ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (Π.Σ.Π.Θ).
Ένα από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του ΠΣΠΘ, όπως επίσης του ΠΣΠΑ και ΠΣΠΠατρών (3 σχολεία ανά την επικράτεια!), είναι η δυνατότητα παρακολούθησης της νοητικής, κοινωνικής και συναισθηματικής εξέλιξης των μαθητών από το Νηπιαγωγείο μέχρι και την αποφοίτησή τους από την Γ’ Λυκείου, μέσα σε ένα διαβαθμισμένο αλλά ΕΝΙΑΙΟ εκπαιδευτικό και χωροταξικό πλαίσιο. Βασική διαφοροποίηση αυτών των σχολείων από άλλα Πρότυπα και Πειραματικά, που επίσης προσφέρουν ευκαιρίες διδακτικού πειραματισμού-εφαρμογών νέων/πιλοτικών μεθόδων, είναι η δυνατότητα ΕΛΕΓΧΟΥ των αποτελεσμάτων των πρακτικών τους σε μία ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΗ ΒΑΣΗ πάνω στα ίδια υποκείμενα-μαθητές. Το εκπαιδευτικό-κοινωνικό πείραμα αυτών των σχολείων βασιζόμενο σε τυχαίο δείγμα μαθητών των οποίων την πορεία παρακολουθεί και διαγράφει καθόλη την διάρκεια της 1ο-βάθμιας και 2ο-βάθμιας εκπαίδευσής τους (ήτοι από την ηλικία των 5 έως των 17 χρόνων!), δημιουργεί μέσα από τον κοινό προαυλισμό και τις ποικίλες διαδράσεις μεταξύ μαθητών και διδασκόντων διαφορετικών τάξεων και βαθμίδων εκπαίδευσης, τις προϋποθέσεις ανάπτυξης ισχυρών (οικογενειακών) δεσμών που καθορίζουν καταλυτικά την πορεία αυτών των παιδιών προς την ενηλικίωση.
Παραδόξως το προτεινόμενο νομοσχέδιο αντί να ενισχύσει τον ΕΝΙΑΙΟ χαρακτήρα και την αυτοτέλεια αυτών των σχολείων έρχεται (μέσω του άρθρου 13) να διαρρήξει ανεπανόρθωτα αυτή την συνέχεια προτείνοντας την μετατροπή του Γυμνασίου και Λυκείου των ΠΣΠΘ, ΠΣΠΑ και ΠΣΠΠατρών σε Πρότυπα. Με μία πρόταση που στερείται πλήρως νομοθετικού σκοπού, απαξιώνεται το έργο που έχει ήδη επιτελεστεί σε αυτά τα σχολεία κατά τα πρώτα 7 έτη (Νηπιαγωγείο-Δημοτικό), καταλύονται δεσμοί και σχέσεις της δημιουργηθήσας μαθητικής κοινότητας, ανακόπτεται η μαθησιακή εξέλιξη (των λιγότερο ‘δυνατών’ και προνομιούχων) μαθητών, καταργείται η δυνατότητα ολιστικής αντίληψης και ανατροφοδότησης του εκπαιδευτικού σχεδιασμού στο σύνολο της βασικής εκπαίδευσης, ανατρέπεται η ιστορική συνέχεια και ο ιδρυματικός στόχος των συγκεκριμένων σχολικών μονάδων….
Αναρωτιέται λοιπόν κανείς ποια οφέλη μπορεί να διέκρινε ο νομοθέτης στην προτεινόμενη αλλαγή, δεδομένου ότι πλήθος άλλων πρότυπων Γυμνασίων-Λυκείων υπάρχουν ή δημιουργούνται (ή ακόμη θα μπορούσαν να δημιουργηθούν) ανά την επικράτεια προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες της (κατά την γνώμη μου στρεβλής αντίληψης περί) αριστείας που ευαγγελίζεται το υπουργείο.
Η προτεινόμενη κατάργηση της διασύνδεσης μεταξύ όλων των βαθμίδων στα ΠΣΠΘ, ΠΣΠΑ και ΠΣΠΠατρών δεν προσθέτει αλλά ΑΦΑΙΡΕΙ από το εκπαιδευτικό σύστημα μοναδικούς (θα έλεγα πρότυπους αν η λέξη δεν είχε πάρει άλλη χροιά από το ίδιο το σχέδιο νόμου) εκπαιδευτικούς θεσμούς, οι οποίοι θα έπρεπε να λειτουργήσουν ως πιλοτικοί οδηγοί υπό το πρίσμα του Διαθεματικού Ενιαίου Πλαισίου Προγραμμάτων Σπουδών.
