Αρχική Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξειςΆρθρο 07 – Διάρθρωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων Γενικού Λυκείου και εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αποφοίτων Γενικού ΛυκείουΣχόλιο του χρήστη ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΜΠΑΛΤΑ | 25 Απριλίου 2020, 12:50
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Μέσα από την δεκαπενταετή διδακτική μου εμπειρία στο μάθημα της Κοινωνιολογίας, και ιδιαίτερα ως πανελλαδικά εξεταζόμενο μάθημα, μερικά από τα οφέλη του είναι τα εξής: 1) Το μάθημα της Κοινωνιολογίας βοηθάει στην καλύτερη κατανόηση και εμπέδωση όλων των άλλων γνωστικών αντικειμένων που διδάσκονται οι μαθητές στο σχολείο ( Αρχαία Ελληνικά, Ιστορία, Νεοελληνική Γλώσσα, Νεοελληνική Λογοτεχνία, Θρησκευτικά, Φιλοσοφία, Αγγλικά κλπ) 2) Οι γνώσεις και οι διανοητικές ικανότητες (ανάλυση, συνθέση, σύνδεση γεγονότων φαινομένων και κοινωνικών καταστάσεων, κριτική ικανότητα) που αποκτούν οι μαθητές μέσω του μαθήματος της Κοινωνιολογίας είναι σημαντικά εφόδια για την καλύτερη παρακολούθηση, κατανόηση και εμπέδωση των μαθημάτων των πανεπιστημιακών σχολών του Ανθρωπιστικού πεδίου, όχι μόνο των σχολών κοινωνικών επιστημών αλλά και των κλασικών σπουδών. Άλλωστε μην ξεχνάμε ο άνθρωπος ότι καθόλη την ιστορία της ύπαρξης του δημιουργεί, παράγει τέχνη σκέψη, φιλοσοφία, επιστήμη, πολιτισμό μέσα σε ένα συγκεκριμένο κοινωνικό και ιστορικό πλαίσιο. Οι γνώσεις και τα διανοητικά εργαλεία που προσφέρει το μάθημα της Κοινωνιολογίας στους μαθητές και εν δυνάμει φοιτητές, καθιστούν αντιληπτό και κατανοητό αυτό το ιστορικό κοινωνικό πλαίσιο και συμβάλλουν στην ερμηνεία π.χ. γιατί ο Αριστοτέλης διακρίνει τα πολιτεύματα και αναφέρει ως ύψιστο αξίωμα το αξίωμα του πολίτη, πχ. γιατί ο κικέρωνας δίνει έμφαση στον ενάρετο άνθρωπο. 3) Ο κάθε μαθητής είναι μέλος πολλών κοινωνικών ομάδων (οικογένεια , παρέα συνομηλίκων, ομάδα ομοθρησκων, σχολική κοινότητα, αθλητικά σωματεία, ομάδες οπαδών ποδοσφαιρικών ομάδων, πολιτιστικοί σύλλογοι νεολαίες κομμάτων καλλιτεχνικές ομάδες κλπ). Σε κάθε μία από αυτές έχει διαφορετικές κοινωνικές σχέσεις και δεσμούς με τα υπόλοιπα μέλη της, έχει διαφορετικές κοινωνικές θέσεις, διαφορετικούς κοινωνικούς ρόλους, διαφορετικές υποχρεώσεις,διαφορετικά δικαιώματα, διαφορετικές αναμενόμενες από την ομάδα συμπεριφορές. Πολλές φορές συναντά σύγκρουση μεταξύ των διαφορετικων του ρόλων, η οποία μπορεί να του επιφέρει προβληματικές και δύσκολες καταστάσεις πχ.αποκλίνουσα συμπεριφορά, αυστηρή τιμωρία, διατάραξη των κοινωνικών του σχέσεων και των κοινωνικών του δεσμών με τα υπόλοιπα μέλη των ομάδων στις οποίες ανήκει. Η Κοινωνιολογία καθιστά όλα αυτά σε ένα πλαίσιο κοινωνικής αντίληψης και ερμηνείας της θέσης του μαθητή στο στενότερο αλλά και στο ευρύτερο κοινωνικό, οικονομικό, πολιτικό και πολιτισμικό γίγνεσθαι και τον βοηθάει να βρει λύσεις για διεξόδους στα προβλήματα και στα αδιέξοδα της κοινωνικής του ζωής. Με αυτόν τον τρόπο, ο μαθητής μπορεί να συλλάβει γιατί οι γονείς ή οι παππούδες του έχουν διαφορετικό τρόπο σκέψης και αντίληψης των πραγμάτων από τον δικό του. Μπορεί να απαντήσει στο γιατί η δική του οικογένεια έχει διαφορετικές αξίες, κανόνες και τρόπους λειτουργίας από την οικογένειά του φίλου του, συμμαθητή του, του γείτονά του, του συμπολίτη του. 4) Η Κοινωνιολογία συμβάλλει στη συνειδητοποίηση ότι ο μαθητής δεν είναι παθητικός