Αξιότιμη κ Υπουργέ,
1. Είμαι γονέας μαθήτριας Α΄ Γυμνασίου του προτύπου Γυμνασίου Αναβρύτων. Η ακαδημαϊκή χρονιά 2018 - 2019 αποτέλεσε μια χρονιά συνεχόμενου μόχθου κυρίως από πλευράς της κόρης μου, τόσο σωματικά όσο και πνευματικά, αλλά και για την όλη οικογένεια. Προκειμένου να βοηθήσουμε όσο περισσότερο μπορούσαμε περισσότερο το παιδί μας να πετύχει το στόχο του, απευθυνθήκαμε σε "εξειδικευμένο" για τις συγκεκριμένες εξετάσεις φροντιστήριο με την ανάλογη οικονομική επιβάρυνση της οικογενείας μας. Επιπρόσθετα θα ήθελα να αναλογιστείτε ότι παιδιά στην ηλικία των 11 και 12 ετών αγωνίζονται με σκοπό την επιτυχία και εν συνεχεία την αριστεία, με ότι αυτό συνεπάγεται όσο αφορά τις παρέες τους και τον ελεύθερο χρόνο τους.
2. Τα παιδιά που είναι ήδη μαθητές των πρότυπων γυμνασίων εισήχθησαν σε αυτά με δεδομένη την εν συνεχεία φοίτηση τους στα αντίστοιχα λύκεια. Αυτό προέβλεπε ο νόμος με βάση τον οποίο έγιναν οι ανάλογες εξετάσεις. Εάν υπήρχαν ενδείξεις ή ήταν επιβεβαιωμένο ότι θα απαιτούνταν επιπλέον εξετάσεις στην Γ΄ γυμνασίου προκειμένου να εισαχθούν στα αντίστοιχα πρότυπα λύκεια, εγώ προσωπικά, αλλά θεωρώ και πολλοί άλλοι γονείς δεν θα έβαζαν τα παιδιά τους σε αυτή την διαδικασία στην Στ δημοτικού, αλλά θα προτιμούσαμε όπως τα παιδιά μας περάσουν την όλη αυτή διαδικασία μια και μόνο φορά στην Γ΄ γυμνασίου.
3. Αναφέρεται στο άρθρο ότι οι μαθητές των πειραματικών γυμνασίων εισάγονται αυτόματα στα αντίστοιχα λύκεια. Από το παραπάνω καταλαβαίνω ότι πράγματι αντιλαμβάνεστε ότι τα παιδιά που είναι ήδη τρία χρόνια σε πειραματικά σχολεία δεν είναι εφικτό ξαφνικά να βρεθούν σε ένα κανονικό λύκειο αλλά ότι δεν είναι εφικτό να συμβεί και το αντίθετο. Καθώς αντιλαμβάνεστε την ιδιαιτερότητα των πειραματικών σχολείων γιατί δεν συμπεριφέρεστε με τον ίδιο τρόπο και για τα πρότυπα;
4. Αναφέρεται από κάποιους ότι υπάρχει ένα ποσοστό μαθητών που δεν αξίζουν να συνεχίζουν σε πρότυπο λύκειο λόγω του ότι κατά την διάρκεια του γυμνασίου η επίδοση τους δεν παρέμεινε η επιθυμητή. Μπορείτε ωστόσο να θέσετε κάποιο κριτήριο όσον αφορά τον γενικό μέσο όρο του βαθμού από τις τρεις τάξεις του γυμνασίου, το οποίο και να αποτελεί κριτήριο για συνέχιση στην αντίστοιχη δομή του λυκείου χωρίς εξετάσεις. Οι μαθητές που δεν κατάφεραν να συγκεντρώσουν το παραπάνω όριο να μπορούν να εξετάζονται μαζί με όσους άλλους από τα γενικά λύκεια επιθυμούν, για την πλήρωση των θέσεων αυτών καθώς και για την δημιουργία ενός επιπλέον τμήματος στην Α΄ λυκείου κάθε προτύπου σχολείου. Με τον τρόπο αυτό από την μία θα διατηρείται η αριστεία στο γυμνάσιο στο μέγιστο δυνατό και από την άλλη θα γίνεται ένας μερικώς διαχωρισμός των όχι και τόσο άριστων μαθητών, δίνοντας τους όμως την δυνατότητα εάν φυσικά το επιθυμούν, να διαγωνιστούν, προκειμένου να συνεχίσουν σε ένα λύκειο όπου θα φοιτούν οι πραγματικά άριστοι.
