Οι τωρινοί μαθητές των Α’ και Β’ τάξεων των Πρότυπων Γυμνασίων συμμετείχαν στις εισαγωγικές εξετάσεις για τα Πρότυπα γνωρίζοντας (νομικό πλαίσιο Ν4610/2019) ότι η είσοδος στο Συνδεδεμένο Πρότυπο Λύκειο γίνεται μόνο βάση των ενδοσχολικών εξετάσεων, δηλ., ότι υπάρχει άμεση διασύνδεση και μετάβαση από τη βαθμίδα του Γυμνασίου σε αυτή του Λυκείου.
Όμως, το άρθρο αυτό προβλέπει ότι οι μαθητές αυτοί θα πρέπει να ξαναδώσουν εισαγωγικές εξετάσεις για την είσοδό τους στο Πρότυπο Λύκειο. Με τις νέες αυτές διατάξεις, τίθεται τεράστιο θέμα αξιοπιστίας της Πολιτείας και εμπιστοσύνης, δεδομένου ότι οι μαθητές αυτοί βρίσκονται ξαφνικά μπροστά σε μια πολύ σημαντική αλλαγή όσον αφορά τη μαθητική τους εξέλιξη. Και μάλιστα οι συνέπειες της αλλαγής αυτής (αλλαγή σχολείου, πίεση αποτυχίας), όταν μάλιστα αφορά και εφηβικές ηλικίες, μπορεί να είναι ανεπανόρθωτες. Είναι άδικο για τα παιδιά αυτά να αλλάζουν τόσο πολύ οι κανόνες του παιχνιδιού κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού!
Για τους λόγους αυτούς, πρέπει τουλάχιστον η μεταβατική διάταξη του Άρθρου 56/π.10β του παρόντος, να επεκταθεί και στους μαθητές που σήμερα φοιτούν στις Α’ και Β’ Τάξεις των Προτύπων Γυμνασίων.
Τώρα, η αποσύνδεση των Πρότυπων Λυκείων από τα Πρότυπα Γυμνάσια, και η πρόταση για εισαγωγικές εξετάσεις και στα Πρότυπα Λύκεια για όλους, έχει έντονο αντιπαιδαγωγικό χαρακτήρα. Τα παιδιά αυτά θα κληθούν να δίνουν κάθε τρία χρόνια ιδιαίτερα ανταγωνιστικές εξετάσεις φιλοσοφίας “πανελληνίων εξετάσεων”: εισαγωγή Α’ Γυμνασίου, εισαγωγή Α’ Λυκείου, πανελλήνιες. Αυτό είναι κατά τη γνώμη μου υπερβολικό και τελείως αντιπαιδαγωγικό. Το υπάρχον πλαίσιο, που συνδέει Πρότυπα Λύκεια και Πρότυπα Γυμνάσια ώστε οι μαθητές να εισάγονται στο Λύκειο μόνο με ενδοσχολικές εξετάσεις είναι ισορροπημένο και στη σωστή κατεύθυνση. Σε κάθε περίπτωση, η διεύρυνση της μαθητικής βάσης των Προτύπων Σχολείων επιτυγχάνεται στο νεο νομοσχέδιο, και σωστά, με την ίδρυση νέων.
Οι τωρινοί μαθητές των Α’ και Β’ τάξεων των Πρότυπων Γυμνασίων συμμετείχαν στις εισαγωγικές εξετάσεις για τα Πρότυπα γνωρίζοντας (νομικό πλαίσιο Ν4610/2019) ότι η είσοδος στο Συνδεδεμένο Πρότυπο Λύκειο γίνεται μόνο βάση των ενδοσχολικών εξετάσεων, δηλ., ότι υπάρχει άμεση διασύνδεση και μετάβαση από τη βαθμίδα του Γυμνασίου σε αυτή του Λυκείου. Όμως, το άρθρο αυτό προβλέπει ότι οι μαθητές αυτοί θα πρέπει να ξαναδώσουν εισαγωγικές εξετάσεις για την είσοδό τους στο Πρότυπο Λύκειο. Με τις νέες αυτές διατάξεις, τίθεται τεράστιο θέμα αξιοπιστίας της Πολιτείας και εμπιστοσύνης, δεδομένου ότι οι μαθητές αυτοί βρίσκονται ξαφνικά μπροστά σε μια πολύ σημαντική αλλαγή όσον αφορά τη μαθητική τους εξέλιξη. Και μάλιστα οι συνέπειες της αλλαγής αυτής (αλλαγή σχολείου, πίεση αποτυχίας), όταν μάλιστα αφορά και εφηβικές ηλικίες, μπορεί να είναι ανεπανόρθωτες. Είναι άδικο για τα παιδιά αυτά να αλλάζουν τόσο πολύ οι κανόνες του παιχνιδιού κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού! Για τους λόγους αυτούς, πρέπει τουλάχιστον η μεταβατική διάταξη του Άρθρου 56/π.10β του παρόντος, να επεκταθεί και στους μαθητές που σήμερα φοιτούν στις Α’ και Β’ Τάξεις των Προτύπων Γυμνασίων. Τώρα, η αποσύνδεση των Πρότυπων Λυκείων από τα Πρότυπα Γυμνάσια, και η πρόταση για εισαγωγικές εξετάσεις και στα Πρότυπα Λύκεια για όλους, έχει έντονο αντιπαιδαγωγικό χαρακτήρα. Τα παιδιά αυτά θα κληθούν να δίνουν κάθε τρία χρόνια ιδιαίτερα ανταγωνιστικές εξετάσεις φιλοσοφίας “πανελληνίων εξετάσεων”: εισαγωγή Α’ Γυμνασίου, εισαγωγή Α’ Λυκείου, πανελλήνιες. Αυτό είναι κατά τη γνώμη μου υπερβολικό και τελείως αντιπαιδαγωγικό. Το υπάρχον πλαίσιο, που συνδέει Πρότυπα Λύκεια και Πρότυπα Γυμνάσια ώστε οι μαθητές να εισάγονται στο Λύκειο μόνο με ενδοσχολικές εξετάσεις είναι ισορροπημένο και στη σωστή κατεύθυνση. Σε κάθε περίπτωση, η διεύρυνση της μαθητικής βάσης των Προτύπων Σχολείων επιτυγχάνεται στο νεο νομοσχέδιο, και σωστά, με την ίδρυση νέων.