Αρχική Υπηρεσιακές Μεταβολές του Εκπαιδευτικού Προσωπικού - Κρίση και την Επιλογή των Στελεχών της Εκπαίδευσης1. Σύστημα Πρόσληψης ΕκπαιδευτικώνΣχόλιο του χρήστη Θεόδωρος Γκανάτσος | 26 Νοεμβρίου 2009, 11:21
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Προτάσεις για το σύστημα πρόσληψης μόνιμων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών και για τη διεξαγωγή του διαγωνισμού ΑΣΕΠ εκπαιδευτικών του Θεόδωρου Γκανάτσου Φυσικού-Ραδιοηλεκτρολόγου Α. ΜΟΝΙΜΟΙ ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ 1. Προτεινόμενη απαραίτητη προϋπόθεση για μόνιμο διορισμό: Επιτυχία σε έναν τουλάχιστον ΑΣΕΠ από την έναρξη του θεσμού (1998). 2. Σχολιασμός και προβλήματα του ισχύοντος συστήματος και διάφορων προτάσεων αλλαγών στο σύστημα προσλήψεων i. Η καθιέρωση των διορισμών μέσω πινάκων 30μήνου και 24μήνου τα τελευταία χρόνια, επιπλέον των διορισμών από ΑΣΕΠ (θεωρητικά 60%) και Ενιαίου Πίνακα (θεωρητικά 40%), έχει οδηγήσει σε σημαντική μείωση του πραγματικού ποσοστού διορισμών από ΑΣΕΠ. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι κατά μέσο όρο, κατά τα Σχ. έτη 2007-08, 2008-09 και 2009-10, το ποσοστό των πραγματικών διορισμών από ΑΣΕΠ ήταν 43.2% (40%, εάν συνυπολογιστούν και οι διορισμοί των πολυτέκνων). Το αποτέλεσμα είναι η σταδιακή απαξίωση του θεσμού του ΑΣΕΠ, δεδομένου ότι υποψήφιοι με πολύ υψηλές βαθμολογίες δεν καταφέρνουν να είναι στους διοριστέους. Ειδικά κατά το τρέχον Σχ. έτος 2009-10, τα αντίστοιχα ποσοστά διοριστέων ΑΣΕΠ ήταν μόλις 38.5% (34.7% αν συνυπολογιστούν και οι πολύτεκνοι). Τα στοιχεία προκύπτουν από τους πίνακες που έχει δώσει το Υπουργείο Παιδείας κατά τα Σχ. έτη 2007-08 έως 2009-10 και περιλαμβάνει πολυπληθείς ειδικότητες, για τις οποίες πραγματοποιήθηκε διαγωνισμός ΑΣΕΠ κατά τα έτη 2005, 2006 και 2008. Δεν περιλαμβάνονται οι τεχνικές ειδικότητες, καθώς και κάποιες ειδικότητες που δεν έχουν δώσει ποτέ ΑΣΕΠ και που διορίζονται μόνο με την προϋπηρεσία, γεγονός που μειώνει ακόμη περισσότερο το ποσοστό των διορισμών μέσω ΑΣΕΠ στο σύνολο των εκπαιδευτικών. Επίσης, δεν περιλαμβάνεται ο κλάδος ΠΕ70 Δασκάλων, που αποτελεί ειδική περίπτωση, δεδομένης της ισορροπίας προσφοράς-ζήτησης, που οδηγεί σε άμεση επαγγελματική αποκατάσταση για όλους τους πτυχιούχους δασκάλους. ii. Εάν σταματήσουν να τροφοδοτούνται οι πίνακες με προϋπηρεσία και να μη γίνονται μόνιμοι διορισμοί από τους πίνακες, τότε παύει να υφίσταται το κίνητρο για τους αναπληρωτές να μετακινηθούν σε μεγάλες αποστάσεις, μακριά από τον τόπο κατοικίας τους για την εργασία τους. Όσο υπάρχουν αναπληρωτές εκπαιδευτικοί, θα πρέπει να μετράει η προϋπηρεσία τους για το διορισμό τους, και μάλιστα σε σημαντικό ποσοστό (1 μόριο/μήνα προϋπηρεσίας, όπως ισχύει τώρα στους πίνακες αναπληρωτών και διορισμών). iii. Η προϋπηρεσία μετράει φυσικά ήδη ως προσαύξηση και στους πίνακες μόνιμων διορισμών του ΑΣΕΠ, αλλά με μικρή βαρύτητα (1 μόριο/έτος προϋπηρεσίας), κάτι που δεν είναι αρκετό, διότι, π.