Αρχική Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξειςΆρθρο 07 – Διάρθρωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων Γενικού Λυκείου και εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αποφοίτων Γενικού ΛυκείουΣχόλιο του χρήστη Παναγιώτα Φραγκουλίδου | 25 Απριλίου 2020, 18:44
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Αξιότιμη κ. Υπουργέ, Η Κοινωνιολογία εντάχθηκε στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα ως Πανελλαδικά εξεταζόμενο μάθημα της 4ης Δέσμης το 1983 ώστε να καλύψει το γενικό προσανατολισμό στην κοινωνική διάσταση της σχολικής γνώσης, να ενισχύσει την κριτική σκέψη και να συμβάλλει στην εκπαίδευση για την Ιδιότητα του Πολίτη, η οποία υπάρχει ως σκοπός στα περισσότερα αναλυτικά προγράμματα των ευρωπαϊκών χωρών. Στη ∆ευτεροβάθµια εκπαίδευση η εκπαίδευση στην Ιδιότητα του Πολίτη παρέχεται κυρίως ως ξεχωριστό μάθημα. Σύµφωνα µε το αντίστοιχο θεσμικό πλαίσιο σε όλες τις χώρες επιδιώκεται να δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές να αποκτήσουν πολιτική και κοινωνική μόρφωση, να παρέχεται η δυνατότητα να αναπτύξουν συµπεριφορές και αξίες που χρειάζονται για να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες, να αποσκοπούν στην ενεργό τους συµµετοχή στη σχολική ζωή και στη ζωή της κοινότητας, να καλλιεργήσουν τη συμμετοχικότητα και την εκπαίδευση στην Ιδιότητα του Πολίτη. Όλες οι Ευρωπαϊκές χώρες τονίζουν τη σημασία της προώθησης μίας συμμετοχικής σχολικής παιδείας στην οποία όλοι αυτοί που τους αφορά εμπλέκονται στη διοίκηση και τη λήψη αποφάσεων. Η ανάγκη καλλιέργειας των δημοκρατικών αντιλήψεων και στάσεων εντός του εκπαιδευτικού συστήματος συνδέεται με τον ευρύτερο προβληματισμό γύρω από τη λειτουργία της σύγχρονης δημοκρατίας. Η εκπαίδευση στη δημοκρατική ιδιότητα του πολίτη εστιάζει πρωτίστως στα δημοκρατικά δικαιώματα, τις ευθύνες και υποχρεώσεις, την ενεργό συμμετοχή σε άμεση σύνδεση με την πολιτειακή, πολιτική, κοινωνική, οικονομική και πολιτισμική σφαίρα της κοινωνίας. Την νέα αυτή φιλοσοφία της εκπαίδευσης υπηρετεί το μάθημα της Κοινωνιολογίας το οποίο οφείλει να είναι και Πανελλαδικά εξεταζόμενο διότι εκτός των άλλων η παρακολούθηση των σπουδών σε όλες τις σχολές Κοινωνικών Επιστημών και Παιδαγωγικών Τμημάτων απαιτούν τις προσφερόμενες από αυτή γνώσεις. Επίσης, θυμίζουμε ότι συνιστά μάθημα επιλογής των μαθητών σε πανεπιστημιακές σχολές σε πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τέλος, αναγνωρίζεται η ανάγκη α) σύνταξης ενός νέου αναλυτικού προγράμματος του μαθήματος το οποίο να περιλαμβάνει νέες θεματικές και τη βιωματική μάθηση και β) τη συγγραφή νέου εγχειριδίου ή τη βελτίωση του παρόντος. Η Unesco χαρακτηρίζει κα Υπουργέ τις Κοινωνικές Επιστήμες δεξαμενή σκέψης με σκοπό τη διευκόλυνση των κοινωνικών μετασχηματισμών που ευνοούν τις αξίες της δικαιοσύνης, της ελευθερίας και της ανθρώπινης αξιοπρέπειας ενώ την ίδια στιγμή στο άρθρο 29 της Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού τονίζεται το αναφαίρετο δικαίωμα στην εκπαίδευση θεμελιωμένο στις αρχές της ανάπτυξης του σεβασμού για τα δικαιώματα του ανθρώπου, την ταυτότητά του, τις πολιτιστικές του αξίες αντικείμενο που εμπίπτει στο πεδίο της κοινωνικής γνώσης την οποία προσφέρει το μάθημα της Κοινωνιολογίας. Στο πλαίσιο αυτό κρίνεται αναγκαία η διατήρηση του μαθήματος στην τρίτη τάξη του Λυκείου ως εξεταζόμενου Πανελλαδικά. Το ερώτημα κα Υπουργέ είναι "τι πολίτη θέλουμε". Παναγιώτα Φραγκουλίδου, κοινωνιολόγος Δ.Ε. MΕd, MSc, PhD