Αρχική Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξειςΆρθρο 07 – Διάρθρωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων Γενικού Λυκείου και εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αποφοίτων Γενικού ΛυκείουΣχόλιο του χρήστη Σχετικά με το μάθημα της Πληροφορικής | 26 Απριλίου 2020, 13:20
Αναντίρρητα, η Πληροφορική παίζει πρωτεύοντα ρόλο στην εποχή μας σε μία μεγάλη γκάμα της ανθρώπινης δραστηριότητας: 1.Τα Big Data Analytics είναι παντού γύρω μας από την Ιατρική, τη Βιολογία, την Οικονομία μέχρι την Τηλεπισκόπηση και την κλιματική αλλαγή. 2.Η Μηχανική Μάθηση (Machine Learning, AI) προβλέπει με σχεδόν απόλυτη ακρίβεια ασθένειες, βοηθά στην αποτύπωση για πρώτη σε εικόνα μιας μαύρη τρύπας, ενισχύει τις προσπάθειες για λύση του παγκόσμιου προβλήματος food security μέσω προβλέψεων για την παραγωγή βασικών αγαθών, συμβάλει στην προσπάθεια πρόγνωσης σεισμών κτλ. 3.Τα Δίκτυα υπολογιστών (Networks) αποτελούν καίριο κόμβο επικοινωνίας αλλά και εργασίας με πρόσφατο παράδειγμα την τηλεκπαίδευση και τηλεργασία. Αλγόριθμοι κρυπτογράφησης δεδομένων και βελτιστοποίησης σήματος και εικόνας συναντώνται σε όλες αυτές τις εφαρμογές που κάνουν χρήση δικτυακών πόρων. 4.Internet of Things (IoT): δικτύωση όλων των συσκευών και τεχνολογία 5G. 5.Η σχεδίαση και ανάπτυξη λογισμικού (Software Engineering) που ξεκινά με το problem solving, μετουσιώνει τον αλγόριθμο σε κώδικα και τον κώδικα, μετά από μία σειρά ενεργειών, σε ένα λογισμικό που όλοι μας χρησιμοποιούμε στην καθημερινότητα μας. Εφαρμογές για την επικοινωνία, την διαχείριση προϊόντων, την ψυχαγωγία, την πρόγνωση καιρού, η κράτηση θέσεων σε πτήσεις, τα λογισμικά σε οχήματα ή και επίκαιρα όπως η ελληνική πλατφόρμα ενημέρωσης και ανάλυσης του ιού covid-19. 6.Η θεωρητική πληροφορική που επικεντρώνεται σε πιο αφηρημένες έννοιες ή μαθηματικές πτυχές της πληροφορικής και περιλαμβάνει την θεωρία του υπολογισμού, την υπολογιστική γεωμετρία, τη θεωρία της πληροφορίας, την κρυπτογραφία, τον κβαντικό υπολογισμό, την τυχαιότητα, τη θεωρία αυτομάτων κτλ. 7.Οι υβριδικοί κλάδοι όπως η Βιοπληροφορική (Bioinformatics), η Πληροφορική στην Ανακάλυψη Φαρμάκων (Informatics in Drug Discovery), η Χημειοπληροφορική (chemoinformatics), η Πληροφορική στο Σχεδιασμό για την Ποιότητα και την Ανάπτυξη των Φαρμακευτικών μορφών (Informatics in Quality by Design and Formulation Development) Όλα αυτά περιγράφονται συνοπτικά με τον όρο 4η βιομηχανική επανάσταση. Τα παραπάνω καταδεικνύουν την ανάγκη οι μαθητές και οι μαθήτριες να έρθουν σε επαφή με την επιστήμη της Πληροφορικής μέσω των παρακάτω οδών: 1. Την αναγνώρισης της φιλοσοφίας όλων των παραπάνω. Για παράδειγμα, η κατανόηση του τρόπου που οι αλγόριθμοι φιλτράρουν τις ειδήσεις στα κοινωνικά δίκτυα και στο Διαδίκτυο αποτελεί θέμα δημοκρατίας. Ο καθηγητής του τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Επιστήμης Υπολογιστών του ΜΙΤ στις ΗΠΑ κ. Δασκαλάκης είναι υπέρμαχος της εισαγωγής του μαθήματος της πληροφορικής ήδη από το δημοτικό αναφέροντας ότι «πρέπει να ξέρεις τις διεργασίες που γίνονται και πώς λειτουργούν οι αλγόριθμοι. Αλλιώς δεν μπορείς να θεωρείσαι ολοκληρωμένος άνθρωπος και να είσαι υπεύθυνος πολίτης σήμερα». 