χ. μία ερώτηση πολλαπλών επιλογών δίνει περίπου 2 μόρια, όσο και 2 έτη προϋπηρεσίας (δεν είναι δίκαιο για τον έχοντα προϋπηρεσία). Εάν αυξανόταν η βαρύτητα της προϋπηρεσίας στους πίνακες μόνιμων διορισμών του ΑΣΕΠ (ώστε να γίνονται διορισμοί 100% από ΑΣΕΠ, αλλά με σημαντική προσαύξηση προϋπηρεσίας), τότε θα ευνοούνταν όσοι έχουν μεγάλη προϋπηρεσία και θα ήταν δύσκολο για κάποιον νέο πτυχιούχο χωρίς προϋπηρεσία να διοριστεί, ακόμη και εάν γράψει πολύ καλό βαθμό (δεν είναι δίκαιο για τον έχοντα γράψει πολύ καλά). iv. Συμπερασματικά, η βέλτιστη λύση θα ήταν να διατηρηθεί ένα μικτό σύστημα διορισμών, κατά το μεγαλύτερο ποσοστό (προτείνεται 75%) από πίνακες διοριστέων ΑΣΕΠ και κατά το υπόλοιπο (25%) από πίνακες προϋπηρεσίας, με προϋπόθεση όμως την επιτυχία σε οποιονδήποτε διαγωνισμό ΑΣΕΠ. Να μεταβληθούν δηλαδή οι ισορροπίες υπέρ του ΑΣΕΠ, σε αντίθεση με αυτό που ισχύει τώρα, που ευνοεί τους έχοντες προϋπηρεσία, εις βάρος των επιτυχόντων ΑΣΕΠ. Λεπτομέρειες της λύσης αυτής προτείνονται παρακάτω στην παρ. 3. Εναλλακτική λύση θα μπορούσε να ήταν η ριζική μεταβολή του συστήματος με διορισμούς 100% από πίνακες διοριστέων ΑΣΕΠ, όπου όμως η προϋπηρεσία θα μετράει με μεγαλύτερη βαρύτητα σε σχέση με το σημερινό σύστημα, όχι όμως τόσο πολύ, ώστε να αδικεί αυτόν που έχει γράψει πολύ καλά στο διαγωνισμό. Λεπτομέρειες προτείνονται παρακάτω στην παρ. 4. v. Αλλαγές στο σύστημα προσλήψεων δεν θα ήταν σωστό να γίνουν για το Σχ. έτος 2010-11, διότι δεν μεσολαβεί ΑΣΕΠ και θα αποτελούσε αιφνιδιασμό για κάποιους που βασίζονταν στο διορισμό τους μέσω προϋπηρεσίας από τους πίνακες διορισμών. Επομένως, για το Σχ. έτος 2010-11, να μη γίνει καμία αλλαγή. vi. Οι προτεινόμενες στο κείμενο αυτό αλλαγές στο σύστημα προσλήψεων κινούνται προς την κατεύθυνση που και η ίδια η Υπουργός έχει καθοδηγήσει, δηλαδή ενίσχυση και αναβάθμιση του ρόλου του ΑΣΕΠ, στα πλαίσια της επικράτησης των αξιοκρατικών προσλήψεων, με ταυτόχρονο όμως υπολογισμό και της προϋπηρεσίας. Ένα ακόμη αποτέλεσμα των αλλαγών αυτών θα είναι ο υπερδιπλασιασμός των θέσεων από ΑΣΕΠ, που θα οδηγήσει σε πτώση των βάσεων διορισμού. Δεν θα απαιτούνται δηλαδή βαθμολογίες 80-90 για το διορισμό, όπως απαιτείται σήμερα, αλλά θα αρκεί και το 70, πιθανόν και το 60 σε ορισμένες ειδικότητες. Δεν θα απαιτείται εξωπραγματικό διάβασμα όπως τώρα και θα