Αρχική Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξειςΆρθρο 07 – Διάρθρωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων Γενικού Λυκείου και εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αποφοίτων Γενικού ΛυκείουΣχόλιο του χρήστη Αριστείδης Νότης | 27 Απριλίου 2020, 15:46
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Οι μαθητές που ακολουθούν τη θεωρητική ή την θετική κατεύθυνση παρακολουθούν στην Β Λυκείου μαθήματα της κατεύθυνσής τους όπως είναι τα αρχαία, η φυσική, η χημεία, η βιολογία και τα μαθηματικά. Αντίθετα, οι μαθητές που ακολουθούν τον οικο-νομικό κλάδο δεν έχουν τη δική τους κατεύθυνση. Είναι σημαντικό λοιπόν να δη-μιουργηθεί κατεύθυνση «οικονομίας & πληροφορικής» στη Β Λυκείου ώστε οι μαθη-τές να έρθουν σε επαφή με τις σπουδές που επιθυμούν να ακολουθήσουν μελλοντι-κά. Μέχρι σήμερα, διδάσκονται αποσπασματικά και χωρίς επιστημονική συνέπεια και συνέχεια διάσπαρτες οικονομικές έννοιες μέσω μαθημάτων όπως: «Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών», «Σύγχρονος Κόσμος» και «Πολιτική Παιδεία», τα οποία και δεν αποτελούν επιστημονικά αντικείμενα, δημιουργώντας στρεβλή εικόνα στους μαθητές για το αντικείμενο της Οικονομικής – Διοικητικής επιστήμης. Για τον λόγο αυτό προτείνουμε στη Β Λυκείου, οι μαθητές που θα ακολουθήσουν την κατεύθυνσης «Οικονομίας & πληροφορικής», να παρακολουθούν το μάθημα «Αρχές Οργάνωσης & Διοίκησης Επιχειρήσεων», το οποίο εξοστρακίστηκε ύστερα από δεκαετίες από το ωρολόγιο πρόγραμμα του λυκείου. Προτείνουμε η ύλη να εστιάζει ενδεικτικά στα εξής: i. Ποιοι είναι οι στόχοι και η δομή των οργανισμών – επιχειρήσεων, ii. Ηγεσία & Διοίκηση iii. Η οργανωσιακή κουλτούρα iv. Η παρακίνηση v. Τι είναι το μάρκετινγκ vi. Τι είναι οι ανθρώπινοι πόροι vii. Τι είναι η λειτουργία της παραγωγής viii. Τι είναι η χρηματοοικονομική λειτουργία και η λογιστική ix. Τι είναι η έρευνα αγοράς x. Τι είναι η εταιρική ευθύνη Γ΄ Λυκείου: Το μάθημα πρέπει να φέρει τον τίτλο Οικονομικά (και όχι οικονομία): Ο τίτλος «οικονομία» δεν ταυτίζεται με τον διεθνή όρο “Economics” που το μάθημα φέρει. Η πρότασή μου εστιάζει στην απαλλαγή του μαθητή από την αποστήθιση που δυ-στυχώς ο σημερινός τρόπος εξέτασης απαιτεί. Ο παιδαγωγικός στόχος είναι ο μα-θητής να φεύγει από το σχολείο με επαρκείς για την ζωή του γνώσεις, χωρίς ταυτό-χρονα να πιέζεται ψυχολογικά. Το πρόβλημα δεν είναι η έκταση της ύλης, αλλά ο τρόπος εξέτασης. Προτείνουμε τις εξής μικρές προσθέσεις και αφαιρέσεις στην πα-ρούσα ύλη (τα κεφάλαια παραμένουν ως έχουν) αλλά και στον τρόπο εξέτασης, με στόχο να απαλλάξουμε τον μαθητή από οποιοδήποτε ψυχολογικό βάρος και ταυτό-χρονα να ενισχύσουμε το ενδιαφέρον του για τα πραγματικά οικονομικά προβλήμα-τα. Προτείνουμε οι αλλαγές αυτές να ισχύσουν για τους υποψηφίους που θα δια-γωνιστούν τον Ιούνιο του 2021. Συγκεκριμένα: Μικροοικονομική θεωρία Από το βιβλίο «Αρχές Οικονομικής Θεωρίας» της Γ΄ τάξης Γενικού Λυκείου των Λιανού Θ., Παπαβασιλείου Α. και Χατζηανδρέου Α. Κεφάλαιο 1: Βασικές Οικονομικές