• Σχόλιο του χρήστη 'ΜΑΤΘΑΙΟΣ ΤΣΙΛΠΙΡΙΔΗΣ' | 26 Απριλίου 2020, 23:36

    Η σημασία της διδασκαλίας και της εξέτασης των Μαθηματικών στις Πανελλαδικές εξετάσεις για τις Επιστήμες Υγείας. Έχοντας μία συνεχή και μάχιμη διαδρομή στη Μέση Εκπαίδευση και ειδικότερα στο Λύκειο για περισσότερες από 3 δεκαετίες και υπηρετώντας τα τελευταία 21 χρόνια σε ένα από τα πλέον ιστορικά Ιδιωτικά Σχολεία της χώρας μας, θεωρώ ότι συνεχίζεται ένα σημαντικό λάθος που ξεκίνησε το 2016, με την κατάργηση του μαθήματος των Μαθηματικών από τις επιστήμες Υγείας. Οι επιπτώσεις στο επίπεδο των μαθητών που επιλέγουν πλέον αυτό το επιστημονικό πεδίο, ήταν άμεσες σχεδόν εξ αρχής. Ενώ πριν την κατάργηση, τα συγκεκριμένα τμήματα είχαν σε μεγάλο ποσοστό χαρισματικούς μαθητές, οι οποίοι ασχολούνταν συστηματικά από την Α΄ Λυκείου στο σύνολο σχεδόν των μαθημάτων, τα τελευταία έτη πλαισιώνονται στο μεγαλύτερο ποσοστό, από μαθητές με μειωμένο ενδιαφέρον για γνώσεις γενικής παιδείας, με υποτονική επίδοση και χαμηλή φιλομάθεια στην Α΄ και Β΄ Λυκείου και εν γένει από μαθητές μέτριου επιπέδου. Ο λόγος, σχεδόν προφανής: έχοντας φύγει από τη μέση «το αγκάθι» των Μαθηματικών και γνωρίζοντας ασφαλώς ότι δεν θα πετύχουν Ιατρική, ελπίζουν όμως ότι θα μπορέσουν με μηχανιστικές προσεγγίσεις στο μάθημα της Φυσικής και με αρκετές μεθοδολογίες (βλ. παπαγαλία) στη Χημεία και στη Βιολογία, να «πιάσουν» τα μόρια για ένα επαρχιακό τμήμα Οδοντιατρικής ή Φαρμακευτικής. Συχνά, δεν καταφέρνουν ούτε αυτό, ενώ παράλληλα το μειωμένο ενδιαφέρον τους (και) για τα Μαθηματικά τα δύο προηγούμενα χρόνια, έχει ουσιαστικά καταστήσει ένα σημαντικό ποσοστό εξ αυτών μαθηματικά αναλφάβητους. Ανάλογες «απόψεις» έχουν και οι μαθητές που με την υφιστάμενη κατάσταση τελικά πετυχαίνουν σε κάποιο τμήμα Ιατρικής, οι οποίοι δεν συγκρίνονται με το επίπεδο των μαθητών πριν την κατάργηση του μαθήματος των Μαθηματικών από τις Πανελλαδικές εξετάσεις. Κάτι για το οποίο συμφωνούν και αρκετοί Πανεπιστημιακοί Δάσκαλοι Ιατρικών σχολών και ειδικότερα όσοι διδάσκουν στα πρώτα εξάμηνα των Σχολών τους, οι οποίοι διαπιστώνουν δραματική πτώση του επιπέδου των φοιτητών. Αυτό δεν μπορεί να είναι τυχαίο: Η σημασία της διδασκαλίας των Μαθηματικών προς την κατεύθυνση ανάπτυξης παραγωγικών, επαγωγικών και απαγωγικών συλλογισμών, είναι (διεθνώς) αδιαμφισβήτητη. Με ποιο υποκατάστατο των Μαθηματικών, μπορούμε να αξιολογήσουμε το επίπεδο ανάπτυξης αντίστοιχων συλλογισμών αν όχι με το μάθημα που σχεδόν κατ΄ αποκλειστικότητα τους παράγει; Προσωπικά μπορώ να σκεφτώ μόνο τη Φιλοσοφία …(για την οποία ας θυμηθούμε το πλατωνικό «ἀγεωμέτρητος μηδεὶς εἰσίτω»). Επιπλέον, ας μη ξεχνάμε ότι σε εξετάσεις διεθνούς εμβέλειας, όπως είναι για παράδειγμα στο σύστημα ΙΒ, περιλαμβάνονται μαθηματικά (SL, standard level) σε όλα τα (αντίστοιχα) επιστημονικά πεδία. Τέλος, η σημασία της Μαθηματικής παιδείας, αναδεικνύεται γλαφυρά και στη δύσκολη συγκυρία που διανύουμε εξαιτίας της πανδημίας, όπου παρακολουθούμε καθημερινά τη σημασία των μαθηματικών μοντέλων και τη δυνατότητα επεξεργασίας και κατανόησής τους από τους επιστήμονες ιατρούς. Δεν είναι δυνατό ένας γιατρός, να μη γνωρίζει τη βαθύτερη σημασία βασικών μαθηματικών εννοιών (όπως για παράδειγμα του ρυθμού μεταβολής ενός μεγέθους ή της τυπικής απόκλισης ή της διασποράς ή του συντελεστή μεταβλητότητας ή της δεσμευμένης πιθανότητας κ.ο.κ) Εν κατακλείδι: πιστεύω ότι θα πρέπει να επανέλθουν τα Μαθηματικά ως Πανελλαδικά εξεταζόμενο μάθημα και στις Επιστήμες Υγείας, με διαφοροποιημένο πρόγραμμα και βιβλία από εκείνα του Πολυτεχνικού πεδίου (με συγκεκριμένα εδάφια από το διαφορικό λογισμό, όπως του ρυθμού μεταβολής και από εφαρμοσμένα μαθηματικά στατιστικής και πιθανοτήτων). Τέλος, θεωρώ επιβεβλημένη πρόβλεψη, το «άνοιγμα» πεδίου από και προς τα Τμήματα των Ιατρικών Σχολών με την προσθήκη 5ου εξεταζόμενου μαθήματος (Βιολογία προς και Μαθηματικά από). Ευχαριστώ θερμά για το χρόνο σας.