Αρχική Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξειςΆρθρο 51 Ανώτατο ηλικιακό όριο εγγραφής μαθητών στα ημερήσια ΕΠΑ.Λ.Σχόλιο του χρήστη ΣΑΛΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ | 28 Απριλίου 2020, 10:42
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Αξιότιμη κα Υπουργέ, Από πού να ξεκινήσω να σχολιάζω τα άρθρα 51 και 52, ….. δύο παράγραφοι όλο και όλο και η μοναδική αναφορά στα ΕΠΑ.Λ. δημιουργεί χιλιάδες ερωτήματα, απορίες και συμπεράσματα δυστυχώς …. - Παραβίαση του Συντάγματος ”Άρθρο 16 του Συντάγματος” 1) Η τέχνη και η επιστήμη, η έρευνα και η διδασκαλία είναι ελεύθερες η ανάπτυξη και η προαγωγή τους αποτελεί υποχρέωση του κράτος. 2) Η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του Κράτους και έχει σκοπό την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Ελλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες. 3) Τα έτη υποχρεωτικής φοίτησης δεν μπορεί να είναι λιγότερα από εννέα. 4) Όλοι οι Έλληνες έχουν δικαίωμα δωρεάν παιδείας, σε όλες τις βαθμίδες της, στα κρατικά εκπαιδευτήρια. Το κράτος ενισχύει τους σπουδαστές που διακρίνονται, καθώς και αυτούς που έχουν ανάγκη από βοήθεια ή ειδική προστασία, ανάλογα με τις ικανότητές τους. Παράφορη παραβίαση του Συντάγματος από το ίδιο το κράτος, το οποίο αφαιρεί το δικαίωμα της δωρεάν παιδείας και ελεύθερης επιλογής σχολείου από τους μαθητές άνω των 17 ετών που επιλέγουν να φοιτήσουν σε Δημόσιο Ημερήσιο Επαγγελματικό Λύκειο. - Καταστρατήγηση της αρχής της ισότητας και παροχής ίσων ευκαιριών Η θέσπιση ανώτατου ηλικιακού ορίου εγγραφής μαθητών στα ημερήσια ΕΠΑ.Λ. είναι ενάντια στην αρχή της ισότητας, η οποία αποτελεί θεμελιώδη αρχή του δικαίου. Επίσης, θεωρώ, ότι αντίκειται στην αρχή της παροχής ίσων ευκαιριών στην παιδεία σε όλους τους πολίτες. Στο υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου και στα άρθρα 51 & 52 γίνεται αναφορά στο ηλικιακό όριο εγγραφής των μαθητών μόνον για τα ΕΠΑ.Λ. και όχι για όλη την λυκειακή βαθμίδα εκπαίδευσης. Θεσμοθετείται ακόμη μία διάκριση μεταξύ ΓΕΛ και ΕΠΑ.Λ. (Ημερήσιων), όταν και οι δύο τύποι σχολείων αποδίδουν στους αποφοίτους τους «ίσης αξίας» τίτλους απολύσεως. Δεν είναι δυνατόν να έχει καταργηθεί το όριο ηλικίας στον διορισμό στο δημόσιο και από την άλλη να θεσπίζεται ηλικιακό όριο προκειμένου να εγγραφεί κάποιος σε ένα τύπο σχολείου. Γιατί να μην υπάρχει ισότητα στην επιλογή φοίτησης και για τους 18αρηδες και 20αρηδες; Εάν το νέο μέτρο είναι καλό για τα ΕΠΑ.Λ., γιατί να μην είναι καλό και για τα ΓΕΛ. -άλλωστε υπάρχουν και Εσπερινά ΓΕΛ- και αν είναι αυτό το πρόβλημα τότε γιατί να μην ισχύει και το αντίστροφο, δηλαδή απαγόρευση εγγραφής και στα ΓΕΛ; Δεν πρέπει να υπάρχει διαφορετικό ηλικιακό κριτήριο μεταξύ Γενικού και Επαγγελματικού Λυκείου, διότι γίνεται ξεκάθαρα διάκριση σε βάρος του μαθητικού δυναμικού των ΕΠΑΛ. Η ενέργεια σας αυτή, εκτός του ότι είναι αντισυνταγματική, συνιστά άδικη μεταχείριση για τους υποψήφιους μαθητές των ΕΠΑ.