Το βασικό προβληματικό στοιχείο του Σ.Ν , αναφορικά με την αξιολόγηση είναι ο στρεβλός τρόπος αντίληψης της λειτουργίας του συλλόγου διδασκόντων. Χρόνια τώρα η υπαλληλία η οποία νομοθετεί αδιαφορεί πλήρως για τη αποτελεσματικότητα λειτουργίας του Συλ. Διδασκόντων ως οργάνου διοίκησης. Προσπαθεί να αξιολογήσει το ειδικό εκπαιδευτικό έργο των εκπαιδευτικών . μέσα στην τάξη. εθελοτυφλώντας για το γενικότερο εκπαιδευτικό έργο.
Η αδυναμία συνεδριάσεων όπως προβλέπει ο κανονισμός(καθηκοντολόγιο, κώδικας διοικητικής διαδικασίας, 1566/85) καθιστά τον σύλ. διδασκόντων ένα άκρως αυτονομημένο όργανο το οποίο έχει υποτάξει τα πάντα στη δική του αυτοτέλεια και αυτοσυντήρηση. Ως συνέπεια των ανωτέρω παρατηρείται υπονόμευση όχι μόνο του γενικότερου εκπαιδευτικού έργου αλλά και του ειδικότερου μέσα στην τάξη.
Οι συνεδριάσεις στα διαλείμματα και στο τέλος του διδακ. Ωραρίου(αφού μοιράσουν το σπανακόρυζο οι εκπαιδευτικοί) συνιστούν ένα τραγέλαφο ο όποιος συνεχίζεται χρόνια και ακυρώνει κάθε προσπάθεια αξιολόγησης.
Οι συνέπειες είναι:
• Αδυναμία λήψης αποφάσεων (διευθυντοκεντρικό σύστημα διοίκησης)
• Περιορισμός διοικητικής γνώσης αφού δεν αμφιλέγεται απολύτως τίποτα.
• Ανυποληψία και ευκολία ακυρότητας των λαμβανομένων αποφάσεων(έλλειψη κύρους) λόγω μη τήρησης των προβλεπομένων στη διαδικασία.
• Υπονόμευση κάθε αξιολόγησης
• Συνέπειες στην ποιότητα του εκπαιδ. Έργου.
Πρέπει λοιπόν:
• Σαφή στρατηγικό σχεδιασμό για τη χρησιμότητα του συλλόγου διδασκόντων αφού ο τρόπος με τον οποίο υπάρχει είναι αναποτελεσματικός και επικίνδυνος.
• Σε περίπτωση που κριθεί αναγκαία η ύπαρξή του (Σ.Δ) , υποχρεωτικές συνεδριάσεις (εξωδιδακτική δραστηριότητα) μετά τη λήξη του ωραρίου με συγκεκριμένο τρόπο
• Εξέταση της δυνατότητας μείωσης του αριθμού των μελών του Συλ. Διδασκόντων σε 4-5, οι οποίοι μαζί με τον Δ/ντή της Σχολ. Μονάδας θα λαμβάνουν αποφάσεις άμεσα (ο 1566/85 δεν μπορεί να τα διοικήσει τα σχολεία πλέον).
• Αλλαγή του τρόπου με τον οποίο θα γίνονται οι συνεδριάσεις. Οι τοποθετήσεις θα υποβάλλονται γραπτώς και θα παίρνουν πρωτόκολλο, αποτελώντας ενιαίο σώμα του πρακτικού, προκειμένου να συντομεύουν οι συνεδριάσεις .
• Υποβολή στις κατά τόπους διευθύνσεις των πρακτικών σε ηλεκτρονική μορφή για έλεγχο
• Εφαρμογή των Φ.7/28/Γ1/186/12-02-1996 και Φ.7/228/Γ1/1561/15-11-1996 εγκυκλίων του Υπουργείου. Δηλ το βιβλίο τάξης θα φυλάσσεται στο αρχείο του σχολείου και θα ενημερώνεται από όλους τους εκπαιδευτικούς.
Εν κατακλείδι ενδεχόμενη απόπειρα αξιολόγησης με την υπάρχουσα λειτουργία του συλλόγου διδασκόντων θα επιφέρει:
• Αδυναμία εφαρμογής όλων των παρακάτω παραγράφων στις οποίες απαιτείται απόφαση συλ. διδασκόντων.
• Οι διευθυντές των σχολείων και συντονιστές- σχολ. Σύμβουλοι θα έρθουν σε εξαιρετικά δύσκολη θέση.
• Η αξιολόγηση θα υπονομευθεί και θα χαθεί μία ακόμα ευκαιρία.
