Αξιότιμοι κύριοι του Υπ. Παιδείας,
Η ανάπτυξη ενός παιδιού που φοιτά στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση δεν αφορά αποκλειστικά την επίδοσή του στα μαθήματα. Ο έφηβος, αναπτύσσετε παράλληλα συναισθηματικά και κοινωνικά. Όλοι οι έφηβοι νιώθουν την ανάγκη να ανήκουν κάπου και να γίνονται αποδεκτοί, γιατί αυτό τους διευκολύνει να απομακρυνθούν από την οικογένεια, να αναπτυχθούν κοινωνικά και να ενηλικιωθούν. Η φιλία για τους περισσότερους εφήβους αποτελεί το όχημα για την εξερεύνηση της δικής τους ταυτότητας, μια και το ποιος είναι ο καθένας το ανακαλύπτει μέσα από τις φιλίες και έξω από τα στενά όρια της οικογένειας. Στην διαδικασία αυτή, πρωταγωνιστικό ρόλο παίζουν οι συμμαθητές και κατ'επέκταση το σχολείο.
Είναι, λοιπόν προφανές, ότι εισαγωγή εξετάσεων στην μετάβαση των μαθητών από το Γυμνάσιο στο Λύκειο των προτύπων σχολείων δεν είναι προς όφελος των μαθητών που φοιτούν ή θα φοιτούν σε αυτά, μιας και καλούνται είτε να αλλάξουν περιβάλλον είτε να συμμετέχουν σε επιπλέον εξαντλητικές εξετάσεις.
Είναι μήπως προς όφελος της αριστείας και της διατήρησης του υψηλού επιπέδου σπουδών? Η απάντηση είναι πάλι αρνητική. Διότι:
1. Οι περισσότεροι μαθητές των Προτύπων Σχολείων παίρνουν κάθε χρόνο αριστείο.
2. Οι περισσότεροι μαθητές των Προτύπων Σχολείων, λαμβάνουν μέρος σε διαγωνισμούς, Μαθηματικών, Φυσικής, Δεξιοτήτων, Θεάτρου, Ρητορικής και πολλοί από αυτούς διακρίνονται. Στατιστικά πολύ περισσότεροι από άλλα σχολεία Δημόσια ή Ιδιωτικά. (Αξίζει τον κόπο να το ψάξετε)
3. Πετυχαίνουν την εισαγωγή τους μέσω των Πανελληνίων Εξετάσεων σε πολύ υψηλά ποσοστά και σε σχολές με την μεγαλύτερη ζήτηση.(Πανελλήνιες 2019)
Είναι μήπως προς όφελος του Σχολείου? Οι γονείς των άριστων μαθητών της ΣΤ' Δημοτικού, γνωρίζωντας ότι στο τέλος του Γυμνασίου τα παιδιά τους, είτε θα αναγκαστούν να αλλάξουν σχολικό περιβάλλον είτε να αποχωριστούν κάποιους φίλους τους, είναι πολύ πιθανόν να προτιμήσουν την υποτροφία (έστω και μερική) ενός ιδιωτικού σχολείου ή ακόμα και το δημόσιο της γειτονιάς τους παρά να υποβάλλουν το παιδί τους σε τέτοια ψυχολογική ταλαιπωρία στην ευαίσθητη ηλικία των 14-15. Επομένως πάλι η απάντηση είναι αρνητική. Το μέτρο δεν είναι προς όφελος του Σχολείου. Επιπλέον, το μέτρο αυτό αναμένεται να περιορίσει σημαντικά των αριθμών των αρίστων μαθητών που θα επιθυμούν να φοιτήσουν στο Πρότυπο Γυμνάσιο, προς όφελος κυρίως των ιδιωτικών σχολείων τα οποία σπεύδουν να προσφέρουν ελκυστικές τιμές σε διακριθέντες μαθητές διαγωνισμών Μαθηματικών, Φυσικής ή δεξιοτήτων για όλη την βαθμίδα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Τέλος, δεν είναι προς όφελος του Σχολείου διότι φανερώνει (άδικα) έλλειμμα εμπιστοσύνης στην δουλειά των Εκπαιδευτικών του Γυμνασίου στο να διατηρήσουν και να ενδυναμώσουν το υψηλό γωνστικό επίπεδο των μαθητών.
Είναι μήπως προς όφελος των υπόλοιπων αρίστων μαθητών, με την λογική ότι τους δίνει την δυνατότητα να φοιτήσουν σε ένα Πρότυπο Σχολείο? Θεωρητικά ναι. Ωστόσο η δυνατότητα αυτή υπάρχει ήδη, αφού τα τμήματα των Προτύπων είναι συνήθως περισσότερα στο Λύκειο, ενώ καλύπτονται και οι θέσεις όσων άλλαξαν σχολείο κατά την διάρκεια του Γυμνασίου. Επιπλέον, το μέτρο της αύξησης του αριθμού των Πρότυπων σχολείων θα μπορούσε δώσει την δυνατότητα αυτή σε περισσότερους μαθητές,
μη διαταρράσωντας την λειτουργία των σημερινών Πρότυπων σχολείων.
Κλείνωντας, ελπίζω να λάβετε υπόψιν σας όλα τα σχόλια και να ενεργήσετε υποστηρικτικά προς τους μαθητές που έχουν αποδείξει την αξία τους πετυχαίνοντας σε εξετάσεις και διακρίσεις σε διαγωνισμούς, υποστηρίζωντας την αριστεία στην πράξη.