Λ. Είναι σημαντικό να έχει την προοπτική ένας μαθητής να μπορεί να επιλέξει το σχολείο που θα φοιτήσει και να διεκδικήσει πρόσβασή στην Ανώτατη Εκπαίδευση μέσα από τις δικές του επιλογές. - Ρατσιστική και άνιση αντιμετώπιση Παγιώνει τα δύο μέτρα και δύο σταθμά για τους μαθητές μας και αποτελεί ρατσιστική και άνιση αντιμετώπιση απέναντι σε μια μερίδα πολιτών, οι οποίοι για διάφορους λόγους, κοινωνικούς, οικονομικούς, προσωπικούς, είτε έκαναν μια επαγγελματική επιλογή σε κάποια φάση της ζωής τους, η οποία δεν ευδοκίμησε και θέλουν να γυρίσουν πίσω να πάρουν ένα απολυτήριο Λυκείου, είτε επιθυμούν να παρακολουθήσουν μια νέα ειδικότητα που θα τους προσφέρει ίσως μια καλύτερη επαγγελματική σταδιοδρομία αποφοιτώντας από ένα Ημερήσιο ΕΠΑ.Λ. Είναι τουλάχιστο οξύμωρο η προτεινόμενη τροποποίηση με την οποία καθορίζεται μέγιστο ηλικιακό όριο για την εγγραφή στα ημερήσια ΕΠΑ.Λ να επικαλείται στην αιτιολογική έκθεση ότι σκοπός είναι “η αποτελεσματικότερη πρόληψη φαινόμενων ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού”, ενώ η ίδια η θεσμοθέτησή της να προκαλεί φαινόμενα ρατσισμού και άνισης μεταχείρισης απέναντι σε μερίδα μαθητών μας που θα επιλέξουν να φοιτήσουν σε Ημερήσιο ΕΠΑ.Λ. - Δια Βίου Μάθηση με αποκλεισμούς Ανεπίτρεπτο στην εποχή της Δια Βίου Μάθησης να μπαίνει ηλικιακό όριο. Αντίθετο με όλες τις Ευρωπαϊκές οδηγίες το ανώτατο ηλικιακό όριο εγγραφής μαθητών στα ημερήσια ΕΠΑ.Λ. και τουλάχιστον είναι οξύμωρο να μιλάμε για Δια Βίου Μάθηση και, αντί να άρουμε εμπόδια, το ίδιο το ΥΠΑΙΘ να προσθέτει καινούργια. Δια βίου μάθηση δεν υφίσταται χωρίς ελευθερία επιλογής σχολείου και ωραρίου λειτουργίας του για όσους επιθυμούν -μετά το 17 έτος της ηλικίας τους- είτε να πάρουν απολυτήριο, διότι για κάποιους προσωπικούς λόγους είχαν σταματήσει το σχολείο, είτε να λάβουν ένα πτυχίο ειδικότητας μετά την αποφοίτησή τους από τα ΓΕΛ, είτε να λάβουν και δεύτερο πτυχίο οι απόφοιτοι των Ημερήσιων ΕΠΑ.Λ. εντός του σχολείου που αποφοίτησαν. Σε μια δημοκρατική χώρα όλοι πρέπει να έχουμε το δικαίωμα της δια βίου μάθησης και εκπαίδευσης ανεξαρτήτως ορίου ηλικίας. ‘Όλοι πρέπει να έχουμε το δικαίωμα της επιλογής του σχολείου που θα φοιτήσουμε χωρίς η ηλικία να αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα. - Στοχοποίηση των Ημερήσιων ΕΠΑ.Λ. ως άντρο ανομίας και σχολικού εκφοβισμού Το Επαγγελματικό Λύκειο στοχοποιείται ως άντρο ανομίας, σχολικού εκφοβισμού και βίας. Το άρθρο και η αιτιολογική έκθεση από μόνα τους και δικαιολογημένα γεννούν ερωτηματικά. Ποιες είναι αυτές οι έρευνες που λένε πως τα φαινόμενα ενδοσχολικής βίας οφείλονται στους ενήλικες μαθητές; Δηλαδή, τους 18αρηδες και 20αρηδες, όχι μόνο τους αποκλείει από την φοίτησή τους σε Ημερήσια ΕΠΑ.