Με την ιδιότητά μου ως εκπαιδευτικού της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχω να επισημάνω πως, ενώ για τους κληρωθέντες εισακτέους στα Πειραματικά Σχολεία προβλέπεται η μετάβασή τους στην επόμενη βαθμίδα χωρίς πρόσθετες κληρώσεις, για τους εισαχθέντες με εξετάσεις στα Πρότυπα Σχολεία θεσπίζονται εδώ εξετάσεις για τη μετάβασή τους από τη μία βαθμίδα στην άλλη.
Αυτό πρακτικά σημαίνει πως οι μαθητές και οι μαθήτριες των Προτύπων Γυμνασίων θα πρέπει μετά την ολοκλήρωση της φοίτησής τους στο Γυμνάσιο να υποβληθούν σε νέα εξεταστική διαδικασία για την εισαγωγή τους στο αντίστοιχο Πρότυπο Λύκειο. Αυτό, ωστόσο, αντίκειται, πρώτα απ' όλα, στο πνεύμα που υπηρετούν τα Πρότυπα Σχολεία, καθώς έτσι υποβαθμίζεται η σημασία της δουλειάς που έγινε με αυτά τα παιδιά στο Γυμνάσιο, καθώς δίνεται η δυνατότητα σε παιδιά άλλων Γυμνασίων, που δεν έχουν εργαστεί σε αντίστοιχους ρυθμούς ούτε σε ένα τόσο απαιτητικό ακαδημαϊκά περιβάλλον, να συμμετέχουν επί ίσοις όροις στην επιλογή των εισακτέων του Λυκείου. Δευτερευόντως, τα τελευταία παιδιά, που με το δίκιο τους θα διεκδικήσουν την εισαγωγή τους σε ένα απαιτητικό ακαδημαϊκά σχολείο, θα αναγκαστούν να υποστηρίξουν τη συμμετοχή τους σε αυτές τις εξετάσεις μες μια εντατική, φροντηστηριακού τύπου, προετοιμασία, δαπανηρότατη για τις οικογένειές τους και καταστροφική για τη δημιουργική μορφωτική πορεία στην οποία βρίσκονται, από την οποία κάποιοι από αυτούς για τον ίδιο λόγο εξ ορισμού θα αποκλειστούν. Έτσι εξυπηρετείται η ενίσχυση της αριστείας και ποιο ακριβώς περιεχόμενο δίνετε στην πολύπαθη αυτή λέξη;
Εκτός από τα προβλήματα στο ακαδημαϊκό κομμάτι, η ενδεχόμενη έστω εκρίζωση των μαθητών από το σχολικό τους πειβάλλον λόγω της "μη επιτυχίας" τους σε αυτές τις εξετάσεις συνιστά κατάφωρη παραβίαση κάθε αυτονόητης παιδαγωγικής αρχής και αποθαρρύνει όσους επιθυμούν τη φοίτηση σε ένα τέτοιο Γυμνάσιο να αγωνιστούν πραγματικά και με πάθος για την εισαγωγή τους, τη στιγμή που ξέρουν πως τρία χρόνια μετά θα βρεθούν πάλι στο σημείο μηδέν από το οποίο ξεκίνησαν, εξοντωμένοι και ισοπεδωμένοι νοητικά και ψυχολογικά από μια εξεταστική λογική χωρίς τελειωμό. Η "αποτυχία" ισοδυναμεί πρακτικά με αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος για τον μαθητή ή τη μαθήτρια, που θα υποστεί στην ουσία μια ανελέητη "ποινή", ενώ για τον "επιτυχόντα" η χαρά θα συνδεθεί με τον αποκλεισμό κάποιων από τους συνοδοιπόρους του στη σχολική ζωή, γεγονός που θα ενισχύσει ένα αμιγώς ανταγωνιστικό και καθόλου ανθρωπιστικό παιδαγωγικό κλίμα.
Συνοψίζοντας, θεωρώ ως εκπαιδευτικός πως το εν λόγω μέτρο δεν ενδείκνυται για την ενίσχυση της αριστείας, καθώς οι παράπλευρες απώλειες μεταξύ αρίστων και μη αρίστων που θα προκαλέσει είναι πολυαριθμότερες του καλού, το οποίο προτίθεται να υπηρετήσει. Προτείνω, τέλος, να δοθούν αντ΄αυτού στους μαθητές και στης μαθήτριες των Προτύπων Γυμνασίων ουσιώδη παιδαγωγικά κίνητρα για δημιουργική δράση, καινοτόμες πρακτικές και αριστεία μέσα από την καλλιέργεια της συνεργασίας και του ομαδικού πνεύματος. Εν προκειμένω, το νομοσχέδιο θα μπορούσε να θεσπίζει τη δυνατότητα των Συλλόγων Διδασκόντων αυτών των Σχολείων να θεσπίζουν στον χώρο του σχολείου τους τέτοια κίνητρα, με γνώση των ιδιαιτεροτήτων του συγκεκριμένου σχολικού περιβάλλοντος, που θα δώσουν φτερά σε ομάδες αρίστων σε κάθε διδακτικό αντικείμενο να μεγαλουργήσουν!
Στις πολύπλοκες κοινωνίες που ζούμε οι νέες προκλήσεις είναι σύνθετες και απαιτούν γόνιμη συνεργασία των αρίστων μεταξύ τους αλλά και με το κοινωνικό σύνολο, προκειμένου να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά, και όχι μεθόδους ανέλιξης με στείρο ανταγωνισμό και ατομικισμό. Λαμπρό και πέραν κάθε αμφισβήτησης παράδειγμα η εξαιρετική αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης στη χώρα μας από ομάδα "αρίστων" λοιμωξιολόγων.
