Αρχική Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξειςΆρθρο 04 – Διδασκόμενα μαθήματα και αξιολόγηση μαθητών του ΓυμνασίουΣχόλιο του χρήστη Μιχάλης Σμαραγδάκης | 27 Απριλίου 2020, 00:26
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Σαν γενικό σχόλιο, πριν προχωρήσω σε συγκεκριμένες αναφορές, θα ήθελα να αναφέρω ότι η πρόοδος και η βελτίωση γίνεται με βήματα μπροστά. Το παρόν νομοσχέδιο είναι πρακτικά ένα βήμα προς τα πίσω. Απλά ακυρώνει τις αλλαγές που έγιναν τα τελευταία χρόνια και επαναφέρει το προηγούμενο καθεστώς, χωρίς να εξετάζει ούτε τι θετικά μπορεί να έχει το παρόν ώστε να τα κρατήσει, ούτε τι προβλήματα ανέκηψαν από το προηγούμενο ώστε να τα αντιμετωπίσει. Φαίνεται άλλωστε από την αιτιολογική έκθεση ότι δεν έχει γίνει αποτίμηση του πώς λειτούργησαν στην πράξη τόσο τα χαρακτηριστικά του παρόντος όσο και του προηγούμενου συστήματος. Πρόταση: Πλήρης κατάργηση του διαχωρισμού των μαθημάτων σε ομάδες. Δεν υπάρχουν κύρια και δευτερεύοντα μαθήματα. Το κάθε αντικείμενο έχει να προσφέρει εξίσου στο παιδί, είτε αυτό είναι τα πανταχού παρόντα στην καθημερινότητα μας μαθηματικά, είτε είναι η μουσική, τα καλλιτεχνικά, η τεχνολογία. Η παιδαγωγική διαδικασία δεν πρέπει να οδηγεί σε μονόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας του παιδιού. Η κατηγοριοποίηση των μαθημάτων σε σημαντικά και μη, είτε αυτό γίνεται από τη νομοθεσία, είτε από τους χειρισμούς του Υπουργείου, είτε από τους γονείς, είτε από τους εκπαιδευτικούς (ακόμη και τους ίδιους τους διδάσκοντες) έχει σαν αποτέλεσμα η πλειονότητα των μαθητών να απαξιώνει ένα σημαντικό μέρος της γνώσης που του παρέχεται. Πρόταση: Πλήρης κατάργηση των διαγωνισμάτων και των τελικών εξετάσεων τουλάχιστον ως το τέλος του Γυμνασίου. Όσον αφορά το σκέλος της αξιολόγησης, τα ολιγόλεπτα τεστ, η προφορική εξέταση και η παρουσία στην τάξη είναι επαρκή εργαλεία για την αξιολόγηση του μαθητή. Όσον αφορά το λειτουργικό κομμάτι, η διαδικασία είναι εντελώς αντιπαραγωγική και στερεί πολύτιμο χρόνο που θα μπορούσε να διατεθεί πολύ πιο εποικοδομητικά. Ποσοστιαία αυτό είναι ιδιαιτέρα επιβαρυντικό για τα μαθήματα που έχουν περισσότερο ανάγκη τον χρόνο αυτό, τα μονόωρα μαθήματα. Δυο ώρες στα διαγωνίσματα και δυο στην επανάληψη που προηγείται είναι περίπου το 1/5 του διαθέσιμου χρόνου (συμπεριλαμβανομένων των συγκυριακά χαμένων ωρών). Όσον αφορά τον παιδαγωγικό τους ρόλο, ο φόβος του διαγωνίσματος και των εξετάσεων αφενός είναι πολύ κακό κίνητρο αφετέρου είναι ανεπαρκές. Για τον μαθητή που παρακολουθεί ένα μάθημα το οποίο δεν θεωρεί ότι του προσφέρει κάτι, στην καλύτερη περίπτωση τον ωθεί να προσπαθήσει να απομνημονεύσει σε ένα απόγευμα ότι μπορεί και να το ξεχάσει μετά το πέρας της εξέτασης. Συνήθως όμως δεν έχει καμία απολύτως επίδραση, ο