Λ. και από την εκπαιδευτική διαδικασία σε αυτά, αλλά τους στοχοποιεί και ως θύτες σε διάφορα επεισόδια bullying. Ίσα ίσα οι μαθητές αυτοί είναι πιο ώριμοι, φέρονται πιο υπεύθυνα, λειτουργούν βοηθητικά στη προσπάθεια των εκπαιδευτικών μέσα στην τάξη και αποτελούν φωτεινό παράδειγμα με τη συμπεριφορά τους για τους ανήλικους μαθητές. Η αιτιολογική έκθεση δεν αντέχει σε ιδιαίτερη κριτική, γιατί ενδοσχολική βία -και μάλιστα με σοβαρά περιστατικά- έχουμε δει σε Νηπιαγωγεία, Δημοτικά, Γυμνάσια και σε ΓΕ.Λ., όπου οι μαθητές έχουν κατά κανόνα την ίδια ηλικία. Σύμφωνα με έρευνα που διενήργησε η Fitnet Hasekiu το 2013 οι πράξεις του εκφοβισμού (εμπειρίες ως εκφοβιστές και θύματα) μειώνονται σε σχολεία με μαθητές σε μεγαλύτερη ηλικία και επίσης εμφανίζεται αύξηση της κοινωνικής συμπεριφοράς. Μεγαλώνοντας οι μαθητές αποκτούν λεκτικές και κοινωνικές δεξιότητες που τους επιτρέπουν να αντεπεξέλθουν καλύτερα στις μορφές συμπεριφοράς εκφοβισμού που πιθανόν να δεχτούν. Μελέτες επιβεβαιώνουν πως η συχνότητα εμφάνισης και οι μορφές του εκφοβισμού και της θυματοποίησης μεταβάλλονται με την ηλικία. Η άμεση επιθετικότητα σωματικής ή λεκτικής φύσης είναι συνήθης στα παιδιά μικρής ηλικίας (Ayers et al., 1999). Η μελέτη HBSC 2010 διαπίστωσε ότι η θυματοποίηση κατά κανόνα μειώνεται με την ηλικία (Currie et al., 2012). Οι Craig και συνεργάτες (2009) υποστηρίζουν ότι η μείωση της θυματοποίησης με την αύξηση της ηλικίας ενδεχομένως οφείλεται στην κοινωνική ανάπτυξη. Μπορεί, επίσης, να αντικατοπτρίζει την εξίσωση του σωματικού μεγέθους και συνεπώς αποτελεσματικότερη παρεμπόδιση του εκφοβισμού ή να αφορά διαφορές στο περιβάλλον μεταξύ δημοτικού, γυμνασίου και λυκείου σε επίπεδο κοινωνικού κλίματος και ακαδημαϊκών απαιτήσεων. Καταλήγουμε λοιπόν, πως, όσο μεγαλύτερες ηλικίες έχουμε σε ένα σχολικό περιβάλλον, τόσο λιγότερα ποσοστά εκφοβισμού έχουμε. Το ηλικιακό πλαφόν δεν μπορεί να αποτρέψει τα φαινόμενα ενδοσχολικής βίας. Τα περισσότερα επεισόδια εκφοβισμού γίνονται ανάμεσα σε συνομήλικους και αυτό το γνωρίζετε καλά. Η πρόληψη και η αντιμετώπιση της σχολικής βίας και του εκφοβισμού απαιτεί την ενημέρωση, ευαισθητοποίηση, αξιοποίηση και ανάπτυξη κοινών δράσεων από το σύνολο όλων των εμπλεκομένων, δηλαδή του σχολείου, της οικογένειας και της τοπικής κοινωνίας και οπωσδήποτε δεν αφορά το όριο ηλικίας. Επιπλέον, στα ΕΠΑ.Λ. με το πρόγραμμα Μ.Ν.Α.Ε., υπηρετούν ψυχολόγοι και λειτουργεί και ο θεσμός του Συμβούλου Καθηγητή. Στο ΕΠΑ.