Σχετικά:
• με την εισαγωγή νέων θεματικών ενοτήτων στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα Δημοτικού και Γυμνασίου,
• με την γνωμοδότηση του Ι.Ε.Π. αναφορικά με την τελική εισαγωγή ή μη των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων σε όλες τις σχολικές μονάδες,
θα ήθελα να τονίσω πως κρίνεται ανησυχητική η ανοικτή περίπτωση της μη εισαγωγής της θεματικής ενότητας για την Προστασία από τις Φυσικές Καταστροφές, ύστερα από την τελική αξιολόγηση του Ι.Ε.Π.. Η μόνιμη εισαγωγή μαθήματος ή σειράς μαθημάτων (θεματικές ενότητες) με αντικείμενο την προστασία από τις φυσικές καταστροφές (πυρκαγιές, πλημμύρες, σεισμούς κλπ.) κρίνεται απαραίτητη και επιβεβλημένη στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Η χώρα μας είναι ένα «ανοιχτό γεωλογικό εργαστήριο», καθώς σε τακτά χρονικά διαστήματα εκδηλώνονται γεωλογικά αλλά και γεωδυναμικά συνοδά φαινόμενα, προκαλώντας τις περισσότερες των περιπτώσεων καταστροφές με θύματα και οικονομικές απώλειες. Τα διδάγματα λοιπόν των προηγούμενων καταστροφικών συμβάντων που έχουν πλήξει διάφορες περιοχές της χώρας είναι σαφή. Ειδικότερα για το σεισμικό κίνδυνο, ένα σχολείο , μια κοινωνία αισθάνεται ασφαλής όταν πληρείται το τρίπτυχο ασφάλειας: Ασφαλείς κτηριακές υποδομές, Σύνταξη Σχεδίου Έκτακτης Ανάγκης ανά καταστροφή, Ευαισθητοποίηση και εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού, (UNISDR at al, 2015). Η ασφάλεια των σχολικών μονάδων από τις φυσικές καταστροφές αποτελεί μέγιστη προτεραιότητα για την πολιτεία καθώς αφορά στην προστασία του ανθρώπινου δυναμικού (μαθητών και εκπαιδευτικών) σε κτήρια μαζικής συνάθροισης τα οποία χρησιμοποιούνται για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα της μέρας.
Σήμερα, στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα δεν υπάρχει σχετικό μάθημα στο ωρολόγιο πρόγραμμα, που να επιτρέπει στους εκπαιδευτικούς, και κατά συνέπεια στους μαθητές, να εμβαθύνουν με συνεχή τρόπο στη μελέτη των φυσικών φαινομένων και στη λογική της πρόληψης και της μείωσης των δυνητικών καταστροφικών αποτελεσμάτων. Η περιβαλλοντική εκπαίδευση υλοποιείται εθελοντικά μέσα από προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων, που προτείνει το Υπουργείο Παιδείας και τα επιλέγουν ελάχιστοι εκπαιδευτικοί. Άρα, η εκπαίδευση των μαθητών δεν πραγματοποιείται με συνεχή και απρόσκοπτο τρόπο.
Η εκπαίδευση λοιπόν των μαθητών ως προς την προστασία από τις φυσικές καταστροφές κρίνεται αναγκαία. Η εισαγωγή και μόνιμη ένταξη μαθήματος ή ενότητες μαθημάτων, στο πλαίσιο της τυπικής εκπαίδευσης, για τη μείωση του κινδύνου καταστροφών θα έχει πολλαπλά οφέλη καθώς εκπαιδευτικοί και μαθητές μέσα από την εκπαίδευσή τους θα είναι ικανοί να κατανοούν τις φυσικές διεργασίες του πλανήτη μας, να αξιολογούν τους φυσικούς κινδύνους της περιοχής τους αλλά και να εξοικειώνονται με αυτούς, να αποκτούν γνώσεις εξαλείφοντας παρερμηνείες/προκαταλήψεις, να υιοθετούν κατάλληλες στάσεις και συμπεριφορές, να διαχειρίζονται το άγχος και τον πανικό σε στιγμές κρίσης, να ευαισθητοποιούνται και να εκπαιδεύονται στην απόκτηση κουλτούρας πρόληψης. Επιπλέον η εκπαίδευση των μαθητών ως προς τα ανωτέρα χαρακτηριστικά, δημιουργεί μελλοντικά ευαισθητοποιημένους και ενεργούς πολίτες στον τομέα της Πολιτικής Προστασίας της χώρας.
