1. Όπως είναι γνωστό, μεταξύ άλλων, με τις διατάξεις α) της παρ. 9 του άρθρου 2 του Ν.1566/85 (ΦΕΚ 167 Α΄) «Δομή και λειτουργία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις», β) του εδαφίου δ΄ της παρ. 24 του άρθρου 2 του Ν.2621/1998 (ΦΕΚ 136 Α΄) «Ρύθμιση θεμάτων οργάνωσης και λειτουργίας των ΤΕΙ κ.λπ.» προβλέπεται η δυνατότητα της δωρεάν μεταφοράς των μαθητών που διαμένουν μακριά από την έδρα του σχολείου τους. Περεταίρω κατ’ εξουσιοδότηση των διατάξεων αυτών εκδόθηκε η υπ΄αριθμ. 24001 από 11-6-2013 ΚΥΑ «Μεταφορά μαθητών δημόσιων σχολείων από τις Περιφέρειες» (ΦΕΚ Β 1449/2013), με την οποία καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις για τη δωρεάν μεταφορά μαθητών, με βασικό κριτήριο την απόσταση της κατοικίας τους από τη σχολική τους μονάδα. (Βλ. άρθρο 1).
2. Όμως, από την εν λόγω κρατική μέριμνα με ήδη υφιστάμενες σχετικές διατάξεις και, εν προκειμένω, με αυτές του δεύτερου εδαφίου των παραγράφων 2 και 5 του άρθρου 18 του σχεδίου νόμου, αποκλείονται ρητά οι μαθητές που φοιτούν στα Πρότυπα (Π.Σ) και Πειραματικά Σχολεία (ΠΕΙ.Σ).
3. Τούτο, φαίνεται ότι είναι καταρχάς εύλογο κατά το μέρος που αποκλείεται η δωρεάν μεταφορά των μαθητών των Π.Σ και ΠΕΙ.Σ με δημόσια σύμβαση υπηρεσιών, αφενός, λόγω της απόστασης και των διαφορετικών περιοχών κατοικίας τους από τη σχολική τους μονάδα και αφετέρου, λόγω του συνεπαγόμενου ύψους δαπάνης που θα επιβάρυνε το Δημόσιο.
4. Ωσαύτως, θα ήταν ενδεδειγμένο, υπό το πρίσμα των συνταγματικών επιταγών της ίσης μεταχείρισης και της δημόσιας δωρεάν παιδείας (άρθρα 4 και 16 του Συντάγματος), να τους παρέχεται η ίδια κρατική μέριμνα που παρέχεται και στους λοιπούς μαθητές, ήτοι του δικαιώματος της δωρεάν μεταφοράς τους με την χρήση της δημόσιας συγκοινωνίας, και τον εφοδιασμό τους με ΕΙΔΙΚΟ ΜΑΘΗΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ κατά τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις που προβλέπει η προαναφερθείσα υπ΄αριθμ. 24001 από 11-6-2013 ΚΥΑ «Μεταφορά μαθητών δημόσιων σχολείων από τις Περιφέρειες» (ΦΕΚ Β 1449/2013).
5. Εξάλλου, πολλοί μαθητές των Π.Σ και ΠΕΙ.Σ εάν συνέχιζαν τις σπουδές τους στο Σχολείο που ανήκουν –γεωγραφικά- με βάση την κατοικία τους, (και έχουν κάνει την αρχική τους εγγραφή κατά την προβλεπόμενη διαδικασία), θα μεταφέρονταν δωρεάν από την οικία τους προς το Σχολείο αυτό και αντίστροφα λόγω της υφιστάμενης χιλιομετρικής απόστασης. Τέλος, επισημαίνεται ότι με τις υφιστάμενες ρυθμίσεις το δικαίωμα αυτό αυτοθρόως χάνεται σε κάθε περίπτωση που μαθητής επιλέξει να φοιτήσει σε Πρότυπο ή Πειραματικό Σχολείο.
