• Σχόλιο του χρήστη 'Στέλλα Αλιγιζάκη' | 5 Δεκεμβρίου 2010, 14:48

    Η υπόθεση της υποβολής των μηχανογραφικών δελτίων είναι το «πρώτο σκαλί» (για να θυμηθούμε τον Καβάφη), των νέων στην ακαδημαϊκή τους πορεία. Μερικές φορές είναι καθοριστικότερη και από τις ίδιες τις επιδόσεις τους στις εξετάσεις, αφού από τις επιλογές του μηχανογραφικού επηρεάζεται η αξιοποίηση και η ανταπόδοση της προσπάθειάς τους όχι μόνο για το εφήμερο μέλλον αλλά και για τη μετεξέλιξή τους ως επιστημόνων και ακαδημαϊκών πολιτών. Ωστόσο σήμερα το ζήτημα αυτό είναι πολυσύνθετο και δεν μπορεί να αφεθεί στην τύχη ή στις συγκυριακές επιλογές της νεανικής πρωτοβουλίας. Το πλήθος των σχολών, το νεφελώδες του εκπαιδευτικού και εργασιακού τοπίου είναι τα πρώτα εμφανή δικαιολογητικά της αναγκαιότητας διαφώτισης και προϊδεασμού των νέων για ό, τι σημαίνουν οι μηχανογραφικές καταγραφές. Οι Φροντιστές ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια είναι ιδιαιτέρως ευαισθητοποιημένοι στην ανάγκη υποβοήθησης των μαθητών και των οικογενειών τους στη διαδικασία αυτή. Αυτό επιβεβαιώνεται από τις πλήθος σχετικές εκδηλώσεις που διοργανώνουν πανελλαδικά συχνά με υπέρβαση και των σύντομων φροντιστηριακών διακοπών, όταν απαιτείται. Χωρίς ιδιοτέλεια , με ευαισθησία στα προβλήματα των νέων και «ευήκοα ώτα» στις κοινωνικές ανάγκες, αλλά και με ανοιχτά μάτια στις ταχύρρυθμες κοινωνικές εξελίξεις, καλύπτουν άλλη μια ανάγκη της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδας επίσης έχει θεσμοθέτησει στο δικτυακό τόπο oefe.gr , έναν ανοιχτό διάλογο για τη διαφώτιση των ενδιαφερομένων. Παρόλα αυτά οι ειδικοί της Πολιτείας (κατά τόπους ΓΡΑΣΕΠ και ΚΕΣΥΠ , όπου βέβαια εργάζονται αποδοτικά), καθώς και οι ιδιώτες , εξειδικευμένοι σύμβουλοι επαγγελματικού προσανατολισμού δεν είναι πια πολυτέλεια σήμερα. Είναι οι κατ’ εξοχήν υπεύθυνοι για την παροχή πληροφοριών. Αυτοί άλλωστε συνεργάζονται και με τους Φροντιστές και ήδη αξιοποιούνται από χιλιάδες οικογένειες, αφού υπάρχουν επί τέλους και στη χώρα μας. Τα πολλαπλά επίπεδα σπουδών (προπτυχιακά και μεταπτυχιακά διπλώματα εξειδίκευσης , που πολλές φορές αλλάζουν τις προοπτικές και τις επιλογές των αποφοίτων) διαφοροποιούν σήμερα τις επαγγελματικές διεξόδους και δεν είναι εύκολα αναγνωρίσιμα. Καθημερινά προβάλλουν νέες σχολές και νέα επιστημονικά αντικείμενα όχι μόνο στη χώρα μας αλλά και παγκοσμίως , αποτελέσματα της ραγδαίας εξέλιξης του πολιτισμού , ενώ τα επαγγελματικά δικαιώματα κάθε ημέρα διαφοροποιούνται ιδιαίτερα στην Ελλάδα. Πολύ περισσότερο οι προοπτικές της αγοράς εργασίας είναι ασαφείς μεν , αλλά μετρήσιμες και αντικείμενο εξειδικευμένων επιστημονικών κλάδων. Η συμβουλευτική , που σε άλλες χώρες έχει θεσμοθετηθεί εδώ και δεκαετίες μπήκε πολύ καθυστερημένα στους σχεδιασμούς του Υπουργείου και ακόμη πιο καθυστερημένα στην εκπαιδευτική και κοινωνική πρακτική. Με δεδομένη την αντικειμενική ανεπάρκεια της γονεϊκής καθοδήγησης στη χώρα μας , που καλλιεργεί συχνά τα παραδοσιακά στερεότυπα των επαγγελμάτων αναπαράγοντας σε ανησυχητικό