διευκολυνθούν και οι γονείς-υποψήφιοι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι γενικά υποστηρίζουν ότι δεν έχουν χρόνο να διαβάσουν, λόγω οικογενειακών υποχρεώσεων. Απαραίτητη προϋπόθεση για την ισχύ των παραπάνω συλλογισμών είναι φυσικά η διατήρηση του συνολικού αριθμού διορισμών στα ίδια επίπεδα (στη χειρότερη περίπτωση) και (ακόμη καλύτερα) η αύξησή τους, με ταυτόχρονη μείωση των προσλήψεων αναπληρωτών. 3. 1η Πρόταση: Μικτό σύστημα διορισμών (75% ΑΣΕΠ, 25% πίνακες προϋπηρεσίας με προϋπόθεση επιτυχία ΑΣΕΠ). Από το Σχ. έτος 2011-12, μετά το διαγωνισμό ΑΣΕΠ 2010, να γίνουν οι εξής αλλαγές: i. Κατάργηση του 30μήνου και του 24μήνου+ΑΣΕΠ. ii. Εκκαθάριση του Ενιαίου Πίνακα διορισμών, ώστε να περιλαμβάνει μόνο αυτούς που έχουν τουλάχιστον μία επιτυχία σε οποιονδήποτε ΑΣΕΠ (1998-2010). iii. Μεταβατική περίοδος κατά τα Σχ. έτη 2011-12 έως και 2013-14, με σταδιακή μείωση του ποσοστού διορισμών από τον εκκαθαρισμένο πίνακα (-5% κατ’ έτος), ώστε κατά τα Σχ. έτη 2011-12, 2012-13, 2013-14 και 2014-15 τα ποσοστά να είναι αντίστοιχα 60%-40%, 65%-35%, 70%-30% και 75%-25%. iv. Από το Σχ. έτος 2014-15 και μετά, τα ποσοστά να διατηρηθούν: Διοριστέοι ΑΣΕΠ (75%) και Πίνακας προϋπηρεσίας + επιτυχία ΑΣΕΠ (25%). Με τον τρόπο αυτό, διασφαλίζεται ότι όλοι οι διοριζόμενοι θα είναι επιτυχόντες ΑΣΕΠ και επιπλέον, όσοι έχουν πολλά μόρια από προϋπηρεσία θα βρίσκονται σε τροχιά διορισμού, αφού θα βρίσκονται σε υψηλή θέση στον εκκαθαρισμένο πίνακα. v. Οι πίνακες διορισμών να συνεχίσουν να τροφοδοτούνται με την προϋπηρεσία των αναπληρωτών, ώστε να υπάρχει σοβαρό κίνητρο για τους εκπαιδευτικούς να εργαστούν ως αναπληρωτές. Οι διορισμοί από τον πίνακα αυτόν, όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, θα γίνονται βάσει της προϋπηρεσίας, εφόσον όμως έχει προηγηθεί επιτυχία σε διαγωνισμό ΑΣΕΠ και σε ποσοστό που θα διαμορφωθεί στο 25% των συνολικών διορισμών από το Σχ. έτος 2014-15 και μετά. vi. Όσοι έχουν μόρια από προϋπηρεσία, αλλά όχι επιτυχία ΑΣΕΠ, θα έχουν τη δυνατότητα να δουλεύουν ως αναπληρωτές, εφόσον έρθει η σειρά τους στον πίνακα των αναπληρωτών, και ταυτόχρονα να δίνουν ΑΣΕΠ (προτείνεται να γίνεται διαγωνισμός κάθε χρόνο). Μόλις επιτύχουν σε κάποιον ΑΣΕΠ, αυτόματα θα μεταφέρονται στον εκκαθαρισμένο πίνακα διορισμών, όπου θα μετράει η προϋπηρεσία τους για το μόνιμο διορισμό τους με το ποσοστό που θα ισχύει την κάθε χρονιά (από 40% το Σχ. έτος 2011-12 έως 25% από το Σχ. έτος 2014-15 και μετά). vii. Να προηγούνται στην επιλογή θέσης διορισμού οι διοριστέοι ΑΣΕΠ (75%) και να έπονται οι διοριστέοι από πίνακα διορισμών (25%). Ειδικά για την αλλαγή αυτή, η εφαρμογή της