Τροποποιήσεις του άρθρου 16 του ν. 4415/2016
1. Σωστή η πρόβλεψη στην περ. α΄ της παρ. 3 του άρθρου 16 του ν. 4415/2016 για την καταβολή του επιμισθίου από τη Δ/νση Εκπ/σης ή την ΠΔΕ του εκπαιδευτικού, αλλά μόνο αν αυτό συνεπάγεται ΕΓΚΑΙΡΗ καταβολή του επιμισθίου. Υπενθυμίζουμε για παράδειγμα την καθυστέρηση που υφίσταται στις αποζημιώσεις των εκπαιδευτικών που εργάζονται στις Πανελλαδικές Εετάσεις κλπ και πληρώνονται σε επίπεδο Δ/νσης Εκπ/σης. Πάντως, η ΕΓΚΑΙΡΗ καταβολή των χρημάτων αυτών είναι ένα ΚΙΝΗΤΡΟ για την προσέλκυση εκπ/κών προς απόσπαση και για την ΑΠΟΦΥΓΗ ΑΝΑΚΛΗΣΕΩΝ.
2. Η πρόβλεψη για 6ο έτος χωρίς επιμίσθιο δεν αποτελεί επαρκές ΚΙΝΗΤΡΟ για την παράταση της παραμονής στο εξωτερικό. Απλώς και σωστά, βέβαια, διευκολύνει αυτούς που ήδη είχαν επιλέξει να παραμείνουν την 5η χρονιά τους στο εξωτερικό χωρίς επιμίσθιο, να συνεχίσουν απρόσκοπτα την παραμονή τους. Αυτοί πιθανότατα έτσι κι αλλιώς θα ήθελαν να παραμείνουν. Άρα δεν προσθέτετε ικανό αριθμό εκπαιδευτικών, ώστε να λύσετε το πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού που υφίσταται.
3. ΚΙΝΗΤΡΑ, επιπρόσθετα των υπαρχόντων, για την προσέλκυση / παραμονή εκπαιδευτικών στο εξωτερικό και την αποφυγή ανακλήσεων, πράγμα που με βάση την αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου υποστηρίζετε ότι επιδιώκετε, θα μπορούσαν να είναι τα εξής:
• Να εξετασθεί το ύψος του επιμισθίου ανά χώρα προορισμού ως κίνητρο για την προσέλκυση περισσοτέρων εκπαιδευτικών προς απόσπαση. Δεν μπαίνω στη λογική αν επαρκούν τα χρήματα του επιμισθίου ή όχι, γιατί δεν ξέρω τι ισχύει σε κάθε χώρα. Αλλά αυτό είναι εύκολο να το διαπιστώσει το Υπουργείο, αν λάβει υπόψη δεδομένα από κάθε χώρα, όπως ότι σε ευρωπαϊκές χώρες παρατηρείται ότι ακόμα και ο μισθός μαζί με το επιμίσθιο δεν φτάνουν το μισθό των ντόπιων εκπαιδευτικών ή ότι στα Ευρωπαϊκά σχολεία οι μισθοί στις ίδιες χώρες είναι ασυγκρίτως μεγαλύτεροι.
• Να δοθεί επιμίσθιο και για 5ο έτος, ως ΚΙΝΗΤΡΟ για να παραμείνουν εκπαιδευτικοί που πήραν το 4ο έτος επιμίσθιο και θα φύγουν αν δεν πάρουν το επόμενο έτος, μην μπορώντας να ζήσουν χωρίς αυτό.
• Να γίνονται ΕΓΚΑΙΡΑ όλες οι διαδικασίες απόσπασης, ώστε όσοι επιθυμούν να παραμείνουν πέραν της εξαετίας να γνωρίζουν τι θα ισχύει γι’ αυτούς αλλά και όσοι επιθυμούν να αποσπασθούν να έχουν χρόνο προετοιμασίας, ενημέρωσης κλπ.
4. ΕΡΩΤΗΜΑ για την παράγραφο 3, περ. ε: Το προβλεπόμενο χρονικό διάστημα απόσπασης πλέον ορίζεται στα 6 έτη. Στην περίπτωση γ, όμως, της ίδιας παραγράφου γίνεται λόγος για «κατ’ εξαίρεση παράταση της απόσπασης πέραν της πενταετίας». Πέραν τού ότι σωστά αυτές οι αποσπάσεις πρέπει να δίνονται κατ’ εξαίρεση, αφού διαφορετικά οδηγούμαστε σε μια σχεδόν μόνιμη παραμονή κάποιων στο εξωτερικό και αδυναμία έλευσης νέων εκπαιδευτικών ειδικά σε κάποιες ειδικότητες, τελικά, πότε θα δίνεται κατ’ εξαίρεση παράταση απόσπασης, μετά τα 5 ή μετά τα 6 έτη;
ΠΡΟΤΑΣΗ: αλλαγή στην παρ. 3γ της λέξης «της πενταετίας» με τη λέξη «της εξαετίας», εκτός αν υπάρχει άλλη εξήγηση.
