Αρχική Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξειςΆρθρο 07 – Διάρθρωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων Γενικού Λυκείου και εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αποφοίτων Γενικού ΛυκείουΣχόλιο του χρήστη Ιωάννης Κωσταρίκας | 25 Απριλίου 2020, 14:13
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Θεωρώ ότι το μάθημα της Κοινωνιολογίας πρέπει να διατηρηθεί στην Γ’ Λυκείου ως πανελλαδικά εξεταζόμενο. Η κοινωνιολογία είναι ένα μάθημα σύγχρονο που άπτεται των κοινωνικών απαιτήσεων και αναγκών της εποχής μας. Είναι μια επιστήμη που αναζητά τις αιτίες των κοινωνικών φαινομένων και των προβλημάτων, βοηθώντας τους μαθητές να συνειδητοποιήσουν το πως λειτουργούν οι θεσμοί μια κοινωνίας. Ερευνά την κοινωνική εξέλιξη (π.χ. κοινωνικός μετασχηματισμός από αγροτική σε βιομηχανική κοινωνία), τα μεγάλα κοινωνικά προβλήματα (όπως περιθωριοποίηση, φτώχεια, ανεργία, ανισότητες, κινητικότητα, παραβατικότητα, συστήματα αξιών), προτείνει νέες οπτικές και υποστηρίζει επιστημονικά την εξεύρεση λύσεων. Σε όλες τις ανεπτυγμένες χώρες αποτελεί βασικό εργαλείο διαμόρφωσης της παιδείας των νέων, αφού τους εφοδιάζει με ένα μοναδικό εργαλείο ανάλυσης του κόσμου στον οποίο ζουν και κινούνται. Αναπτύσσει την κοινωνική συνείδηση, άρα διαμορφώνει ολοκληρωμένους και κοινωνικά ενσυνείδητους πολίτες. Την ώρα που η υπόλοιπη Ευρώπη και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προωθεί τις κοινωνικές επιστήμες στην εκπαίδευση θεωρώντας τες απαραίτητες, η Κοινωνιολογία στην Ελλάδα γίνεται αντικείμενο πολιτικής διαμάχης με έναν άκρως αντιεπιστημονικό τρόπο, που εκθέτει εκείνους που προκάλεσαν με τις δηλώσεις τους ότι το μάθημα «κάνει τους μαθητές αριστερούς». Οι κοινωνικοί επιστήμονες αισθανόμαστε τουλάχιστον άβολα να μπαίνουμε στη διαδικασία να επιχειρηματολογούμε για το αν μια Επιστήμη έχει ή όχι ιδεολογικό πρόσημο. Όπως δεν υπάρχει αριστερή ή δεξιά Φυσική, Φιλολογία ή Βιολογία έτσι δεν υπάρχει και αριστερή ή δεξιά Κοινωνιολογία. Είναι φαιδρό να συμπυκνώνεται σε ταμπέλες η πολύπλοκη και πολυπρισματική σκέψη ενός κοινωνικού επιστήμονα. Δεν υπάρχει πλειοψηφία αριστερών ή δεξιών κοινωνιολόγων: σε όλα τα μεγάλα πανεπιστήμια υπάρχουν κοινωνιολόγοι αριστεροί και συντηρητικοί, θρησκευόμενοι και άθεοι, σοσιαλιστές και φιλελεύθεροι. Οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουμε το μάθημα λαμβάνουμε καθημερινά τον ενθουσιασμό και τις θετικές απόψεις των μαθητών. Μας αναφέρουν το πόσο η Κοινωνιολογία τους έχει βοηθήσει να σκέφτονται και να αντιλαμβάνονται όσα συμβαίνουν γύρω τους και πόσο έχουν βοηθηθεί και σε άλλα μαθήματα του σχολείου, όπως η Έκθεση και η Ιστορία. Το σχολείο του 21ου αιώνα καλείται να εκπαιδεύσει τους μαθητές έτσι ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των πολιτισμικά διαφορετικών και ψηφιακά συνδεδεμένων κοινοτήτων στις οποίες εργάζονται και αναπτύσσουν κοινωνικές σχέσεις. Επομένως, η διαμόρφωση κοινωνικής συνείδησης και κριτικής κοινωνικής σκέψης που προσφέρει η Κοινωνιολογία είναι απαραίτητα στοιχεία της εκπαίδευσης αυτής. Ιωάννης Κωσταρίκας Κοινωνιολόγος, MSc, M.Ed.