Με εκτίμηση,
Μενέλαος Θεοχαρίδης
Αξιότιμοι κύριοι του Υπ. Παιδείας, Η ανάπτυξη ενός παιδιού που φοιτά στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση δεν αφορά αποκλειστικά την επίδοσή του στα μαθήματα. Ο έφηβος, αναπτύσσετε παράλληλα συναισθηματικά και κοινωνικά. Όλοι οι έφηβοι νιώθουν την ανάγκη να ανήκουν κάπου και να γίνονται αποδεκτοί, γιατί αυτό τους διευκολύνει να απομακρυνθούν από την οικογένεια, να αναπτυχθούν κοινωνικά και να ενηλικιωθούν. Η φιλία για τους περισσότερους εφήβους αποτελεί το όχημα για την εξερεύνηση της δικής τους ταυτότητας, μια και το ποιος είναι ο καθένας το ανακαλύπτει μέσα από τις φιλίες και έξω από τα στενά όρια της οικογένειας. Στην διαδικασία αυτή, πρωταγωνιστικό ρόλο παίζουν οι συμμαθητές και κατ'επέκταση το σχολείο. Είναι, λοιπόν προφανές, ότι εισαγωγή εξετάσεων στην μετάβαση των μαθητών από το Γυμνάσιο στο Λύκειο των προτύπων σχολείων δεν είναι προς όφελος των μαθητών που φοιτούν ή θα φοιτούν σε αυτά, μιας και καλούνται είτε να αλλάξουν περιβάλλον είτε να συμμετέχουν σε επιπλέον εξαντλητικές εξετάσεις. Είναι μήπως προς όφελος της αριστείας και της διατήρησης του υψηλού επιπέδου σπουδών? Η απάντηση είναι πάλι αρνητική. Διότι: 1. Οι περισσότεροι μαθητές των Προτύπων Σχολείων παίρνουν κάθε χρόνο αριστείο. 2. Οι περισσότεροι μαθητές των Προτύπων Σχολείων, λαμβάνουν μέρος σε διαγωνισμούς, Μαθηματικών, Φυσικής, Δεξιοτήτων, Θεάτρου, Ρητορικής και πολλοί από αυτούς διακρίνονται. Στατιστικά πολύ περισσότεροι από άλλα σχολεία Δημόσια ή Ιδιωτικά. (Αξίζει τον κόπο να το ψάξετε) 3. Πετυχαίνουν την εισαγωγή τους μέσω των Πανελληνίων Εξετάσεων σε πολύ υψηλά ποσοστά και σε σχολές με την μεγαλύτερη ζήτηση.(Πανελλήνιες 2019) Είναι μήπως προς όφελος του Σχολείου? Οι γονείς των άριστων μαθητών της ΣΤ' Δημοτικού, γνωρίζωντας ότι στο τέλος του Γυμνασίου τα παιδιά τους, είτε θα αναγκαστούν να αλλάξουν σχολικό περιβάλλον είτε να αποχωριστούν κάποιους φίλους τους, είναι πολύ πιθανόν να προτιμήσουν την υποτροφία (έστω και μερική) ενός ιδιωτικού σχολείου ή ακόμα και το δημόσιο της γειτονιάς τους παρά να υποβάλλουν το παιδί τους σε τέτοια ψυχολογική ταλαιπωρία στην ευαίσθητη ηλικία των 14-15. Επομένως πάλι η απάντηση είναι αρνητική. Το μέτρο δεν είναι προς όφελος του Σχολείου. Επιπλέον, το μέτρο αυτό αναμένεται να περιορίσει σημαντικά των αριθμών των αρίστων μαθητών που θα επιθυμούν να φοιτήσουν στο Πρότυπο Γυμνάσιο, προς όφελος κυρίως των ιδιωτικών σχολείων τα οποία σπεύδουν να προσφέρουν ελκυστικές τιμές σε διακριθέντες μαθητές διαγωνισμών Μαθηματικών, Φυσικής ή δεξιοτήτων για όλη την βαθμίδα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Τέλος, δεν είναι προς όφελος του Σχολείου διότι φανερώνει (άδικα) έλλειμμα εμπιστοσύνης στην δουλειά των Εκπαιδευτικών του Γυμνασίου στο να διατηρήσουν και να ενδυναμώσουν το υψηλό γωνστικό επίπεδο των μαθητών. Είναι μήπως προς όφελος των υπόλοιπων αρίστων μαθητών, με την λογική ότι τους δίνει την δυνατότητα να φοιτήσουν σε ένα Πρότυπο Σχολείο? Θεωρητικά ναι. Ωστόσο η δυνατότητα αυτή υπάρχει ήδη, αφού τα τμήματα των Προτύπων είναι συνήθως περισσότερα στο Λύκειο, ενώ καλύπτονται και οι θέσεις όσων άλλαξαν σχολείο κατά την διάρκεια του Γυμνασίου. Επιπλέον, το μέτρο της αύξησης του αριθμού των Πρότυπων σχολείων θα μπορούσε δώσει την δυνατότητα αυτή σε περισσότερους μαθητές, μη διαταρράσωντας την λειτουργία των σημερινών Πρότυπων σχολείων. Κλείνωντας, ελπίζω να λάβετε υπόψιν σας όλα τα σχόλια και να ενεργήσετε υποστηρικτικά προς τους μαθητές που έχουν αποδείξει την αξία τους πετυχαίνοντας σε εξετάσεις και διακρίσεις σε διαγωνισμούς, υποστηρίζωντας την αριστεία στην πράξη. Με εκτίμηση, Μενέλαος Θεοχαρίδης