Η απόφαση ενός μαθητή να συμμετάσχει στις εξετάσεις για τα πρότυπα σχολεία είναι πολυεπίπεδη και πολυσυστημική, όπως ακριβώς και οι συνέπειές της. Καταρχάς, αφορά στην εκτίμηση από τη πλευρά του μαθητή των ψυχικών και σωματικών και κοινωνικών του αντοχών. Όλες αυτές οι αντοχές του δοκιμάζονται όταν σε μια πολύ μικρή ηλικία (τέλος Δημοτικού) καλείται να μπει σε μια εντατική χρονιά προετοιμασίας για τις εξετάσεις επιλογής. Τα Σαββατοκύριακα εξαφανίζονται ως νησίδες ξεκούρασης και ηρεμίας και γίνονται στίβος μελέτης και νοητικού πρωταθλητισμού. Ο μαθητής αφήνει στην άκρη και την ψυχική ηρεμία του, καθώς, όσο ανθεκτικός και αν είναι, έρχεται αντιμέτωπος με το μεγάλο άγχος της μίας και καθοριστικής για το μέλλον του πρώτης εξέτασης (θα ακολουθήσουν οι Πανελλήνιες, αλλά ευτυχώς θα είναι πλέον έφηβος τότε). Έρχεται αντιμέτωπος και με την ανείπωτη, την ανομολόγητη αγωνία να τα πάει καλά για να μην απογοητεύσει τον εαυτό του, τους γονείς του και για να μην πάει χαμένη η οικογενειακή δαπάνη της προετοιμασίας του. Αυτό η ανομολόγητη αγωνία είναι παρούσα στο μυαλό κάθε παιδιού και δεν αποτελεί χαρακτηριστικό που συναντάμε μόνο σε δυσλειτουργικές οικογένειες. Το μέτριο άγχος αποδεικνύεται σε πολλές κοινωνικές μελέτες ότι είναι η υγιής βάση της ευσυνειδησίας που μας πάει μπροστά σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο. Είναι, τέλος, και κοινωνικές οι αντοχές του που δοκιμάζονται καθώς ο μαθητής καλείται να στερηθεί την κοινωνική του αλληλεπίδραση για ένα ολόκληρο χρόνο, την περίοδο μάλιστα που χτίζονται οι κοινωνικές δεξιότητες αλλά και να αναμετρηθεί με άλλες πρωτόγνωρες κοινωνικές δοκιμασίες, όπως είναι ο ανταγωνισμός μεταξύ των φίλων του για το ποιος θα «χωρέσει» στον μικρό αριθμό των μαθητών που θα γίνουν δεκτοί και ποιος θα μείνει έξω..
Την ίδια στιγμή που ο μαθητής βιώνει όλη αυτή την πολυεπίπεδη δοκιμασία μέσα του, ανάλογοι είναι και οι τριγμοί στην οικογένεια, στα διάφορα επιμέρους συστήματα εντός της οικογένειας. Καταρχάς επηρεάζεται το επιμέρους σύστημα των γονιών που θα επεξεργαστούν αν «αντέχουν» οικονομικά την προετοιμασία του ενός παιδιού, απόφαση που θα εκτιμηθεί σε συνδυασμό με το πόσα παιδιά έχουν και πόση θα είναι η δαπάνη συνολικά για τον προγραμματισμό της οικογένειας τα επόμενα χρόνια (χωρίς να λογαριάζονται ακόμη οι πανελλήνιες). Τριγμοί όμως λαμβάνουν χώρα και στο επιμέρους σύστημα των αδελφών που σαφώς επηρεάζονται από τη στρεσσογόνα αυτή περίοδο. Βεβαίως επηρεάζεται και το επιμέρους σύστημα των γονιών ως συντρόφων καθώς μειώνεται ο ελεύθερος χρόνος τους μέσα από την οικονομική επένδυση της προετοιμασίας του παιδιού, τη χρονική επένδυση των μετακινήσεων των παιδιών στα φροντιστήρια και φυσικά την ψυχική πίεση. Λαμβάνοντας υπόψη όλα αυτά, κάποια παιδιά έλαβαν την ενημερωμένη απόφαση να δοκιμάσουν και να δώσουν εξετάσεις. Και κάποια τα κατάφεραν και κάποια άλλα όχι. Και τα πρώτα απολαμβάνουν τη φοίτησή τους γνωρίζοντας ότι η επόμενη «μάχη» με τον εαυτό τους είναι οι πανελλήνιες. Και κάποιοι άλλοι απέτυχαν μπαίνοντας σε ένα δύσκολο μονοπάτι «πένθους» και διαχείρισης της αποτυχίας σε όλα τα επίπεδα και τα επιμέρους συστήματα που αναφέρθηκαν προηγουμένως.
