Ως εκπαιδευτικός δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και μητέρα πέντε παιδιών εκ των οποίων τα τρία μεγαλύτερα φοιτούν στην Α’, Β’ και Γ’ τάξη του προτύπου γυμνασίου της Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης, της οποίας απόφοιτος είμαι και εγώ, έχω να επισημάνω τα εξής αναφορικά με το υπό διαβούλευση άρθρο 18 περί επιλογής μαθητών στα Πρότυπα Σχολεία.
1) Με βάση την αρχή της συνέχειας στη δημόσια διοίκηση, το κράτος αποδεικνύεται αναξιόπιστο, όταν σε μαθητές που έχουν ήδη εισαχθεί με απαιτητικές, αδιάβλητες εξετάσεις και προοπτική φοίτησης την εξαετία (γυμνάσιο-λύκειο) επιβάλλεται αιφνιδιαστικά εντός της ίδιας βαθμίδας επανεξέταση προκειμένου να παραμείνουν στο σχολείο τους. Με μια τέτοια διάταξη ξεκάθαρα κλονίζεται η εμπιστοσύνη των πολιτών προς το κράτος, καθώς για τους περισσότερους από εμάς (γονείς και μαθητές) η απόφαση να επιδιώξουν τα παιδιά μας την εισαγωγή σε κάποιο πρότυπο σχολείο βασίστηκε σε ένα συγκεκριμένο νομοθετικό πλαίσιο που ρητά καθόριζε ότι η φοίτησή τους θα είναι ενιαία και θα αφορά και τις δύο υποβαθμίδες (Γυμνασίου-Λυκείου) με άμεση διασύνδεση και μετάβαση, ακολουθώντας τη σχολική πορεία από το Γυμνάσιο προς το Λύκειο που υπόκειται μόνο στις ενδοσχολικές απολυτήριες εξετάσεις.
Στην περίπτωσή μου, λοιπόν, το πρώτο μου παιδί θα συνεχίσει αυτοδίκαια τη φοίτησή του στο πρότυπο λύκειο μετά τη λήξη της φετινής χρονιάς, ενώ τα άλλα δύο θα πρέπει να υποβληθούν σε καθοριστικές για τη σχολική τους φοίτηση εξετάσεις μετά το πέρας του γυμνασίου με πάντα υπαρκτό το ενδεχόμενο της αποτυχίας , παρόλο που και τα τρία, όπως και τόσα άλλα παιδιά, αξιολογήθηκαν με άκρως αυστηρό τρόπο κατά την εισαγωγή τους στο γυμνάσιο.
2) Η εφαρμογή δύο μέτρων και δύο σταθμών για τα πρότυπα και τα πειραματικά σχολεία προβληματίζει. Με ποια λογική οι μαθητές των προτύπων γυμνασίων καλούνται να διεκδικήσουν την εγγραφή τους στο συνδεδεμένο πρότυπο λύκειο μέσω απαιτητικών εξετάσεων, ενώ οι μαθητές των πειραματικών γυμνασίων μέσω μίας και μόνο κλήρωσης εξασφαλίζουν την εξαετή τους φοίτηση σε γυμνάσιο και λύκειο; Άρα η τύχη τυγχάνει ευνοϊκότερης μεταχείρισης από την αριστεία.
3) Είναι γνωστό σε όλη την εκπαιδευτική κοινότητα ότι η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος αποτελεί το έσχατο παιδαγωγικό μέσο για την αντιμετώπιση πειθαρχικών παραβάσεων εντός της σχολικής κοινότητας, τα τελευταία δε χρόνια η εφαρμογή της έχει σχεδόν εξαλειφθεί με την έντονη προτροπή και από τα τυχόν εμπλεκόμενα ΚΕΔΥ ακόμα και αν πρόκειται για εξαιρετικά σοβαρά περιστατικά άσκησης βίας. Ενώ, λοιπόν, το υπουργείο επιδεικνύει μια τέτοια ευαισθησία ακόμα και σε μαθητές που εμφανίζουν παραβατική συμπεριφορά, πώς τολμά να θέτει αυτό το ενδεχόμενο αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος σε μαθητές αρίστους που ήδη φοιτούν ή πρόκειται να φοιτήσουν στα πρότυπα γυμνάσια έχοντας για το λόγο αυτό θυσιάσει τη φοίτησή τους στο σχολείο της γειτονιάς τους μαζί με τους συμμαθητές τους από το δημοτικό; Ό,τι πιο αντιπαιδαγωγικό θα μπορούσε να προταθεί στο όνομα της διατήρησης της αριστείας.
Σύμφωνα με τα παραπάνω επιχειρήματα που έχουν νομική και παιδαγωγική βάση ζητώ την απόσυρση της συγκεκριμένης πρότασης για επαναξιολόγηση των μαθητών προτύπων κατά τη μετάβασή τους από το γυμνάσιο στο λύκειο.
