Αρχική Μέντορας νεοδιοριζόμενου εκπαιδευτικούΠοια κατά τη γνώμη σας πρέπει να είναι τα προσόντα, οι προϋποθέσεις, τα καθήκοντα, η διάρκεια και γενικότερα το περιεχόμενο της μεντορικής σχέσης;Σχόλιο του χρήστη Αθανασία Μαργετουσάκη | 7 Δεκεμβρίου 2010, 15:01
Ο Μέντορας θα μπορούσε να είναι ένας θεσμός που θα λειτουργούσε πραγματικά σαν υποστήριξη όχι μόνο σε νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς αλλά και σε εκπαιδευτικούς που επιθυμούν να αναπτυχθούν επαγγελματικά και να υιοθετήσουν νέες πρακτικές στη διδασκαλία τους. Θεωρώ ότι θα μπορούσε να θεσπιστεί ο ρόλος του εξ αποστάσεως και του μέντορα με φυσική παρουσία από τη μια αλλά και ο διαχωρισμός ως προς το επίπεδο υποστήριξης που μπορεί να παρέχει. Θεωρώ ότι ήδη αρκετοί εκπαιδευτικοί υιοθετούν το ρόλο του μέντορα άτυπα, χωρίς οργάνωση και κυρίως χωρίς αναγνώριση. Ο κάθε εκπαιδευτικός που έχει μια αξιόλογη παρουσία και δράση μπορεί να διαμορφώνει ένα προσωπικό φάκελο που θα υποβάλλεται ηλεκτρονικά, όπου θα περιέχονται τόσο τα τυπικά προσόντα όσο και δείγματα της δουλειάς του. Μπορεί να συμπεριλάβει στο φάκελο του διακρίσεις, συμμετοχές σε καινοτόμα προγράμματα, διδακτική εμπειρία και εξειδίκευση σε κάποιο τομέα, συστάσεις από συναδέλφους, προϊσταμένους και άλλους φορείς όπως το σύλλογο γονέων και κηδεμόνων, συλλόγους πολιτιστικών ή άλλων θεμάτων, ώστε να προκρίνεται η κοινωνική δραστηριότητα και η σύνδεση του σχολείου με την κοινωνία. Επίσης, θα αναφέρεται σε ποιους τομείς θεωρεί ότι μπορεί να παρέχει καλύτερη υποστήριξη. Δεν θα γίνεται αξιολόγηση αλλά περιγραφή των προσόντων και θα καλούνται οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί που χρειάζονται την υποστήριξη να επιλέξουν με ποιο 'μέντορα' επιθυμούν να συνεργαστούν. Ο εκπαιδευτικός θα μπορούσε να εκφράζει προτίμηση ως προς την κατεύθυνση (ή τις κατευθύνσεις) της υποστήριξης: π.χ. υποστήριξη στη διαχείριση της τάξης, στην ανάπτυξη περιβαλλοντικών προγραμμάτων, στην αξιοποίηση των ΝΤ, στην επικοινωνία με τους μαθητές, στη διδακτική κάποιου συγκεκριμένου γνωστικού αντικειμένου, στην αξιοποίηση του διδακτικού χρόνου, στην αξιολόγηση των μαθητών κλπ. Πριν την έναρξη της διαδικασίας της υποστήριξης θα τίθενται κάποιοι στόχοι από κοινού ανάμεσα στα δύο μέλη, ώστε να υπάρχει ένα πλαίσιο συνεργασίας και να γνωρίζουν τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Θα συμπληρώνεται μια έκθεση προόδου κατά τη διάρκεια της διαδικασίας ώστε ο εκπαιδευτικός να μπορεί να σκεφτεί κριτικά πάνω στην πρόοδο και στις ανάγκες που έχει και εάν αυτές καλύπτονται μέσα από τη διαδικασία. Στο τέλος υποβάλλεται ηλεκτρονική αναφορά τόσο από τον μέντορα όσο και από τον εκπαιδευτικό, όπου περιγράφεται όλη η πορεία εξέλιξης, οι μεθόδοι που υιοθετήθηκαν και τα προβλήματα που λύθηκαν. Η αναφορά αυτή μπορεί να αξιοποιηθεί σαν παράδειγμα 'καλής πρακτικής' τόσο από εκπαιδευτικούς όσο και από άλλους μέντορες και όχι σαν μέσο αξιολόγησης. Αυτές όμως οι αναφορές μπορούν να αποτελέσουν επίσης κριτήρια επιλογής από άλλους εκπαιδευτικούς που επιθυμούν να επιλέξουν κάποιο μέντορα. Έτσι η αξιολόγηση εναποτίθεται στους ίδιους τους ενδιαφερόμενους, έχει πολλές δικλίδες ασφαλείας και εξασφαλίζει τη διαφάνεια και την αντικειμενικότητα αλλά κυρίως βασίζεται στο αποτέλεσμα και στην καλή δουλειά.