5. Τελειώνοντας θα ήθελα να επισημάνω ότι η προσθήκη επιπλέον εξετάσεων στην Γ΄ γυμνασίου για εισαγωγή των μαθητών στα αντίστοιχα λύκεια θεωρώ ότι είναι σαφέστατα λανθασμένη για τους μαθητές που ήδη βρίσκονται στην Α΄ και Β΄ γυμνασίου προτύπων σχολείων για τους λόγους που αναφέρθηκαν στην παράγραφο 2. Γενικότερα ωστόσο θεωρώ ότι οι επιπλέον εξετάσεις:
α. Θα δημιουργηθούν επιπλέον "εξειδικευμένα" φροντιστήρια για την εισαγωγή των μαθητών στα πρότυπα λύκεια, προωθώντας περαιτέρω την παραπαιδεία. Ένα επιπλέον κόστος θα προστεθεί στον ήδη βεβαρημένο προϋπολογισμό των οικογενειών που επιθυμούν κάτι καλύτερο για τα παιδιά τους.
β. Είναι πολύ πιθανό πολλοί γονείς που είχαν σκοπό να μπουν σε όλη αυτή την επίπονη διαδικασία, φυσικά μαζί με τα παιδιά τους, με σκοπό την εισαγωγή σε πρότυπο γυμνάσιο, να ξανασκεφτούν την επιλογή τους και να προτιμήσουν να περάσουν την όλη διαδικασία για εισαγωγή μόνο σε πρότυπο λύκειο. Αυτό κατ΄ επέκταση θα δημιουργούσε ένα γυμνάσιο χωρίς ιδιαίτερο συναγωνισμό, με αντίστοιχη μείωση του επιπέδου των μαθητών ενώ σε εντελώς αντίθετη κατεύθυνση θα ήταν το λύκειο.
6. Μήπως τελικά η όλη διαδικασία θα οδηγήσει σε υποβιβασμό της ποιότητας των πρότυπων γυμνάσιων επιφέροντας τα αντίθετα από τα προσδοκώμενα αποτελέσματα; Θεωρώ ότι θα αφουγκραστείτε τόσο την αγωνία των γονέων όσο και των παιδιών για ένα θέμα τόσο ευαίσθητο και θα προκρίνετε την δικαιότερη λύση στο παραπάνω ζήτημα.
Σας ευχαριστώ
Αξιότιμη κ Υπουργέ, 1. Είμαι γονέας μαθήτριας Α΄ Γυμνασίου του προτύπου Γυμνασίου Αναβρύτων. Η ακαδημαϊκή χρονιά 2018 - 2019 αποτέλεσε μια χρονιά συνεχόμενου μόχθου κυρίως από πλευράς της κόρης μου, τόσο σωματικά όσο και πνευματικά, αλλά και για την όλη οικογένεια. Προκειμένου να βοηθήσουμε όσο περισσότερο μπορούσαμε περισσότερο το παιδί μας να πετύχει το στόχο του, απευθυνθήκαμε σε "εξειδικευμένο" για τις συγκεκριμένες εξετάσεις φροντιστήριο με την ανάλογη οικονομική επιβάρυνση της οικογενείας μας. Επιπρόσθετα θα ήθελα να αναλογιστείτε ότι παιδιά στην ηλικία των 11 και 12 ετών αγωνίζονται με σκοπό την επιτυχία και εν συνεχεία την αριστεία, με ότι αυτό συνεπάγεται όσο αφορά τις παρέες τους και τον ελεύθερο χρόνο τους. 2. Τα παιδιά που είναι ήδη μαθητές των πρότυπων γυμνασίων εισήχθησαν σε αυτά με δεδομένη την εν συνεχεία φοίτηση τους στα αντίστοιχα λύκεια. Αυτό προέβλεπε ο νόμος με βάση τον οποίο έγιναν οι ανάλογες εξετάσεις. Εάν υπήρχαν ενδείξεις ή ήταν επιβεβαιωμένο ότι θα απαιτούνταν επιπλέον εξετάσεις στην Γ΄ γυμνασίου προκειμένου να εισαχθούν στα αντίστοιχα πρότυπα λύκεια, εγώ προσωπικά, αλλά θεωρώ και πολλοί άλλοι γονείς δεν θα έβαζαν τα παιδιά τους σε αυτή την διαδικασία στην Στ δημοτικού, αλλά θα προτιμούσαμε όπως τα παιδιά μας περάσουν την όλη αυτή διαδικασία μια και μόνο φορά στην Γ΄ γυμνασίου. 