Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,
στο ζήτημα της επιλογής των μαθητών στα Πρότυπα Σχολεία και ειδικότερα στα όσα προβλέπονται για τη διαδικασία μετάβασης από το Γυμνάσιο στο συνδεδεμένο Πρότυπο Λύκειο, παρακαλούμε να λάβετε υπόψιν σας τη θέση του Συλλόγου μας, όπως διαμορφώθηκε ύστερα από εκτενή συζήτηση με Εκπαιδευτικούς, Παιδοψυχολόγους, Νομικούς, αλλά και – πρώτιστα – τους ίδιους τους γονείς σε πρόσφατη Γενική Συνέλευση.
Ζητώντας αρχικά διευκρινίσεις σχετικά με τη "δοκιμασία (τεστ) δεξιοτήτων" που πρωτοφανώς αναφέρεται ως εναλλακτική των εξετάσεων για την εισαγωγή μαθητών στα Πρότυπα Σχολεία, δηλώνουμε κάθετα αντίθετοι στη διενέργεια εξετάσεων για τους μαθητές της Γ΄ Γυμνασίου Προτύπου Σχολείου προς το συνδεδεμένο Πρότυπο Λύκειο (τόσο για τους ήδη φοιτούντες όσο και τους μελλοντικούς) για τους εξής λόγους:
1. Οι μαθητές των Προτύπων Γυμνασίων έχουν ήδη αξιολογηθεί κατά την εισαγωγή τους σε αυτά συμμετέχοντας σε ιδιαίτερα απαιτητικές εξετάσεις στα πρότυπα των Πανελληνίων και μάλιστα στην τρυφερή ηλικία των 12 ετών, τελείως συνειδητά. H «απόδειξη» της αξίας τους με επανεξέταση που τους τοποθετεί εκ νέου στο «σημείο Μηδέν» είναι εκτός από αχρείαστη και αντιπαιδαγωγική. Άλλωστε, η έως τώρα εμπειρία μας είναι αδιαμφισβήτητη: οι ετήσιες επιδόσεις, τα ποσοστά αριστείας, η επιτυχία σε διάφορους πανελλήνιους διαγωνισμούς μαθηματικών, ρητορικής, φυσικής κλπ καταδεικνύει το αχρείαστο της επαναξιολόγησης. Ιδιαίτερα θα προτρέπαμε την κ. Υπουργό να δώσει έμφαση στα αποτελέσματα των Πανελληνίων Εξετάσεων της σχολικής χρονιάς 2018 – 2019 του Σχολείου μας, στις οποίες συμμετείχαν για πρώτη φορά μαθητές που πέρασαν στο Πρότυπο Γυμνάσιο Αναβρύτων με εξετάσεις και ΔΕΝ επαναξιολογήθηκαν σε ολόκληρη τη διάρκεια της φοίτησής τους. Η πράξη αποδεικνύει ότι ο θεσμός της απευθείας διασύνδεσης λειτουργεί καλώς!
2. Το Πρότυπο Σχολείο, με το Γυμνάσιο και το Λύκειο να ανήκουν στην ίδια βαθμίδα εκπαίδευσης, είναι και πρέπει να αντιμετωπίζεται ως μια ενιαία οντότητα, με ενιαίο εκπαιδευτικό πρόγραμμα από την αρχή μέχρι το τέλος για να μπορεί να αξιολογηθεί.
Σε καμία περίπτωση δεν τεκμηριώνεται παιδαγωγικά αλλά και επιστημονικά η ανάγκη «ανανέωσης του μαθητικού πληθυσμού» όπως και δεν εξηγείται η επιλεκτική της επίκληση στα Πρότυπα Σχολεία σε σχέση με τα Πειραματικά, όπου η φοίτηση προβλέπεται να είναι απρόσκοπτη για έξι χρόνια. Επιπλέον, η οντότητα αυτή δικαιούται να απολαμβάνει καθολικά την εμπιστοσύνη της Πολιτείας. Η εισαγωγή εξετάσεων από το Γυμνάσιο στο Λύκειο, καταδεικνύει έλλειψη εμπιστοσύνης της ΙΔΙΑΣ της Πολιτείας στο θεσμό των Προτύπων και ιδιαίτερα του Προτύπου Γυμνασίου. Το Πρότυπο Γυμνάσιο αφενός αμφισβητείται εμπράκτως (στην ουσία αμφισβητείται ο ρόλος των ίδιων των καθηγητών, αλλά και της συνέπειας των μαθητών), αφετέρου ενδέχεται να μετατραπεί σε κέντρο προετοιμασίας για τα μαθήματα στα οποία θα εξεταστούν εκ νέου οι μαθητές ώστε να συνεχίσουν να φοιτούν στο Σχολείο τους.
