Οι “Τυχεροί” και οι “Άριστοι”
Διαχωρισμός των Πειραματικών από τα Πρότυπα σχολεία.
Με μία προσεκτική ματιά στην 2η παράγραφο των άρθρων 11 και 12 παρατηρούμε ότι τόσο τα Πρότυπα όσο και τα Πειραματικά αποσκοπούν στους ίδιους στόχους. Οι στόχοι αυτοί για λόγους που δεν κατανοώ αναφέρονται με διαφορετική σειρά αν και λεκτικά είναι ακριβώς οι ίδιοι, με μοναδική διαφορά το Α11. Π2.α “η καλλιέργεια της αριστείας και της καινοτομίας”, Α12. Π2.ι “ο πειραματισμός σε τρόπους λειτουργίας και διοίκησης του σχολείου”.
Στο άρθρο 13 οι παράγραφοι 1-4.3 αντιμετωπίζουν τα Π.Σ. και τα ΠΕΙ.Σ με τον ίδιο τρόπο.
Οι παράγραφοι 4.4 και 5 αναφέρονται μόνο στα συνδεδεμένα ΠΕΙ.Σ, και ενώ θα ήταν αναμενόμενο να υπάρχει αντίστοιχη αναφορά για τα συνδεδεμένα Π.Σ., δεν υπάρχει.
Η μοναδική αναφορά βρίσκεται στο Άρθρο 56 Μεταβατικές διατάξεις Κεφαλαίου Β΄, η οποία προβλέπει την εισαγωγή στο συνδεδεμένο Πειραματικό Λύκειο των μαθητών που ήδη φοιτούν σε Πειραματικό Γυμνάσιο μόνο για το ακαδημαϊκό έτος 2020-2021, χωρίς να γίνεται μνεία για τους υπόλοιπους ή τις επόμενες γενιές που θα εισαχθούν.
Αν εκ παραδρομής δεν είχε περιληφθεί και συμπληρωνόταν εκ νέου αναφορά για τα συνδεδεμένα Π.Σ. με αντίστοιχα διακαιώματα για τους μαθητές που φοιτούν σε αυτά, δηλαδή αυτοδίκαιη εγγραφή στην επόμενη βαθμίδα, ο νόμος θα ήταν δίκαιος προς όλους τους μαθητές και θα πρέσβευε τους σκοπούς για τους οποίους νομοθετήθηκε.
Όπως προκύπτει και από τη σχετική Αιτιολογική Έκθεση, ο νομοθέτης σκοπίμως διαφοροποιεί τα Π.Σ και ΠΕΙ.Σ ως προς της σύνδεση μεταξύ των βαθμίδων γυμνασίου - λυκείου και τον τρόπο μετάβασης των μαθητών από την μία στην άλλη, με αποτέλεσμα ο νόμος όχι μόνο να μην πρεσβεύει τους σκοπούς για τους οποίους νομοθετήθηκε αλλά και να προκαλεί κοινωνική ανισότητα.
Οι μαθητές αυτομάτως διαχωρίζονται στους “Τυχερούς των Πειραματικών” οι οποίοι απολαμβάνουν ένα σταθερό, υψηλού επιπέδου εκπαιδευτικό περιβάλλον (για κάποιους από το νηπιαγωγείο, για άλλους από το δημοτικό και άλλους από το γυμνάσιο ή το λύκειο) και τους “Άριστους των Προτύπων” οι οποίοι βρίσκονται υπό αμφισβήτηση και καλούνται να διεκδικούν την για άλλους αυτονόητη σταθερότητα, μέσα από διαγωνιστικές διαδικασίες για τη μετάβαση από το γυμνάσιο στο λύκειο.
Η μετάβαση των μαθητών των Π.Σ. από το γυμνάσιο στο λύκειο μέσα από μια διαγωνιστική διαδικασία θα υποβαθμίσει το Π.Σ..
