Επί του Άρθρου 18
Δεν είναι σαφές με ποιόν τρόπο η σχεδιαζόμενη θεσμοθέτηση εξετάσεων για την εισαγωγή στην Α’ τάξη των Πρότυπων Λυκείων για τους αποφοίτους των Πρότυπων Γυμνασίων συμβάλει στην επίτευξη των στόχων της αριστείας και της ισότητας των ευκαιριών έτσι όπως αναφέρεται στις σελίδες 17 και 18 της αιτιολογικής έκθεσης. Ταυτόχρονα είναι κατάφωρα τιμωρητική και άδικη ειδικά για τα παιδιά που ήδη φοιτούν σε Πρότυπα Γυμνάσια (στην Α’ και Β’ Γυμνασίου) και εισήχθησαν με διαφορετικά δεδομένα (μεταξύ αυτών και τον αυτονόητα ενιαίο χαρακτήρα της φοίτησης στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση)
Είναι παιδιά που μόχθησαν για να περάσουν τις εξετάσεις εισαγωγής στην Α Γυμνασίου, προετοιμαζόμενα για διάστημα τουλάχιστον ενός χρόνου προκειμένου να επιτύχουν τον στόχο αυτό, μιας και τα εφόδια των δημοσίων δημοτικών σχολείων δεν επαρκούν.
Επιπρόσθετα, λόγω του υψηλού επιπέδου και των απαιτήσεων δεν υπάρχει εφησυχασμός και οι βαθμοί «δεν τους χαρίζονται», ενώ στο σύνολο τους οι εκπαιδευτικοί στα εν λόγω σχολεία προάγουν την αριστεία, την πολύπλευρη γνώση και την γενικότερη παιδεία των μαθητών τόσο μέσα την τυπική εκπαιδευτική διαδικασία, όσο και μέσα από άλλες δραστηριότητες, όπως είναι οι όμιλοι, οι συμμετοχή σε προγράμματα, διαγωνισμούς, κ.ο.κ. Υποστηρίζοντας ότι η θεσμοθέτηση πρόσθετων εξετάσεων για την μετάβαση στο Λύκειο θα προάγει περαιτέρω την αριστεία, υπό την έννοια της αυτοβελτίωσης, ακυρώνεται το έργο, η δουλειά και ο συστηματικός μόχθος που καταβάλουν οι εκπαιδευτικοί στα Πρότυπα Γυμνάσια. Τι ακριβώς εξυπηρετεί η επαναξιολόγηση 15χρονων παιδιών (γιατί περί παιδιών πρόκειται) προκειμένου αυτά να επιδείξουν την αριστεία τους ;
Μια τέτοια απόφαση δεν μας φαίνεται πολύ λογική : ουσιαστικά συνεπάγεται διπλές εξετάσεις για τα παιδιά (προαγωγικές και εισαγωγής στο Λύκειο), άρα διπλό άγχος, καθώς και αγωνία και κίνδυνος σε μια τέτοια κρίσιμη ηλικία να αλλάξουν σχολικό περιβάλλον. Ταυτόχρονα, πρακτικά σημαίνει ότι εκτός από την προετοιμασία για τις προαγωγικές θα πρέπει να προετοιμάζονται και για τις εισαγωγικές (σε φροντιστήρια; με ιδιαίτερα; Όπως έκαναν για να μπουν στο Γυμνάσιο)
Τέλος, δεν είναι σαφές πως αυτή η διαδικασία θα συμβάλει στην ισότητα ευκαιριών. Και για τι ακριβώς ισότητα ευκαιριών μιλάμε ; Για μια ισότητα που και θα «συνθλίψει» και θα λειτουργήσει ισοπεδωτικά για τους μαθητές των προτύπων γυμνασίων ; Αυτή δυστυχώς είναι μια στρεβλή αντίληψη της ισότητας, όπου στο όνομα της ικανοποίησης των αξιώσεων των πολλών συνθλίβονται τα δικαιώματα των ολίγων.
Εν κατακλείδι, η επιδίωξη της αριστείας είναι ευπρόσδεκτη αλλά η σχετική διάταξη είναι πολύ τιμωρητική για παιδιά 15 χρόνων και ειδικά για εκείνα που εισήχθησαν με διαφορετικές προϋποθέσεις.