3. Οι επιπλέον εξετάσεις θα αποτρέψουν πολλούς άριστους μαθητές από το να πάρουν μέρος στις εξετάσεις για τη Α’ Γυμνασίου λόγω του μελλοντικού ψυχικού και οικονομικού κόστους. Είναι κοινή γνώση ότι στην πλειοψηφία τους, οι υποψήφιοι για την εισαγωγή στα Πρότυπα Γυμνάσια ενισχύουν την προετοιμασία τους σε εξειδικευμένα φροντιστήρια. Η προσθήκη επιπλέον εξετάσεων, ειδικά σε μια φαινομενικά “κενή” για τα φροντιστήρια χρονιά όπως είναι η Γ' Γυμνασίου, δημιουργεί, δυστυχώς, εύλογα ερωτηματικά ως προς τη σκοπιμότητά της, εκτός της αναστάτωσης που ήδη περιγράφουμε στο σύνολό της. Στο σημείο αυτό σας μεταφέρουμε δεδομένα από την τελευταία μας Γενική Συνέλευση, κατά την οποία πολλοί γονείς υποστήριξαν ότι αν γνώριζαν ότι τα παιδιά τους επρόκειτο να περάσουν ξανά τη διαδικασία τέτοιων εξετάσεων, ενδεχομένως να μην έμπαιναν σε αυτή εξαρχής, ενώ δεν ήταν λίγοι εκείνοι που υπογράμμισαν ότι αρνήθηκαν υποτροφίες που είχαν δεχτεί σε διάφορα ιδιωτικά σχολεία για τη φοίτηση στα Ανάβρυτα.
4. Η περίοδος της εφηβείας αποτελεί όπως όλοι ξέρουμε μια ιδιαίτερα κρίσιμη φάση στη μετάβαση από την παιδικότητα στη νεότητα και την ομαλή ένταξη στο κοινωνικό γίγνεσθαι. Η απειλή και μόνο και πολύ περισσότερο η επέλευση βίαιων αλλαγών περιβάλλοντος, πέρα από τις εκπαιδευτικές συνέπειες, θα έχει πολύ πιο σημαντικές ψυχικές επιπτώσεις στα παιδιά αυτά και θα τα γεμίσει με αισθήματα ματαίωσης, ανασφάλειας, αίσθησης αδίκου και αγωνίας. Αισθήματα που μπορούμε να σας βεβαιώσουμε ότι έχουν αρχίσει ήδη να αναστατώνουν τα παιδιά μας. Το νιώθουμε όλοι ήδη μέσα στα σπίτια μας στην ιδέα και μόνο. Θεωρούμε ότι η «επιστροφή» ενός αγοριού ή κοριτσιού στην τρυφερή ηλικία των 15 ετών στο σχολείο της γειτονιάς του, αφήνοντας πίσω τους φίλους που απέκτησε ύστερα από δυσκολίες (γιατί, ας μην ξεχνάμε ότι τα “Πρωτάκια” στα Πρότυπα ξεκινούν όλα ως άγνωστοι μεταξύ αγνώστων) και μάλιστα με την υποψία έστω της στάμπας του αποτυχημένου, θα αποτελέσει για το ίδιο το παιδί και τους γονείς του δυσεπίλυτο πρόβλημα. Πιστεύουμε ότι κανείς δε θα ήθελε να φέρει το βάρος της ευθύνης ενός τέτοιου ψυχικού τραύματος έστω και για ένα μόνο έφηβο που θα βρισκόταν σε τέτοια δυσχερή θέση