μπορεί να γίνει άμεσα, από το Σχ. έτος 2010-11, δεδομένου ότι στους διοριστέους αυτούς θα υπάρχουν για τελευταία φορά και μη επιτυχόντες ΑΣΕΠ, οπότε θα ήταν άδικο οι διοριστέοι ΑΣΕΠ (εκπαιδευτικοί με υψηλές βαθμολογικές επιδόσεις) να επιλέγουν τελευταίοι. Πιο συγκεκριμένα, για το Σχ. έτος 2010-11, προτείνεται να γίνει διαχωρισμός του ενιαίου πίνακα σε δύο πίνακες: στους έχοντες επιτυχία ΑΣΕΠ και στους μη έχοντες επιτυχία ΑΣΕΠ και να προηγούνται στους διορισμούς οι έχοντες επιτυχία ΑΣΕΠ. Επομένως για το Σχ. έτος 2010-11 η σειρά επιλογής κενών θέσεων διορισμού θα πρέπει να είναι: Διοριστέοι ΑΣΕΠ – 24μηνο – Ενιαίος Πίνακας με επιτυχία ΑΣΕΠ – 30μηνο – Ενιαίος Πίνακας χωρίς επιτυχία ΑΣΕΠ. Η κατηγορία 24μήνου να προηγείται έναντι του 30μήνου επειδή απαιτεί επιτυχία σε ΑΣΕΠ και έναντι του ενιαίου πίνακα, διότι απαιτεί επιτυχία σε ΑΣΕΠ και αφορά σε άτομα με μεγαλύτερη προϋπηρεσία. Το 30μηνο να προηγείται έναντι του ενιαίου πίνακα χωρίς επιτυχία ΑΣΕΠ, επειδή αφορά σε άτομα με μεγαλύτερη προϋπηρεσία (χωρίς ΑΣΕΠ). viii. Ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες (Πολύτεκνοι και ΑΜΕΑ): Να διατηρηθούν τα κοινωνικά κριτήρια διορισμού των ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων (Πολύτεκνοι και ΑΜΕΑ), με την προϋπόθεση τουλάχιστον μία επιτυχία σε οποιονδήποτε ΑΣΕΠ. Μόλις επιτύχουν έστω τη βάση σε κάποιον ΑΣΕΠ, να μπαίνουν σε ειδικό πίνακα (αντίστοιχα πολυτέκνων ή ΑΜΕΑ), όπου θα μετρούν και οι αντίστοιχες προσαυξήσεις, όπως και στους γενικούς πίνακες (βαθμολογία ΑΣΕΠ, προϋπηρεσία κ.λπ.), καθώς και επιπλέον κριτήρια, όπως αριθμός τέκνων κ.λπ., με κάποια βαρύτητα που θα καθοριστεί. Και το μέτρο αυτό κινείται στην ίδια κατεύθυνση: Κανένας διορισμός χωρίς επιτυχία ΑΣΕΠ. Επίσης να υπάρχει πλαφόν για το πλήθος των διορισμών από τις κατηγορίες αυτές, σε συνάρτηση με το συνολικό πλήθος των διορισμών (π.χ. διορισμοί ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων όχι πάνω από το 5% του συνόλου των διορισμών ΑΣΕΠ+Πίνακας, χωρίς να είναι απαραίτητο να καλύπτεται το ποσοστό αυτό). Σήμερα το ποσοστό αυτό βρίσκεται γύρω στο 2% έως 9%, ανάλογα με την ειδικότητα, χωρίς όμως προϋπόθεση την επιτυχία σε ΑΣΕΠ. Να υπάρχει η δυνατότητα πάντως, για τα άτομα που ανήκουν στις ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες, εάν το επιθυμούν, να διορίζονται σε θέση διοικητικού υπαλλήλου του Υπουργείου Παιδείας και να τοποθετούνται στα Γραφεία και τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, χωρίς τη διαδικασία του ΑΣΕΠ. 4. 