βαθμό την υπερπροσφορά επιστημονικού δυναμικού σε κλάδους από πολλά χρόνια κορεσμένους, η συμβουλευτική γίνεται πιο αναγκαία και η διαρκής ενημέρωση και ο προβληματισμός πιο κρίσιμος. Ο άλλος επίσης κρίσιμος παράγοντας είναι η ψυχολογία των εφήβων και η ανάγκη ενδοσκόπησης και αποκάλυψης ενός άδηλου συχνά εσωτερικού δυναμικού, κάποιων δεξιοτήτων απροσδιόριστων και διαθέσεων ασυνείδητων. Να γιατί εκπαιδευτικοί όλων των κλάδων τονίζουν ότι τα παιδιά κάνουν τις επιλογές , αλλά η ανάγκη του μέντορα και του συμβούλου είναι πιο αναγκαία από ποτέ. Οι ψυχολογικές μεταλλαγές κατά τη διάρκεια της γ’ λυκείου συνδυάζονται ασφαλώς και με την επίτευξη μιας σχετικής αυτογνωσίας για τους νέους. Η εμπειρία της τάξης αυτής γίνεται καθοριστική ως βίωμα και ως καταστάλαγμα γνώσης και πνευματικής αναζήτησης. Οι επιλογές των νέων είναι χρήσιμο να προκύπτουν στο τέλος αυτής της μαραθώνιας πορείας με νηφαλιότητα και συστηματική διερεύνηση των δεδομένων τους για την καλύτερη δυνατή απόφαση. Μέσα σε αυτή τη δραματική μεταβλητότητα των αντικειμενικών και υποκειμενικών παραγόντων η Πολιτεία δεν δικαιούται ούτε να αιφνιδιάζει τους νέους ούτε να τους ζητά να αποφασίσουν για κάτι βιαστικά και απροσχεδίαστα. Ακόμη και αν η υποβολή των μηχανογραφικών ζητηθεί να γίνεται νωρίτερα από τις εξετάσεις σε άλλες εποχές , δεν μπορεί ένα τέτοιο μέτρο να εφαρμοστεί σήμερα. εσπευσμένα. Είναι άκαιρο άλλωστε κατά τις ημέρες της εντατικής προετοιμασίας στα μαθήματά τους να προβληματίζονται με αναζητήσεις τεστ επαγγελματικών ενδιαφερόντων και επιλογών ή να προσφεύγουν σε αποφάσεις , που θα ληφθούν με προχειρότητα. Εκτός από τα παραπάνω είναι αλήθεια ότι οι βαθμολογικές επιδόσεις θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε καλύτερες επιλογές και συνδυασμούς πεδίων και σχολών όχι με πρώτιστο στόχο την επιτυχία, αλλά κυρίως την καταλληλότερη για κάθε νέο επιλογή. Ωστόσο είναι σκόπιμο να θεσμοθετηθούν μέτρα όπως η ηλεκτρονική υποβολή για όσους επιθυμούν και μάλιστα σε ημερομηνίες πιο ελεύθερες, για εκείνους που είναι αποφασισμένοι. Ας μην ξεχνάμε ότι είναι σπουδαίο να παροτρύνουμε τα παιδιά μας να προσδιορίζουν εγκαίρως τις επιθυμίες τους, γιατί αυτό θα μπορούσε να τα κινητοποιεί και στον αγώνα για υλοποίηση υψηλότερων στόχων. Συνολικά, για να γίνει καλύτερη , αποτελεσματικότερη και ουσιαστικότερη κατανόηση τόσο της προσωπικότητας του μαθητή όσο και του σπουδαστικού και εργασιακού χώρου αναγκαία θεωρούμε την υποβολή των μηχανογραφικών μετά την ολοκλήρωση της εξεταστικής διαδικασίας και σε χρόνο που θα επιτρέπει την καταλληλότερη και πληρέστερη προετοιμασία τους. Οπωσδήποτε η περίοδος της άνοιξης , κρίσιμη μάλιστα για τη μελέτη τους και την ολοκλήρωση της διδασκόμενης ύλης , δεν εξυπηρετεί κανένα κοινωνικό και εκπαιδευτικό σκοπό. Αλλά οι σκοποί αυτοί έχουν προτεραιότητα σε μια κοινωνία, που θέλει να σέβεται τον εαυτό της και να προσβλέπει με αισιοδοξία το μέλλον της , σε σχέση με τους οικονομικούς και τεχνοκρατικούς. Ένωση Φροντιστών Χανίων , σύλλογος μέλος της Ο.Ε.Φ.Ε.