Για ποιον λόγο καταργείται η διασύνδεση ιστορικά συνδεδεμένων σχολίων;
Το ΠΣΠΑ από την ίδρυσή του έχει δημοτικό, γυμνάσιο και λύκειο που συστεγάζονται και συνδέονται. Στην πρόταση νόμου ουσιαστικά καταργείται η διασύνδεση αυτή καθώς και κάποιων άλλων πειραματικών σχολείων.
Η κατάργηση της διασύνδεσης διακόπτει την πορεία των μαθητών, που είναι απευκταίο, όπως έχει ισχυριστεί και η ίδια η υπουργός Παιδείας στην τροπολογία της το 2015: «Έτσι διασφαλίζεται η συνέχιση της ακαδημαϊκής πορείας των μαθητών αυτών χωρίς να διασκορπίζονται σε πολλές σχολικές μονάδες, αλλά και η δυνατότητα τόσο για το 1ο Πειραματικό Γυμνάσιο, όσο και τα Πειραματικά Δημοτικά του Μαρασλείου να αναπτύξουν παράλληλες διδακτικές προσεγγίσεις, επιτελώντας καλύτερα τον ρόλο τους.» (Απόσπασμα από την Τροπολογία της κας Ν. Κεραμέως για την αναγκαιότητα διασύνδεσης των Πειραματικών Δημοτικών της Μαρασλείου με Πειραματικό Γυμνάσιο σε άλλη περιοχή της Αθήνας-Μάϊος 2015).
Αντίστοιχες εύλογες τοποθετήσεις έχουν γίνει από βουλευτές της ΝΔ, όπως αυτή του κου Κατσαφάδου για τη διασύνδεση του Πειραματικού Ράλλειου Δημοτικού με το Ράλλειο Γυμνάσιο (https://www.youtube.com/watch?v=jiDptnMyEF0&feature=youtu.be)
Στη συνεδρίαση της Βουλής το 2011 (10-5-2011) ο Βουλευτής της ΝΔ Σπυρίδων Ταλιαδούρος είχε αναφέρει «εισηγούμαστε το να επαναφερθεί ο θεσμός των προτύπων και να διατηρηθεί ο θεσμός των πειραματικών σχολείων». Επίσης, σε πρόσφατη απάντηση της υφυπουργού Παιδείας κας Ζαχαράκη σε ερώτημα στη Βουλή πριν από ακριβώς δύο μήνες είχε υπογραμμιστεί η θετική διάθεση της κυβέρνησης για τη διατήρηση της διασύνδεσης δημοτικών- γυμνασίων (https://www.youtube.com/watch?v=5LR9jd-DWEE&feature=youtu.be)
Η μέχρι τώρα συνεπής στάση του κόμματός σας στο θέμα της διασύνδεσης δεν μπορεί να ανατρέπεται σε ένα νομοσχέδιο που οι ίδιοι προτείνετε. Η διατήρηση της διασύνδεσης δημοτικού- γυμνασίου λυκείου δεν μπορεί να σταματήσει για σχολεία που ιστορικά είναι συνδεδεμένα, όπως το ΠΣΠΑ.
Τί συνέπειες θα έχει η κατάργηση της διασύνδεσης για τα παιδιά που φοιτούν τώρα στο Δημοτικό;
Τα παιδιά που τώρα φοιτούν στο δημοτικό σχολείο θεωρούν δεδομένη την αυτοδίκαιη φοίτησή τους στο Γυμνάσιο και το Λύκειο, όπως ίσχυε μέχρι σήμερα. Η ενδεχόμενη αλλαγή σχολείου αυτών των παιδιών σε συνδυασμό με τη μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο, που αποτελεί ούτως ή άλλως κομβικό σημείο της σχολικής ζωής, μπορεί να επιφέρει δυσμενή αποτελέσματα στην ψυχο-συναισθηματική τους κατάσταση. Δεν είναι τυχαίο ότι η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος έχει συσχετιστεί με εμφάνιση διαβήτη τύπου 1 (Stanek et al. 2020) και αγχώδους διαταραχής. Παράλληλα, για την ομαλή μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο σημαντική είναι η συμβολή των συμμαθητών και των φίλων (Hirsch et al. 1992). Αν οι συμμαθητές του Δημοτικού διασκορπιστούν σε όλες τις γειτονιές της Αθήνας τα παιδιά βρίσκονται χωρίς φίλους στο άγνωστο πρωτόγνωρο περιβάλλον του Γυμνασίου.
Άλλωστε όπως ρητά αναφέρει ο νόμος 2101/1992 (κύρωση διεθνούς σύμβασης για τα δικαιώματα του παιδιού) στο άρθρο 3 «Σε όλες τις αποφάσεις που αφορούν τα παιδιά, είτε αυτές λαμβάνονται από δημόσιους ή ιδιωτικούς οργανισμούς κοινωνικής προστασίας, είτε από τα δικαστήρια, τις διοικητικές αρχές ή από τα νομοθετικά όργανα, πρέπει να λαμβάνεται πρωτίστως υπόψη το συμφέρον του παιδιού».
Η πολιτεία πρέπει να προστατεύσει το συμφέρον των παιδιών που φοιτούν στα πειραματικά σχολεία. Δεν έχει νόημα η φοίτηση για 6 ή 3 χρόνια σε ένα τέτοιο σχολείο. Παρακαλούμε να αφήσετε τα σχολεία να ολοκληρώσουν το πειραματικό και ηθοπλαστικό τους έργο που απαιτεί διάρκεια.
