Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,
Η ικανότητα του ατόμου για κριτική αυτοθεώρηση και αυτορύθμιση αποτελεί το ζητούμενο της σύγχρονης παιδαγωγικής. Κομβικός επομένως είναι ο ρόλος του σύγχρονου εκπαιδευτικού, στο να καθοδηγεί τα παιδιά «πώς να μαθαίνουν», να βοηθάει στη σύνθεση κι ανάλυση της γνώσης, να διευρύνει την κριτική τους σκέψη και την παραγωγική τους ικανότητα, να καλλιεργήσει ενσυναίσθηση και να επιδείξει προσωπικό ενδιαφέρον για κάθε μαθητή έχοντας ως απώτερο σκοπό όχι μόνο την ανάπτυξη των γνωστικών και κοινωνικών δεξιοτήτων του, αλλά και την χρησιμοποίηση των εσωτερικών δυνατοτήτων που έχει, αποσκοπώντας στην αυτοπραγμάτωση του. Σήμερα ο δάσκαλος αναλαμβάνει αυτόν τον νέο ρόλο, αυτόν του στοχαστικοκριτικού εκπαιδευτικού, ο οποίος θα αναδείξει την ηθική και εκπαιδευτική διάσταση της εκπαίδευσης. Η αξιολογική διαδικασία συνιστά αναπόσπαστο κομμάτι της παιδαγωγικής πρακτικής και χρήζει ανάγκης οι αξιολογητές να έχουν σαφή και καταγεγραμμένα κριτήρια, καθώς σήμερα υπάρχουν αρκετές αδυναμίες στον τρόπο με τον οποίο αυτή εφαρμόζεται.
Η αλλαγή του συστήματος αξιολόγησης από μόνη της δεν σημαίνει ότι όλα τα παραπάνω μπορούν να υλοποιηθούν πάραυτα. Σε εφαρμογή του Προεδρικού Διατάγματος 152/2013 (ΦΕΚ 240/τ.Α΄/5-11-2013): «Αξιολόγηση των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης», έχουμε ήδη αξιολογηθεί….. μια αξιολόγηση όμως που αποτέλεσε για μια ακόμα φορά χαμένες εργατοώρες για τον ταλαίπωρο μάχιμο εκπαιδευτικό. Στην ελληνική εκπαίδευση σήμερα, κυριαρχεί η γραφειοκρατία, οι σχέσεις ιεράρχησης και εξάρτησης, η απομάκρυνση από τη συλλογική ζωή, από τις ίδιες τις χαρές της ζωής, οι ανταγωνιστικές σχέσεις και το κυριότερο οι δάσκαλοι που αγωνίζονται διαχρονικά απομονώνονται και εξοβελίζονται για χάρη της ανεπάρκειας αλλά και των μικροπολιτικών συμφερόντων ανθρώπων που «τυχαία» έχουν επιλεγεί, ως στελέχη εκπαίδευσης. Η όλη διαδικασία της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και στην συνέχεια η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών θα ανατεθεί σε στελέχη για τα οποία είχατε δηλώσει : «Είχαμε από την πρώτη στιγμή επισημάνει τα άκρως προβληματικά σημεία του νέου θεσμικού πλαισίου για τις δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου, αλλά και την πραγματική στόχευση της Κυβέρνησης που δεν ήταν άλλη από την άλωση της διοικητικής μηχανής της εκπαίδευσης από κομματικά στελέχη. Δυστυχώς, η ολοκλήρωση της διαδικασίας επιλογής Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου μας επιβεβαιώνει. (Alfavita/26.09.2018 - 15:36)» .. « Οι διαδικασίες επιλογής των Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου μόνο αξιοκρατικές και άψογες και αντικειμενικές δεν ήταν, αντιθέτως, αποτελούν για εμάς μια κηλίδα αναξιοκρατίας, αδιαφάνειας, εκδικητικότητας και κομματισμού στη διοικητική μηχανή της εκπαίδευσης»( ΒΟΥΛΗ, 09/11/2018).