Αυτή όλη η γνώση φαίνεται ξαφνικά να ακυρώνεται, καθώς προτείνεται από το νομοσχέδιο να επαναληφθεί η εξέταση εκ νέου των μαθητών που βρίσκονται στα πρότυπα σχολεία στη μέση της 6χρονης περιόδου.
Παρακολουθώ τη φροντίδα που επιδεικνύει η πολιτεία σε όλα τα επίπεδα το τελευταίο διάστημα και αισθάνομαι υπερήφανη ως πολίτης γι’ αυτό το νοιάξιμο, την πολυεπίπεδη μελέτη και τον σχεδιασμό πολιτικών προς όφελος των πολιτών και της κοινωνίας μας. Υποστηρίζω, επίσης, την αριστεία γιατί αυτή θα μας πάει μπροστά σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο. Παρακαλώ το υπουργείο να εξετάσει με την ψυχοκοινωνική ενημερότητα που διακρίνει τα στελέχη του και την επιμέρους πρότασή του για αυτές τις νέες εξετάσεις. Είναι πράγματι δίκαιο να επιτρέπεται σε αυτούς που απέτυχαν ή σε αυτούς που δεν συμμετείχαν ευθύς εξαρχής στην πρώτη εξέταση να έχουν μια ευκαιρία να παρακολουθήσουν το πρότυπο σχολείο ή να έχουν μια δεύτερη ευκαιρία, αν δεν τα πήγαν καλά στην πρώτη τους προσπάθεια. Είναι άδικο αυτοί που πέτυχαν, γνωρίζοντας μάλιστα ότι αυτός ο αγώνας τους έχει 6χρονη ισχύ, να υποστούν εκ νέου αυτή την επίπονη διαδικασία. Αναδείχθηκαν άριστοι και ελέγχονται καθημερινά για την αξιοσύνη τους από τους καθηγητές τους. Βρίσκω λογικό και δίκαιο να εξετάζεται η επάρκεια του καθενός μαθητή εντός του σχολείου του και σε περίπτωση που αυτός αδυνατεί να αντεπεξέλθει στις απαιτήσεις αυτού να έχει το δικαίωμα η διοίκηση του πρότυπου σχολείου να προβεί σε σχετικές ενέργειες και αποφάσεις.
Η απόφαση ενός μαθητή να συμμετάσχει στις εξετάσεις για τα πρότυπα σχολεία είναι πολυεπίπεδη και πολυσυστημική, όπως ακριβώς και οι συνέπειές της. Καταρχάς, αφορά στην εκτίμηση από τη πλευρά του μαθητή των ψυχικών και σωματικών και κοινωνικών του αντοχών. Όλες αυτές οι αντοχές του δοκιμάζονται όταν σε μια πολύ μικρή ηλικία (τέλος Δημοτικού) καλείται να μπει σε μια εντατική χρονιά προετοιμασίας για τις εξετάσεις επιλογής. Τα Σαββατοκύριακα εξαφανίζονται ως νησίδες ξεκούρασης και ηρεμίας και γίνονται στίβος μελέτης και νοητικού πρωταθλητισμού. Ο μαθητής αφήνει στην άκρη και την ψυχική ηρεμία του, καθώς, όσο ανθεκτικός και αν είναι, έρχεται αντιμέτωπος με το μεγάλο άγχος της μίας και καθοριστικής για το μέλλον του πρώτης εξέτασης (θα ακολουθήσουν οι Πανελλήνιες, αλλά ευτυχώς θα είναι πλέον έφηβος τότε). Έρχεται αντιμέτωπος και με την ανείπωτη, την ανομολόγητη αγωνία να τα πάει καλά για να μην απογοητεύσει τον εαυτό του, τους γονείς του και για να μην πάει χαμένη η οικογενειακή δαπάνη της προετοιμασίας του. Αυτό η ανομολόγητη αγωνία είναι παρούσα στο μυαλό κάθε παιδιού και δεν αποτελεί χαρακτηριστικό που συναντάμε μόνο σε δυσλειτουργικές οικογένειες. Το μέτριο άγχος αποδεικνύεται σε πολλές κοινωνικές μελέτες ότι είναι η υγιής βάση της ευσυνειδησίας που μας πάει μπροστά σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο. Είναι, τέλος, και κοινωνικές οι αντοχές του που δοκιμάζονται καθώς ο μαθητής καλείται να στερηθεί την κοινωνική του αλληλεπίδραση για ένα ολόκληρο χρόνο, την περίοδο μάλιστα που χτίζονται οι κοινωνικές δεξιότητες αλλά και