2η πρόταση: Διορισμοί κατά 100% από πίνακες διοριστέων ΑΣΕΠ, όπου όμως η προϋπηρεσία θα μετράει με μεγαλύτερη βαρύτητα σε σχέση με το ισχύον σύστημα. Από το Σχ. έτος 2011-12, να γίνουν οι εξής αλλαγές: i. Κατάργηση του 30μήνου, του 24μήνου+ΑΣΕΠ και των διορισμών από τον ενιαίο πίνακα διορισμών. ii. Μόνιμοι διορισμοί κατά 100% μέσω πινάκων διοριστέων ΑΣΕΠ, με προσαυξήσεις που αναλύονται παρακάτω, στην παρ. 5. Ειδικά για την προσαύξηση λόγω προϋπηρεσίας, να δίνονται 0.5 μονάδες ανά μήνα προϋπηρεσίας. iii. Οι πίνακες προϋπηρεσίας να συνεχίσουν να υπάρχουν και να τροφοδοτούνται με προϋπηρεσία, αλλά δεν θα γίνονται μόνιμοι διορισμοί από εκεί. Η προϋπηρεσία που θα συγκεντρώνει ο εκπαιδευτικός και θα καταχωρείται στους πίνακες προϋπηρεσίας, απλά θα χρησιμοποιείται ως προσαύξηση, σε περίπτωση που επιτύχει σε επόμενο ΑΣΕΠ. iv. Η επιλογή θέσης διορισμού να γίνεται φυσικά κατά τη σειρά της τελικής κατάταξης των διοριστέων, συμπεριλαμβανομένων και των προσαυξήσεων. v. Για τις ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες ισχύει το σχόλιο της παρ. 3viii. 5. Προσαυξήσεις για τους πίνακες διορισμών ΑΣΕΠ: Να δίνεται έμφαση στις σπουδές των υποψηφίων εκπαιδευτικών. Η εκπαίδευση χρειάζεται άτομα με υψηλό επίπεδο σπουδών και θα πρέπει να δοθούν επιπλέον κίνητρα σε άτομα με μεταπτυχιακές σπουδές να ασχοληθούν με την εκπαίδευση. Υπάρχουν νέοι επιστήμονες με σπουδές 10-12 ετών, κάτοχοι διδακτορικών τίτλων, με υψηλό επιστημονικό υπόβαθρο, με αναλυτική και συνθετική σκέψη, με ερευνητικό έργο και δημοσιεύσεις, γενικά με πλούσιο βιογραφικό, οι οποίοι μπορούν να προσφέρουν πάρα πολλά στην εκπαίδευση. Με το σημερινό σύστημα φαίνεται ότι η εκπαίδευση δεν είναι εκλυστική γι’ αυτούς, δεδομένου ότι η προσαύξηση που ισχύει μέχρι τώρα είναι πολύ μικρή: για παράδειγμα, το μεταπτυχιακό δίπλωμα δίνει προσαύξηση 2 μονάδων, όσο περίπου 2 ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών, κάτι που αποτελεί αδικία για τον κάτοχο του μεταπτυχιακού. Προτείνεται μια μικρή αύξηση, όπως αναλύεται παρακάτω. i. Προσαύξηση πτυχίου: (Βαθμός πτυχίου – 5), δηλ. μέγιστη προσαύξηση 5 μονάδες, όπως ισχύει και τώρα. ii. Να καθιερωθεί προσαύξηση δεύτερου πτυχίου (δηλ. πτυχίου που δεν θεωρείται προσόν διορισμού για τον υποψήφιο): (Βαθμός 2ου πτυχίου – 5) / 2, δηλ. μέγιστη προσαύξηση 2.5 μονάδες. iii. Προσαύξηση μεταπτυχιακών σπουδών: Να αυξηθεί από 2 σε 3 για μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης στην ειδικότητα του κλάδου και από 4 σε 6 για διδακτορικό δίπλωμα στην ειδικότητα του κλάδου. Αντίστοιχα από 3 σε 4 για μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης στη διδακτική της ειδικότητας του κλάδου και από 5 σε 8 για διδακτορικό δίπλωμα ειδίκευσης στη διδακτική της ειδικότητας του κλάδου. iv. Προσαύξηση