2.Την εμβάθυνση στην Aλγοριθμική και Yπολογιστική Σκέψη, βασικούς άξονες της Πληροφορικής, που θα πλαισιώσουν όχι μόνο τους αυριανούς επιστήμονες Πληροφορικής αλλά και αυτούς των υπόλοιπων επιστημών, από τις Θετικές έως και σε κάποιο βαθμό τις Θεωρητικές. 3.Την εμβάθυνση στην ανάπτυξη κώδικα, την σχεδίαση βάσεων δεδομένων για την αυτοματοποίηση ενός αλγορίθμου. Η υλοποίηση αυτή δύναται να γίνει αρχικά σε ψευδογλώσσα (Pseudo code - παγκοσμίως αποδεκτός τρόπος έκφρασης αλγορίθμου, βλέπε IEEE, ScienceDirect κτλ) και εν συνεχεία σε κάποια γλώσσα προγραμματισμού καταδεικνύοντας τις δυνατότητες και τους περιορισμούς εκτέλεσης ενός αλγορίθμου σε μηχανήματα. Όλα αυτά φαίνεται να τα αντιλαμβάνονται οι πολιτικές ηγεσίες τα τελευταία χρόνια. Ο πρωθυπουργός προεκλογικά μίλησε για την αναγκαιότητα διδασκαλίας του προγραμματισμού από το Δημοτικό. Αντίστοιχα, στις εξαγγελίες του Υπουργείου Παιδείας αναφέρεται συνεχώς ότι είναι στις προθέσεις του η αναβάθμιση της διδασκαλίας της Πληροφορικής. Τα πορίσματα Λιάκου και Γαβρόγλου στην προηγούμενη απόπειρα διαλόγου για την Παιδεία είχαν αμφότερα ειδική αναφορά στην επιστήμη της Πληροφορικής στην εκπαίδευση. Για την ώρα δεν φαίνεται να υλοποιούνται τα παραπάνω καθώς το μάθημα στο Δημοτικό παραμένει 1ωρο και δεν φαίνεται να αυξάνεται ούτε στην δευτεροβάθμια. Επιπρόσθετα, τα εργαστήρια δεξιοτήτων ρομποτικής και ψηφιακών δεξιοτήτων θα ειναι επιλεγόμενα από τους μαθητές. Συνεπώς, ο σχεδιασμός τους δεν είναι ενσωματωμένος στο αντίστοιχο γνωστικό αντικείμενο. Ούτε και ο σχεδιασμός του Κρατικού Πτυχίου Πληροφορικής φαίνεται να εναρμονίζεται με όλη την παραπάνω ανάλυση, αλλά αποτελεί μία αποσπασματική και αποκομμένη δράση. Τέλος, στο λύκειο το μάθημα της Πληροφορικής παραμένει εκτός του Θετικού πεδίου επιστημών, συνεχίζοντας τον, στρεβλό και χωρίς καμία επιστημονική και εκπαιδευτική βάση, σχεδιασμό του λυκείου Γαβρόγλου. Είναι διαχρονικό φαινόμενο, όταν πρέπει να μεταβούμε στα συγκεκριμένα, τότε να αρχίζουν οι εκπτώσεις και το αφήγημα να λησμονιέται. Σε αυτά τα πλαίσια προτείνουμε, ενίσχυση της διδασκαλίας της Πληροφορικής, με σύγχρονα Προγράμματα Σπουδών ως εξής: Δημοτικό => 2ωρο μάθημα σε Δ-Ε-ΣΤ Γυμνάσιο => 2ωρο μάθημα σε κάθε τάξη Α Λυκείου => 2ωρο μάθημα γενικής παιδείας Β Λυκείου => όπως στα μαθήματα Θετικής Ομάδας Σπουδών Γ Λυκείου => μάθημα ενταγμένο στην Θετική Ομάδα Σπουδών -Αναγνωστάκης Γιάννης, Μηχανικός Λογισμικού-Υποστήριξη έρευνας, Ινστιτούτο Ερευνών Περιβάλλοντος και Βιώσιμης Ανάπτυξης, Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών -Δρ. Γιάτας Δημήτρης, Καθηγητής Πληροφορικής στο 1ο Πειραματικό ΓΕΛ Αθήνας Γεννάδειο -Δρίβας Θανάσης, Μηχανικός Λογισμικού-Υποστήριξη έρευνας, Ινστιτούτο Αστρονομίας, Αστροφυσικής, Διαστημικών Εφαρμογών και Τηλεπισκόπησης, Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών -Ζερβουδάκης Λάμπρος, Καθηγητής Πληροφορικής Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής (A.F.S) -Τσιωτάκης Παναγιώτης, ΕΔΙΠ Πανεπιστημίου Πελοποννήσου