3. Αναφέρεται στο άρθρο ότι οι μαθητές των πειραματικών γυμνασίων εισάγονται αυτόματα στα αντίστοιχα λύκεια. Από το παραπάνω καταλαβαίνω ότι πράγματι αντιλαμβάνεστε ότι τα παιδιά που είναι ήδη τρία χρόνια σε πειραματικά σχολεία δεν είναι εφικτό ξαφνικά να βρεθούν σε ένα κανονικό λύκειο αλλά ότι δεν είναι εφικτό να συμβεί και το αντίθετο. Καθώς αντιλαμβάνεστε την ιδιαιτερότητα των πειραματικών σχολείων γιατί δεν συμπεριφέρεστε με τον ίδιο τρόπο και για τα πρότυπα; 4. Αναφέρεται από κάποιους ότι υπάρχει ένα ποσοστό μαθητών που δεν αξίζουν να συνεχίζουν σε πρότυπο λύκειο λόγω του ότι κατά την διάρκεια του γυμνασίου η επίδοση τους δεν παρέμεινε η επιθυμητή. Μπορείτε ωστόσο να θέσετε κάποιο κριτήριο όσον αφορά τον γενικό μέσο όρο του βαθμού από τις τρεις τάξεις του γυμνασίου, το οποίο και να αποτελεί κριτήριο για συνέχιση στην αντίστοιχη δομή του λυκείου χωρίς εξετάσεις. Οι μαθητές που δεν κατάφεραν να συγκεντρώσουν το παραπάνω όριο να μπορούν να εξετάζονται μαζί με όσους άλλους από τα γενικά λύκεια επιθυμούν, για την πλήρωση των θέσεων αυτών καθώς και για την δημιουργία ενός επιπλέον τμήματος στην Α΄ λυκείου κάθε προτύπου σχολείου. Με τον τρόπο αυτό από την μία θα διατηρείται η αριστεία στο γυμνάσιο στο μέγιστο δυνατό και από την άλλη θα γίνεται ένας μερικώς διαχωρισμός των όχι και τόσο άριστων μαθητών, δίνοντας τους όμως την δυνατότητα εάν φυσικά το επιθυμούν, να διαγωνιστούν, προκειμένου να συνεχίσουν σε ένα λύκειο όπου θα φοιτούν οι πραγματικά άριστοι. 5. Τελειώνοντας θα ήθελα να επισημάνω ότι η προσθήκη επιπλέον εξετάσεων στην Γ΄ γυμνασίου για εισαγωγή των μαθητών στα αντίστοιχα λύκεια θεωρώ ότι είναι σαφέστατα λανθασμένη για τους μαθητές που ήδη βρίσκονται στην Α΄ και Β΄ γυμνασίου προτύπων σχολείων για τους λόγους που αναφέρθηκαν στην παράγραφο 2. Γενικότερα ωστόσο θεωρώ ότι οι επιπλέον εξετάσεις: α. Θα δημιουργηθούν επιπλέον "εξειδικευμένα" φροντιστήρια για την εισαγωγή των μαθητών στα πρότυπα λύκεια, προωθώντας περαιτέρω την παραπαιδεία. Ένα επιπλέον κόστος θα προστεθεί στον ήδη βεβαρημένο προϋπολογισμό των οικογενειών που επιθυμούν κάτι καλύτερο για τα παιδιά τους. β. Είναι πολύ πιθανό πολλοί γονείς που είχαν σκοπό να μπουν σε όλη αυτή την επίπονη διαδικασία, φυσικά μαζί με τα παιδιά τους, με σκοπό την εισαγωγή σε πρότυπο γυμνάσιο, να ξανασκεφτούν την επιλογή τους και να προτιμήσουν να περάσουν την όλη διαδικασία για εισαγωγή μόνο σε πρότυπο λύκειο. Αυτό κατ΄ επέκταση θα δημιουργούσε ένα γυμνάσιο χωρίς ιδιαίτερο συναγωνισμό, με αντίστοιχη μείωση του επιπέδου των μαθητών ενώ σε εντελώς αντίθετη κατεύθυνση θα ήταν το λύκειο. 6. Μήπως τελικά η όλη διαδικασία θα οδηγήσει σε υποβιβασμό της ποιότητας των πρότυπων γυμνάσιων επιφέροντας τα αντίθετα από τα προσδοκώμενα αποτελέσματα; Θεωρώ ότι θα αφουγκραστείτε τόσο την αγωνία των γονέων όσο και των παιδιών για ένα θέμα τόσο ευαίσθητο και θα προκρίνετε την δικαιότερη λύση στο παραπάνω ζήτημα. Σας ευχαριστώ