πτυχίου παιδαγωγικής κατάρτισης (ΑΣΠΑΙΤΕ): 2 μόρια, με ταυτόχρονη κατάργηση της απόλυτης προτεραιότητας των κατόχων έναντι των μη κατόχων. Έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο, σε πολλούς διαγωνισμούς εκπαιδευτικών ειδικά για θέσεις πληροφορικής και τεχνικών ειδικοτήτων, όλοι οι διοριστέοι κάτοχοι πτυχίου ΑΣΠΑΙΤΕ να έχουν χειρότερες βαθμολογικές επιδόσεις στην ενότητα των παιδαγωγικών και της διδακτικής σε σχέση με όλους τους διοριστέους μη κατόχους πτυχίου ΑΣΠΑΙΤΕ, και παρόλα αυτά να διορίζονται κατ’ απόλυτη προτεραιότητα. v. Στην περίπτωση που υιοθετηθεί η λύση του μικτού συστήματος (ΑΣΕΠ 75%, πίνακας προϋπηρεσίας 25%), η προσαύξηση λόγω προϋπηρεσίας να γίνεται όπως και στο ισχύον σύστημα, δηλ. 0.5 μονάδες για 6 μήνες προϋπηρεσίας, που όμως θα υπολογίζεται με ακρίβεια ημέρας ( 1/12 = 0.083 μονάδες / μήνα). Στην περίπτωση που υιοθετηθεί η λύση του 100% ΑΣΕΠ, η προσαύξηση λόγω προϋπηρεσίας να είναι 0.5 μόρια ανά μήνα προϋπηρεσίας, και να υπολογίζεται με ακρίβεια ημέρας. Με αυτήν την προσαύξηση, 6 μήνες προϋπηρεσίας θα δίνουν 3 μόρια, όσα και ένα μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης στην ειδικότητα του κλάδου ή όσο 3 περίπου ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής. Αντίστοιχα, 12 μήνες προϋπηρεσίας θα δίνουν 6 μόρια, όσα και ένα διδακτορικό στην ειδικότητα του κλάδου ή όσο 6 περίπου ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής. vi. Να μετρά η διδακτική προϋπηρεσία που έχει προσφερθεί από τον εκπαιδευτικό στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (ΑΕΙ, ΤΕΙ), με τον ίδιο τρόπο προσαύξησης. Είναι απαράδεκτο να μην προσμετράται προϋπηρεσία εκπαιδευτικών υψηλότερης βαθμίδας εκπαίδευσης. vii. Να μη μετρά οποιαδήποτε προϋπηρεσία που έχει προσφερθεί από τον εκπαιδευτικό σε σχολές που δεν υπάγονται στο ΥΠΕΠΘ (π.χ. ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας ΟΑΕΔ). 6. Διεξαγωγή Διαγωνισμού ΑΣΕΠ: Να διεξάγεται κάθε χρόνο, αντί για κάθε δύο χρόνια. Να οριστούν συγκεκριμένες ημερομηνίες, σταθερές κάθε χρόνο, ώστε οι υποψήφιοι να οργανώνουν το διάβασμά τους και να το εντάσσουν στην προσωπική τους ζωή και την επαγγελματική τους δραστηριότητα χωρίς άγχος. Να αποφευχθούν φαινόμενα που παρατηρήθηκαν τα τελευταία χρόνια, όπως καθυστερήσεις στην ανακοίνωση των ημερομηνιών του διαγωνισμού, των αποτελεσμάτων, αναβολές του διαγωνισμού κ.ά. Συγκεκριμένα, ως προς τις ημερομηνίες: i. Η ύλη του διαγωνισμού να ανακοινώνεται αμέσως μετά τη διεξαγωγή του προηγούμενου διαγωνισμού, π.