5. Σχετικά με το εδάφιο της παραγράφου 12 του ίδιου άρθρου: «Η παροχή του επιμισθίου τελεί σε άμεση συνάρτηση με την παροχή διδακτικού έργου. Αν για οποιοδήποτε λόγο, ο εκπαιδευτικός κατά τη διάρκεια της απόσπασής του δεν παρέχει διδακτικό έργο πέραν του διμήνου, η παροχή επιμισθίου διακόπτεται και επαναλαμβάνεται, όταν αναλάβει και πάλι τα καθήκοντά του».
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ: Η απολυτότητα του εδαφίου αυτού είναι ιδιαιτέρως σκληρή, πιθανόν και άδικη, σε κάποιες συγκεκριμένες περιπτώσεις: π.χ. στην περίπτωση της μητρότητας ή στην περίπτωση μακροχρόνιας παραμονής σε νοσοκομείο κλπ.
ΠΡΟΤΑΣΗ: Να προβλεφθούν εξαιρέσεις. Χρήσιμη προς την κατεύθυνση αυτή είναι και η σχετική Υ.Α. με ΦΕΚ 1740/ τ.Β/15-06-2016, παρ.4.
Π.χ. να εξαιρείται η άδεια μητρότητας. (Η άδεια ανατροφής μπορεί να δίνεται και αργότερα).
Εναλλακτικά: Να υπάρχει πρόβλεψη ώστε να μπορεί ο εκπαιδευτικός που υπάγεται στην περίπτωση της παραγράφου αυτής και απουσιάζει για πάνω από συγκεκριμένο χρονικό διάστημα π.χ. 6 μήνες, να υπηρετεί με επιμίσθιο την επόμενη σχολική χρονιά από την τρέχουσα, για την οποία δεν θα παίρνει επιμίσθιο.
Τροποποιήσεις του άρθρου 16 του ν. 4415/2016 1. Σωστή η πρόβλεψη στην περ. α΄ της παρ. 3 του άρθρου 16 του ν. 4415/2016 για την καταβολή του επιμισθίου από τη Δ/νση Εκπ/σης ή την ΠΔΕ του εκπαιδευτικού, αλλά μόνο αν αυτό συνεπάγεται ΕΓΚΑΙΡΗ καταβολή του επιμισθίου. Υπενθυμίζουμε για παράδειγμα την καθυστέρηση που υφίσταται στις αποζημιώσεις των εκπαιδευτικών που εργάζονται στις Πανελλαδικές Εετάσεις κλπ και πληρώνονται σε επίπεδο Δ/νσης Εκπ/σης. Πάντως, η ΕΓΚΑΙΡΗ καταβολή των χρημάτων αυτών είναι ένα ΚΙΝΗΤΡΟ για την προσέλκυση εκπ/κών προς απόσπαση και για την ΑΠΟΦΥΓΗ ΑΝΑΚΛΗΣΕΩΝ. 2. Η πρόβλεψη για 6ο έτος χωρίς επιμίσθιο δεν αποτελεί επαρκές ΚΙΝΗΤΡΟ για την παράταση της παραμονής στο εξωτερικό. Απλώς και σωστά, βέβαια, διευκολύνει αυτούς που ήδη είχαν επιλέξει να παραμείνουν την 5η χρονιά τους στο εξωτερικό χωρίς επιμίσθιο, να συνεχίσουν απρόσκοπτα την παραμονή τους. Αυτοί πιθανότατα έτσι κι αλλιώς θα ήθελαν να παραμείνουν. Άρα δεν προσθέτετε ικανό αριθμό εκπαιδευτικών, ώστε να λύσετε το πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού που υφίσταται. 3. ΚΙΝΗΤΡΑ, επιπρόσθετα των υπαρχόντων, για την προσέλκυση / παραμονή εκπαιδευτικών στο εξωτερικό και την αποφυγή ανακλήσεων, πράγμα που με βάση την αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου υποστηρίζετε ότι επιδιώκετε, θα μπορούσαν να είναι τα εξής: • Να εξετασθεί το ύψος του επιμισθίου ανά χώρα προορισμού ως κίνητρο για την προσέλκυση περισσοτέρων εκπαιδευτικών προς απόσπαση. Δεν μπαίνω στη