• Συγκρούσεις στα σχολεία.
• Αντιδράσεις από τα συνδικαλιστικά σωματεία, τα οποία δεν φαίνεται να ενοχλούνται από την αδυναμία του συλ. Διδασκόντων.
• Οι εκπαιδευτικοί εμπιστοσύνης θα εκτεθούν
«Όλοι οι εκπαιδευτικοί των σχολείων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης παραμένουν υποχρεωτικά στο σχολείο τους στις εργάσιμες ημέρες, πέρα από τις ώρες διδασκαλίας, για την προσφορά και άλλων υπηρεσιών που συνδέονται με το γενικότερο εκπαιδευτικό έργο, όπως συμμετοχή σε γιορταστικές, αθλητικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις, ενημέρωση των γονέων και κηδεμόνων, τήρηση βιβλίων του σχολείου και εκτέλεση διοικητικών εργασιών. Κάθε εκπαιδευτικός παραμένει
Άρθρο 16 Όργανα διοίκησης
1.Τα όργανα διοίκησης των Π.Σ. και ΠΕΙ.Σ., τα οποία έχουν την ευθύνη για την καθημερινή
λειτουργία τους, είναι:
α) ο Διευθυντής,
β) ο Υποδιευθυντής και
γ) ο Σύλλογος Διδασκόντων.
Τα σχολεία, τα οποία κατά τη δημοσίευση του παρόντος έχουν κοινό Διευθυντή, εξακολουθούν να λειτουργούν με κοινό Διευθυντή.
2. Ο Σύλλογος Διδασκόντων των Π.Σ. και ΠΕΙ.Σ., πέραν των αρμοδιοτήτων των Συλλόγων Διδασκόντων των λοιπών σχολικών μονάδων, έχει και τις ακόλουθες ειδικές αρμοδιότητες:
Άρθρο 20 παρ 3 Αξιολόγηση εκπαιδευτικών
Ο Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου αξιολογεί την επιστημονική και διδακτική επάρκεια του εκπαιδευτικού, ύστερα από συνολική εκτίμηση του έργου του.
Άρθρο 21 Αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου
1. Στα Π.Σ. και ΠΕΙ.Σ. διενεργείται περιοδική εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση, με σκοπό τη διασφάλιση και τη διαρκή βελτίωση της ποιότητας του προσφερόμενου εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών αποτελεσμάτων.(Πώς θα γίνει; Μέσω πρακτικών;)
2. Ο Διευθυντής του Π.Σ. ή ΠΕΙ.Σ., σε συνεργασία με τον Υποδιευθυντή και τον Σύλλογο Διδασκόντων .
Άρθρο 38 Εκπαιδευτικός Εμπιστοσύνης
Παρ 1. Με απόφαση του Συντονιστή εκπαιδευτικού έργου, ο οποίος έχει την παιδαγωγική ευθύνη της σχολικής μονάδας, ύστερα από εισήγηση του Διευθυντή της σχολικής μονάδας και πρόταση του συλλόγου διδασκόντων ορίζονται στην αρχή κάθε σχολικού έτους δύο (2) Εκπαιδευτικοί Εμπιστοσύνης ανά σχολική μονάδα.
Παρ 4 Ασκεί τα καθήκοντά του και λειτουργεί συμπληρωματικά και ενισχυτικά προς τους υφιστάμενους θεσμούς υποστήριξης των σχολικών μονάδων, χωρίς να υποκαθιστά τις αρμοδιότητες του συλλόγου διδασκόντων, του Διευθυντή και του Συντονιστή εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας ή τις αρμοδιότητες υπερκείμενων σχολικών δομών.
Άρθρο 37 Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας σχολικών μονάδων
1. Κάθε σχολική μονάδα οφείλει από το σχολικό έτος 2020-2021, να έχει εγκεκριμένο εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας στον οποίο αναφέρονται τα θέματα σχετικά με τη λειτουργία της. Ο εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας συντάσσεται ύστερα από εισήγηση του Διευθυντή της σχολικής μονάδας και με τη συμμετοχή όλων των μελών του συλλόγου διδασκόντων, των μελών του διοικητικού συμβουλίου του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων, καθώς και εκπροσώπου του οικείου Δήμου. Στις σχολικές μονάδες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στη διαδικασία του προηγούμενου εδαφίου συμμετέχει και το Προεδρείο του δεκαπενταμελούς μαθητικού συμβουλίου.
2. Ο εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας εγκρίνεται από τον Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου, ο οποίος έχει την παιδαγωγική ευθύνη της σχολικής μονάδας, καθώς και από τον Διευθυντή Εκπαίδευσης.
