Όταν παιδιά απειλούνται ευθέως με απομάκρυνση από το οικείο τους σχολικό περιβάλλον, παιδιά που κέρδισαν την θέση τους σε αυτό μετά από δύσκολες και εξόχως ανταγωνιστικές εξετάσεις, και που συνέχισαν να είναι άριστα στο σχολείο τους, και αυτό αποκαλείται "ανανέωση", είναι λίαν άδικο και υποτιμητικό για αυτά και για τις οικογένειες που τα στηρίζουν.
Επίσης, δεν μπορεί να υποστηρίζεται ως "εξασφάλιση της αριστείας", η εισαγωγή εξετάσεων μεταξύ Γυμνασίου και Λυκείου, όχι για την πιστοποίηση και εξακρίβωση του επιπέδου των υπαρχόντων μαθητών, αλλά για μέσα σε 2-3 ώρες συναγωνισμό στο εκατοστό της μονάδας με πολλές εκατοντάδες άλλα παιδιά, για το δικαίωμα να συνεχίσουν να είναι στο οικείο σχολείο τους και με τους συμμαθητές-φίλους τους.
Αντιθέτως, η εισαγωγή τέτοιων εξετάσεων, τορπιλίζει ευθέως το σκοπό αλλά και την καλή λειτουργία που μέχρι τώρα έχουν τα πρότυπα σχολεία διότι, καθώς εξαναγκάζει τους μαθητές να επικεντρωθούν στα υπό εξέταση μαθήματα στο τέλος της 3ής Γυμνασίου. Ακόμα, φέρνει σε 2η ή και 3η μοίρα τα υπόλοιπα μαθήματα, συμμετοχή σε εκπαιδευτικούς ομίλους που τώρα προσφέρονται και άλλες δραστηριότητες όπως γυμναστική και μουσική. Επίσης, αναγκάζει αν όχι επιβάλει την "φροντιστηριακή εκπαίδευση" που κύριο λόγο έχει να προετοιμάσει μαθητές για τυποποιημένες εξετάσεις και όχι να τους παρέχει ευρύτερη παιδεία. Αν και θα ήθελα να πιστέψω ότι αυτό δεν είναι από τα κύρια κίνητρα αυτής της διάταξης, ωστόσο πραγματικά δυσκολεύομαι να πείσω τον εαυτό μου για το αντίθετο.
Για μια ακόμα φορά, αντί για πολίτης ενός εύρυθμου κράτους και μιας ευνομούμενης πολιτείας, αισθάνομαι ως κυνηγημένος και ως πειραματόζωο. Όταν τα παιδιά μας πήραν μέρος στις εξετάσεις για τα πρότυπα, ήταν με άλλους κανόνες και πλαίσιο. Το να έρχεται και να το αλλάζουν κάποιοι επειδή απλά μπορούν δεν είναι ούτε ηθικό, ούτε σωστό, ούτε δίκαιο.
Τέλος, αν αυτού του τύπου οι εξετάσεις διασφαλίζουν την αριστεία, τότε γιατί να μην έχουμε και για την διασφάλιση της αριστείας των κυβερνόντων εξετάσεις-εκλογές στο τέλος κάθε χρονιάς?
Όταν παιδιά απειλούνται ευθέως με απομάκρυνση από το οικείο τους σχολικό περιβάλλον, παιδιά που κέρδισαν την θέση τους σε αυτό μετά από δύσκολες και εξόχως ανταγωνιστικές εξετάσεις, και που συνέχισαν να είναι άριστα στο σχολείο τους, και αυτό αποκαλείται "ανανέωση", είναι λίαν άδικο και υποτιμητικό για αυτά και για τις οικογένειες που τα στηρίζουν. Επίσης, δεν μπορεί να υποστηρίζεται ως "εξασφάλιση της αριστείας", η εισαγωγή εξετάσεων μεταξύ Γυμνασίου και Λυκείου, όχι για την πιστοποίηση και εξακρίβωση του επιπέδου των υπαρχόντων μαθητών, αλλά για μέσα σε 2-3 ώρες συναγωνισμό στο εκατοστό της μονάδας με πολλές εκατοντάδες άλλα παιδιά, για το δικαίωμα να συνεχίσουν να είναι στο οικείο σχολείο τους και με τους συμμαθητές-φίλους τους. Αντιθέτως, η εισαγωγή τέτοιων εξετάσεων, τορπιλίζει ευθέως το σκοπό αλλά και την καλή λειτουργία που μέχρι τώρα έχουν τα πρότυπα σχολεία διότι, καθώς εξαναγκάζει τους μαθητές να επικεντρωθούν στα υπό εξέταση μαθήματα στο τέλος της 3ής Γυμνασίου. Ακόμα, φέρνει σε 2η ή και 3η μοίρα τα υπόλοιπα μαθήματα, συμμετοχή σε εκπαιδευτικούς ομίλους που τώρα προσφέρονται και άλλες δραστηριότητες όπως γυμναστική και μουσική. Επίσης, αναγκάζει αν όχι επιβάλει την "φροντιστηριακή εκπαίδευση" που κύριο λόγο έχει να προετοιμάσει μαθητές για τυποποιημένες εξετάσεις και όχι να τους παρέχει ευρύτερη παιδεία. Αν και θα ήθελα να πιστέψω ότι αυτό δεν είναι από τα κύρια κίνητρα αυτής της διάταξης, ωστόσο πραγματικά δυσκολεύομαι να πείσω τον εαυτό μου για το αντίθετο. Για μια ακόμα φορά, αντί για πολίτης ενός εύρυθμου κράτους και μιας ευνομούμενης πολιτείας, αισθάνομαι ως κυνηγημένος και ως πειραματόζωο. Όταν τα παιδιά μας πήραν μέρος στις εξετάσεις για τα πρότυπα, ήταν με άλλους κανόνες και πλαίσιο. Το να έρχεται και να το αλλάζουν κάποιοι επειδή απλά μπορούν δεν είναι ούτε ηθικό, ούτε σωστό, ούτε δίκαιο. Τέλος, αν αυτού του τύπου οι εξετάσεις διασφαλίζουν την αριστεία, τότε γιατί να μην έχουμε και για την διασφάλιση της αριστείας των κυβερνόντων εξετάσεις-εκλογές στο τέλος κάθε χρονιάς?