Σήμερα όλα τα λύκεια της χώρας έχουν χάσει τον χαρακτήρα της εκπαίδευσης σαν φυσική συνέχεια από το γυμνάσιο και έχουν ταυτιστεί με την προετοιμασία των μαθητών για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Οι εισαγωγικές εξετάσεις των αποφοίτων Πρότυπων Γυμνασίων για τα συνδεδεμένα Πρότυπα Λύκεια θα έχουν σαν αποτέλεσμα το Πρότυπο Γυμνάσιο να αποκλίνει εντελώς από το πνεύμα του νόμου για καλλιέργεια της αριστείας και της καινοτομίας και να ταυτιστεί με την προετοιμασία των μαθητών για την εισαγωγή τους στο Πρότυπο Λύκειο.
Ο νομοθέτης προφανώς θέλει να δώσει μια 2η ευκαιρία, να εισαχθούν στο Πρότυπο Λύκειο, σε όσους αν και “Άριστοι” δεν εισήχθησαν στο Πρότυπο Γυμνάσιο. Ο νομοθέτης γνωρίζει ότι δεν χρειάζεται να αμφισβητήσει ή να τιμωρήσει όσους ήδη τιμούν τον σκοπό του Π.Σ.. Ο νομοθέτης έχει ήδη προβλέψει, και σε κάποια Π.Σ. της χώρας ο αριθμός των μαθητών του λυκείου είναι μεγαλύτερος από αυτόν του συνδεδεμένου γυμνασίου και σήμερα με το εν λόγω νομοσχέδιο, αυξάνει σημαντικά των αριθμό των Π.Σ..
Επιπλέον ο νομοθέτης προβλέπει στο Σύνταγμα της Ελλάδας ότι “Οι Έλληνες είναι ίσοι ενώπιον του νόμου” και ότι “Tο Kράτος ενισχύει τους σπουδαστές που διακρίνονται ...”, έτσι θα πρέπει να αντιμετωπίζει και τους μαθητές όλων των γυμνασίων το νομοσχέδιο.
Σε τι ωφελεί λοιπόν η υποχρέωση κατατακτήριων εξετάσεων αμέσως μετά τις προαγωγικές;
Υπάρχει τρόπος και είναι γνωστός. Δεν γκρεμίζουμε αυτό που ήδη υπάρχει και αποδεδειγμένα λειτουργεί σωστά αλλά χτίζουμε πάνω σε αυτό και το εξελίσσουμε.
Οι αλλαγές σε δομές που λειτουργούν σωστά πρέπει να γίνονται με σταθερά βήματα και κάθε βήμα να δοκιμάζεται προσεκτικά πριν προχωρήσουμε στο επόμενο.
Αναφορικά με τα Π.Σ. και ΠΕΙ.Σ προτείνω:
α) να ξεκινήσει η μεταρρύθμιση με την αύξηση του αριθμού των Π.Σ. και των ΠΕΙ.Σ. και τη μετάβαση από τη μία βαθμίδα στην άλλη σύμφωνα με τα άρθρα 80 και 90 του ν. 4610/2019 (η εισαγωγή στην επόμενη βαθμίδα υπόκειται μόνο στις ενδοσχολικές απολυτήριες εξετάσεις),
β) να λειτουργήσουν τα Π.Σ. και ΠΕΙ.Σ ικανό διάστημα ώστε να αξιολογηθούν τα αποτελέσματα της μεταρρύθμισης ενώ ταυτόχρονα θα παρακολουθείται η εξέλιξη της επίδρασης στην πάροδο του χρόνου.
Το διάστημα αυτό θα πρέπει να παρατηρούμε :
- την επίδραση στην απόδοση των μαθητών και τη συνολική απόδοση κάθε σχολείου,
- τη μεταβολή στην αναλογία θέσεων και υποψηφίων στα Π.Σ. και ΠΕΙ.Σ (σήμερα σε κάποια Π.Σ. είναι περίπου 75 θέσεις για 800 υποψήφιους),
- το ποσοστό των μαθητών εισήχθησαν στα Π.Σ. και ΠΕΙ.Σ έναντι αυτών που αιτήθηκαν,
- τη μεταβολή στη «βάση εισαγωγής» στα Π.Σ.
Παρακαλούμε να λάβετε σοβαρά υπόψη τα σχόλια και τις προτάσεις των οικογενειών που στηρίζουν τα πρότυπα σχολεία και πράξτε ηθικά και νόμιμα.
