Τα χαρακτηρισμένα Πειραματικά Νηπιαγωγεία σε όλη την Ελλάδα είναι τέσσερα. Από αυτά το 2ο Πειραματικό Νηπιαγωγείο (ενταγμένο στο ΑΠΘ) και το 3ο Πειραματικό Νηπιαγωγείο (ενταγμένο στο ΑΠΘ), τα οποία συστεγάζονται δεν είναι συνδεδεμένα με Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο.
Σύμφωνα με το Πρόγραμμα Σπουδών του Νηπιαγωγείου (Νέο Πρόγραμμα Σπουδών, 2014), η ομαλή μετάβαση των παιδιών από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο είναι ένας σημαντικός στόχος και πραγματοποιείται μέσω δομημένων προγραμμάτων με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, όπως: (α) συνεργασία των εκπαιδευτικών του Νηπιαγωγείου με τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς του Δημοτικού Σχολείου, (β) λαμβάνονται υπόψη οι εκάστοτε συνθήκες, (γ) ενεργής συμμετοχή των παιδιών του Νηπιαγωγείου με τα παιδιά του Δημοτικού Σχολείου σε κοινές δράσεις και (δ) συμπερίληψη όλων των παιδιών καθώς και των ιδιαίτερων ενδιαφερόντων και αναγκών τους.
Δυστυχώς, στο 2ο και το 3ο Πειραματικά Νηπιαγωγεία (ενταγμένα στο ΑΠΘ) λόγω των συνθηκών έλλειψης σύνδεσης με κάποιο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο δεν σχεδιάστηκε και δεν εφαρμόστηκε ποτέ πρόγραμμα μετάβασης, παρότι οι νηπιαγωγοί είναι πρόθυμες και έχουν εμπειρία από εφαρμογές προγραμμάτων μετάβασης. Τα νήπια που αποφοιτούν μεταβαίνουν στα σχολεία της γειτονιάς τους και δεν έχουν τη δυνατότητα ούτε να γνωρίσουν εκ των προτέρων το σχολικό πλαίσιο υποδοχής τους, αλλά ούτε και να διατηρήσουν τις φιλικές σχέσεις που διαμόρφωσαν στο Νηπιαγωγείο.
Έχει ξεκινήσει μία προσπάθεια σύνδεσης με το 1ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης (ενταγμένο στο ΑΠΘ). Υποβλήθηκε αίτημα σύνδεσης των τριών σχολικών μονάδων στη Διεύθυνση ΠΕ Ανατολ. Θεσσαλονίκης. Πρόσφατα κοινοποιήθηκε η θετική εισήγηση για το ζήτημα της σύνδεσης από τον Αναπληρωτή Διευθυντή ΠΕ Ανατολικής Θεσσαλονίκης μετά και τη θετική απάντηση του ΕΠ.Ε.Σ. του 1ου Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης (ενταγμένο στο ΑΠΘ).
Είναι σημαντικό για την καλύτερη μετάβαση και ομαλότερη προσαρμογή των νηπίων που αποφοιτούν από το 2ο και το 3ο Πειραματικά Νηπιαγωγεία (ενταγμένα στο ΑΠΘ) να δημιουργηθεί σύνδεση με το 1ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο (ενταγμένο στο ΑΠΘ). Μέσω μιας τέτοια σύνδεση, αφενός, θα προσφερθεί μία αξιόλογη συνέχεια στην μαθησιακή πορεία των νηπίων και αφετέρου θα δημιουργηθούν συνθήκες συνεργασία των γονέων με τους εκπαιδευτικούς του συνδεδεμένου 1ου Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου, ως προέκταση της συνεργασίας τους με τους εκπαιδευτικούς των Πειραματικών Νηπιαγωγείων.
Επιπροσθέτως, η συγκεκριμένη σύνδεση θα ωφελήσει και τις τρεις σχολικές μονάδες σε επιστημονικό και παιδαγωγικό επίπεδο, καθώς θα εμπλουτίσει τις προσλαμβάνουσες των εκπαιδευτικών. Η διαμόρφωση και η εφαρμογή κοινών εκπαιδευτικών ή/και ερευνητικών προγραμμάτων που να συμπεριλαμβάνουν μαθητές από το σύνολο της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, είναι μία ιδιαίτερη πρόκληση.
Τέλος, η σύνδεση δημιουργεί προϋποθέσεις ανταλλαγών, επικοινωνίας, διεύρυνσης και διάχυσης καλών πρακτικών που αποτελούν τους βασικότερους στόχους λειτουργίας των Πειραματικών Σχολείων.
