Αξιότιμη κα Υπουργέ,
Όπου διεξάγονται στη χώρα μας εξετάσεις εισαγωγής, σε όλες τις βαθμίδες, έχουν αυτό που λέει το όνομά τους: εισαγωγικό χαρακτήρα. Δίνουν για παράδειγμα εξετάσεις απόφοιτοι από ένα Δημοτικό σχολείο για να εισαχθούν σε ένα Γυμνάσιο το οποίο θέτει κριτήρια εισαγωγής. Εξετάζονται επίσης απόφοιτοι δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για να εισαχθούν σε κάποια σχολή τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Όμως πουθενά δεν διεξάγονται εξετάσεις εισαγωγής για να απορριφθούν κάποιοι μαθητές που φοιτούν ήδη σε ένα σχολείο και να αναγκασθούν να το εγκαταλείψουν ως αποτυχημένοι. Ωστόσο η ψήφιση του άρθρου 18 και για την ακρίβεια η αναφορά σε εξετάσεις από την Γ΄ Γυμνασίου προς την Α΄ Λυκείου θα υποχρεώσει τους μαθητές π.χ. του Γυμνασίου Αναβρύτων ή Βαρβακείου να το εγκαταλείψουν υποχρεωτικά και να αναζητήσουν άλλο Σχολείο. Θεωρείτε παιδαγωγικά σωστό να απομακρυνθεί ένα παιδί από το σχολείο του και το περιβάλλον του χωρίς να έχει ίχνος παραβατικής συμπεριφοράς, όντας καλός μαθητής μόνο γιατί δεν πέρασε κάποιο όριο εξετάσεων ;
Το σχολείο είναι πρωτίστως ένας θεσμός διάδοσης της γνώσης. Ταυτόχρονα είναι όμως και ένας χώρος κοινωνικοποίησης και διάπλασης της προσωπικότητας του παιδιού. Οι μαθητές γνωρίζονται, δημιουργούν παρέες, φίλους, σχέσεις. Η ψυχολογία τους, η προσωπικότητά τους τρέφεται από αυτές τις σχέσεις. Αν τους υποχρεώσετε να εγκαταλείψουν το σχολείο στην περίπτωση που αποτύχουν στις εξετάσεις θα διακόψετε βίαια αυτές τις σχέσεις. Όταν αυτά τα παιδιά ήρθαν στην Α΄ Γυμνασίου του πρότυπου σχολείου – το οποίο δεν είναι ένα σχολείο της γειτονιάς αλλά συγκεντρώνει παιδιά από διαφορετικές περιοχές – ήταν άγνωστα μεταξύ αγνώστων. Με δειλία και δυσκολίες συγκρότησαν αυτές τις σχέσεις και τώρα πια τους είναι απαραίτητες και πολύτιμες. Με ποια λογική στη μέση της εφηβείας τους θα εξαναγκαστούν εξαιτίας των εξετάσεων να διακόψουν αυτές τις σχέσεις και να αναζητήσουν άλλες σε ένα άγνωστο Λύκειο ;
Και κάτι τελευταίο αλλά ιδιαίτερα σημαντικό. Τα παιδιά που φοιτούν στα υπάρχοντα Πρότυπα Γυμνάσια έχουν εισαχθεί με εξετάσεις εισαγωγής από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο. Και μάλιστα μέσα σε συνθήκες ιδιαίτερα ανταγωνιστικές, ανάλογες με αυτές των πανελλαδικών εξετάσεων σε δύσκολες σχολές, αν κρίνουμε από τον αριθμό των υποψηφίων και τον αριθμό των επιτυχόντων. Είναι παιδιά που έχουν αξιολογηθεί. Γιατί επαναφέρετε ξανά εξετάσεις ιδιαίτερα ανταγωνιστικές μέσα στην ίδια βαθμίδα ; Αν αποφασισθούν εξετάσεις από το Γυμνάσιο στο Λύκειο τότε τα παιδιά αυτά θα υποχρεωθούν να δώσουν τρεις (3) εξετάσεις ιδιαίτερα ανταγωνιστικές μέσα σε 6 χρόνια. Εξετάσεις από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο, εξετάσεις από το Γυμνάσιο στο Λύκειο, εξετάσεις από το Λύκειο στο Πανεπιστήμιο. Θεωρείτε λογική και παιδαγωγική μια τέτοια συνθήκη ; Οι οικογένειες θα πρέπει επί εξαετία να διαχειριστούν το άγχος της διαρκούς προσπάθειας, διαρκών εξετάσεων και διαρκών εξόδων σε φροντιστήρια προετοιμασίας. Ένα πρότυπο σχολείο αλλά και γενικότερα ένα εκπαιδευτικό σύστημα όπως πολύ καλά γνωρίζετε δεν κρίνεται από τον «καταιγισμό των εξετάσεων» αλλά από πολλούς άλλους παράγοντες τους οποίους πιστεύουμε ότι θα υπερασπιστείτε.
