Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου είναι χρήσιμη, εφόσον προηγουμένως:
1. Εξασφαλίζεται η επαρκής και έγκαιρη στελέχωση των σχολείων με μόνιμο διδακτικό προσωπικό. Σε διαφορετική περίπτωση καθίσταται αδύνατος ο οποιοσδήποτε προγραμματισμός και οι όποιες δράσεις έχουν αποφασιστεί καθίστανται προβληματικές.
2. Εξασφαλίζεται η παροχή κατάλληλης υλικοτεχνικής υποδομής στον σχολικό χώρο. Ένα συνολικό πρόγραμμα συντήρησης των σχολικών κτηρίων - τα περισσότερα εκ των οποίων χρήζουν ανακαίνισης - είναι απαραίτητο, προκειμένου να ανταποκριθούν σε μια τέτοιου είδος αξιολόγηση.
3. Έχει καλλιεργηθεί μια κουλτούρα επαφής και συνεργασίας του σχολείου με την τοπική κοινότητα. Για παράδειγμα στο ζήτημα του σχολικού εκφοβισμού, δεν μπορεί να μην εμπλέκεται στην αποτίμηση του έργου μιας σχολικής μονάδας ένας ψυχολόγος ή ένας κοινωνικός λειτουργός που θα παρίσταται μέσα στο σχολείο ή στη χειρότερη περίπτωση θα συνεργάζεται με αυτό.
4. Ορίζεται σαφώς η υποχρέωση της Πολιτείας να ενισχύει και να προστατεύει το αγαθό της δημόσιας παιδείας,
5. Η διαδικασία αυτή δεν θα έχει ως αυτοσκοπό την διάκριση των σχολείων σε λειτουργικά ή μή, αλλά θα αποβλέπει στην βελτίωση του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου, χωρίς κατηγοριοποιήσεις και με προοπτική ισότιμης χρηματοδότησης,
6. Λαμβάνει υπόψη τους ιδιαίτερους γεωγραφικούς και οικονομικούς παράγοντες της χώρας, που μπορούν να επιδράσουν καταλυτικά στο κλίμα του σχολείου, άρα και στη διαμόρφωση των αποτελεσμάτων της.
Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου είναι χρήσιμη, εφόσον προηγουμένως: 1. Εξασφαλίζεται η επαρκής και έγκαιρη στελέχωση των σχολείων με μόνιμο διδακτικό προσωπικό. Σε διαφορετική περίπτωση καθίσταται αδύνατος ο οποιοσδήποτε προγραμματισμός και οι όποιες δράσεις έχουν αποφασιστεί καθίστανται προβληματικές. 2. Εξασφαλίζεται η παροχή κατάλληλης υλικοτεχνικής υποδομής στον σχολικό χώρο. Ένα συνολικό πρόγραμμα συντήρησης των σχολικών κτηρίων - τα περισσότερα εκ των οποίων χρήζουν ανακαίνισης - είναι απαραίτητο, προκειμένου να ανταποκριθούν σε μια τέτοιου είδος αξιολόγηση. 3. Έχει καλλιεργηθεί μια κουλτούρα επαφής και συνεργασίας του σχολείου με την τοπική κοινότητα. Για παράδειγμα στο ζήτημα του σχολικού εκφοβισμού, δεν μπορεί να μην εμπλέκεται στην αποτίμηση του έργου μιας σχολικής μονάδας ένας ψυχολόγος ή ένας κοινωνικός λειτουργός που θα παρίσταται μέσα στο σχολείο ή στη χειρότερη περίπτωση θα συνεργάζεται με αυτό. 4. Ορίζεται σαφώς η υποχρέωση της Πολιτείας να ενισχύει και να προστατεύει το αγαθό της δημόσιας παιδείας, 5. Η διαδικασία αυτή δεν θα έχει ως αυτοσκοπό την διάκριση των σχολείων σε λειτουργικά ή μή, αλλά θα αποβλέπει στην βελτίωση του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου, χωρίς κατηγοριοποιήσεις και με προοπτική ισότιμης χρηματοδότησης, 6. Λαμβάνει υπόψη τους ιδιαίτερους γεωγραφικούς και οικονομικούς παράγοντες της χώρας, που μπορούν να επιδράσουν καταλυτικά στο κλίμα του σχολείου, άρα και στη διαμόρφωση των αποτελεσμάτων της.