Επι του άρθρου 18 και των μεταβατικών διατάξεων του άρθρου 56.
Μια από τις πρώτες νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης αποτελεί ο νόμος 4622/2019 που αφορά στις αρχές της καλής νομοθετησης. Μεταξύ άλλων ρητά προσδιορίζεται στο άρθρο 58 ότι:
“1. Η ποιότητα των ρυθμίσεων διασφαλίζεται με την τήρηση των αρχών καλής νομοθέτησης, όπως είναι ιδίως: ..... (ζ) η ασφάλεια δικαίου,”. Από τις αρχές του κράτους δικαίου και της ασφαλείας δικαίου πηγάζει άμεσα η αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης προς τη Διοίκηση και το Κράτος. Πυρήνα της αρχής αυτής αποτελεί η εύλογη πεποίθηση του διοικούμενου ότι η σταθερότητα ορισμένης νομικής κατάστασης που τον αφορά του επιτρέπει να προσδοκά τη συνέχεια αυτής και να προβαίνει σε μακροπρόθεσμες συνέπειες για τον ίδιο, την οικογένεια και το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο, με την προϋπόθεση πως δεν υπάρχει κάποιο υπέρτερο δημόσιο συμφέρον.
Με βάση τα παραπάνω, η θεσμοθέτηση εξετάσεων για την εισαγωγή σε πρότυπα λύκεια για τους μαθητές που ήδη φοιτούν σε πρότυπα γυμνάσια, αποτελεί κατάφορη παραβίαση των θεμελιωδών δικαιωμάτων τους. Η παροχή δυνατότητας πρόσβασης περισσότερων μαθητών σε πρότυπα σχολεία (οπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση του υπό διαβούλευση νόμου) ικανοποιείται από την ίδρυση περισσότερων προτύπων σχολείων και όχι από τη θεσμοθέτηση επιπλέον εξετάσεων, ειδικά για εκείνους που έχουν κριθεί με αδιάβλητες και επίπονες εξετάσεις, γνωρίζοντας ότι η επιτυχία τους θα τους διασφάλιζε την είσοδο σε πρότυπο γυμνάσιο και ακολούθως σε πρότυπο λύκειο.
Επι του άρθρου 18 και των μεταβατικών διατάξεων του άρθρου 56. Μια από τις πρώτες νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης αποτελεί ο νόμος 4622/2019 που αφορά στις αρχές της καλής νομοθετησης. Μεταξύ άλλων ρητά προσδιορίζεται στο άρθρο 58 ότι: “1. Η ποιότητα των ρυθμίσεων διασφαλίζεται με την τήρηση των αρχών καλής νομοθέτησης, όπως είναι ιδίως: ..... (ζ) η ασφάλεια δικαίου,”. Από τις αρχές του κράτους δικαίου και της ασφαλείας δικαίου πηγάζει άμεσα η αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης προς τη Διοίκηση και το Κράτος. Πυρήνα της αρχής αυτής αποτελεί η εύλογη πεποίθηση του διοικούμενου ότι η σταθερότητα ορισμένης νομικής κατάστασης που τον αφορά του επιτρέπει να προσδοκά τη συνέχεια αυτής και να προβαίνει σε μακροπρόθεσμες συνέπειες για τον ίδιο, την οικογένεια και το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο, με την προϋπόθεση πως δεν υπάρχει κάποιο υπέρτερο δημόσιο συμφέρον. Με βάση τα παραπάνω, η θεσμοθέτηση εξετάσεων για την εισαγωγή σε πρότυπα λύκεια για τους μαθητές που ήδη φοιτούν σε πρότυπα γυμνάσια, αποτελεί κατάφορη παραβίαση των θεμελιωδών δικαιωμάτων τους. Η παροχή δυνατότητας πρόσβασης περισσότερων μαθητών σε πρότυπα σχολεία (οπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση του υπό διαβούλευση νόμου) ικανοποιείται από την ίδρυση περισσότερων προτύπων σχολείων και όχι από τη θεσμοθέτηση επιπλέον εξετάσεων, ειδικά για εκείνους που έχουν κριθεί με αδιάβλητες και επίπονες εξετάσεις, γνωρίζοντας ότι η επιτυχία τους θα τους διασφάλιζε την είσοδο σε πρότυπο γυμνάσιο και ακολούθως σε πρότυπο λύκειο.