Λ. που υπηρετώ, λόγω της λειτουργίας Τμημάτων Ένταξης και της ΕΔΕΑΥ, υπηρετούν και λειτουργούν μία ημέρα την εβδομάδα μια ψυχολόγος και μία κοινωνική λειτουργός. Οπότε οι μαθητές μας -σε αντίθεση με τους μαθητές των ΓΕΛ- λαμβάνουν καθοδήγηση, στήριξη και συναισθηματική υποστήριξη, τόσο από τους “ειδικούς”, όσο και από τους “συμβούλους” καθηγητές τους και έχουν πολύ λιγότερες πιθανότητες να εκφοβιστούν. Διαφορετικά, να δοθούν στη δημοσιότητα οι έρευνες που λένε πως τα φαινόμενα ενδοσχολικής βίας οφείλονται στους ενήλικες μαθητές των Ημερήσιων ΕΠΑ.Λ. Επίσης αν θέλουμε να μείνουμε στο θέμα του bullying, με αυτή τη λογική που διατυπώνεται στην αιτιολογική έκθεση, κάτι τέτοιο θα μπορούσε να υποστεί και ο 18άχρονος, 19άχρονος και 20άχρονος που αναγκαστικά θα φοιτήσει στα Εσπερινά ΕΠΑ.Λ. μαζί με 30άχρονους, 40άχρονους, 50άχρονους και καμιά φορά 60άχρονους συμμαθητές του. Άραγε, πόσο άνετα θα φοιτήσει αυτός ο μαθητής και τι εμπειρίες θα μοιραστεί με τους συμμαθητές του στο νυχτερινό σχολείο; Το έχουν λάβει υπόψη τους οι σοφοί που έχουν συντάξει το πολυνομοσχέδιο; - Συρρίκνωση και υποβάθμιση των Ημερήσιων ΕΠΑΛ. Τι ειρωνεία …. «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις». Μόνο που στην περίπτωση των Ημερήσιων ΕΠΑ.Λ. …. τα συρρικνώνει και τα υποβαθμίζει. Με τα άρθρα 51 και 52 αφαιρείται η δυνατότητα να εγγράφονται στα Ημερήσια ΕΠΑΛ, α) απόφοιτοι των ΓΕΛ στη Β΄ τάξη για απόκτηση πτυχίου ΕΠΑΛ (οι οποίοι εγγράφονται στην ειδικότητα που πιστεύουν ότι θα τους βοηθήσει επαγγελματικά και στο πλαίσιο της τυπικής εκπαίδευσης να αποκτήσουν πτυχίο που θα τους εξασφαλίζει επαγγελματικά δικαιώματα άμεσα χωρίς να δώσουν εξετάσεις πιστοποίησης), β) απόφοιτοι των ΕΠΑΛ για απόκτηση πτυχίου σε άλλη ειδικότητα του Τομέα ή άλλο Τομέα από αυτόν που αποφοίτησαν και γ) πτυχιούχοι ή απόφοιτοι όλων των τύπων λυκείων ή ΤΕΕ που σήμερα δουλεύουν τα απογεύματα ή τα βράδια, αλλά επιθυμούν να αποκτήσουν κάποιο πτυχίο ή απολυτήριο Λυκείου. Αυτό συνεπάγεται αυτόματα πτώση του μαθητικού δυναμικού των ΕΠΑΛ κατά ένα μεγάλο ποσοστό. Με τον ηλικιακό περιορισμό που υιοθετεί το νομοσχέδιο, οδηγεί τους μαθητές, που επιθυμούν να παρακολουθήσουν μια ειδικότητα σε πρωινή λειτουργία, στη ιδιωτική εκπαίδευση, στα ιδιωτικά Ι.Ε.Κ. (αφού τα δημόσια Ι.Ε.Κ. λειτουργούν και αυτά απόγευμα), και μάλιστα, σε μία πολύ δύσκολη οικονομικά περίοδο. Επίσης, πώς θα λάβουν έγκριση λειτουργίας τομείς και ειδικότητες που απαιτούν σύμφωνα με την νομοθεσία συγκεκριμένο αριθμό μαθητών, αφού δεν θα μπορούν κάποιοι μαθητές να εγγραφούν; Δεν γίνεται καμία αναφορά στην αιτιολογική έκθεση για μια μείωση του ελάχιστου αριθμού που απαιτείται για τη λειτουργία των Τομέων και Ειδικοτήτων των ΕΠΑ.Λ. Με την ψήφιση των δύο άρθρων και με μια πρώτη εκτίμηση, τα ημερήσια ΕΠΑ.Λ. σε βάθος τριετίας θα έχουν μια μείωση μαθητικού δυναμικού περίπου 30%. Αυτό με τη σειρά του θα φέρει μείωση σε θέσεις εργασίας, συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων, κλείσιμο πολλών μικρών περιφερειακών ΕΠΑ.