παραμένει Πειραματικό, αποσυνδέεται από τα άλλα δύο χωρίς, μάλιστα, να διασυνδέεται με κάποιο άλλο πειραματικό γυμνάσιο. Οι μαθητές\-τριες που φοιτούν σε αυτό "βλέπουν την πόρτα της εξόδου" και καλούνται αιφνιδιαστικά να αλλάξουν παιδαγωγικό περιβάλλον, με όποιες συνέπειες μπορεί να έχει αυτή η 'βίαιη" αλλαγή στην ψυχολογία και τη μαθησιακή τους εξέλιξη. Αξίζει να σημειωθεί ότι όλα τα προηγούμενα χρόνια οι μαθητές/-τριες και οι οικογένειες τους έχουν διαθέσει αρκετό χρόνο, κόπο και χρήμα, αφού μιλάμε για ένα διατοπικό σχολείο, που οι μαθητές/-τριες του έρχονται από όλη την Αττική.
Προτείνω να διατηρηθεί ο ενιαίος χαρακτήρας του ιστορικού ΠΣΠΑ. Οι τρεις βαθμίδες του να παραμείνουν διασυνδεδεμένες, ανεξαρτήτως εάν το Γυμνάσιο και το Λύκειο γίνουν πρότυπα ή όχι και οι μαθητές/-τριες που φοιτούν, μέχρι σήμερα, σε αυτό να εισάγονται απευθείας στην επόμενη βαθμίδα (Γυμνάσιο ή Λύκειο). Άλλωστε, οι μαθητές που εισάγονται στο Γυμνάσιο του ΠΣΠΑ είναι διπλάσιοι από αυτούς που φοιτούν στην έκτη δημοτικού. Επομένως είναι εφικτό αυτοί που φοιτούν στο 6/θεσιο Δημοτικό να εισάγονται απευθείας στην Α΄ Γυμνασίου και οι υπόλοιπες θέσεις να καλύπτονται με εξετάσεις. Επίσης, όπως ίσως γνωρίζετε, στο Δημοτικό του ΠΣΠΑ γίνεται σε ορισμένες τάξεις διδασκαλία των μαθημάτων με συστηματική χρήση των νέων τεχνολογιών (tablet, κ.λπ.) Θα είναι κρίμα να μην μελετηθούν συστηματικά οι επιπτώσεις αυτής της πρωτοποριακής για τα ελληνικά δεδομένα εκπαιδευτικής μεθόδου, επειδή οι μαθητές/-τριες που την παρακολούθησαν θα διασπαρούν σε διαφορετικές σχολικές μονάδες.
Σε περίπτωση που για οποιονδήποτε λόγο θεωρείτε αδύνατη την υλοποίηση της παραπάνω πρότασης, προτείνω τη διασύνδεση του 6/θέσιου Δημοτικού ΠΣΠΑ με ένα Πειραματικό Γυμνάσια της Αθήνας, όπως ακριβώς προβλέπει - ΚΑΙ ΚΑΛΩΣ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ- το παρόν ν/σ για άλλα πειραματικά Δημοτικά (βλέπε Μαράσλειο.)
Η άρση της παραπάνω αδικίας με τον βέλτιστο δυνατό τρόπο (τροποποίηση του άρθρου 56 παρ. 10 ή του άρθρου 13 παρ. 2 και παρ.5) είναι επιβεβλημένη πρωτίστως για λόγους παιδαγωγικούς αλλά και για λόγους ισονομίας. Την επιτάσσουν η διασφάλιση ήρεμου παιδαγωγικού κλίματος για τα παιδιά μας, αλλά και το δίκαιο και η συνέχεια του κράτους, τα οποία, άλλωστε, διαρκώς επικαλείται η παρούσα Κυβέρνηση
Η αναβάθμιση, η ενίσχυση και η διεύρυνση των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων, μετά από αρκετά χρόνια εγκατάλειψης και απαξίωσης, κινείται σε θετική κατεύθυνση. Θα μου επιτρέψετε, όμως, να διαφωνήσω με τη μετατροπή πειραματικών σχολείων σε πρότυπα και την ταυτόχρονη αποσύνδεσή τους από τα σχολεία της προηγούμενης βαθμίδας, με την οποία ήταν διασυνδεδεμένα. Την ίδια στιγμή, χωρίς καμία τεκμηρίωση, πειραματικά δημοτικά διασυνδέονται με πειραματικά γυμνάσια και πετυχαίνουν την απρόσκοπτη συνέχιση της φοίτησης των παιδιών σε Πειραματικό Σχολείο της επόμενης βαθμίδας. Από