Πρόταση: Το ΠΣΠΘ (και τα ΠΣΠΑ και ΠΣΠΠατρών) να παραμείνουν πειραματικά με διασύνδεση του συνόλου των βαθμίδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ενίσχυση του πειραματικού χαρακτήρα τους και των σχέσεών τους με τα συνδεδεμένα ιδρύματα της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (Π.Σ.Π.Θ). Ένα από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του ΠΣΠΘ, όπως επίσης του ΠΣΠΑ και ΠΣΠΠατρών (3 σχολεία ανά την επικράτεια!), είναι η δυνατότητα παρακολούθησης της νοητικής, κοινωνικής και συναισθηματικής εξέλιξης των μαθητών από το Νηπιαγωγείο μέχρι και την αποφοίτησή τους από την Γ’ Λυκείου, μέσα σε ένα διαβαθμισμένο αλλά ΕΝΙΑΙΟ εκπαιδευτικό και χωροταξικό πλαίσιο. Βασική διαφοροποίηση αυτών των σχολείων από άλλα Πρότυπα και Πειραματικά, που επίσης προσφέρουν ευκαιρίες διδακτικού πειραματισμού-εφαρμογών νέων/πιλοτικών μεθόδων, είναι η δυνατότητα ΕΛΕΓΧΟΥ των αποτελεσμάτων των πρακτικών τους σε μία ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΗ ΒΑΣΗ πάνω στα ίδια υποκείμενα-μαθητές. Το εκπαιδευτικό-κοινωνικό πείραμα αυτών των σχολείων βασιζόμενο σε τυχαίο δείγμα μαθητών των οποίων την πορεία παρακολουθεί και διαγράφει καθόλη την διάρκεια της 1ο-βάθμιας και 2ο-βάθμιας εκπαίδευσής τους (ήτοι από την ηλικία των 5 έως των 17 χρόνων!), δημιουργεί μέσα από τον κοινό προαυλισμό και τις ποικίλες διαδράσεις μεταξύ μαθητών και διδασκόντων διαφορετικών τάξεων και βαθμίδων εκπαίδευσης, τις προϋποθέσεις ανάπτυξης ισχυρών (οικογενειακών) δεσμών που καθορίζουν καταλυτικά την πορεία αυτών των παιδιών προς την ενηλικίωση. Παραδόξως το προτεινόμενο νομοσχέδιο αντί να ενισχύσει τον ΕΝΙΑΙΟ χαρακτήρα και την αυτοτέλεια αυτών των σχολείων έρχεται (μέσω του άρθρου 13) να διαρρήξει ανεπανόρθωτα αυτή την συνέχεια προτείνοντας την μετατροπή του Γυμνασίου και Λυκείου των ΠΣΠΘ, ΠΣΠΑ και ΠΣΠΠατρών σε Πρότυπα. Με μία πρόταση που στερείται πλήρως νομοθετικού σκοπού, απαξιώνεται το έργο που έχει ήδη επιτελεστεί σε αυτά τα σχολεία κατά τα πρώτα 7 έτη (Νηπιαγωγείο-Δημοτικό), καταλύονται δεσμοί και σχέσεις της δημιουργηθήσας μαθητικής κοινότητας, ανακόπτεται η μαθησιακή εξέλιξη (των λιγότερο ‘δυνατών’ και προνομιούχων) μαθητών, καταργείται η δυνατότητα ολιστικής αντίληψης και ανατροφοδότησης του εκπαιδευτικού σχεδιασμού στο σύνολο της βασικής εκπαίδευσης, ανατρέπεται η ιστορική συνέχεια και ο ιδρυματικός στόχος των συγκεκριμένων σχολικών μονάδων…. Αναρωτιέται λοιπόν κανείς ποια οφέλη μπορεί να διέκρινε ο νομοθέτης στην προτεινόμενη αλλαγή, δεδομένου ότι πλήθος άλλων πρότυπων Γυμνασίων-Λυκείων υπάρχουν ή δημιουργούνται (ή ακόμη θα μπορούσαν να δημιουργηθούν) ανά την επικράτεια προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες της (κατά την γνώμη μου στρεβλής αντίληψης περί) αριστείας που ευαγγελίζεται το υπουργείο. Η προτεινόμενη κατάργηση της διασύνδεσης μεταξύ όλων των βαθμίδων στα ΠΣΠΘ, ΠΣΠΑ και ΠΣΠΠατρών δεν προσθέτει αλλά ΑΦΑΙΡΕΙ από το εκπαιδευτικό σύστημα μοναδικούς (θα έλεγα πρότυπους αν η λέξη δεν είχε πάρει άλλη χροιά από το ίδιο το σχέδιο νόμου) εκπαιδευτικούς θεσμούς, οι οποίοι θα έπρεπε να λειτουργήσουν ως πιλοτικοί οδηγοί υπό το πρίσμα του Διαθεματικού Ενιαίου Πλαισίου Προγραμμάτων Σπουδών. Πρόταση: Το ΠΣΠΘ (και τα ΠΣΠΑ και ΠΣΠΠατρών) να παραμείνουν πειραματικά με διασύνδεση του συνόλου των βαθμίδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ενίσχυση του πειραματικού χαρακτήρα τους και των σχέσεών τους με τα συνδεδεμένα ιδρύματα της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.