• Σχόλιο του χρήστη 'Αριστείδης Νότης' | 27 Απριλίου 2020, 15:02

    Θα σας πρότεινα το μάθημα «Οικιακή Οικονομία» να μετονομαστεί σε «Οικονομία & Βιωσιμότητα», δίνοντας έμφαση στην επίτευξη των 17 στόχων της βιώσιμης ανάπτυξης που έχουν τεθεί από το Ο.Η.Ε. Το περιεχόμενο του μαθήματος μπορεί να εστιάζει στα κάτωθι: i. Ποιοι είναι οι 17 στόχοι της βιώσιμης ανάπτυξης. ii. Σέβομαι του σπάνιους πόρους, σέβομαι το περιβάλλον (scarcity, Στόχος 13: climate action, Στόχος 14: life below water, Στόχος 15: life on land). iii. Καταναλώνω ορθολογικά (budgeting, Στόχος 12: responsible consumption, Στόχος 7: affordable & clean energy, Στόχος 11: sustainable cities). iv. Γιατί πληρώνουμε φόρους (redistribution of income, Στόχος 1: no poverty, Στόχος 2: zero hunger, Στόχος 4: quality education, Στόχος 8: Decent work & economic growth, Στόχος 9: infrastructure, Στόχος 10: reduced inequali-ties) v. Προσέχω την υγεία & τη διατροφή μου (child obesity, Στόχος 3: good health & well-being, Στόχος 6: clean water & sanitation). vi. Συνεργάζομαι - αναπτύσσομαι. (Στόχος 5: gender equality, Στόχος 16: Peace – justice, Στόχος 17: partnerships for the goals). Το παραπάνω πρόγραμμα δε διαφέρει ως προς την βασική λογική από το υπάρχον πρόγραμμα του μαθήματος αλλά αντίθετα, το εκσυγχρονίζει, δίνοντας έμφαση σε βασικές οικονομικές έννοιες χρήσιμες για την ορθολογική καταναλωτική και παραγωγική συμπεριφορά του μελλοντικού πολίτη. Στη θέση του μαθήματος «Οικιακή Οικονομία» που προϋπήρχε στο ωρολόγιο πρόγραμμα του Γυμνασίου αλλά ξαφνικά πριν 4 χρόνια καταργήθηκε, θα σας πρότεινα να επανέλθει στην Β Γυμνασίου η συγκεκριμένη διδακτική ώρα υπό τον τίτλο «Οικονομικά» και να έχει και μία ώρα συνέχεια στη Γ Γυμνασίου. Το περιεχόμενο του μαθήματος μπορεί τόσο στην Β, όσο και στην Γ Γυμνασίου να εστιάζει, με μία λογική συνέχεια, στην ανάπτυξη της φορολογικής και χρηματοοικονομικής συνείδησης των μαθητών, καθώς και στην κατανόηση των ιδιαίτερων κοινωνικών – οικονομικών χαρακτηριστικών της Ελλάδος. Η θεματολογία προτείνουμε να εστιάζει στα κάτωθι: i. Ο Ελληνικός πληθυσμός (εκπαιδευτικός στόχος είναι να κατανοήσουν οι μαθητές την στατιστική απεικόνιση του πληθυσμού, τις τάσεις στο ισοζύγιο γεννήσεων - θανάτων, τις αλλαγές στον θεσμό της οικογένειας, το επίπεδο εκπαίδευσης των Ελλήνων, τις τάσεις στην μετανάστευση, να ευαισθητοποιηθούν από τον μεγάλο αριθμό θανάτων από τροχαία κ.α.) ii. Πρωτογενής – Δευτερογενής – Τριτογενής παραγωγής (με εστίαση στην συμβολή του κάθε τομέα στο ΑΕΠ της χώρα μας διαχρονικά). iii. Τι είναι το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (στόχος είναι οι μαθητές να κατανοήσουν τι μετρά το ΑΕΠ, το Κατά Κεφαλήν ΑΕΠ και γιατί δεν είναι αξιόπιστος δείκτης ευημερίας των πολιτών. Δηλαδή τα παιδιά να κατανοήσουν τη σημα-ντική διαφορά μεταξύ «Μεγέθυνσης» (growth) και Ανάπτυξης (development). iv. Ποιος είναι ο σκοπός της φορολογίας (πως αξιοποιεί το κράτος τους φόρους προκειμένου να βελτιώσει την ανάπτυξη της χώρας, ποια είναι η διαφορά μεταξύ άμεσων και έμμεσων φόρων, γιατί η φορολογία είναι προοδευτική, τι είναι ο κρατικός προϋπολογισμός;) v. Γιατί πρέπει να αποταμιεύω & να επενδύω για το μέλλον (ο τόκος, το επιτόκιο, η χρησιμότητα της αποταμίευσης, της ασφάλισης και της επένδυσης για να προσφέρουμε ένα καλύτερο επίπεδο διαβίωσης σε εμάς και τα μέλη της οικογένειάς μας. Γιατί είναι σημαντικό να προγραμματίζουμε και να κάνουμε προϋπολογισμό). vi. Τι είναι ο πληθωρισμός (γιατί η ΕΚΤ έχει θέσει ως στόχο να μην ξεπερνά το 2%, γιατί οι αυξήσεις των τιμών επηρεάζουν το επίπεδο διαβίωσής μας) vii. Τι είναι η ανεργία (γιατί η δομική ανεργία είναι πιο επικίνδυνη και τι πρέπει να κάνουμε ως άτομα για να προετοιμαστούμε καλύτερα να αντιμετωπίσουμε την αγορά εργασίας;) viii. Τι είναι το ισοζύγιο πληρωμών; (balance of payments, γιατί οι χώρες δεν πρέπει να έχουν υπερβολικά ελλείμματα και εξωτερικό χρέος). ix. Τι είναι η παγκοσμιοποίηση (international economics, γιατί δηλαδή είναι σημαντική η ανάπτυξη των εμπορικών δεσμών μεταξύ των κρατών, τι είναι το συγκριτικό πλεονέκτημα, πως οι αλλαγές στις συναλλαγματικές ισοτιμίες επηρεάζουν το εμπόριο και το επίπεδο ευημερίας μας). x. Τι είναι η οικονομική ανισότητα (development economics, τι είναι το poverty trap, πως θα βοηθήσουμε τις αναπτυσσόμενες χώρες, γιατί είναι σημαντικές οι επενδύσεις).