Έννοιες (εκτός των παραγράφων 6 και 13). Κεφάλαιο 2: Η ζήτηση των αγαθών (χωρίς καμία εξαιρούμενη παράγραφο). Κεφάλαιο 3: Η παραγωγή της επιχείρησης και το κόστος (χωρίς καμία εξαιρούμενη παράγραφο). Κεφάλαιο 4: Η προσφορά των αγαθών (χωρίς καμία εξαιρούμενη παράγραφο). Κεφάλαιο 5: Ο Προσδιορισμός των τιμών (χωρίς καμία εξαιρούμενη παράγραφο). Μακροοικονομική θεωρία Κεφάλαιο 7: Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (εκτός της παραγράφου 6). Κεφάλαιο 9: Οικονομικές διακυμάνσεις – πληθωρισμός - ανεργία (χωρίς καμία εξαιρούμενη παράγραφο). Κεφάλαιο 10: Τα Δημόσια Οικονομικά (εκτός των παραγράφων 1, 2 και 5) Τέλος, ως προς τον τρόπο εξέτασης του μαθήματος θα πρότεινα την εξής δομή με σκοπό την απαλλαγή των μαθητών από το άγχος της αποστήθισης: ΟΜΑΔΑ Α (Μονάδες 40) 10 ερωτήσεις της μορφής Σωστό ή Λάθος με μικρής έκτασης δικαιολόγηση. Η αντα-μοιβή προτείνουμε να είναι 2 μονάδες για την κάθε σωστά τεκμηριωμένη απάντηση (Μέγιστος βαθμός: 20 μονάδες). 5 ερωτήσεις της μορφής Πολλαπλής Επιλογής με μικρής έκτασης τεκμηρίωση. Η α-νταμοιβή προτείνουμε να είναι 4 μονάδες για κάθε σωστά τεκμηριωμένη απάντηση. (Μέγιστος βαθμός: 20 μονάδες). Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνονται ταυτόχρονα τρεις σπουδαίοι στόχοι: Α. η απαλλαγή του μαθητή από την αποστήθιση, Β. η απόκτηση χρήσιμων οικονομικών γνώσεων, κοντά στο πρόγραμμα σπουδών των υποψήφιων άλλων συστημάτων (π.χ. Κυπριακές εξετάσεις, IB, A Levels) και Γ. η δικαιότερη βαθμολόγηση των ερωτήσεων Σωστό ή Λάθος, αφού η μικρή δικαιο-λόγηση που θα απαιτείται δεν αφήνει αμφιβολίες ότι η απάντηση είναι προϊόν σκέψης και όχι πιθανής αντιγραφής. ΟΜΑΔΑ Β (Μονάδες 20) Άσκηση Μικροοικονομίας. Εντός των ασκήσεων μπορούν επίσης να τίθενται και μι-κρά θεωρητικά ζητήματα (π.χ. «γιατί είναι σημαντική η γνώση της ελαστικότητας ζή-τησης ως προς την τιμή» ή «ποιες είναι οι υποθέσεις πάνω στις οποίες στηρίζεται η Καμπύλη Παραγωγικών Δυνατοτήτων» κ.α.) ΟΜΑΔΑ Γ (Μονάδες 20) Άσκηση Μακροικονομίας. Εντός των ασκήσεων μπορούν επίσης να τίθενται και μι-κρά θεωρητικά ζητήματα (π.χ. «ποιες είναι οι αδυναμίες του ΑΕΠ ως μέτρο ευημερίας μίας χώρας» ή «τι είναι η διαρθρωτική ανεργία» κ.α.). ΟΜΑΔΑ Δ (Μονάδες 20) Σχολιασμός σε σχετικό οικονομικά άρθρο, όπως συμβαίνει στις Κυπριακές εξετάσεις και τις εξετάσεις ΙΒ. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται η σύνδεση της οικονομικής ε-πιστήμης με την καθημερινότητα και ο μαθητής κατανοεί σε βάθος την χρησιμότητας της συγκεκριμένης επιστήμης. Είμαι πεπεισμένος πως μία τέτοια αλλαγή, τόσο στην εξεταστέα ύλη όσο και στον τρόπο εξέτασης, θα ομαλοποιήσει τις μεγάλες αποκλίσεις στους αριστούχους που παρατηρούνται στο πέρασμα των ετών (κατά τα σχολικά έτη 2006 – 2018 ο μέσος όρος των αριστούχων είναι 26% με μεγάλη τυπική απόκλιση από το μέσο όρο 6,73), θα διαμορφώσει μία κουλτούρα θεμάτων με ισχυρότερη συνοχή που συγχρόνως θα απαλλάσσει τον υποψήφιο από το άγχος της αποστήθισης και τέλος θα συμβάλλει στον οικονομικό εγγραμματισμό των μαθητών.