μαθητής αδιαφορεί για το τι θα γράψει καθώς συνήθως δεν υπάρχουν και ουσιαστικές επιπτώσεις (το κακό κίνητρο που προαναφέρθηκε). Εξετάσεις να υπάρχουν μόνο στο τέλος του Γυμνασίου, με θέματα που καλύπτουν τις βασικές γνώσεις που πρέπει να έχει ο μαθητής πριν μπει στο Λύκειο από όλη την ύλη του Γυμνασίου. Πρόταση: Κατάργηση της βαθμολογίας ή η προαγωγή να μην επιτυγχάνεται από τον μέσο όρο. Θα πρότεινα κατάργηση της βαθμολογίας και αντικατάσταση με απλό χαρακτηρισμό «Άριστη, Καλή, Επαρκής, Ανεπαρκής γνώση». Η εμπειρία μου έχει δείξει ότι η βαθμολογία είναι κακό εργαλείο γιατί αποσπά την προσοχή του μαθητή από την ουσία της εκπαίδευσης. Αλλά αν αυτό πρέπει να είναι το εργαλείο, αν οι εξετάσεις και οι βαθμοί αποτελούν το πρωτεύον κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας, τουλάχιστον ας χρησιμοποιείται όπως πρέπει. Ο μαθητής να πρέπει να πάρει το 10 σε κάθε ένα μάθημα. Από τη μια χαρακτηρίζονται τα μαθηματικά, η ιστορία, η φυσική πρωτεύοντα και σημαντικά και από την άλλη ο μαθητής μπορεί να τα παρακάμπτει με περισσή ευκολία εξασφαλίζοντας ένα άκοπο βαθμό στα θρησκευτικά, την φυσική αγωγή και τα άλλα "δευτερεύοντα" μαθήματα. Ζητάτε αντικειμενική βαθμολόγηση αλλά κάποιος που θέλει να είναι αντικειμενικός στην αξιολόγησή του τελικά εκτίθεται καθώς μπορεί να τον ακυρώσει ένας συνάδελφος που πιστεύει ότι επιτελεί κοινωνικό έργο αξιολογώντας άπαντες ως άριστους. Πρόταση: Να παραμείνει η δεύτερη εξεταστική του Ιουνίου. Το αιτιολογικό της έκθεσης για την κατάργηση της είναι ακριβώς αυτό που ειπώθηκε από πολλούς εκπαιδευτικούς όταν είχε ανακοινωθεί, απαξιώνοντας κάτι πριν καν δοκιμαστεί. Θα ήθελα να ενημερώσω τον κάθε δύσπιστο, ότι από την εμπειρία μου λειτουργεί καλύτερα από ότι είδα ποτέ να λειτουργούν οι εξετάσεις του Σεπτεμβρίου. Οι μαθητές που κλήθηκαν να παρακολουθήσουν τα επιπλέον μαθήματα στο συντριπτικό ποσοστό τους (>80% !) είχαν πολύ καλύτερη παρουσία στην τάξη, πολύ καλύτερη απόδοση στις επαναληπτικές εξετάσεις και ναι έμαθαν πολύ περισσότερα από ότι όλη τη χρονιά. Κάτι τέτοιο ποτέ δεν συνάντησα προσωπικά σε μετεξεταστέους του Σεπτεμβρίου. Χρειάζεται να υποστηριχθεί καλύτερα και όχι να καταργηθεί. Να προβλέπεται περισσότερο χρονικό διάστημα για τη διενέργεια του (θα μπορούσε να εξοικονομηθεί από την κατάργηση των εξετάσεων). Ο μέγιστος αριθμός μαθημάτων που μπορεί να μένει μετεξεταστέος ένας μαθητής είναι ένα καλό μέτρο και θα βοηθούσε και σε αυτό το κομμάτι. Πρόταση: Αλλαγή προγράμματος σπουδών, κανένα μονόωρο μάθημα! Αύξηση του ωρολόγιου προγράμματος, και αναδιάρθρωση του με κάποιο μεγάλο διάλειμμα στο μέσον του. Μια ώρα είναι ίση με καμία. Χρόνια αναφέρεται αυτό το τόσο ουσιαστικό πρόβλημα και αντί να διορθώνεται το πρόβλημα επιδεινώνεται. Η Χημεία θα έπρεπε να είναι υποχρεωτικά