δέκτης των μηνυμάτων της κοινωνίας των ιστορικών, κοινωνικών, οικονομικών και πολιτικών γεγονότων της ζωής του και της ζωής των συνανθρώπων του, αλλά ότι μπορεί και ο ίδιος να παρέμβει και να διαμορφώσει τη ζωή του και τη ζωή των συνανθρώπων του. Συνειδητοποιει ότι μπορεί να βελτιώσει την ζωή του και την ζωή των συνανθρώπων του. 5) Η Κοινωνιολογία δεν βοηθάει τον μαθητή απλά και μόνο στην εκμάθηση των ξένων γλωσσών, αλλά και στην εκμάθηση των κοινωνικών και πολιτισμικών δεδομένων της κοινωνίας όπου ομιλείται η κάθε ξένη γλώσσα, την οποία επιθυμεί να μάθει. 6) Επιπλέον, μέσω όλων των γνώσεων και των δεξιοτήτων που αποκτά ο μαθητής από το μάθημα της Κοινωνιολογίας, μπορεί να διακρίνει τις έκδηλες αλλά και τις άδηλες διαστάσεις των θεσμών και των γεγονότων, μπορεί να εντοπίσει τι υπάρχει πίσω από μία κοινωνική, οικονομική και πολιτική κατάσταση, μπορεί να διαβάσει ή να ακούσει μία είδηση ή μία άποψη στα ΜΜΕ και να αντιληφθεί τι υπάρχει πέρα από το προφανές, να αντιληφθεί σε τι αποσκοπεί ο δημοσιογράφος, να κατανοήσει και συμφέροντα μπορεί να εξυπηρετεί. 7) Με την Κοινωνιολογία οι μαθητές συνειδητοποιούν τη διαφορετικότητα τόσο των ίδιων όσο και τη διαφορετικότητα των υπολοίπων μελών των κοινωνικών ομάδων όπου ανήκουν καθώς και της ευρύτερης κοκοινωνίας Συνειδητοποιούν τη διαφορετικότητα της κοινωνίας τους μέσα στο χρόνο, αλλά και τη διαφορετικότητα της κοινωνίας τους σε σχέση με τις άλλες κοινωνίες. Αυτή η συνειδητοποίηση της διαφορετικότητας συμβάλλει όχι μόνο στην ανοχή της ,αλλά και στην απόκτηση και την καλλιέργεια της κοινωνικής ευαισθητοποίησης και της ενσυναίσθησης των μαθητών. Έννοιες όπως τα στερεότυπα,οι προκαταλήψεις, ο ρατσισμός γίνονται πιο κατανοητές και ξεδιπλώνονται όλες οι πτυχές τους. Φαινόμενα όπως το μεταναστευτικό και το προσφυγικό φωτίζονται και οι μαθητές βλέπουν και τις πιο σκοτεινές και κρυφές διαστάσεις τους . Με αυτόν τον τρόπο οι μαθητες γίνονται πιο αλληλέγγυοι ,πιο υποστηρικτικοί απέναντι στις ευάλωτες και ευπαθείς ομάδες, όπως οι ηλικιωμένοι,τα άτομα με αναπηρίες , οι οικονομικά ασθενέστεροι,οι μετανάστες, οι πρόσφυγες κλπ. 8) Με το μάθημα της Κοινωνιολογίας και την έμφαση που δίνεται στην σημασία της διεπιστημονικής προσέγγισης, οι μαθητές καταλαβαίνουν πόσο σημαντική είναι η συνεργασία των κοινωνικών επιστημών για την βελτίωση της ζωής των ανθρώπων, αλλά και πόσο σημαντικό είναι να συνεργάζονται και οι οι ίδιοι και οι άνθρωποι μεταξύ τους για την επίτευξη στόχων και την προώθηση του κοινού, του συλλογικού συμφέροντος. 9) Όλα αυτά καθιστούν τους μαθητές σκεπτόμενους συνειδητοποιημένους κοινωνικά ευαίσθητους ενημερωμένους ενεργούς και υπεύθυνους πολίτες. 10) Τέλος, όπως μου λένε οι ίδιοι οι μαθητές μου…..μα όλα είναι Κοινωνιολογία κυρια… Αυτά είναι μερικά μόνο από τα οφέλη του μαθήματος της Κοινωνιολογίας για τους μαθητές και καθιστούν απαραίτητη και αναγκαία την παραμονή της Κοινωνιολογίας ως πανελλαδικά εξεταζόμενο μάθημα για την ομάδα προσανατολισμού των Ανθρωπιστικών Σπουδών. Με την κατάργηση της Κοινωνιολογίας ως πανελλαδικά εξεταζόμενο μάθημα στην ομάδα ανθρωπιστικων σπουδών....θα καταργηθεί και η ευκαιρία των μαθητών και εν δυνάμει πολιτών να λάβουν όλα αυτά τα οφέλη. Και μάλιστα εν μέσω ραγδαίων κοινωνικών οικονομικών και πολιτικών εξελίξεων τόσο στη χώρα μας όσο και παγκοσμίως. Ρωτώ λοιπόν....τι είδους πολίτες θέλετε;Τι είδους κοινωνία θέλετε; Τι είδους Πολιτεία θέλετε;