Ευχαριστώ
Ι. Πουλάκης
Οι “Τυχεροί” και οι “Άριστοι” Διαχωρισμός των Πειραματικών από τα Πρότυπα σχολεία. Με μία προσεκτική ματιά στην 2η παράγραφο των άρθρων 11 και 12 παρατηρούμε ότι τόσο τα Πρότυπα όσο και τα Πειραματικά αποσκοπούν στους ίδιους στόχους. Οι στόχοι αυτοί για λόγους που δεν κατανοώ αναφέρονται με διαφορετική σειρά αν και λεκτικά είναι ακριβώς οι ίδιοι, με μοναδική διαφορά το Α11. Π2.α “η καλλιέργεια της αριστείας και της καινοτομίας”, Α12. Π2.ι “ο πειραματισμός σε τρόπους λειτουργίας και διοίκησης του σχολείου”. Στο άρθρο 13 οι παράγραφοι 1-4.3 αντιμετωπίζουν τα Π.Σ. και τα ΠΕΙ.Σ με τον ίδιο τρόπο. Οι παράγραφοι 4.4 και 5 αναφέρονται μόνο στα συνδεδεμένα ΠΕΙ.Σ, και ενώ θα ήταν αναμενόμενο να υπάρχει αντίστοιχη αναφορά για τα συνδεδεμένα Π.Σ., δεν υπάρχει. Η μοναδική αναφορά βρίσκεται στο Άρθρο 56 Μεταβατικές διατάξεις Κεφαλαίου Β΄, η οποία προβλέπει την εισαγωγή στο συνδεδεμένο Πειραματικό Λύκειο των μαθητών που ήδη φοιτούν σε Πειραματικό Γυμνάσιο μόνο για το ακαδημαϊκό έτος 2020-2021, χωρίς να γίνεται μνεία για τους υπόλοιπους ή τις επόμενες γενιές που θα εισαχθούν. Αν εκ παραδρομής δεν είχε περιληφθεί και συμπληρωνόταν εκ νέου αναφορά για τα συνδεδεμένα Π.Σ. με αντίστοιχα διακαιώματα για τους μαθητές που φοιτούν σε αυτά, δηλαδή αυτοδίκαιη εγγραφή στην επόμενη βαθμίδα, ο νόμος θα ήταν δίκαιος προς όλους τους μαθητές και θα πρέσβευε τους σκοπούς για τους οποίους νομοθετήθηκε. Όπως προκύπτει και από τη σχετική Αιτιολογική Έκθεση, ο νομοθέτης σκοπίμως διαφοροποιεί τα Π.Σ και ΠΕΙ.Σ ως προς της σύνδεση μεταξύ των βαθμίδων γυμνασίου - λυκείου και τον τρόπο μετάβασης των μαθητών από την μία στην άλλη, με αποτέλεσμα ο νόμος όχι μόνο να μην πρεσβεύει τους σκοπούς για τους οποίους νομοθετήθηκε αλλά και να προκαλεί κοινωνική ανισότητα. Οι μαθητές αυτομάτως διαχωρίζονται στους “Τυχερούς των Πειραματικών” οι οποίοι απολαμβάνουν ένα σταθερό, υψηλού επιπέδου εκπαιδευτικό περιβάλλον (για κάποιους από το νηπιαγωγείο, για άλλους από το δημοτικό και άλλους από το γυμνάσιο ή το λύκειο) και τους “Άριστους των Προτύπων” οι οποίοι βρίσκονται υπό αμφισβήτηση και καλούνται να διεκδικούν την για άλλους αυτονόητη σταθερότητα, μέσα από διαγωνιστικές διαδικασίες για τη μετάβαση από το γυμνάσιο στο λύκειο. Η μετάβαση των μαθητών των Π.Σ. από το γυμνάσιο στο λύκειο μέσα από μια διαγωνιστική διαδικασία θα υποβαθμίσει το Π.