Αξιότιμη κα Υπουργέ
Σχετικά με το άρθρο 18 «Η εισαγωγή των μαθητών στην Α΄ τάξη του Πρότυπου Γυμνασίου και Πρότυπου Γενικού Λυκείου γίνεται έπειτα από εξετάσεις ή δοκιμασία (τεστ) δεξιοτήτων»
Η υποβολή των παιδιών σε εκ νέου διαδικασία εξετάσεων για την προαγωγή τους στο Λύκειο είναι εξαιρετικά ψυχοφθόρα, λαμβάνοντας υπόψιν την εύθραυστη ψυχολογία και ψυχοσύνθεση που χαρακτηρίζει την περίοδο της εφηβείας.
Αφενός μεν, για τα παιδιά που ήδη φοιτούν σε Πρότυπο Γυμνάσιο, μια τέτοια επανάληψη διαδικασίας κλονίζει την εμπιστοσύνη τόσο των παιδιών όσο και των οικογενειών τους στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας, αφού τα δεδομένα διαρκώς μεταβάλλονται ακόμα και στη μέση της σχολικής χρονιάς, με αποτέλεσμα οι επιλογές και οι αποφάσεις που έχουν λάβει τα παιδιά για την εκπαιδευτική τους πορεία να καταρρίπτονται από τις μονομερείς ενέργειες των ιθυνόντων. Η επιλογή των παιδιών θα ήταν πιθανώς διαφορετική αν γνώριζαν εκ των προτέρων ότι θα έπρεπε να «αποδείξουν» ξανά την αξία τους στο Λύκειο. Με τις εξετάσεις αυτές, δύο είναι τα ενδεχόμενα – είτε το παιδί δεν θα επιτύχει (το ίδιο θα το εκλάβει σαν αποτυχία βέβαια) και θα αναγκαστεί να αποσπαστεί βίαια από το σχολείο και τους συμμαθητές του είτε θα επιτύχει αλλά αρκετοί από τους συμμαθητές με τους οποίους δέθηκε στα γυμνασιακά χρόνια θα αναγκαστούν να αλλάξουν σχολείο. Ακόμα και το Σύνταγμα της χώρας μας κατοχυρώνει την αρχή της προστασίας της εμπιστοσύνης του διοικουμένου με την έννοια ότι η διοίκηση δεσμεύεται από τη συμπεριφορά την οποία ακολουθεί και με την οποία διαμορφώνει πραγματικές καταστάσεις που έχουν παγιωθεί και που επηρεάζουν τόσο την ψυχολογική όσο και τη βιοτική κατάσταση των μαθητών και των οικογενειών τους, με αποτέλεσμα να μη δικαιούται να αλλοιώνει ή να διαφοροποιεί αυθαίρετα και μονομερώς την εν λόγω συμπεριφορά εις βάρος των παραπάνω ατόμων.
Γενικότερα όμως, δεν έχει λογική να αναγκάζονται τα παιδιά που υποβλήθηκαν αρχικά σε διαδικασία εξετάσεων για την εισαγωγή τους στη βαθμίδα του Γυμνασίου σε εκ νέου εξετάσεις για την εισαγωγή τους στη βαθμίδα του Λυκείου, καθώς μια τέτοια διαδικασία θέτει σε αμφισβήτηση την ποιότητα της εκπαίδευσης που παρασχέθηκε από τα ίδια τα πρότυπα σχολεία κατά τα 3 χρόνια του Γυμνασίου. Δηλαδή, αν θεωρούν τα σχολεία αυτά ότι τα παιδιά πρέπει να υποβληθούν ξανά σε εξετάσεις τότε τα ίδια συνομολογούν ότι η ποιότητα της εκπαίδευσης που τα ίδια παρείχαν στο Γυμνάσιο πρέπει να τύχει περαιτέρω εξέτασης, γεγονός οξύμωρο.
Η απόφαση ενός 12χρονου παιδιού να δοκιμάσει τις δυνάμεις του σε απαιτητικές εξετάσεις για την εισαγωγή σε Πρότυπο Γυμνάσιο (με μεγάλη πιθανότητα αποτυχίας δεδομένου του μεγάλου αριθμού υποψηφίων) και να αποχωριστεί τους συμμαθητές του Δημοτικού είναι ήδη δύσκολη. Η θέσπιση επιπλέον εξετάσεων για την εισαγωγή στο Λύκειο μόνο να αποθαρρύνει μπορεί τους υποψηφίους.