Η Προϊσταμένη του 2ου Πειραματικού Νηπιαγωγείου
Τα χαρακτηρισμένα Πειραματικά Νηπιαγωγεία σε όλη την Ελλάδα είναι τέσσερα. Από αυτά το 2ο Πειραματικό Νηπιαγωγείο (ενταγμένο στο ΑΠΘ) και το 3ο Πειραματικό Νηπιαγωγείο (ενταγμένο στο ΑΠΘ), τα οποία συστεγάζονται δεν είναι συνδεδεμένα με Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο. Σύμφωνα με το Πρόγραμμα Σπουδών του Νηπιαγωγείου (Νέο Πρόγραμμα Σπουδών, 2014), η ομαλή μετάβαση των παιδιών από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο είναι ένας σημαντικός στόχος και πραγματοποιείται μέσω δομημένων προγραμμάτων με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, όπως: (α) συνεργασία των εκπαιδευτικών του Νηπιαγωγείου με τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς του Δημοτικού Σχολείου, (β) λαμβάνονται υπόψη οι εκάστοτε συνθήκες, (γ) ενεργής συμμετοχή των παιδιών του Νηπιαγωγείου με τα παιδιά του Δημοτικού Σχολείου σε κοινές δράσεις και (δ) συμπερίληψη όλων των παιδιών καθώς και των ιδιαίτερων ενδιαφερόντων και αναγκών τους. Δυστυχώς, στο 2ο και το 3ο Πειραματικά Νηπιαγωγεία (ενταγμένα στο ΑΠΘ) λόγω των συνθηκών έλλειψης σύνδεσης με κάποιο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο δεν σχεδιάστηκε και δεν εφαρμόστηκε ποτέ πρόγραμμα μετάβασης, παρότι οι νηπιαγωγοί είναι πρόθυμες και έχουν εμπειρία από εφαρμογές προγραμμάτων μετάβασης. Τα νήπια που αποφοιτούν μεταβαίνουν στα σχολεία της γειτονιάς τους και δεν έχουν τη δυνατότητα ούτε να γνωρίσουν εκ των προτέρων το σχολικό πλαίσιο υποδοχής τους, αλλά ούτε και να διατηρήσουν τις φιλικές σχέσεις που διαμόρφωσαν στο Νηπιαγωγείο. Έχει ξεκινήσει μία προσπάθεια σύνδεσης με το 1ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης (ενταγμένο στο ΑΠΘ). Υποβλήθηκε αίτημα σύνδεσης των τριών σχολικών μονάδων στη Διεύθυνση ΠΕ Ανατολ. Θεσσαλονίκης. Πρόσφατα κοινοποιήθηκε η θετική εισήγηση για το ζήτημα της σύνδεσης από τον Αναπληρωτή Διευθυντή ΠΕ Ανατολικής Θεσσαλονίκης μετά και τη θετική απάντηση του ΕΠ.Ε.Σ. του 1ου Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης (ενταγμένο στο ΑΠΘ). Είναι σημαντικό για την καλύτερη μετάβαση και ομαλότερη προσαρμογή των νηπίων που αποφοιτούν από το 2ο και το 3ο Πειραματικά Νηπιαγωγεία (ενταγμένα στο ΑΠΘ) να δημιουργηθεί σύνδεση με το 1ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο (ενταγμένο στο ΑΠΘ). Μέσω μιας τέτοια σύνδεση, αφενός, θα προσφερθεί μία αξιόλογη συνέχεια στην μαθησιακή πορεία των νηπίων και αφετέρου θα δημιουργηθούν συνθήκες συνεργασία των γονέων με τους εκπαιδευτικούς του συνδεδεμένου 1ου Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου, ως προέκταση της συνεργασίας τους με τους εκπαιδευτικούς των Πειραματικών Νηπιαγωγείων. Επιπροσθέτως, η συγκεκριμένη σύνδεση θα ωφελήσει και τις τρεις σχολικές μονάδες σε επιστημονικό και παιδαγωγικό επίπεδο, καθώς θα εμπλουτίσει τις προσλαμβάνουσες των εκπαιδευτικών. Η διαμόρφωση και η εφαρμογή κοινών εκπαιδευτικών ή/και ερευνητικών προγραμμάτων που να συμπεριλαμβάνουν μαθητές από το σύνολο της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, είναι μία ιδιαίτερη πρόκληση. Τέλος, η σύνδεση δημιουργεί προϋποθέσεις ανταλλαγών, επικοινωνίας, διεύρυνσης και διάχυσης καλών πρακτικών που αποτελούν τους βασικότερους στόχους λειτουργίας των Πειραματικών Σχολείων. Η Προϊσταμένη του 2ου Πειραματικού Νηπιαγωγείου