Το βασικό προβληματικό στοιχείο του Σ.Ν , αναφορικά με την αξιολόγηση είναι ο στρεβλός τρόπος αντίληψης της λειτουργίας του συλλόγου διδασκόντων. Χρόνια τώρα η υπαλληλία η οποία νομοθετεί αδιαφορεί πλήρως για τη αποτελεσματικότητα λειτουργίας του Συλ. Διδασκόντων ως οργάνου διοίκησης. Προσπαθεί να αξιολογήσει το ειδικό εκπαιδευτικό έργο των εκπαιδευτικών . μέσα στην τάξη. εθελοτυφλώντας για το γενικότερο εκπαιδευτικό έργο. Η αδυναμία συνεδριάσεων όπως προβλέπει ο κανονισμός(καθηκοντολόγιο, κώδικας διοικητικής διαδικασίας, 1566/85) καθιστά τον σύλ. διδασκόντων ένα άκρως αυτονομημένο όργανο το οποίο έχει υποτάξει τα πάντα στη δική του αυτοτέλεια και αυτοσυντήρηση. Ως συνέπεια των ανωτέρω παρατηρείται υπονόμευση όχι μόνο του γενικότερου εκπαιδευτικού έργου αλλά και του ειδικότερου μέσα στην τάξη. Οι συνεδριάσεις στα διαλείμματα και στο τέλος του διδακ. Ωραρίου(αφού μοιράσουν το σπανακόρυζο οι εκπαιδευτικοί) συνιστούν ένα τραγέλαφο ο όποιος συνεχίζεται χρόνια και ακυρώνει κάθε προσπάθεια αξιολόγησης. Οι συνέπειες είναι: • Αδυναμία λήψης αποφάσεων (διευθυντοκεντρικό σύστημα διοίκησης) • Περιορισμός διοικητικής γνώσης αφού δεν αμφιλέγεται απολύτως τίποτα. • Ανυποληψία και ευκολία ακυρότητας των λαμβανομένων αποφάσεων(έλλειψη κύρους) λόγω μη τήρησης των προβλεπομένων στη διαδικασία. • Υπονόμευση κάθε αξιολόγησης • Συνέπειες στην ποιότητα του εκπαιδ. Έργου. Πρέπει λοιπόν: • Σαφή στρατηγικό σχεδιασμό για τη χρησιμότητα του συλλόγου διδασκόντων αφού ο τρόπος με τον οποίο υπάρχει είναι αναποτελεσματικός και επικίνδυνος. • Σε περίπτωση που κριθεί αναγκαία η ύπαρξή του (Σ.Δ) , υποχρεωτικές συνεδριάσεις (εξωδιδακτική δραστηριότητα) μετά τη λήξη του ωραρίου με συγκεκριμένο τρόπο • Εξέταση της δυνατότητας μείωσης του αριθμού των μελών του Συλ. Διδασκόντων σε 4-5, οι οποίοι μαζί με τον Δ/ντή της Σχολ. Μονάδας θα λαμβάνουν αποφάσεις άμεσα (ο 1566/85 δεν μπορεί να τα διοικήσει τα σχολεία πλέον). • Αλλαγή του τρόπου με τον οποίο θα γίνονται οι συνεδριάσεις. Οι τοποθετήσεις θα υποβάλλονται γραπτώς και θα παίρνουν πρωτόκολλο, αποτελώντας ενιαίο σώμα του πρακτικού, προκειμένου να συντομεύουν οι συνεδριάσεις . • Υποβολή στις κατά τόπους διευθύνσεις των πρακτικών σε ηλεκτρονική μορφή για έλεγχο • Εφαρμογή των Φ.7/28/Γ1/186/12-02-1996 και Φ.7/228/Γ1/1561/15-11-1996 εγκυκλίων του Υπουργείου. Δηλ το βιβλίο τάξης θα φυλάσσεται στο αρχείο του σχολείου και θα ενημερώνεται από όλους τους εκπαιδευτικούς. Εν κατακλείδι ενδεχόμενη απόπειρα αξιολόγησης με την υπάρχουσα λειτουργία του συλλόγου διδασκόντων θα επιφέρει: • Αδυναμία εφαρμογής όλων των παρακάτω παραγράφων στις οποίες απαιτείται απόφαση συλ. διδασκόντων. • Οι διευθυντές των σχολείων και συντονιστές- σχολ. Σύμβουλοι θα έρθουν σε εξαιρετικά δύσκολη θέση. • Η αξιολόγηση θα υπονομευθεί και θα χαθεί μία ακόμα ευκαιρία. • Συγκρούσεις στα σχολεία. • Αντιδράσεις από τα συνδικαλιστικά σωματεία, τα οποία δεν φαίνεται να ενοχλούνται από την αδυναμία του συλ. Διδασκόντων. • Οι εκπαιδευτικοί εμπιστοσύνης θα εκτεθούν «Όλοι οι εκπαιδευτικοί των σχολείων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης παραμένουν υποχρεωτικά στο σχολείο τους στις εργάσιμες ημέρες, πέρα από τις ώρες διδασκαλίας, για την προσφορά και άλλων υπηρεσιών που συνδέονται με το γενικότερο εκπαιδευτικό έργο, όπως συμμετοχή σε γιορταστικές, αθλητικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις, ενημέρωση των γονέων και κηδεμόνων, τήρηση βιβλίων του σχολείου και εκτέλεση διοικητικών εργασιών. Κάθε εκπαιδευτικός παραμένει Άρθρο 16 Όργανα διοίκησης 1.