Ως εκπαιδευτικός δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και μητέρα πέντε παιδιών εκ των οποίων τα τρία μεγαλύτερα φοιτούν στην Α’, Β’ και Γ’ τάξη του προτύπου γυμνασίου της Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης, της οποίας απόφοιτος είμαι και εγώ, έχω να επισημάνω τα εξής αναφορικά με το υπό διαβούλευση άρθρο 18 περί επιλογής μαθητών στα Πρότυπα Σχολεία. 1) Με βάση την αρχή της συνέχειας στη δημόσια διοίκηση, το κράτος αποδεικνύεται αναξιόπιστο, όταν σε μαθητές που έχουν ήδη εισαχθεί με απαιτητικές, αδιάβλητες εξετάσεις και προοπτική φοίτησης την εξαετία (γυμνάσιο-λύκειο) επιβάλλεται αιφνιδιαστικά εντός της ίδιας βαθμίδας επανεξέταση προκειμένου να παραμείνουν στο σχολείο τους. Με μια τέτοια διάταξη ξεκάθαρα κλονίζεται η εμπιστοσύνη των πολιτών προς το κράτος, καθώς για τους περισσότερους από εμάς (γονείς και μαθητές) η απόφαση να επιδιώξουν τα παιδιά μας την εισαγωγή σε κάποιο πρότυπο σχολείο βασίστηκε σε ένα συγκεκριμένο νομοθετικό πλαίσιο που ρητά καθόριζε ότι η φοίτησή τους θα είναι ενιαία και θα αφορά και τις δύο υποβαθμίδες (Γυμνασίου-Λυκείου) με άμεση διασύνδεση και μετάβαση, ακολουθώντας τη σχολική πορεία από το Γυμνάσιο προς το Λύκειο που υπόκειται μόνο στις ενδοσχολικές απολυτήριες εξετάσεις. Στην περίπτωσή μου, λοιπόν, το πρώτο μου παιδί θα συνεχίσει αυτοδίκαια τη φοίτησή του στο πρότυπο λύκειο μετά τη λήξη της φετινής χρονιάς, ενώ τα άλλα δύο θα πρέπει να υποβληθούν σε καθοριστικές για τη σχολική τους φοίτηση εξετάσεις μετά το πέρας του γυμνασίου με πάντα υπαρκτό το ενδεχόμενο της αποτυχίας , παρόλο που και τα τρία, όπως και τόσα άλλα παιδιά, αξιολογήθηκαν με άκρως αυστηρό τρόπο κατά την εισαγωγή τους στο γυμνάσιο. 2) Η εφαρμογή δύο μέτρων και δύο σταθμών για τα πρότυπα και τα πειραματικά σχολεία προβληματίζει. Με ποια λογική οι μαθητές των προτύπων γυμνασίων καλούνται να διεκδικήσουν την εγγραφή τους στο συνδεδεμένο πρότυπο λύκειο μέσω απαιτητικών εξετάσεων, ενώ οι μαθητές των πειραματικών γυμνασίων μέσω μίας και μόνο κλήρωσης εξασφαλίζουν την εξαετή τους φοίτηση σε γυμνάσιο και λύκειο; Άρα η τύχη τυγχάνει ευνοϊκότερης μεταχείρισης από την αριστεία. 3) Είναι γνωστό σε όλη την εκπαιδευτική κοινότητα ότι η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος αποτελεί το έσχατο παιδαγωγικό μέσο για την αντιμετώπιση πειθαρχικών παραβάσεων εντός της σχολικής κοινότητας, τα τελευταία δε χρόνια η εφαρμογή της έχει σχεδόν εξαλειφθεί με την έντονη προτροπή και από τα τυχόν εμπλεκόμενα ΚΕΔΥ ακόμα και αν πρόκειται για εξαιρετικά σοβαρά περιστατικά άσκησης βίας. Ενώ, λοιπόν, το υπουργείο επιδεικνύει μια τέτοια ευαισθησία ακόμα και σε μαθητές που εμφανίζουν παραβατική συμπεριφορά, πώς τολμά να θέτει αυτό το ενδεχόμενο αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος σε μαθητές αρίστους που ήδη φοιτούν ή πρόκειται να φοιτήσουν στα πρότυπα γυμνάσια έχοντας για το λόγο αυτό θυσιάσει τη φοίτησή τους στο σχολείο της γειτονιάς τους μαζί με τους συμμαθητές τους από το δημοτικό; Ό,τι πιο αντιπαιδαγωγικό θα μπορούσε να προταθεί στο όνομα της διατήρησης της αριστείας. Σύμφωνα με τα παραπάνω επιχειρήματα που έχουν νομική και παιδαγωγική βάση ζητώ την απόσυρση της συγκεκριμένης πρότασης για επαναξιολόγηση των μαθητών προτύπων κατά τη μετάβασή τους από το γυμνάσιο στο λύκειο.