την άλλη μεριά, γονείς που επέλεξαν τα παιδιά τους να φοιτήσουν σε διασυνδεδεμένα σχολεία, θεωρώντας ότι σε αυτά θα ολοκληρώσουν και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, βλέπουν τον σχεδιασμό τους να ανατρέπεται και τα δικαιώματα των παιδιών τους σε σταθερό και ομαλό διδακτικό βίο να ακυρώνονται. Ένα τέτοιο Σχολείο είναι το ιστορικό Πειραματικό Σχολείο Πανεπιστημίου Αθηνών (ΠΣΠΑ). Από ιδρύσεως του λειτουργούν στον ίδιο χώρο διασυνδεδεμένα Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο. Με το παρόν ν/σ Γυμνάσιο και Λύκειο γίνονται Πρότυπα, ενώ το Δημοτικό, που παραμένει Πειραματικό, αποσυνδέεται από τα άλλα δύο χωρίς, μάλιστα, να διασυνδέεται με κάποιο άλλο πειραματικό γυμνάσιο. Οι μαθητές\-τριες που φοιτούν σε αυτό "βλέπουν την πόρτα της εξόδου" και καλούνται αιφνιδιαστικά να αλλάξουν παιδαγωγικό περιβάλλον, με όποιες συνέπειες μπορεί να έχει αυτή η 'βίαιη" αλλαγή στην ψυχολογία και τη μαθησιακή τους εξέλιξη. Αξίζει να σημειωθεί ότι όλα τα προηγούμενα χρόνια οι μαθητές/-τριες και οι οικογένειες τους έχουν διαθέσει αρκετό χρόνο, κόπο και χρήμα, αφού μιλάμε για ένα διατοπικό σχολείο, που οι μαθητές/-τριες του έρχονται από όλη την Αττική. Προτείνω να διατηρηθεί ο ενιαίος χαρακτήρας του ιστορικού ΠΣΠΑ. Οι τρεις βαθμίδες του να παραμείνουν διασυνδεδεμένες, ανεξαρτήτως εάν το Γυμνάσιο και το Λύκειο γίνουν πρότυπα ή όχι και οι μαθητές/-τριες που φοιτούν, μέχρι σήμερα, σε αυτό να εισάγονται απευθείας στην επόμενη βαθμίδα (Γυμνάσιο ή Λύκειο). Άλλωστε, οι μαθητές που εισάγονται στο Γυμνάσιο του ΠΣΠΑ είναι διπλάσιοι από αυτούς που φοιτούν στην έκτη δημοτικού. Επομένως είναι εφικτό αυτοί που φοιτούν στο 6/θεσιο Δημοτικό να εισάγονται απευθείας στην Α΄ Γυμνασίου και οι υπόλοιπες θέσεις να καλύπτονται με εξετάσεις. Επίσης, όπως ίσως γνωρίζετε, στο Δημοτικό του ΠΣΠΑ γίνεται σε ορισμένες τάξεις διδασκαλία των μαθημάτων με συστηματική χρήση των νέων τεχνολογιών (tablet, κ.λπ.) Θα είναι κρίμα να μην μελετηθούν συστηματικά οι επιπτώσεις αυτής της πρωτοποριακής για τα ελληνικά δεδομένα εκπαιδευτικής μεθόδου, επειδή οι μαθητές/-τριες που την παρακολούθησαν θα διασπαρούν σε διαφορετικές σχολικές μονάδες. Σε περίπτωση που για οποιονδήποτε λόγο θεωρείτε αδύνατη την υλοποίηση της παραπάνω πρότασης, προτείνω τη διασύνδεση του 6/θέσιου Δημοτικού ΠΣΠΑ με ένα Πειραματικό Γυμνάσια της Αθήνας, όπως ακριβώς προβλέπει - ΚΑΙ ΚΑΛΩΣ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ- το παρόν ν/σ για άλλα πειραματικά Δημοτικά (βλέπε Μαράσλειο.) Η άρση της παραπάνω αδικίας με τον βέλτιστο δυνατό τρόπο (τροποποίηση του άρθρου 56 παρ. 10 ή του άρθρου 13 παρ. 2 και παρ.5) είναι επιβεβλημένη πρωτίστως για λόγους παιδαγωγικούς αλλά και για λόγους ισονομίας. Την επιτάσσουν η διασφάλιση ήρεμου παιδαγωγικού κλίματος για τα παιδιά μας, αλλά και το δίκαιο και η συνέχεια του κράτους, τα οποία, άλλωστε, διαρκώς επικαλείται η παρούσα Κυβέρνηση