Σχετικά με τα παιδιά που ήδη βρίσκονται στα Πρότυπα Γυμνάσια, μαθητές Α’ και Β’ τάξεως, κατηγορηματικά πιστεύουμε ότι η κλήση τους σε εξετάσεις επαναξιολόγησης είναι απαράδεκτη. Η ίδια η Πολιτεία σε μια τέτοια περίπτωση αλλάζει τους όρους «του παιχνιδιού» παραβιάζοντας κάθε αρχή εμπιστοσύνης των πολιτών προς το Κράτος. Τα παιδιά αυτά και οι οικογένειές τους έκαναν το σχεδιασμό της ζωής τους για τα επόμενα 6 χρόνια με άλλα δεδομένα και τη σαφή γνώση ότι θα φοιτήσουν απρόσκοπτα στο Σχολείο που πέτυχαν μέχρι και την αποφοίτηση από το Λύκειο. Η θέση μας είναι σαφής και είναι υπέρ της απόσυρσης των ενδιάμεσων εξετάσεων εν γένει, ωστόσο τονίζουμε την αυτονόητη εξαίρεση των ήδη φοιτούντων μαθητών ως στοιχειώδη σεβασμό της Πολιτείας προς αυτούς και τους γονείς τους. Άλλως, η Πολιτεία η ίδια καλεί τα παιδιά να ανταγωνισθούν για να διατηρήσουν τη συμφωνία που η ίδια έχει συνάψει μαζί τους, και να προστατεύσουν από μόνα τους την κοινωνική τους ζωή και την ψυχική τους υγεία.
Ως Σύλλογος Γονέων του Προτύπου Γυμνασίου Αναβρύτων εκφράζουμε την εμπιστοσύνη μας στις προθέσεις της Πολιτείας και της Υπουργού Παιδείας κ. Κεραμέως προσωπικά αλλά και την πεποίθησή μας ότι οι όποιες παραλείψεις ή αστοχίες θα διορθωθούν και για το λόγο αυτό άλλωστε συμμετέχουμε στη δημόσια διαβούλευση του πολυνομοσχεδίου, στα ζητήματα που κύρια μας αγγίζουν.
Ευχαριστούμε θερμά,
το Δ.Σ. του Συλλόγου Γονέων του Προτύπου Γυμνασίου Αναβρύτων
Αξιότιμη κυρία Υπουργέ, στο ζήτημα της επιλογής των μαθητών στα Πρότυπα Σχολεία και ειδικότερα στα όσα προβλέπονται για τη διαδικασία μετάβασης από το Γυμνάσιο στο συνδεδεμένο Πρότυπο Λύκειο, παρακαλούμε να λάβετε υπόψιν σας τη θέση του Συλλόγου μας, όπως διαμορφώθηκε ύστερα από εκτενή συζήτηση με Εκπαιδευτικούς, Παιδοψυχολόγους, Νομικούς, αλλά και – πρώτιστα – τους ίδιους τους γονείς σε πρόσφατη Γενική Συνέλευση. Ζητώντας αρχικά διευκρινίσεις σχετικά με τη "δοκιμασία (τεστ) δεξιοτήτων" που πρωτοφανώς αναφέρεται ως εναλλακτική των εξετάσεων για την εισαγωγή μαθητών στα Πρότυπα Σχολεία, δηλώνουμε κάθετα αντίθετοι στη διενέργεια εξετάσεων για τους μαθητές της Γ΄ Γυμνασίου Προτύπου Σχολείου προς το συνδεδεμένο Πρότυπο Λύκειο (τόσο για τους ήδη φοιτούντες όσο και τους μελλοντικούς) για τους εξής λόγους: 1. Οι μαθητές των Προτύπων Γυμνασίων έχουν ήδη αξιολογηθεί κατά την εισαγωγή τους σε αυτά συμμετέχοντας σε ιδιαίτερα απαιτητικές εξετάσεις στα πρότυπα των Πανελληνίων και μάλιστα στην τρυφερή ηλικία των 12 ετών, τελείως συνειδητά. H «απόδειξη» της αξίας τους με επανεξέταση που τους τοποθετεί εκ νέου στο «σημείο Μηδέν» είναι εκτός από αχρείαστη και αντιπαιδαγωγική. Άλλωστε, η έως τώρα εμπειρία μας είναι αδιαμφισβήτητη: οι ετήσιες επιδόσεις, τα ποσοστά αριστείας, η επιτυχία σε διάφορους πανελλήνιους διαγωνισμούς μαθηματικών, ρητορικής, φυσικής κλπ καταδεικνύει το αχρείαστο της επαναξιολόγησης. Ιδιαίτερα θα προτρέπαμε την κ. Υπουργό να δώσει έμφαση στα αποτελέσματα των Πανελληνίων Εξετάσεων της σχολικής χρονιάς 2018 – 2019 του Σχολείου μας, στις οποίες συμμετείχαν για πρώτη φορά μαθητές που πέρασαν στο Πρότυπο Γυμνάσιο Αναβρύτων με εξετάσεις και ΔΕΝ επαναξιολογήθηκαν σε ολόκληρη τη διάρκεια της φοίτησής τους. Η πράξη αποδεικνύει ότι ο θεσμός της απευθείας διασύνδεσης λειτουργεί καλώς! 