συνεχόμενο δίωρο ώστε να υποστηρίζεται το εργαστηριακό μάθημα. Θα ήταν πολύ καλύτερα να μην υπήρχε στη Β’ και να ήταν δίωρο στη Γ’. Όχι ότι είναι αρκετό, αλλά είναι ένα βήμα. Αντιθέτως κόπηκε το δίωρο της Βιολογίας σε δυο μονόωρα, ώστε να πάσχει και αυτή. Έτσι τα παιδιά μπορεί να μην προλάβουν να ακούσουν καν για τα εμβόλια, και αφού καταργήθηκε η Βιολογία και από τη Γενική Παιδεία της Γ’ Λυκείου (που οι μαθητές της έδιναν σημασία μόνο ως πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα) τώρα μπορεί να μην μάθουν ποτέ για αυτά. Επόμενο είναι το αντιεμβολιαστικό κίνημα να μεγαλώνει. Είναι απαραίτητο να υποστηριχθούν επαρκώς μαθήματα που αποφορτίζουν τον μαθητή, όπως η μουσική και τα καλλιτεχνικά. Έχουν διττό ρόλο αλλά ενώ υπάρχουν στο πρόγραμμα σπουδών αντιμετωπίζονται ως μη υποχρεωτικά με ευθύνη κυρίως του Υπουργείου. Τέλος θα πρέπει να υπάρξει κάποια πρόβλεψη για τις επιπτώσεις που θα έχει η μονιμοποίηση της ώρας (φαντάζομαι και ελπίζω στο θερινό ωράριο) στο διάστημα του χειμώνα. Χωρίς την αλλαγή της ώρας το σχολείο θα ξεκινάει πριν ξημερώσει. Η έναρξη του σχολείου στις 9:00 θα έλυνε το πρόβλημα αυτό (και θα δημιουργούσε άλλα), όμως ας μην περιμένουμε για μια φορά να μας χτυπήσει την πόρτα για να δούμε πώς θα το αντιμετωπίσουμε. Πρόταση: Μείωση του ορίου απουσιών σε όλες τις βαθμίδες και μη υπολογισμός απουσιών με βεβαίωση από δημόσιο νοσοκομείο. Οι αλλαγές των τελευταίων χρόνων στο κομμάτι των απουσιών ήταν θετικές αλλά ανεπαρκείς. Καλώς έπαυσε ο διαχωρισμός σε δικαιολογημένες και αδικαιολόγητες. Αλλά υποχρεωτική παρακολούθηση με περιθώριο 115 απουσιών δεν υφίσταται. Πρακτικά εκτός της περίπτωσης ασθένειας, ελάχιστοι σοβαροί λόγοι συντρέχουν. Και οι βεβαιώσεις των ιδιωτών γιατρών με το αζημίωτο είναι χρόνια πάθηση η οποία καταργήθηκε για να επανέλθει πρόσφατα. Πρόταση: Περίοδος μη υποχρεωτικής παρακολούθησης μαθημάτων για λόγους πρόληψης εξάπλωσης ασθενειών. Η κάθε μορφής γρίπη είναι ένα μόνιμο φαινόμενο κάθε χρόνο το οποίο αντιμετωπίζεται με ανελλιπή μέτρα (εγκύκλιους για μη υπολογισμό απουσιών). Στην πράξη γίνεται κακή εκμετάλλευση από μεγάλη μερίδα μαθητών, όταν επιτρέπεται βεβαίωση από ιδιώτες γιατρούς, ενώ άλλοι μαθητές έρχονται ασθενείς στο σχολείο μεταδίδοντας την ίωση. Προτείνω να προβλέπεται ένα διάστημα δυο εβδομάδων μη υποχρεωτικής παρακολούθησης, η έναρξη του οποίου θα ορίζεται κάθε χρόνο από το Υπουργείο, κατά το οποίο δεν θα καλύπτεται διδακτέα ύλη αλλά θέματα σχετικά με το μάθημα κατά την κρίση του διδάσκοντα ή θα περιλαμβάνει τη θεματική εβδομάδα, κατά το οποίο θα προτρέπονται οι γονείς που έχουν τη δυνατότητα να κρατούν τα παιδιά τους στο σπίτι. Θα μπορούσε να δοκιμαστεί πιλοτικά για 1-2 χρόνια ώστε να εκτιμηθεί η επίδραση του στην μείωση της εξάπλωσης ιώσεων.