λογική αν επαρκούν τα χρήματα του επιμισθίου ή όχι, γιατί δεν ξέρω τι ισχύει σε κάθε χώρα. Αλλά αυτό είναι εύκολο να το διαπιστώσει το Υπουργείο, αν λάβει υπόψη δεδομένα από κάθε χώρα, όπως ότι σε ευρωπαϊκές χώρες παρατηρείται ότι ακόμα και ο μισθός μαζί με το επιμίσθιο δεν φτάνουν το μισθό των ντόπιων εκπαιδευτικών ή ότι στα Ευρωπαϊκά σχολεία οι μισθοί στις ίδιες χώρες είναι ασυγκρίτως μεγαλύτεροι. • Να δοθεί επιμίσθιο και για 5ο έτος, ως ΚΙΝΗΤΡΟ για να παραμείνουν εκπαιδευτικοί που πήραν το 4ο έτος επιμίσθιο και θα φύγουν αν δεν πάρουν το επόμενο έτος, μην μπορώντας να ζήσουν χωρίς αυτό. • Να γίνονται ΕΓΚΑΙΡΑ όλες οι διαδικασίες απόσπασης, ώστε όσοι επιθυμούν να παραμείνουν πέραν της εξαετίας να γνωρίζουν τι θα ισχύει γι’ αυτούς αλλά και όσοι επιθυμούν να αποσπασθούν να έχουν χρόνο προετοιμασίας, ενημέρωσης κλπ. 4. ΕΡΩΤΗΜΑ για την παράγραφο 3, περ. ε: Το προβλεπόμενο χρονικό διάστημα απόσπασης πλέον ορίζεται στα 6 έτη. Στην περίπτωση γ, όμως, της ίδιας παραγράφου γίνεται λόγος για «κατ’ εξαίρεση παράταση της απόσπασης πέραν της πενταετίας». Πέραν τού ότι σωστά αυτές οι αποσπάσεις πρέπει να δίνονται κατ’ εξαίρεση, αφού διαφορετικά οδηγούμαστε σε μια σχεδόν μόνιμη παραμονή κάποιων στο εξωτερικό και αδυναμία έλευσης νέων εκπαιδευτικών ειδικά σε κάποιες ειδικότητες, τελικά, πότε θα δίνεται κατ’ εξαίρεση παράταση απόσπασης, μετά τα 5 ή μετά τα 6 έτη; ΠΡΟΤΑΣΗ: αλλαγή στην παρ. 3γ της λέξης «της πενταετίας» με τη λέξη «της εξαετίας», εκτός αν υπάρχει άλλη εξήγηση. 5. Σχετικά με το εδάφιο της παραγράφου 12 του ίδιου άρθρου: «Η παροχή του επιμισθίου τελεί σε άμεση συνάρτηση με την παροχή διδακτικού έργου. Αν για οποιοδήποτε λόγο, ο εκπαιδευτικός κατά τη διάρκεια της απόσπασής του δεν παρέχει διδακτικό έργο πέραν του διμήνου, η παροχή επιμισθίου διακόπτεται και επαναλαμβάνεται, όταν αναλάβει και πάλι τα καθήκοντά του». ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ: Η απολυτότητα του εδαφίου αυτού είναι ιδιαιτέρως σκληρή, πιθανόν και άδικη, σε κάποιες συγκεκριμένες περιπτώσεις: π.χ. στην περίπτωση της μητρότητας ή στην περίπτωση μακροχρόνιας παραμονής σε νοσοκομείο κλπ. ΠΡΟΤΑΣΗ: Να προβλεφθούν εξαιρέσεις. Χρήσιμη προς την κατεύθυνση αυτή είναι και η σχετική Υ.Α. με ΦΕΚ 1740/ τ.Β/15-06-2016, παρ.4. Π.χ. να εξαιρείται η άδεια μητρότητας. (Η άδεια ανατροφής μπορεί να δίνεται και αργότερα). Εναλλακτικά: Να υπάρχει πρόβλεψη ώστε να μπορεί ο εκπαιδευτικός που υπάγεται στην περίπτωση της παραγράφου αυτής και απουσιάζει για πάνω από συγκεκριμένο χρονικό διάστημα π.χ. 6 μήνες, να υπηρετεί με επιμίσθιο την επόμενη σχολική χρονιά από την τρέχουσα, για την οποία δεν θα παίρνει επιμίσθιο.