2. Το Πρότυπο Σχολείο, με το Γυμνάσιο και το Λύκειο να ανήκουν στην ίδια βαθμίδα εκπαίδευσης, είναι και πρέπει να αντιμετωπίζεται ως μια ενιαία οντότητα, με ενιαίο εκπαιδευτικό πρόγραμμα από την αρχή μέχρι το τέλος για να μπορεί να αξιολογηθεί. Σε καμία περίπτωση δεν τεκμηριώνεται παιδαγωγικά αλλά και επιστημονικά η ανάγκη «ανανέωσης του μαθητικού πληθυσμού» όπως και δεν εξηγείται η επιλεκτική της επίκληση στα Πρότυπα Σχολεία σε σχέση με τα Πειραματικά, όπου η φοίτηση προβλέπεται να είναι απρόσκοπτη για έξι χρόνια. Επιπλέον, η οντότητα αυτή δικαιούται να απολαμβάνει καθολικά την εμπιστοσύνη της Πολιτείας. Η εισαγωγή εξετάσεων από το Γυμνάσιο στο Λύκειο, καταδεικνύει έλλειψη εμπιστοσύνης της ΙΔΙΑΣ της Πολιτείας στο θεσμό των Προτύπων και ιδιαίτερα του Προτύπου Γυμνασίου. Το Πρότυπο Γυμνάσιο αφενός αμφισβητείται εμπράκτως (στην ουσία αμφισβητείται ο ρόλος των ίδιων των καθηγητών, αλλά και της συνέπειας των μαθητών), αφετέρου ενδέχεται να μετατραπεί σε κέντρο προετοιμασίας για τα μαθήματα στα οποία θα εξεταστούν εκ νέου οι μαθητές ώστε να συνεχίσουν να φοιτούν στο Σχολείο τους. 3. Οι επιπλέον εξετάσεις θα αποτρέψουν πολλούς άριστους μαθητές από το να πάρουν μέρος στις εξετάσεις για τη Α’ Γυμνασίου λόγω του μελλοντικού ψυχικού και οικονομικού κόστους. Είναι κοινή γνώση ότι στην πλειοψηφία τους, οι υποψήφιοι για την εισαγωγή στα Πρότυπα Γυμνάσια ενισχύουν την προετοιμασία τους σε εξειδικευμένα φροντιστήρια. Η προσθήκη επιπλέον εξετάσεων, ειδικά σε μια φαινομενικά “κενή” για τα φροντιστήρια χρονιά όπως είναι η Γ' Γυμνασίου, δημιουργεί, δυστυχώς, εύλογα ερωτηματικά ως προς τη σκοπιμότητά της, εκτός της αναστάτωσης που ήδη περιγράφουμε στο σύνολό της. Στο σημείο αυτό σας μεταφέρουμε δεδομένα από την τελευταία μας Γενική Συνέλευση, κατά την οποία πολλοί γονείς υποστήριξαν ότι αν γνώριζαν ότι τα παιδιά τους επρόκειτο να περάσουν ξανά τη διαδικασία τέτοιων εξετάσεων, ενδεχομένως να μην έμπαιναν σε αυτή εξαρχής, ενώ δεν ήταν λίγοι εκείνοι που υπογράμμισαν ότι αρνήθηκαν υποτροφίες που είχαν δεχτεί σε διάφορα ιδιωτικά σχολεία για τη φοίτηση στα Ανάβρυτα. 