Με εκτίμηση,
Ελένη Ιωαννίδη ( γονέας - Βαρβάκειο Γυμνάσιο )
Αξιότιμη κα Υπουργέ, Όπου διεξάγονται στη χώρα μας εξετάσεις εισαγωγής, σε όλες τις βαθμίδες, έχουν αυτό που λέει το όνομά τους: εισαγωγικό χαρακτήρα. Δίνουν για παράδειγμα εξετάσεις απόφοιτοι από ένα Δημοτικό σχολείο για να εισαχθούν σε ένα Γυμνάσιο το οποίο θέτει κριτήρια εισαγωγής. Εξετάζονται επίσης απόφοιτοι δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για να εισαχθούν σε κάποια σχολή τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Όμως πουθενά δεν διεξάγονται εξετάσεις εισαγωγής για να απορριφθούν κάποιοι μαθητές που φοιτούν ήδη σε ένα σχολείο και να αναγκασθούν να το εγκαταλείψουν ως αποτυχημένοι. Ωστόσο η ψήφιση του άρθρου 18 και για την ακρίβεια η αναφορά σε εξετάσεις από την Γ΄ Γυμνασίου προς την Α΄ Λυκείου θα υποχρεώσει τους μαθητές π.χ. του Γυμνασίου Αναβρύτων ή Βαρβακείου να το εγκαταλείψουν υποχρεωτικά και να αναζητήσουν άλλο Σχολείο. Θεωρείτε παιδαγωγικά σωστό να απομακρυνθεί ένα παιδί από το σχολείο του και το περιβάλλον του χωρίς να έχει ίχνος παραβατικής συμπεριφοράς, όντας καλός μαθητής μόνο γιατί δεν πέρασε κάποιο όριο εξετάσεων ; Το σχολείο είναι πρωτίστως ένας θεσμός διάδοσης της γνώσης. Ταυτόχρονα είναι όμως και ένας χώρος κοινωνικοποίησης και διάπλασης της προσωπικότητας του παιδιού. Οι μαθητές γνωρίζονται, δημιουργούν παρέες, φίλους, σχέσεις. Η ψυχολογία τους, η προσωπικότητά τους τρέφεται από αυτές τις σχέσεις. Αν τους υποχρεώσετε να εγκαταλείψουν το σχολείο στην περίπτωση που αποτύχουν στις εξετάσεις θα διακόψετε βίαια αυτές τις σχέσεις. Όταν αυτά τα παιδιά ήρθαν στην Α΄ Γυμνασίου του πρότυπου σχολείου – το οποίο δεν είναι ένα σχολείο της γειτονιάς αλλά συγκεντρώνει παιδιά από διαφορετικές περιοχές – ήταν άγνωστα μεταξύ αγνώστων. Με δειλία και δυσκολίες συγκρότησαν αυτές τις σχέσεις και τώρα πια τους είναι απαραίτητες και πολύτιμες. Με ποια λογική στη μέση της εφηβείας τους θα εξαναγκαστούν εξαιτίας των εξετάσεων να διακόψουν αυτές τις σχέσεις και να αναζητήσουν άλλες σε ένα άγνωστο Λύκειο ; Και κάτι τελευταίο αλλά ιδιαίτερα σημαντικό. Τα παιδιά που φοιτούν στα υπάρχοντα Πρότυπα Γυμνάσια έχουν εισαχθεί με εξετάσεις εισαγωγής από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο. Και μάλιστα μέσα σε συνθήκες ιδιαίτερα ανταγωνιστικές, ανάλογες με αυτές των πανελλαδικών εξετάσεων σε δύσκολες σχολές, αν κρίνουμε από τον αριθμό των υποψηφίων και τον αριθμό των επιτυχόντων. Είναι παιδιά που έχουν αξιολογηθεί. Γιατί επαναφέρετε ξανά εξετάσεις ιδιαίτερα ανταγωνιστικές μέσα στην ίδια βαθμίδα ; Αν αποφασισθούν εξετάσεις από το Γυμνάσιο στο Λύκειο τότε τα παιδιά αυτά θα υποχρεωθούν να δώσουν τρεις (3) εξετάσεις ιδιαίτερα ανταγωνιστικές μέσα σε 6 χρόνια. Εξετάσεις από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο, εξετάσεις από το Γυμνάσιο στο Λύκειο, εξετάσεις από το Λύκειο στο Πανεπιστήμιο. Θεωρείτε λογική και παιδαγωγική μια τέτοια συνθήκη ; Οι οικογένειες θα πρέπει επί εξαετία να διαχειριστούν το άγχος της διαρκούς προσπάθειας, διαρκών εξετάσεων και διαρκών εξόδων σε φροντιστήρια προετοιμασίας. Ένα πρότυπο σχολείο αλλά και γενικότερα ένα εκπαιδευτικό σύστημα όπως πολύ καλά γνωρίζετε δεν κρίνεται από τον «καταιγισμό των εξετάσεων» αλλά από πολλούς άλλους παράγοντες τους οποίους πιστεύουμε ότι θα υπερασπιστείτε. Με εκτίμηση, Ελένη Ιωαννίδη ( γονέας - Βαρβάκειο Γυμνάσιο )