Επί του Άρθρου 18 Δεν είναι σαφές με ποιόν τρόπο η σχεδιαζόμενη θεσμοθέτηση εξετάσεων για την εισαγωγή στην Α’ τάξη των Πρότυπων Λυκείων για τους αποφοίτους των Πρότυπων Γυμνασίων συμβάλει στην επίτευξη των στόχων της αριστείας και της ισότητας των ευκαιριών έτσι όπως αναφέρεται στις σελίδες 17 και 18 της αιτιολογικής έκθεσης. Ταυτόχρονα είναι κατάφωρα τιμωρητική και άδικη ειδικά για τα παιδιά που ήδη φοιτούν σε Πρότυπα Γυμνάσια (στην Α’ και Β’ Γυμνασίου) και εισήχθησαν με διαφορετικά δεδομένα (μεταξύ αυτών και τον αυτονόητα ενιαίο χαρακτήρα της φοίτησης στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση) Είναι παιδιά που μόχθησαν για να περάσουν τις εξετάσεις εισαγωγής στην Α Γυμνασίου, προετοιμαζόμενα για διάστημα τουλάχιστον ενός χρόνου προκειμένου να επιτύχουν τον στόχο αυτό, μιας και τα εφόδια των δημοσίων δημοτικών σχολείων δεν επαρκούν. Επιπρόσθετα, λόγω του υψηλού επιπέδου και των απαιτήσεων δεν υπάρχει εφησυχασμός και οι βαθμοί «δεν τους χαρίζονται», ενώ στο σύνολο τους οι εκπαιδευτικοί στα εν λόγω σχολεία προάγουν την αριστεία, την πολύπλευρη γνώση και την γενικότερη παιδεία των μαθητών τόσο μέσα την τυπική εκπαιδευτική διαδικασία, όσο και μέσα από άλλες δραστηριότητες, όπως είναι οι όμιλοι, οι συμμετοχή σε προγράμματα, διαγωνισμούς, κ.ο.κ. Υποστηρίζοντας ότι η θεσμοθέτηση πρόσθετων εξετάσεων για την μετάβαση στο Λύκειο θα προάγει περαιτέρω την αριστεία, υπό την έννοια της αυτοβελτίωσης, ακυρώνεται το έργο, η δουλειά και ο συστηματικός μόχθος που καταβάλουν οι εκπαιδευτικοί στα Πρότυπα Γυμνάσια. Τι ακριβώς εξυπηρετεί η επαναξιολόγηση 15χρονων παιδιών (γιατί περί παιδιών πρόκειται) προκειμένου αυτά να επιδείξουν την αριστεία τους ; Μια τέτοια απόφαση δεν μας φαίνεται πολύ λογική : ουσιαστικά συνεπάγεται διπλές εξετάσεις για τα παιδιά (προαγωγικές και εισαγωγής στο Λύκειο), άρα διπλό άγχος, καθώς και αγωνία και κίνδυνος σε μια τέτοια κρίσιμη ηλικία να αλλάξουν σχολικό περιβάλλον. Ταυτόχρονα, πρακτικά σημαίνει ότι εκτός από την προετοιμασία για τις προαγωγικές θα πρέπει να προετοιμάζονται και για τις εισαγωγικές (σε φροντιστήρια; με ιδιαίτερα; Όπως έκαναν για να μπουν στο Γυμνάσιο) Τέλος, δεν είναι σαφές πως αυτή η διαδικασία θα συμβάλει στην ισότητα ευκαιριών. Και για τι ακριβώς ισότητα ευκαιριών μιλάμε ; Για μια ισότητα που και θα «συνθλίψει» και θα λειτουργήσει ισοπεδωτικά για τους μαθητές των προτύπων γυμνασίων ; Αυτή δυστυχώς είναι μια στρεβλή αντίληψη της ισότητας, όπου στο όνομα της ικανοποίησης των αξιώσεων των πολλών συνθλίβονται τα δικαιώματα των ολίγων. Εν κατακλείδι, η επιδίωξη της αριστείας είναι ευπρόσδεκτη αλλά η σχετική διάταξη είναι πολύ τιμωρητική για παιδιά 15 χρόνων και ειδικά για εκείνα που εισήχθησαν με διαφορετικές προϋποθέσεις.