Ευχαριστώ
Με την ιδιότητά μου ως εκπαιδευτικού της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχω να επισημάνω πως, ενώ για τους κληρωθέντες εισακτέους στα Πειραματικά Σχολεία προβλέπεται η μετάβασή τους στην επόμενη βαθμίδα χωρίς πρόσθετες κληρώσεις, για τους εισαχθέντες με εξετάσεις στα Πρότυπα Σχολεία θεσπίζονται εδώ εξετάσεις για τη μετάβασή τους από τη μία βαθμίδα στην άλλη. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως οι μαθητές και οι μαθήτριες των Προτύπων Γυμνασίων θα πρέπει μετά την ολοκλήρωση της φοίτησής τους στο Γυμνάσιο να υποβληθούν σε νέα εξεταστική διαδικασία για την εισαγωγή τους στο αντίστοιχο Πρότυπο Λύκειο. Αυτό, ωστόσο, αντίκειται, πρώτα απ' όλα, στο πνεύμα που υπηρετούν τα Πρότυπα Σχολεία, καθώς έτσι υποβαθμίζεται η σημασία της δουλειάς που έγινε με αυτά τα παιδιά στο Γυμνάσιο, καθώς δίνεται η δυνατότητα σε παιδιά άλλων Γυμνασίων, που δεν έχουν εργαστεί σε αντίστοιχους ρυθμούς ούτε σε ένα τόσο απαιτητικό ακαδημαϊκά περιβάλλον, να συμμετέχουν επί ίσοις όροις στην επιλογή των εισακτέων του Λυκείου. Δευτερευόντως, τα τελευταία παιδιά, που με το δίκιο τους θα διεκδικήσουν την εισαγωγή τους σε ένα απαιτητικό ακαδημαϊκά σχολείο, θα αναγκαστούν να υποστηρίξουν τη συμμετοχή τους σε αυτές τις εξετάσεις μες μια εντατική, φροντηστηριακού τύπου, προετοιμασία, δαπανηρότατη για τις οικογένειές τους και καταστροφική για τη δημιουργική μορφωτική πορεία στην οποία βρίσκονται, από την οποία κάποιοι από αυτούς για τον ίδιο λόγο εξ ορισμού θα αποκλειστούν. Έτσι εξυπηρετείται η ενίσχυση της αριστείας και ποιο ακριβώς περιεχόμενο δίνετε στην πολύπαθη αυτή λέξη; Εκτός από τα προβλήματα στο ακαδημαϊκό κομμάτι, η ενδεχόμενη έστω εκρίζωση των μαθητών από το σχολικό τους πειβάλλον λόγω της "μη επιτυχίας" τους σε αυτές τις εξετάσεις συνιστά κατάφωρη παραβίαση κάθε αυτονόητης παιδαγωγικής αρχής και αποθαρρύνει όσους επιθυμούν τη φοίτηση σε ένα τέτοιο Γυμνάσιο να αγωνιστούν πραγματικά και με πάθος για την εισαγωγή τους, τη στιγμή που ξέρουν πως τρία χρόνια μετά θα βρεθούν πάλι στο σημείο μηδέν από το οποίο ξεκίνησαν, εξοντωμένοι και ισοπεδωμένοι νοητικά και ψυχολογικά από μια εξεταστική λογική χωρίς τελειωμό. Η "αποτυχία" ισοδυναμεί πρακτικά με αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος για τον μαθητή ή τη μαθήτρια, που θα υποστεί στην ουσία μια ανελέητη "ποινή", ενώ για τον "επιτυχόντα" η χαρά θα συνδεθεί με τον αποκλεισμό κάποιων από τους συνοδοιπόρους του στη σχολική ζωή, γεγονός που θα ενισχύσει ένα αμιγώς ανταγωνιστικό και καθόλου ανθρωπιστικό παιδαγωγικό κλίμα. Συνοψίζοντας, θεωρώ ως εκπαιδευτικός πως το εν λόγω μέτρο δεν ενδείκνυται για την ενίσχυση της αριστείας, καθώς οι παράπλευρες απώλειες μεταξύ αρίστων και μη αρίστων που θα προκαλέσει είναι πολυαριθμότερες του καλού, το οποίο προτίθεται να υπηρετήσει. Προτείνω, τέλος, να δοθούν αντ΄αυτού στους μαθητές και στης μαθήτριες των Προτύπων Γυμνασίων ουσιώδη παιδαγωγικά κίνητρα για δημιουργική δράση, καινοτόμες πρακτικές και αριστεία μέσα από την καλλιέργεια της συνεργασίας και του ομαδικού πνεύματος. Εν προκειμένω, το νομοσχέδιο θα μπορούσε να θεσπίζει τη δυνατότητα των Συλλόγων Διδασκόντων αυτών των Σχολείων να θεσπίζουν στον χώρο του σχολείου τους τέτοια κίνητρα, με γνώση των ιδιαιτεροτήτων του συγκεκριμένου σχολικού περιβάλλοντος, που θα δώσουν φτερά σε ομάδες αρίστων σε κάθε διδακτικό αντικείμενο να μεγαλουργήσουν! Στις πολύπλοκες κοινωνίες που ζούμε οι νέες προκλήσεις είναι σύνθετες και απαιτούν γόνιμη συνεργασία των αρίστων μεταξύ τους αλλά και με το κοινωνικό σύνολο, προκειμένου να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά, και όχι μεθόδους ανέλιξης με στείρο ανταγωνισμό και ατομικισμό. Λαμπρό και πέραν κάθε αμφισβήτησης παράδειγμα η εξαιρετική αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης στη χώρα μας από ομάδα "αρίστων" λοιμωξιολόγων. Ευχαριστώ