να αναμετρηθεί με άλλες πρωτόγνωρες κοινωνικές δοκιμασίες, όπως είναι ο ανταγωνισμός μεταξύ των φίλων του για το ποιος θα «χωρέσει» στον μικρό αριθμό των μαθητών που θα γίνουν δεκτοί και ποιος θα μείνει έξω.. Την ίδια στιγμή που ο μαθητής βιώνει όλη αυτή την πολυεπίπεδη δοκιμασία μέσα του, ανάλογοι είναι και οι τριγμοί στην οικογένεια, στα διάφορα επιμέρους συστήματα εντός της οικογένειας. Καταρχάς επηρεάζεται το επιμέρους σύστημα των γονιών που θα επεξεργαστούν αν «αντέχουν» οικονομικά την προετοιμασία του ενός παιδιού, απόφαση που θα εκτιμηθεί σε συνδυασμό με το πόσα παιδιά έχουν και πόση θα είναι η δαπάνη συνολικά για τον προγραμματισμό της οικογένειας τα επόμενα χρόνια (χωρίς να λογαριάζονται ακόμη οι πανελλήνιες). Τριγμοί όμως λαμβάνουν χώρα και στο επιμέρους σύστημα των αδελφών που σαφώς επηρεάζονται από τη στρεσσογόνα αυτή περίοδο. Βεβαίως επηρεάζεται και το επιμέρους σύστημα των γονιών ως συντρόφων καθώς μειώνεται ο ελεύθερος χρόνος τους μέσα από την οικονομική επένδυση της προετοιμασίας του παιδιού, τη χρονική επένδυση των μετακινήσεων των παιδιών στα φροντιστήρια και φυσικά την ψυχική πίεση. Λαμβάνοντας υπόψη όλα αυτά, κάποια παιδιά έλαβαν την ενημερωμένη απόφαση να δοκιμάσουν και να δώσουν εξετάσεις. Και κάποια τα κατάφεραν και κάποια άλλα όχι. Και τα πρώτα απολαμβάνουν τη φοίτησή τους γνωρίζοντας ότι η επόμενη «μάχη» με τον εαυτό τους είναι οι πανελλήνιες. Και κάποιοι άλλοι απέτυχαν μπαίνοντας σε ένα δύσκολο μονοπάτι «πένθους» και διαχείρισης της αποτυχίας σε όλα τα επίπεδα και τα επιμέρους συστήματα που αναφέρθηκαν προηγουμένως. Αυτή όλη η γνώση φαίνεται ξαφνικά να ακυρώνεται, καθώς προτείνεται από το νομοσχέδιο να επαναληφθεί η εξέταση εκ νέου των μαθητών που βρίσκονται στα πρότυπα σχολεία στη μέση της 6χρονης περιόδου. Παρακολουθώ τη φροντίδα που επιδεικνύει η πολιτεία σε όλα τα επίπεδα το τελευταίο διάστημα και αισθάνομαι υπερήφανη ως πολίτης γι’ αυτό το νοιάξιμο, την πολυεπίπεδη μελέτη και τον σχεδιασμό πολιτικών προς όφελος των πολιτών και της κοινωνίας μας. Υποστηρίζω, επίσης, την αριστεία γιατί αυτή θα μας πάει μπροστά σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο. Παρακαλώ το υπουργείο να εξετάσει με την ψυχοκοινωνική ενημερότητα που διακρίνει τα στελέχη του και την επιμέρους πρότασή του για αυτές τις νέες εξετάσεις. Είναι πράγματι δίκαιο να επιτρέπεται σε αυτούς που απέτυχαν ή σε αυτούς που δεν συμμετείχαν ευθύς εξαρχής στην πρώτη εξέταση να έχουν μια ευκαιρία να παρακολουθήσουν το πρότυπο σχολείο ή να έχουν μια δεύτερη ευκαιρία, αν δεν τα πήγαν καλά στην πρώτη τους προσπάθεια. Είναι άδικο αυτοί που πέτυχαν, γνωρίζοντας μάλιστα ότι αυτός ο αγώνας τους έχει 6χρονη ισχύ, να υποστούν εκ νέου αυτή την επίπονη διαδικασία. Αναδείχθηκαν άριστοι και ελέγχονται καθημερινά για την αξιοσύνη τους από τους καθηγητές τους. Βρίσκω λογικό και δίκαιο να εξετάζεται η επάρκεια του καθενός μαθητή εντός του σχολείου του και σε περίπτωση που αυτός αδυνατεί να αντεπεξέλθει στις απαιτήσεις αυτού να έχει το δικαίωμα η διοίκηση του πρότυπου σχολείου να προβεί σε σχετικές ενέργειες και αποφάσεις.