Τα όργανα διοίκησης των Π.Σ. και ΠΕΙ.Σ., τα οποία έχουν την ευθύνη για την καθημερινή λειτουργία τους, είναι: α) ο Διευθυντής, β) ο Υποδιευθυντής και γ) ο Σύλλογος Διδασκόντων. Τα σχολεία, τα οποία κατά τη δημοσίευση του παρόντος έχουν κοινό Διευθυντή, εξακολουθούν να λειτουργούν με κοινό Διευθυντή. 2. Ο Σύλλογος Διδασκόντων των Π.Σ. και ΠΕΙ.Σ., πέραν των αρμοδιοτήτων των Συλλόγων Διδασκόντων των λοιπών σχολικών μονάδων, έχει και τις ακόλουθες ειδικές αρμοδιότητες: Άρθρο 20 παρ 3 Αξιολόγηση εκπαιδευτικών Ο Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου αξιολογεί την επιστημονική και διδακτική επάρκεια του εκπαιδευτικού, ύστερα από συνολική εκτίμηση του έργου του. Άρθρο 21 Αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου 1. Στα Π.Σ. και ΠΕΙ.Σ. διενεργείται περιοδική εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση, με σκοπό τη διασφάλιση και τη διαρκή βελτίωση της ποιότητας του προσφερόμενου εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών αποτελεσμάτων.(Πώς θα γίνει; Μέσω πρακτικών;) 2. Ο Διευθυντής του Π.Σ. ή ΠΕΙ.Σ., σε συνεργασία με τον Υποδιευθυντή και τον Σύλλογο Διδασκόντων . Άρθρο 38 Εκπαιδευτικός Εμπιστοσύνης Παρ 1. Με απόφαση του Συντονιστή εκπαιδευτικού έργου, ο οποίος έχει την παιδαγωγική ευθύνη της σχολικής μονάδας, ύστερα από εισήγηση του Διευθυντή της σχολικής μονάδας και πρόταση του συλλόγου διδασκόντων ορίζονται στην αρχή κάθε σχολικού έτους δύο (2) Εκπαιδευτικοί Εμπιστοσύνης ανά σχολική μονάδα. Παρ 4 Ασκεί τα καθήκοντά του και λειτουργεί συμπληρωματικά και ενισχυτικά προς τους υφιστάμενους θεσμούς υποστήριξης των σχολικών μονάδων, χωρίς να υποκαθιστά τις αρμοδιότητες του συλλόγου διδασκόντων, του Διευθυντή και του Συντονιστή εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας ή τις αρμοδιότητες υπερκείμενων σχολικών δομών. Άρθρο 37 Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας σχολικών μονάδων 1. Κάθε σχολική μονάδα οφείλει από το σχολικό έτος 2020-2021, να έχει εγκεκριμένο εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας στον οποίο αναφέρονται τα θέματα σχετικά με τη λειτουργία της. Ο εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας συντάσσεται ύστερα από εισήγηση του Διευθυντή της σχολικής μονάδας και με τη συμμετοχή όλων των μελών του συλλόγου διδασκόντων, των μελών του διοικητικού συμβουλίου του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων, καθώς και εκπροσώπου του οικείου Δήμου. Στις σχολικές μονάδες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στη διαδικασία του προηγούμενου εδαφίου συμμετέχει και το Προεδρείο του δεκαπενταμελούς μαθητικού συμβουλίου. 2. Ο εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας εγκρίνεται από τον Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου, ο οποίος έχει την παιδαγωγική ευθύνη της σχολικής μονάδας, καθώς και από τον Διευθυντή Εκπαίδευσης.