Λ. καθώς και καταργήσεις πολλών Εργαστηριακών Κέντρων. Την στιγμή που η Επαγγελματική Εκπαίδευση στη χώρα μας αρχίζει να καταλαμβάνει τη θέση που της αξίζει και την αναγνώρισή της από την κοινωνία για τις επιτυχίες της στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, τις πολλαπλές επαγγελματικές διεξόδους στους αποφοίτους της, την διασύνδεσή της με την αγορά εργασίας, τα καινοτόμα προγράμματά της κ.α., έρχεται το πολυνομοσχέδιο «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις» να την περιορίσει και να την υποβαθμίσει. Στην αιτιολογική έκθεση διατυπώνεται με απόλυτη σαφήνεια η πρόθεση και ο σκοπός ψήφισης των δύο άρθρων …. «επιχειρείται η σταδιακή αποσυμφόρηση, από σκοπιάς μαθητικού δυναμικού, των ημερήσιων ΕΠΑ.Λ., με γνώμονα τη συνολική βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας διά του εξορθολογισμού της αριθμητικής σχέσης εκπαιδευτικού και μαθητή». Αν όμως επιθυμείτε την «συνολική βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας διά του εξορθολογισμού της αριθμητικής σχέσης εκπαιδευτικού και μαθητή» τότε απλά θα μπορούσατε να ψηφίσετε τα εξής: α) μείωση του μαθητικού δυναμικού στους 20 μαθητές ανά τάξη στα θεωρητικά μαθήματα, β) ανώτατο όριο για τα εργαστηριακά μαθήματα οι 15 μαθητές ανά τμήμα, γ) δεύτερος καθηγητής στα εργαστηριακά μαθήματα ανά 10 μαθητές, δ) έγκριση και λειτουργία τομέων και ειδικοτήτων με τους μισούς μαθητές απ’ ό,τι ισχύει σήμερα και ε) κάλυψη λειτουργικών κενών πριν την έναρξη των μαθημάτων. Κλείνοντας την τοποθέτησή μου στη δημόσια διαβούλευση θα ήθελα να αναφέρω και κάποιους από τους σκοπούς που πρέπει να επιτελεί το δημόσιο ΕΠΑ.Λ., σύμφωνα με τη νομοθεσία που διέπει τη λειτουργία των ΕΠΑ.Λ.: • Ο σεβασμός των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, της διαφορετικότητας και της πολιτισμικής ετερότητας στο πλαίσιο μιας πολυπολιτισμικής κοινωνίας. • Η ενδυνάμωση των αξιών της ελευθερίας, της δημοκρατίας, της συλλογικότητας και της αλληλεγγύης και η διαμόρφωση συνείδησης ενεργού πολίτη. • Η διασφάλιση της ισορροπίας στη σχολική ζωή, ούτως ώστε οι μαθητές να έχουν τη δυνατότητα να συνδυάζουν τη γνώση, τον ελεύθερο χρόνο, τη δημιουργία και τη συμμετοχή. Άραγε η ψήφιση των εν λόγω άρθρων υπηρετούν την επαγγελματική εκπαίδευση ή άλλους σκοπούς; Εν μέσω πανδημίας, με τα σχολεία κλειστά και την κοινωνία κλεισμένη στα σπίτια της, το νομοσχέδιο βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση και οδηγείται άμεσα προς ψήφιση. Χρέος όλων μας απέναντι στην κοινωνία και κυρίως αυτών που θα νομοθετήσουν είναι η υποστήριξη, η υπεράσπιση, η ποιοτική αναβάθμιση της Δημόσιας Δωρεάν Παιδείας χωρίς φραγμούς και αποκλεισμούς πολιτών της. Για τους παραπάνω λόγους τα άρθρα 51 και 52 πρέπει να αποσυρθούν.