χ. κάθε Ιανουάριο. Γενικά, να αποφεύγονται μεγάλες μεταβολές στην ύλη μεταξύ διαδοχικών διαγωνισμών. Ωστόσο, η ύλη του γνωστικού αντικειμένου θα πρέπει να είναι προσαρμοσμένη στη διδακτέα ύλη του Σχολείου. ii. Η ημερομηνία διεξαγωγής του διαγωνισμού να είναι σταθερή, π.χ. κάθε Ιανουάριο. Η ακριβής ημερομηνία να ανακοινώνεται μαζί με την προκήρυξη του διαγωνισμού, π.χ. τον προηγούμενο Αύγουστο να βγαίνει η προκήρυξη και να ανακοινώνονται ταυτόχρονα και οι ημερομηνίες, π.χ. τελευταίο Σ/Κ του Ιανουαρίου. iii. Τα θέματα του διαγωνισμού να είναι όλα τύπου πολλαπλών επιλογών, ώστε η βαθμολόγηση να γίνεται πολύ γρήγορα και εντελώς αντικειμενικά, χωρίς να υπεισέρχεται ο ανθρώπινος υποκειμενικός παράγοντας. iv. Τα αποτελέσματα του διαγωνισμού να ανακοινώνονται έγκαιρα (π.χ. κάθε Μάιο) και πάντως πριν την έναρξη υποβολής αιτήσεων των αναπληρωτών, ώστε να μπορούν οι εκπαιδευτικοί να προγραμματίζουν την επαγγελματική τους δραστηριότητα του επομένου Σχ. έτους και να κάνουν τις επιλογές περιοχών των αναπληρωτών, έχοντας ως δεδομένη την επίδοσή τους στο διαγωνισμό. v. Όλες οι ειδικότητες, γενικές και τεχνικές, να διαγωνίζονται μαζί (δηλ. εντός 2-3 Σαββατοκύριακων), δεδομένου ότι καθυστερήσεις σε ορισμένες ειδικότητες έχουν σαν αποτέλεσμα καθυστερήσεις στους αντίστοιχους διορισμούς και προβλήματα ομαλής λειτουργίας των Σχολείων, όπως συνέβη φέτος στα ΕΠΑΛ, με τη μεγάλη καθυστέρηση έκδοσης των αποτελεσμάτων των τεχνικών ειδικοτήτων. vi. Σχόλια: Η διεξαγωγή του διαγωνισμού κάθε χρόνο εξασφαλίζει τα εξής: Πρώτον, δίνονται πιο συχνά ευκαιρίες στους εκπαιδευτικούς και ελαχιστοποιείται η αρνητική επίδραση μιας ατυχίας που μπορεί να έχει ο εκπαιδευτικός, εφόσον έχει τη δυνατότητα μέσα σε ένα χρόνο να ξαναπροσπαθήσει. Δεύτερον, υπάρχει ομαλότερη ροή απορρόφησης των απόφοιτων, δεδομένου ότι κάθε χρόνο θα διορίζεται περίπου σταθερός αριθμός σε κάθε ειδικότητα και δεν θα παρατηρούνται φαινόμενα όπως, π.χ. με τον κλάδο πληροφορικής, όπου στον ΑΣΕΠ 2005 διορίστηκαν πάρα πολλοί εκπαιδευτικοί, και μάλιστα χωρίς διδακτική επάρκεια (ΑΣΠΑΙΤΕ), επειδή οι θέσεις ήταν πάρα πολλές, ενώ οι απόφοιτοι του 2005 έπρεπε να περιμένουν 4 χρόνια για το διαγωνισμό του 2009, όπου όμως οι θέσεις ήταν πολύ λιγότερες από του 2005, ενώ οι υποψήφιοι ήταν πάρα πολλοί (επειδή δεν μεσολάβησε άλλος ΑΣΕΠ). Β. ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΕΣ ΚΑΙ ΩΡΟΜΙΣΘΙΟΙ 1. Ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί: Άμεση κατάργηση, από το Σχ. Έτος 2010-11, του θεσμού των ωρομισθίων εκπαιδευτικών. Σαν μεταβατική κατάσταση, ενδεχόμενη διατήρηση μόνο των ωρομισθίων της πρόσθετης διδακτικής στήριξης και ενισχυτικής διδασκαλίας (δηλ. εκτός κανονικού προγράμματος) και θέσπιση αντίστοιχων κριτηρίων πρόσληψής τους, όπως και των αναπληρωτών (βλ. Παρακάτω). 