Σχετικά: • με την εισαγωγή νέων θεματικών ενοτήτων στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα Δημοτικού και Γυμνασίου, • με την γνωμοδότηση του Ι.Ε.Π. αναφορικά με την τελική εισαγωγή ή μη των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων σε όλες τις σχολικές μονάδες, θα ήθελα να τονίσω πως κρίνεται ανησυχητική η ανοικτή περίπτωση της μη εισαγωγής της θεματικής ενότητας για την Προστασία από τις Φυσικές Καταστροφές, ύστερα από την τελική αξιολόγηση του Ι.Ε.Π.. Η μόνιμη εισαγωγή μαθήματος ή σειράς μαθημάτων (θεματικές ενότητες) με αντικείμενο την προστασία από τις φυσικές καταστροφές (πυρκαγιές, πλημμύρες, σεισμούς κλπ.) κρίνεται απαραίτητη και επιβεβλημένη στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Η χώρα μας είναι ένα «ανοιχτό γεωλογικό εργαστήριο», καθώς σε τακτά χρονικά διαστήματα εκδηλώνονται γεωλογικά αλλά και γεωδυναμικά συνοδά φαινόμενα, προκαλώντας τις περισσότερες των περιπτώσεων καταστροφές με θύματα και οικονομικές απώλειες. Τα διδάγματα λοιπόν των προηγούμενων καταστροφικών συμβάντων που έχουν πλήξει διάφορες περιοχές της χώρας είναι σαφή. Ειδικότερα για το σεισμικό κίνδυνο, ένα σχολείο , μια κοινωνία αισθάνεται ασφαλής όταν πληρείται το τρίπτυχο ασφάλειας: Ασφαλείς κτηριακές υποδομές, Σύνταξη Σχεδίου Έκτακτης Ανάγκης ανά καταστροφή, Ευαισθητοποίηση και εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού, (UNISDR at al, 2015). Η ασφάλεια των σχολικών μονάδων από τις φυσικές καταστροφές αποτελεί μέγιστη προτεραιότητα για την πολιτεία καθώς αφορά στην προστασία του ανθρώπινου δυναμικού (μαθητών και εκπαιδευτικών) σε κτήρια μαζικής συνάθροισης τα οποία χρησιμοποιούνται για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα της μέρας. Σήμερα, στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα δεν υπάρχει σχετικό μάθημα στο ωρολόγιο πρόγραμμα, που να επιτρέπει στους εκπαιδευτικούς, και κατά συνέπεια στους μαθητές, να εμβαθύνουν με συνεχή τρόπο στη μελέτη των φυσικών φαινομένων και στη λογική της πρόληψης και της μείωσης των δυνητικών καταστροφικών αποτελεσμάτων. Η περιβαλλοντική εκπαίδευση υλοποιείται εθελοντικά μέσα από προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων, που προτείνει το Υπουργείο Παιδείας και τα επιλέγουν ελάχιστοι εκπαιδευτικοί. Άρα, η εκπαίδευση των μαθητών δεν πραγματοποιείται με συνεχή και απρόσκοπτο τρόπο. Η εκπαίδευση λοιπόν των μαθητών ως προς την προστασία από τις φυσικές καταστροφές κρίνεται αναγκαία. Η εισαγωγή και μόνιμη ένταξη μαθήματος ή ενότητες μαθημάτων, στο πλαίσιο της τυπικής εκπαίδευσης, για τη μείωση του κινδύνου καταστροφών θα έχει πολλαπλά οφέλη καθώς εκπαιδευτικοί και μαθητές μέσα από την εκπαίδευσή τους θα είναι ικανοί να κατανοούν τις φυσικές διεργασίες του πλανήτη μας, να αξιολογούν τους φυσικούς κινδύνους της περιοχής τους αλλά και να εξοικειώνονται με αυτούς, να αποκτούν γνώσεις εξαλείφοντας παρερμηνείες/προκαταλήψεις, να υιοθετούν κατάλληλες στάσεις και συμπεριφορές, να διαχειρίζονται το άγχος και τον πανικό σε στιγμές κρίσης, να ευαισθητοποιούνται και να εκπαιδεύονται στην απόκτηση κουλτούρας πρόληψης. Επιπλέον η εκπαίδευση των μαθητών ως προς τα ανωτέρα χαρακτηριστικά, δημιουργεί μελλοντικά ευαισθητοποιημένους και ενεργούς πολίτες στον τομέα της Πολιτικής Προστασίας της χώρας.