Έχω την χαρά και την πολύτιμη εμπειρία να συμμετέχω ως Εκπρόσωπος-Συντονίστρια του Σχολείου/ Εκπαιδευτικός, μαζί με τους εκάστοτε άξιους συναδέλφους μου, στο Πιλοτικό - Ερευνητικό έργο «Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου της σχολικής μονάδας: Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης» (08-06-2010 μέχρι 31-12-2012 & εθελοντικά έως και το Σχ. Έτος 2014-2015), όσο και στην "Πιλοτική εφαρμογή της Περιγραφικής αξιολόγησης μαθητών στην υποχρεωτική εκπαίδευση" του ΙΕΠ (Αριθμός Πρωτοκόλλου: 521/26-01-2017). Ποτέ δεν έχω επίσημα μεταφέρει την εμπειρία μου αυτή στην βάση, στον ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ! Πολύτιμη εμπειρία που κλείστηκε στο συρτάρι μου και έγινε εργαλείο για μένα και για κάποιους συνοδοιπόρους εκπαιδευτικούς. Αξίζει να σας αναφέρω ότι σε επίπεδο τοπικό στην Επιμόρφωση Στελεχών Εκπαίδευσης για την Περιγραφικής αξιολόγησης μαθητών στην υποχρεωτική εκπαίδευση, ήμουν εγώ η επιμορφώτρια, ως συντονίστρια –εκπρόσωπος της επιτυχούς εφαρμογής της και λίγες μέρες αργότερα ήμουν «επιμορφούμενη» από αυτούς που επιμόρφωσα…!! Δυο κωδικοί στο ίδιο αντικείμενο… πρώτα επιμορφώτρια και μετά επιμορφούμενη και μάλιστα να παρακολουθώ την δική μου παρουσίαση… !!!! Ο «βαθμός μάθησης» (degree of learning) είναι συνάρτηση του χρόνου που απαιτείται για να πραγματοποιηθεί η εμπέδωση (Mastery) της ύλης, …κάπως έτσι το αποδέχτηκα για να μην σταματήσω να υπηρετώ με συνέπεια ως μάχιμος εκπαιδευτικός… και βέβαια έχω πολύ καιρό πλέον αποδεχθεί και διαχειριστεί τα γνωστά περί αυτοπροβολής, αριστείας, ονειροπόλας διάθεσης, κλπ.
Η διαδικασία της οποιασδήποτε μορφής ΑΥΘΕΝΤΙΚΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ έχει ως σκοπό την ανατροφοδότηση του εκπαιδευτικού έργου και σε αυτή την περίπτωση η «απολογιστική αξιολόγηση» γίνεται «διαμορφωτική» για μελλοντικές εφαρμογές, απαιτεί όμως ένθερμη προσωπική υποστήριξη και όσο γραφική και να γίνομαι θα το δηλώσω για άλλη μια φορά …δύναμη ψυχής- θετική διάθεση αποδοχής, συστράτευση - ουσιαστική συνεργασία και φυσικά αντικειμενικότητα από όλους τους εμπλεκόμενους σ’ αυτήν.
Με Εκτίμηση
Ευανθία Χατζηγιάννη
Αξιότιμη κυρία Υπουργέ, Η ικανότητα του ατόμου για κριτική αυτοθεώρηση και αυτορύθμιση αποτελεί το ζητούμενο της σύγχρονης παιδαγωγικής. Κομβικός επομένως είναι ο ρόλος του σύγχρονου εκπαιδευτικού, στο να καθοδηγεί τα παιδιά «πώς να μαθαίνουν», να βοηθάει στη σύνθεση κι ανάλυση της γνώσης, να διευρύνει την κριτική τους σκέψη και την παραγωγική τους ικανότητα, να καλλιεργήσει ενσυναίσθηση και να επιδείξει προσωπικό ενδιαφέρον για κάθε μαθητή έχοντας ως απώτερο σκοπό όχι μόνο την ανάπτυξη των γνωστικών και κοινωνικών δεξιοτήτων του, αλλά και την χρησιμοποίηση των εσωτερικών δυνατοτήτων που έχει, αποσκοπώντας στην αυτοπραγμάτωση του. Σήμερα ο δάσκαλος αναλαμβάνει αυτόν τον νέο ρόλο, αυτόν του στοχαστικοκριτικού εκπαιδευτικού, ο οποίος θα αναδείξει την ηθική και εκπαιδευτική διάσταση της εκπαίδευσης. Η αξιολογική διαδικασία συνιστά αναπόσπαστο κομμάτι της παιδαγωγικής πρακτικής και χρήζει ανάγκης οι αξιολογητές να έχουν σαφή και καταγεγραμμένα κριτήρια, καθώς σήμερα υπάρχουν αρκετές αδυναμίες στον τρόπο με τον οποίο αυτή εφαρμόζεται. Η αλλαγή του συστήματος αξιολόγησης από μόνη της δεν σημαίνει ότι όλα τα παραπάνω μπορούν να υλοποιηθούν πάραυτα. Σε εφαρμογή του Προεδρικού Διατάγματος 152/2013 (ΦΕΚ 240/τ.Α΄/5-11-2013): «Αξιολόγηση των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης», έχουμε ήδη αξιολογηθεί….. μια αξιολόγηση όμως που αποτέλεσε για μια ακόμα φορά χαμένες εργατοώρες για τον ταλαίπωρο μάχιμο εκπαιδευτικό. Στην ελληνική εκπαίδευση σήμερα, κυριαρχεί η γραφειοκρατία, οι σχέσεις ιεράρχησης και εξάρτησης, η απομάκρυνση από τη συλλογική ζωή, από τις ίδιες τις χαρές της ζωής, οι ανταγωνιστικές σχέσεις και το κυριότερο οι δάσκαλοι που αγωνίζονται διαχρονικά απομονώνονται και εξοβελίζονται για χάρη της ανεπάρκειας αλλά και των μικροπολιτικών συμφερόντων ανθρώπων που «τυχαία» έχουν επιλεγεί, ως στελέχη εκπαίδευσης. Η όλη διαδικασία της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και στην συνέχεια η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών θα ανατεθεί σε στελέχη για τα οποία είχατε δηλώσει : «Είχαμε από την πρώτη στιγμή επισημάνει τα άκρως προβληματικά σημεία του νέου θεσμικού πλαισίου για τις δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου, αλλά και την πραγματική στόχευση της Κυβέρνησης που δεν ήταν άλλη από την άλωση της διοικητικής μηχανής της εκπαίδευσης από κομματικά στελέχη. Δυστυχώς, η ολοκλήρωση της διαδικασίας επιλογής Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου μας επιβεβαιώνει. (Alfavita/26.09.2018 - 15:36)» .. « Οι διαδικασίες επιλογής των Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου μόνο αξιοκρατικές και άψογες και αντικειμενικές δεν ήταν, αντιθέτως, αποτελούν για εμάς μια κηλίδα αναξιοκρατίας, αδιαφάνειας, εκδικητικότητας και κομματισμού στη διοικητική μηχανή της εκπαίδευσης»( ΒΟΥΛΗ, 09/11/2018). Έχω την χαρά και την πολύτιμη εμπειρία να συμμετέχω ως Εκπρόσωπος-Συντονίστρια του Σχολείου/ Εκπαιδευτικός, μαζί με τους εκάστοτε άξιους συναδέλφους μου, στο Πιλοτικό - Ερευνητικό έργο «Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου της σχολικής μονάδας: Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης» (08-06-2010 μέχρι 31-12-2012 & εθελοντικά έως και το Σχ. Έτος 2014-2015), όσο και στην "Πιλοτική εφαρμογή της Περιγραφικής αξιολόγησης μαθητών στην υποχρεωτική εκπαίδευση" του ΙΕΠ (Αριθμός Πρωτοκόλλου: 521/26-01-2017). Ποτέ δεν έχω επίσημα μεταφέρει την εμπειρία μου αυτή στην βάση, στον ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ! Πολύτιμη εμπειρία που κλείστηκε στο συρτάρι μου και έγινε εργαλείο για μένα και για κάποιους συνοδοιπόρους εκπαιδευτικούς. Αξίζει να σας αναφέρω ότι σε επίπεδο τοπικό στην Επιμόρφωση Στελεχών Εκπαίδευσης για την Περιγραφικής αξιολόγησης μαθητών στην υποχρεωτική εκπαίδευση, ήμουν εγώ η επιμορφώτρια, ως συντονίστρια –εκπρόσωπος της επιτυχούς εφαρμογής της και λίγες μέρες αργότερα ήμουν «επιμορφούμενη» από αυτούς που επιμόρφωσα…!! Δυο κωδικοί στο ίδιο αντικείμενο… πρώτα επιμορφώτρια και μετά επιμορφούμενη και μάλιστα να παρακολουθώ την δική μου παρουσίαση… !!!! Ο «βαθμός μάθησης» (degree of learning) είναι συνάρτηση του χρόνου που απαιτείται για να πραγματοποιηθεί η εμπέδωση (Mastery) της ύλης, …κάπως έτσι το αποδέχτηκα για να μην σταματήσω να υπηρετώ με συνέπεια ως μάχιμος εκπαιδευτικός… και βέβαια έχω πολύ καιρό πλέον αποδεχθεί και διαχειριστεί τα γνωστά περί αυτοπροβολής, αριστείας, ονειροπόλας διάθεσης, κλπ. Η διαδικασία της οποιασδήποτε μορφής ΑΥΘΕΝΤΙΚΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ έχει ως σκοπό την ανατροφοδότηση του εκπαιδευτικού έργου και σε αυτή την περίπτωση η «απολογιστική αξιολόγηση» γίνεται «διαμορφωτική» για μελλοντικές εφαρμογές, απαιτεί όμως ένθερμη προσωπική υποστήριξη και όσο γραφική και να γίνομαι θα το δηλώσω για άλλη μια φορά …δύναμη ψυχής- θετική διάθεση αποδοχής, συστράτευση - ουσιαστική συνεργασία και φυσικά αντικειμενικότητα από όλους τους εμπλεκόμενους σ’ αυτήν. Με Εκτίμηση Ευανθία Χατζηγιάννη