Βάνα Σύψα
Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Ιατρική Σχολή ΕΚΠΑ
Αξιότιμη κα Υπουργέ Σχετικά με το άρθρο 18 «Η εισαγωγή των μαθητών στην Α΄ τάξη του Πρότυπου Γυμνασίου και Πρότυπου Γενικού Λυκείου γίνεται έπειτα από εξετάσεις ή δοκιμασία (τεστ) δεξιοτήτων» Η υποβολή των παιδιών σε εκ νέου διαδικασία εξετάσεων για την προαγωγή τους στο Λύκειο είναι εξαιρετικά ψυχοφθόρα, λαμβάνοντας υπόψιν την εύθραυστη ψυχολογία και ψυχοσύνθεση που χαρακτηρίζει την περίοδο της εφηβείας. Αφενός μεν, για τα παιδιά που ήδη φοιτούν σε Πρότυπο Γυμνάσιο, μια τέτοια επανάληψη διαδικασίας κλονίζει την εμπιστοσύνη τόσο των παιδιών όσο και των οικογενειών τους στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας, αφού τα δεδομένα διαρκώς μεταβάλλονται ακόμα και στη μέση της σχολικής χρονιάς, με αποτέλεσμα οι επιλογές και οι αποφάσεις που έχουν λάβει τα παιδιά για την εκπαιδευτική τους πορεία να καταρρίπτονται από τις μονομερείς ενέργειες των ιθυνόντων. Η επιλογή των παιδιών θα ήταν πιθανώς διαφορετική αν γνώριζαν εκ των προτέρων ότι θα έπρεπε να «αποδείξουν» ξανά την αξία τους στο Λύκειο. Με τις εξετάσεις αυτές, δύο είναι τα ενδεχόμενα – είτε το παιδί δεν θα επιτύχει (το ίδιο θα το εκλάβει σαν αποτυχία βέβαια) και θα αναγκαστεί να αποσπαστεί βίαια από το σχολείο και τους συμμαθητές του είτε θα επιτύχει αλλά αρκετοί από τους συμμαθητές με τους οποίους δέθηκε στα γυμνασιακά χρόνια θα αναγκαστούν να αλλάξουν σχολείο. Ακόμα και το Σύνταγμα της χώρας μας κατοχυρώνει την αρχή της προστασίας της εμπιστοσύνης του διοικουμένου με την έννοια ότι η διοίκηση δεσμεύεται από τη συμπεριφορά την οποία ακολουθεί και με την οποία διαμορφώνει πραγματικές καταστάσεις που έχουν παγιωθεί και που επηρεάζουν τόσο την ψυχολογική όσο και τη βιοτική κατάσταση των μαθητών και των οικογενειών τους, με αποτέλεσμα να μη δικαιούται να αλλοιώνει ή να διαφοροποιεί αυθαίρετα και μονομερώς την εν λόγω συμπεριφορά εις βάρος των παραπάνω ατόμων. Γενικότερα όμως, δεν έχει λογική να αναγκάζονται τα παιδιά που υποβλήθηκαν αρχικά σε διαδικασία εξετάσεων για την εισαγωγή τους στη βαθμίδα του Γυμνασίου σε εκ νέου εξετάσεις για την εισαγωγή τους στη βαθμίδα του Λυκείου, καθώς μια τέτοια διαδικασία θέτει σε αμφισβήτηση την ποιότητα της εκπαίδευσης που παρασχέθηκε από τα ίδια τα πρότυπα σχολεία κατά τα 3 χρόνια του Γυμνασίου. Δηλαδή, αν θεωρούν τα σχολεία αυτά ότι τα παιδιά πρέπει να υποβληθούν ξανά σε εξετάσεις τότε τα ίδια συνομολογούν ότι η ποιότητα της εκπαίδευσης που τα ίδια παρείχαν στο Γυμνάσιο πρέπει να τύχει περαιτέρω εξέτασης, γεγονός οξύμωρο. Η απόφαση ενός 12χρονου παιδιού να δοκιμάσει τις δυνάμεις του σε απαιτητικές εξετάσεις για την εισαγωγή σε Πρότυπο Γυμνάσιο (με μεγάλη πιθανότητα αποτυχίας δεδομένου του μεγάλου αριθμού υποψηφίων) και να αποχωριστεί τους συμμαθητές του Δημοτικού είναι ήδη δύσκολη. Η θέσπιση επιπλέον εξετάσεων για την εισαγωγή στο Λύκειο μόνο να αποθαρρύνει μπορεί τους υποψηφίους. Βάνα Σύψα Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Ιατρική Σχολή ΕΚΠΑ