Σ.. Σήμερα όλα τα λύκεια της χώρας έχουν χάσει τον χαρακτήρα της εκπαίδευσης σαν φυσική συνέχεια από το γυμνάσιο και έχουν ταυτιστεί με την προετοιμασία των μαθητών για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Οι εισαγωγικές εξετάσεις των αποφοίτων Πρότυπων Γυμνασίων για τα συνδεδεμένα Πρότυπα Λύκεια θα έχουν σαν αποτέλεσμα το Πρότυπο Γυμνάσιο να αποκλίνει εντελώς από το πνεύμα του νόμου για καλλιέργεια της αριστείας και της καινοτομίας και να ταυτιστεί με την προετοιμασία των μαθητών για την εισαγωγή τους στο Πρότυπο Λύκειο. Ο νομοθέτης προφανώς θέλει να δώσει μια 2η ευκαιρία, να εισαχθούν στο Πρότυπο Λύκειο, σε όσους αν και “Άριστοι” δεν εισήχθησαν στο Πρότυπο Γυμνάσιο. Ο νομοθέτης γνωρίζει ότι δεν χρειάζεται να αμφισβητήσει ή να τιμωρήσει όσους ήδη τιμούν τον σκοπό του Π.Σ.. Ο νομοθέτης έχει ήδη προβλέψει, και σε κάποια Π.Σ. της χώρας ο αριθμός των μαθητών του λυκείου είναι μεγαλύτερος από αυτόν του συνδεδεμένου γυμνασίου και σήμερα με το εν λόγω νομοσχέδιο, αυξάνει σημαντικά των αριθμό των Π.Σ.. Επιπλέον ο νομοθέτης προβλέπει στο Σύνταγμα της Ελλάδας ότι “Οι Έλληνες είναι ίσοι ενώπιον του νόμου” και ότι “Tο Kράτος ενισχύει τους σπουδαστές που διακρίνονται ...”, έτσι θα πρέπει να αντιμετωπίζει και τους μαθητές όλων των γυμνασίων το νομοσχέδιο. Σε τι ωφελεί λοιπόν η υποχρέωση κατατακτήριων εξετάσεων αμέσως μετά τις προαγωγικές; Υπάρχει τρόπος και είναι γνωστός. Δεν γκρεμίζουμε αυτό που ήδη υπάρχει και αποδεδειγμένα λειτουργεί σωστά αλλά χτίζουμε πάνω σε αυτό και το εξελίσσουμε. Οι αλλαγές σε δομές που λειτουργούν σωστά πρέπει να γίνονται με σταθερά βήματα και κάθε βήμα να δοκιμάζεται προσεκτικά πριν προχωρήσουμε στο επόμενο. Αναφορικά με τα Π.Σ. και ΠΕΙ.Σ προτείνω: α) να ξεκινήσει η μεταρρύθμιση με την αύξηση του αριθμού των Π.Σ. και των ΠΕΙ.Σ. και τη μετάβαση από τη μία βαθμίδα στην άλλη σύμφωνα με τα άρθρα 80 και 90 του ν. 4610/2019 (η εισαγωγή στην επόμενη βαθμίδα υπόκειται μόνο στις ενδοσχολικές απολυτήριες εξετάσεις), β) να λειτουργήσουν τα Π.Σ. και ΠΕΙ.Σ ικανό διάστημα ώστε να αξιολογηθούν τα αποτελέσματα της μεταρρύθμισης ενώ ταυτόχρονα θα παρακολουθείται η εξέλιξη της επίδρασης στην πάροδο του χρόνου. Το διάστημα αυτό θα πρέπει να παρατηρούμε : - την επίδραση στην απόδοση των μαθητών και τη συνολική απόδοση κάθε σχολείου, - τη μεταβολή στην αναλογία θέσεων και υποψηφίων στα Π.Σ. και ΠΕΙ.Σ (σήμερα σε κάποια Π.Σ. είναι περίπου 75 θέσεις για 800 υποψήφιους), - το ποσοστό των μαθητών εισήχθησαν στα Π.Σ. και ΠΕΙ.Σ έναντι αυτών που αιτήθηκαν, - τη μεταβολή στη «βάση εισαγωγής» στα Π.Σ. Παρακαλούμε να λάβετε σοβαρά υπόψη τα σχόλια και τις προτάσεις των οικογενειών που στηρίζουν τα πρότυπα σχολεία και πράξτε ηθικά και νόμιμα. Ευχαριστώ Ι. Πουλάκης