2. Αναπληρωτές εκπαιδευτικοί i. Προσμέτρηση προϋπηρεσίας, όπως ισχύει τώρα, δηλ. 1 μόριο για κάθε μήνα προϋπηρεσίας. ii. Μόρια από ΑΣΕΠ όπως είναι τώρα, δηλ. τα μόρια πάνω από τη βάση (βαθμός χωρίς προσαυξήσεις – 55), να λαμβάνονται υπόψη όμως οι βαθμολογίες από όλους τους επιτυχημένους ΑΣΕΠ (να μην χάνονται, ούτε να μειώνονται τα μόρια από προηγούμενους ΑΣΕΠ, ξεκινώντας από τον ΑΣΕΠ 2008). iii. Προσμέτρηση των ίδιων κριτηρίων και για τους αναπληρωτές, όπως και για τους μόνιμους, δηλ. βαθμός πτυχίου, μεταπτυχιακές σπουδές, 2ο πτυχίο, παιδαγωγική κατάρτιση. iv. Για μια μεταβατική περίοδο να μην απαιτείται επιτυχία στον ΑΣΕΠ για τους αναπληρωτές, ώστε να δοθεί η ευκαιρία στους ήδη εργαζόμενους αναπληρωτές που δεν έχουν μέχρι τώρα επιτυχία ΑΣΕΠ να συνεχίσουν να εργάζονται, ώστε να μαζέψουν μόρια προϋπηρεσίας για το διορισμό τους μέσω του πίνακα διορισμών, εφόσον φυσικά αποκτήσουν επιτυχία σε κάποιο διαγωνισμό ΑΣΕΠ. Η μεταβατική αυτή περίοδος μπορεί να έχει διάρκεια μέχρι και το Σχ. έτος 2013-14, διότι από το Σχ. έτος 2014-15 θα σταθεροποιηθούν τα ποσοστά μόνιμων διορισμών από ΑΣΕΠ (75%) και από Πίνακα Διορισμών με επιτυχία ΑΣΕΠ (25%). Από τότε και στο εξής να απαιτείται επιτυχία ΑΣΕΠ και για τους αναπληρωτές και να γίνει εκκαθάριση του Πίνακα αναπληρωτών, ώστε να περιλαμβάνει μόνο τους επιτυχόντες ΑΣΕΠ. Μία χρησιμότητα ακόμη της μεταβατικής περιόδου είναι ότι εξασφαλίζει την πρόσληψη αναπληρωτών και στον κλάδο των δασκάλων, όπου υπάρχει ισορροπία προσφοράς-ζήτησης και πολλοί επιλέγουν να μη συμμετέχουν καν στο διαγωνισμό. Όλοι αυτοί θα έχουν τη δυνατότητα να εργαστούν ως αναπληρωτές, αλλά δεν θα μπορούν να διοριστούν ποτέ μόνιμοι, εάν δεν αποκτήσουν επιτυχία σε κάποιο διαγωνισμό ΑΣΕΠ που τους δίνεται η δυνατότητα να συμμετέχουν. Τέλος και σε κάποιες τεχνικές ειδικότητες μένουν κενές θέσεις ακόμη και τώρα, επειδή οι περισσότεροι διαγωνιζομένοι δεν επιτυγχάνουν ούτε τη βάση στο διαγωνισμό. Και σ’ αυτές τις ειδικότητες θα υπάρχει η δυνατότητα αναπλήρωσης χωρίς ΑΣΕΠ, κατά τη μεταβατική περίοδο, αλλά για το διορισμό μέσω πίνακα θα πρέπει οι υποψήφιοι να επιτύχουν σε κάποιο διαγωνισμό ΑΣΕΠ. Οι ευκαιρίες που θα έχουν είναι 4 (ΑΣΕΠ 2010,11,12,13) v. Οι αιτήσεις των αναπληρωτών να γίνονται σε συγκεκριμένες ημερομηνίες κάθε χρόνο, γύρω στα μέσα-τέλη Ιουνίου και πάντως σε κάθε περίπτωση μετά την έκδοση των αποτελεσμάτων του διαγωνισμού, ώστε να μπορούν οι εκπαιδευτικοί να προγραμματίζουν την επαγγελματική τους δραστηριότητα του επομένου Σχ. έτους και να κάνουν τις επιλογές περιοχών των αναπληρωτών, έχοντας ως δεδομένη την επίδοσή τους στο διαγωνισμό.