4. Η περίοδος της εφηβείας αποτελεί όπως όλοι ξέρουμε μια ιδιαίτερα κρίσιμη φάση στη μετάβαση από την παιδικότητα στη νεότητα και την ομαλή ένταξη στο κοινωνικό γίγνεσθαι. Η απειλή και μόνο και πολύ περισσότερο η επέλευση βίαιων αλλαγών περιβάλλοντος, πέρα από τις εκπαιδευτικές συνέπειες, θα έχει πολύ πιο σημαντικές ψυχικές επιπτώσεις στα παιδιά αυτά και θα τα γεμίσει με αισθήματα ματαίωσης, ανασφάλειας, αίσθησης αδίκου και αγωνίας. Αισθήματα που μπορούμε να σας βεβαιώσουμε ότι έχουν αρχίσει ήδη να αναστατώνουν τα παιδιά μας. Το νιώθουμε όλοι ήδη μέσα στα σπίτια μας στην ιδέα και μόνο. Θεωρούμε ότι η «επιστροφή» ενός αγοριού ή κοριτσιού στην τρυφερή ηλικία των 15 ετών στο σχολείο της γειτονιάς του, αφήνοντας πίσω τους φίλους που απέκτησε ύστερα από δυσκολίες (γιατί, ας μην ξεχνάμε ότι τα “Πρωτάκια” στα Πρότυπα ξεκινούν όλα ως άγνωστοι μεταξύ αγνώστων) και μάλιστα με την υποψία έστω της στάμπας του αποτυχημένου, θα αποτελέσει για το ίδιο το παιδί και τους γονείς του δυσεπίλυτο πρόβλημα. Πιστεύουμε ότι κανείς δε θα ήθελε να φέρει το βάρος της ευθύνης ενός τέτοιου ψυχικού τραύματος έστω και για ένα μόνο έφηβο που θα βρισκόταν σε τέτοια δυσχερή θέση Σχετικά με τα παιδιά που ήδη βρίσκονται στα Πρότυπα Γυμνάσια, μαθητές Α’ και Β’ τάξεως, κατηγορηματικά πιστεύουμε ότι η κλήση τους σε εξετάσεις επαναξιολόγησης είναι απαράδεκτη. Η ίδια η Πολιτεία σε μια τέτοια περίπτωση αλλάζει τους όρους «του παιχνιδιού» παραβιάζοντας κάθε αρχή εμπιστοσύνης των πολιτών προς το Κράτος. Τα παιδιά αυτά και οι οικογένειές τους έκαναν το σχεδιασμό της ζωής τους για τα επόμενα 6 χρόνια με άλλα δεδομένα και τη σαφή γνώση ότι θα φοιτήσουν απρόσκοπτα στο Σχολείο που πέτυχαν μέχρι και την αποφοίτηση από το Λύκειο. Η θέση μας είναι σαφής και είναι υπέρ της απόσυρσης των ενδιάμεσων εξετάσεων εν γένει, ωστόσο τονίζουμε την αυτονόητη εξαίρεση των ήδη φοιτούντων μαθητών ως στοιχειώδη σεβασμό της Πολιτείας προς αυτούς και τους γονείς τους. Άλλως, η Πολιτεία η ίδια καλεί τα παιδιά να ανταγωνισθούν για να διατηρήσουν τη συμφωνία που η ίδια έχει συνάψει μαζί τους, και να προστατεύσουν από μόνα τους την κοινωνική τους ζωή και την ψυχική τους υγεία. Ως Σύλλογος Γονέων του Προτύπου Γυμνασίου Αναβρύτων εκφράζουμε την εμπιστοσύνη μας στις προθέσεις της Πολιτείας και της Υπουργού Παιδείας κ. Κεραμέως προσωπικά αλλά και την πεποίθησή μας ότι οι όποιες παραλείψεις ή αστοχίες θα διορθωθούν και για το λόγο αυτό άλλωστε συμμετέχουμε στη δημόσια διαβούλευση του πολυνομοσχεδίου, στα ζητήματα που κύρια μας αγγίζουν. Ευχαριστούμε θερμά, το Δ.Σ. του Συλλόγου Γονέων του Προτύπου Γυμνασίου Αναβρύτων