ΠΡΟΤΑΣΗ: ΝΑ ΔΙΑΤΗΡΗΘΕΙ Η ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ ΤΟΥ ΠΣΠΑ ΣΕ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΛΥΚΕΙΟ
Για ποιον λόγο καταργείται η διασύνδεση ιστορικά συνδεδεμένων σχολίων; Το ΠΣΠΑ από την ίδρυσή του έχει δημοτικό, γυμνάσιο και λύκειο που συστεγάζονται και συνδέονται. Στην πρόταση νόμου ουσιαστικά καταργείται η διασύνδεση αυτή καθώς και κάποιων άλλων πειραματικών σχολείων. Η κατάργηση της διασύνδεσης διακόπτει την πορεία των μαθητών, που είναι απευκταίο, όπως έχει ισχυριστεί και η ίδια η υπουργός Παιδείας στην τροπολογία της το 2015: «Έτσι διασφαλίζεται η συνέχιση της ακαδημαϊκής πορείας των μαθητών αυτών χωρίς να διασκορπίζονται σε πολλές σχολικές μονάδες, αλλά και η δυνατότητα τόσο για το 1ο Πειραματικό Γυμνάσιο, όσο και τα Πειραματικά Δημοτικά του Μαρασλείου να αναπτύξουν παράλληλες διδακτικές προσεγγίσεις, επιτελώντας καλύτερα τον ρόλο τους.» (Απόσπασμα από την Τροπολογία της κας Ν. Κεραμέως για την αναγκαιότητα διασύνδεσης των Πειραματικών Δημοτικών της Μαρασλείου με Πειραματικό Γυμνάσιο σε άλλη περιοχή της Αθήνας-Μάϊος 2015). Αντίστοιχες εύλογες τοποθετήσεις έχουν γίνει από βουλευτές της ΝΔ, όπως αυτή του κου Κατσαφάδου για τη διασύνδεση του Πειραματικού Ράλλειου Δημοτικού με το Ράλλειο Γυμνάσιο (https://www.youtube.com/watch?v=jiDptnMyEF0&feature=youtu.be) Στη συνεδρίαση της Βουλής το 2011 (10-5-2011) ο Βουλευτής της ΝΔ Σπυρίδων Ταλιαδούρος είχε αναφέρει «εισηγούμαστε το να επαναφερθεί ο θεσμός των προτύπων και να διατηρηθεί ο θεσμός των πειραματικών σχολείων». Επίσης, σε πρόσφατη απάντηση της υφυπουργού Παιδείας κας Ζαχαράκη σε ερώτημα στη Βουλή πριν από ακριβώς δύο μήνες είχε υπογραμμιστεί η θετική διάθεση της κυβέρνησης για τη διατήρηση της διασύνδεσης δημοτικών- γυμνασίων (https://www.youtube.com/watch?v=5LR9jd-DWEE&feature=youtu.be) Η μέχρι τώρα συνεπής στάση του κόμματός σας στο θέμα της διασύνδεσης δεν μπορεί να ανατρέπεται σε ένα νομοσχέδιο που οι ίδιοι προτείνετε. Η διατήρηση της διασύνδεσης δημοτικού- γυμνασίου λυκείου δεν μπορεί να σταματήσει για σχολεία που ιστορικά είναι συνδεδεμένα, όπως το ΠΣΠΑ. Τί συνέπειες θα έχει η κατάργηση της διασύνδεσης για τα παιδιά που φοιτούν τώρα στο Δημοτικό; Τα παιδιά που τώρα φοιτούν στο δημοτικό σχολείο θεωρούν δεδομένη την αυτοδίκαιη φοίτησή τους στο Γυμνάσιο και το Λύκειο, όπως ίσχυε μέχρι σήμερα. Η ενδεχόμενη αλλαγή σχολείου αυτών των παιδιών σε συνδυασμό με τη μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο, που αποτελεί ούτως ή άλλως κομβικό σημείο της σχολικής ζωής, μπορεί να επιφέρει δυσμενή αποτελέσματα στην ψυχο-συναισθηματική τους κατάσταση. Δεν είναι τυχαίο ότι η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος έχει συσχετιστεί με εμφάνιση διαβήτη τύπου 1 (Stanek et al. 2020) και αγχώδους διαταραχής. Παράλληλα, για την ομαλή μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο σημαντική είναι η συμβολή των συμμαθητών και των φίλων (Hirsch et al. 1992). Αν οι συμμαθητές του Δημοτικού διασκορπιστούν σε όλες τις γειτονιές της Αθήνας τα παιδιά βρίσκονται χωρίς φίλους στο άγνωστο πρωτόγνωρο περιβάλλον του Γυμνασίου. Άλλωστε όπως ρητά αναφέρει ο νόμος 2101/1992 (κύρωση διεθνούς σύμβασης για τα δικαιώματα του παιδιού) στο άρθρο 3 «Σε όλες τις αποφάσεις που αφορούν τα παιδιά, είτε αυτές λαμβάνονται από δημόσιους ή ιδιωτικούς οργανισμούς κοινωνικής προστασίας, είτε από τα δικαστήρια, τις διοικητικές αρχές ή από τα νομοθετικά όργανα, πρέπει να λαμβάνεται πρωτίστως υπόψη το συμφέρον του παιδιού». Η πολιτεία πρέπει να προστατεύσει το συμφέρον των παιδιών που φοιτούν στα πειραματικά σχολεία. Δεν έχει νόημα η φοίτηση για 6 ή 3 χρόνια σε ένα τέτοιο σχολείο. Παρακαλούμε να αφήσετε τα σχολεία να ολοκληρώσουν το πειραματικό και ηθοπλαστικό τους έργο που απαιτεί διάρκεια. ΠΡΟΤΑΣΗ: ΝΑ ΔΙΑΤΗΡΗΘΕΙ Η ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ ΤΟΥ ΠΣΠΑ ΣΕ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΛΥΚΕΙΟ