Η διάταξη η οποία αφορά την εκ νέου εξέταση των παιδιών των Προτύπων Γυμνασίων στην Α΄τάξη του Λυκείου αντί να ενισχύει αποδυναμώνει τον θεσμό των Προτύπων. Κι αυτό γιατί πολλοί γονείς και μαθητές θα το σκεφτούν να λάβουν μέρος αν αναλογιστούν το βάρος μιας εκ νέου προσπάθειας μετά από τρία χρόνια. Βάρος όχι μόνο οικονομικό, αλλά και βάρος στην ψυχολογία εφήβων οι οποίοι θα αναγκαστούν στη μέση της εφηβείας να ξαναυποστούν μια ψυχοφθόρα διαδικασία προκειμένου να μην χρειαστεί να υποβληθούν σε αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος, να μην χρειαστεί να αλλάξουν πάλι φίλους και παρέες που μόλις είχαν αρχίσει να εδραιώνουν μετά από τρία χρόνια σε ένα νέο σχολείο με παιδιά από πολλές γειτονιές της Αθήνας.
Το άρθρο αυτό έρχεται σε αντίθεση με το άρθρο 11 του ιδίου νομοσχεδίου που αφορά την ουσία των Προτύπων γυμνασίων. Ποιοι όμιλοι αριστείας, ποια πιλοτική εφαρμογή προγραμμάτων σπουδών, μεθόδων διδασκαλίας και νέου εκπαιδευτικού υλικού, ποια καλλιέργεια αριστείας και καινοτομίας, το πρότυπο γυμνάσιο θα γίνει ένα ακόμα εξεταστικό κέντρο προετοιμασίας για τα δύο μαθήματα στα οποία θα εξεταστούν τα παιδιά προκειμένου να περάσουν στο λύκειο. Συνεπώς, υποβαθμίζεται η λειτουργία του προτύπου σχολείου στα τρία χρόνια του γυμνασίου και δεν υπηρετείται ο σκοπός δημιουργίας του.
Ίσως η διάταξη αυτή να αποσκοπεί εν τέλει στην ΑΠΟΔΥΝΑΜΩΣΗ του δημοσίου Πρότυπου σχολείου σε όφελος των ιδιωτικών στα οποία οι εξετάσεις υποτροφιών δεν σε αναγκάζουν σε αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος, ιδίως όταν συνεχίζεις να έχεις μια καλή επίδοση κατά τη διάρκεια της φοίτησης. Δεν είναι δυνατόν να υποβάλλεις κάποια παιδιά σε μια διαρκή διαδικασία εξετάσεων από την τελευταία τάξη του Δημοτικού μέχρι τις Πανελλήνιες προκειμένου να αποδεικνύουν την ικανότητά τους, ούτε μπορεί να κρίνεται η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος σε μια ατυχία της στιγμής που μπορεί να συμβεί σε εξετάσεις της μιας μέρας. Επίσης, δεν καταλαβαίνω τη διάκριση που υπάρχει με τα πειραματικά σχολεία στα οποία προβλέπεται η διασύνδεση και η συνέχεια των σπουδών από τη μία βαθμίδα στην επόμενη.
Ελπίζω οι αρμόδιοι στο υπουργείο να σκεφτούν πολύ σοβαρά την αλλαγή αυτή, η οποία όπως ανέπτυξα παραπάνω τελικά είναι σε βάρος των Προτύπων, αλλά και των παιδιών που φοιτούν σε αυτά, αυξάνει την ανασφάλεια των εφήβων, ενισχύει τον θεσμό των φροντιστηρίων σε όλη την εκπαίδευση και μετατρέπει τη μέση εκπαίδευση σε αυτά τα σχολεία σε μια συνεχή εξεταστική διαδικασία.
Η διάταξη η οποία αφορά την εκ νέου εξέταση των παιδιών των Προτύπων Γυμνασίων στην Α΄τάξη του Λυκείου αντί να ενισχύει αποδυναμώνει τον θεσμό των Προτύπων. Κι αυτό γιατί πολλοί γονείς και μαθητές θα το σκεφτούν να λάβουν μέρος αν αναλογιστούν το βάρος μιας εκ νέου προσπάθειας μετά από τρία χρόνια. Βάρος όχι μόνο οικονομικό, αλλά και βάρος στην ψυχολογία εφήβων οι οποίοι θα αναγκαστούν στη μέση της εφηβείας να ξαναυποστούν μια ψυχοφθόρα διαδικασία προκειμένου να μην χρειαστεί να υποβληθούν σε αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος, να μην χρειαστεί να αλλάξουν πάλι φίλους και παρέες που μόλις είχαν αρχίσει να εδραιώνουν μετά από τρία χρόνια σε ένα νέο σχολείο με παιδιά από πολλές γειτονιές της Αθήνας. Το άρθρο αυτό έρχεται σε αντίθεση με το άρθρο 11 του ιδίου νομοσχεδίου που αφορά την ουσία των Προτύπων γυμνασίων. Ποιοι όμιλοι αριστείας, ποια πιλοτική εφαρμογή προγραμμάτων σπουδών, μεθόδων διδασκαλίας και νέου εκπαιδευτικού υλικού, ποια καλλιέργεια αριστείας και καινοτομίας, το πρότυπο γυμνάσιο θα γίνει ένα ακόμα εξεταστικό κέντρο προετοιμασίας για τα δύο μαθήματα στα οποία θα εξεταστούν τα παιδιά προκειμένου να περάσουν στο λύκειο. Συνεπώς, υποβαθμίζεται η λειτουργία του προτύπου σχολείου στα τρία χρόνια του γυμνασίου και δεν υπηρετείται ο σκοπός δημιουργίας του. Ίσως η διάταξη αυτή να αποσκοπεί εν τέλει στην ΑΠΟΔΥΝΑΜΩΣΗ του δημοσίου Πρότυπου σχολείου σε όφελος των ιδιωτικών στα οποία οι εξετάσεις υποτροφιών δεν σε αναγκάζουν σε αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος, ιδίως όταν συνεχίζεις να έχεις μια καλή επίδοση κατά τη διάρκεια της φοίτησης. Δεν είναι δυνατόν να υποβάλλεις κάποια παιδιά σε μια διαρκή διαδικασία εξετάσεων από την τελευταία τάξη του Δημοτικού μέχρι τις Πανελλήνιες προκειμένου να αποδεικνύουν την ικανότητά τους, ούτε μπορεί να κρίνεται η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος σε μια ατυχία της στιγμής που μπορεί να συμβεί σε εξετάσεις της μιας μέρας. Επίσης, δεν καταλαβαίνω τη διάκριση που υπάρχει με τα πειραματικά σχολεία στα οποία προβλέπεται η διασύνδεση και η συνέχεια των σπουδών από τη μία βαθμίδα στην επόμενη. Ελπίζω οι αρμόδιοι στο υπουργείο να σκεφτούν πολύ σοβαρά την αλλαγή αυτή, η οποία όπως ανέπτυξα παραπάνω τελικά είναι σε βάρος των Προτύπων, αλλά και των παιδιών που φοιτούν σε αυτά, αυξάνει την ανασφάλεια των εφήβων, ενισχύει τον θεσμό των φροντιστηρίων σε όλη την εκπαίδευση και μετατρέπει τη μέση εκπαίδευση σε αυτά τα σχολεία σε μια συνεχή εξεταστική διαδικασία.