6. Κατόπιν αυτών προτείνω την ανάλογη τροποποίηση των διατάξεων του δεύτερου εδαφίου της παραγράφου 2 και του δεύτερου εδαφίου της παραγράφου 5 του άρθρου 18 του σχεδίου νόμου ώστε να δίδεται το δικαιώματος της δωρεάν μεταφοράς και των μαθητών των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων με την χρήση της δημόσιας συγκοινωνίας, και τον εφοδιασμό τους με ΕΙΔΙΚΟ ΜΑΘΗΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΜΑΣΣΕΛΟΣ
1. Όπως είναι γνωστό, μεταξύ άλλων, με τις διατάξεις α) της παρ. 9 του άρθρου 2 του Ν.1566/85 (ΦΕΚ 167 Α΄) «Δομή και λειτουργία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις», β) του εδαφίου δ΄ της παρ. 24 του άρθρου 2 του Ν.2621/1998 (ΦΕΚ 136 Α΄) «Ρύθμιση θεμάτων οργάνωσης και λειτουργίας των ΤΕΙ κ.λπ.» προβλέπεται η δυνατότητα της δωρεάν μεταφοράς των μαθητών που διαμένουν μακριά από την έδρα του σχολείου τους. Περεταίρω κατ’ εξουσιοδότηση των διατάξεων αυτών εκδόθηκε η υπ΄αριθμ. 24001 από 11-6-2013 ΚΥΑ «Μεταφορά μαθητών δημόσιων σχολείων από τις Περιφέρειες» (ΦΕΚ Β 1449/2013), με την οποία καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις για τη δωρεάν μεταφορά μαθητών, με βασικό κριτήριο την απόσταση της κατοικίας τους από τη σχολική τους μονάδα. (Βλ. άρθρο 1). 2. Όμως, από την εν λόγω κρατική μέριμνα με ήδη υφιστάμενες σχετικές διατάξεις και, εν προκειμένω, με αυτές του δεύτερου εδαφίου των παραγράφων 2 και 5 του άρθρου 18 του σχεδίου νόμου, αποκλείονται ρητά οι μαθητές που φοιτούν στα Πρότυπα (Π.Σ) και Πειραματικά Σχολεία (ΠΕΙ.Σ). 3. Τούτο, φαίνεται ότι είναι καταρχάς εύλογο κατά το μέρος που αποκλείεται η δωρεάν μεταφορά των μαθητών των Π.Σ και ΠΕΙ.Σ με δημόσια σύμβαση υπηρεσιών, αφενός, λόγω της απόστασης και των διαφορετικών περιοχών κατοικίας τους από τη σχολική τους μονάδα και αφετέρου, λόγω του συνεπαγόμενου ύψους δαπάνης που θα επιβάρυνε το Δημόσιο. 4. Ωσαύτως, θα ήταν ενδεδειγμένο, υπό το πρίσμα των συνταγματικών επιταγών της ίσης μεταχείρισης και της δημόσιας δωρεάν παιδείας (άρθρα 4 και 16 του Συντάγματος), να τους παρέχεται η ίδια κρατική μέριμνα που παρέχεται και στους λοιπούς μαθητές, ήτοι του δικαιώματος της δωρεάν μεταφοράς τους με την χρήση της δημόσιας συγκοινωνίας, και τον εφοδιασμό τους με ΕΙΔΙΚΟ ΜΑΘΗΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ κατά τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις που προβλέπει η προαναφερθείσα υπ΄αριθμ. 24001 από 11-6-2013 ΚΥΑ «Μεταφορά μαθητών δημόσιων σχολείων από τις Περιφέρειες» (ΦΕΚ Β 1449/2013). 5. Εξάλλου, πολλοί μαθητές των Π.Σ και ΠΕΙ.Σ εάν συνέχιζαν τις σπουδές τους στο Σχολείο που ανήκουν –γεωγραφικά- με βάση την κατοικία τους, (και έχουν κάνει την αρχική τους εγγραφή κατά την προβλεπόμενη διαδικασία), θα μεταφέρονταν δωρεάν από την οικία τους προς το Σχολείο αυτό και αντίστροφα λόγω της υφιστάμενης χιλιομετρικής απόστασης. Τέλος, επισημαίνεται ότι με τις υφιστάμενες ρυθμίσεις το δικαίωμα αυτό αυτοθρόως χάνεται σε κάθε περίπτωση που μαθητής επιλέξει να φοιτήσει σε Πρότυπο ή Πειραματικό Σχολείο. 6. Κατόπιν αυτών προτείνω την ανάλογη τροποποίηση των διατάξεων του δεύτερου εδαφίου της παραγράφου 2 και του δεύτερου εδαφίου της παραγράφου 5 του άρθρου 18 του σχεδίου νόμου ώστε να δίδεται το δικαιώματος της δωρεάν μεταφοράς και των μαθητών των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων με την χρήση της δημόσιας συγκοινωνίας, και τον εφοδιασμό τους με ΕΙΔΙΚΟ ΜΑΘΗΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΜΑΣΣΕΛΟΣ