Καλή σας ημέρα.
Καταρχάς, θα ήθελα να εκφράσω κι εγώ την πλήρη αντίθεσή μου στη διενέργεια εξετάσεων για τους μαθητές της Γ΄ Γυμνασίου Προτύπου Σχολείου προς το συνδεδεμένο Πρότυπο Λύκειο, τόσο για τους ήδη φοιτούντες όσο και τους μελλοντικούς μαθητές. Οι μαθητές που εισάγονται στα πρότυπα γυμνάσια δεν εισάγονται τυχαία. Αξιολογούνται κατά την εισαγωγή τους συμμετέχοντας σε ιδιαίτερα απαιτητικές και αδιάβλητες εξετάσεις στα πρότυπα των Πανελληνίων.
Και αναρωτιέμαι, μήπως τελικά η ίδια η πολιτεία δεν έχει ως στόχο την προστασία και ενίσχυση του θεσμού; Μήπως δεν εμπιστεύεται ότι τα Πρότυπα Γυμνάσια μπορούν να υποστηρίξουν τους άριστες μαθητές που εισήχθησαν ώστε να συνεχίσουν να είναι άριστοι; Μήπως τελικά με τη διάταξη αυτή δείχνει την έλλειψη εκτίμησής της στα ίδια τα σχολεία, τους εκπαιδευτικούς τους και τις διευθύνσεις τους, πλέον των παιδιών και των οικογενειών τους; Άλλωστε η αναγκαιότητα «ανανέωσης του μαθητικού πληθυσμού» αλλά και η δυνατότητα να φοιτήσουν στο σχολείο και άλλοι άριστοι μαθητές, όπως διαβάζουμε στην αιτιολογική έκθεση, δεν προκύπτει να απασχολεί το Υπουργείο το ίδιο σε όλες τις περιπτώσεις. Έτσι, σύμφωνα με το ίδιο νομοσχέδιο, μαθητής της φετινής Γ’ Γυμνασίου του 2ου Πειραματικού Γυμνασίου Αθήνας, ο οποίος έχει εισαχθεί με κλήρωση, θα συνεχίσει τη φοίτησή του αυτοδίκαια στην Α’ Λυκείου του 2ου Πειραματικού Λυκείου Αθήνας το οποίο μετονομάζεται σε Πρότυπο. Ως αποτέλεσμα, θα αποφοιτήσει ο μαθητής αυτός από το 2ο ΠΡΟΤΥΠΟ Λύκειο Αθήνας, χωρίς να έχει δώσει ούτε μία φορά στη ζωή του εξετάσεις εισαγωγής. Αλλά μαθητής της φετινής Β’ Γυμνασίου Προτύπων Γυμνασίων, ο οποίος έχει εισαχθεί με αδιάβλητες και ιδιαίτερα ανταγωνιστικές εξετάσεις, θα συνεχίσει τη φοίτησή του στην Α’ τάξη του έως τώρα συνδεόμενου Πρότυπου Λυγκείου αφού υποβληθεί και επιτύχει σε εξαιρετικά ανταγωνιστικές εξετάσεις για 2η φορά.
Με προβληματίζει ιδιαίτερα επίσης η πιθανή διαφοροποίηση του τρόπου εισαγωγής στην Α Γυμνασίου για το έτος 2020-2021. Τί μπορεί να σημαίνει "με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων μπορεί να προβλέπεται ότι η εισαγωγή των μαθητών σε Πρότυπα Σχολεία δεν υπόκειται σε εξετάσεις ή δοκιμασία (τεστ) δεξιοτήτων"(άρθρο 56, παρ. 10 γ); Πότε θα αποσαφηνιστούν οι όροι της διαδικασίας εισαγωγής των μαθητών για το σχολικό έτος 2020-2021; Η δεύτερή μου κόρη είναι μαθήτρια της ΣΤ Δημοτικού και προετοιμάζεται να δώσει εξετάσεις για εισαγωγή στην Α Γυμνασίου Πρότυπου Γυμνασίου, στο οποίο φοιτά ήδη ο αδερφός της (στην Γ Γυμνασίου πια), εισαχθείς και αυτός με εξετάσεις και μην κάνοντας χρήση υποτροφίας σε ιδιωτικό σχολείο που είχε επιτύχει.
Τέλος, δεν θα αναφερθώ ειδικότερα σε θέματα ψυχολογίας και εφηβείας. Έχουν εκφραστεί άριστα σχετικά τα ίδια τα παιδιά που συμμετέχουν στη διαβούλευση και τα οποία έχουν όλο το δίκιο με το μέρος τους. Δεν θα αναφερθώ ειδικότερα ούτε στα θέματα εκπαίδευσης και ειδικών αναγκών των μαθητών με υψηλές δυνατότητες, τα οποία οι συντάκτες του Νομοσχεδίου οφείλουν να γνωρίζουν. Συνυπογράφω όλα όσα έχουν κατατεθεί στην παρούσα διαβούλευση από τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων των Προτύπων Σχολείων. Τα πρότυπα ήταν ένα παράθυρο ελπίδας για μαθητές με υψηλές δυνατότητες. Αρκετά όμως με τη στείρα αξιολόγησή τους. Η αριστεία δεν είναι μόνο ατομική ευθύνη των μαθητών. Το Υπουργείο οφείλει να ασχοληθεί σοβαρά με την αξιολόγηση όλων των παραμέτρων που συμβάλλουν στην κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών όλων των παιδιών.
Θα κλείσω με μία όχι και τόσο αισιόδοξη σκέψη δυστυχώς, επικαλούμενη τα λόγια του Αριστοτέλη "Αυτοί που μελέτησαν προσεκτικά τον τρόπο διακυβέρνησης των ανθρώπων, πρέπει να έχουν πεισθεί πως η τύχη των εθνών εξαρτάται από την εκπαίδευση των νέων". Δεν έχω καμία εμπιστοσύνη ότι η Πολιτεία ενδιαφέρεται για την ανάπτυξη υγιών ανθρώπων. Το νομοσχέδιο αυτό είναι ακόμη μία απόδειξη. Και ως εκ τούτου, δεν έχω καμία εμπιστοσύνη ότι θέλει να διαχειριστεί δίκαια και χωρίς σκοπιμότητες τα θέματα της εκπαίδευσης. Πιστεύω ότι στόχος είναι η προφανής ενίσχυση της παραπαιδείας και της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Ελπίζω δε, περισσότερο από κάθε άλλη φορά, να κάνω λάθος.
Καλή σας ημέρα. Καταρχάς, θα ήθελα να εκφράσω κι εγώ την πλήρη αντίθεσή μου στη διενέργεια εξετάσεων για τους μαθητές της Γ΄ Γυμνασίου Προτύπου Σχολείου προς το συνδεδεμένο Πρότυπο Λύκειο, τόσο για τους ήδη φοιτούντες όσο και τους μελλοντικούς μαθητές. Οι μαθητές που εισάγονται στα πρότυπα γυμνάσια δεν εισάγονται τυχαία. Αξιολογούνται κατά την εισαγωγή τους συμμετέχοντας σε ιδιαίτερα απαιτητικές και αδιάβλητες εξετάσεις στα πρότυπα των Πανελληνίων. Και αναρωτιέμαι, μήπως τελικά η ίδια η πολιτεία δεν έχει ως στόχο την προστασία και ενίσχυση του θεσμού; Μήπως δεν εμπιστεύεται ότι τα Πρότυπα Γυμνάσια μπορούν να υποστηρίξουν τους άριστες μαθητές που εισήχθησαν ώστε να συνεχίσουν να είναι άριστοι; Μήπως τελικά με τη διάταξη αυτή δείχνει την έλλειψη εκτίμησής της στα ίδια τα σχολεία, τους εκπαιδευτικούς τους και τις διευθύνσεις τους, πλέον των παιδιών και των οικογενειών τους; Άλλωστε η αναγκαιότητα «ανανέωσης του μαθητικού πληθυσμού» αλλά και η δυνατότητα να φοιτήσουν στο σχολείο και άλλοι άριστοι μαθητές, όπως διαβάζουμε στην αιτιολογική έκθεση, δεν προκύπτει να απασχολεί το Υπουργείο το ίδιο σε όλες τις περιπτώσεις. Έτσι, σύμφωνα με το ίδιο νομοσχέδιο, μαθητής της φετινής Γ’ Γυμνασίου του 2ου Πειραματικού Γυμνασίου Αθήνας, ο οποίος έχει εισαχθεί με κλήρωση, θα συνεχίσει τη φοίτησή του αυτοδίκαια στην Α’ Λυκείου του 2ου Πειραματικού Λυκείου Αθήνας το οποίο μετονομάζεται σε Πρότυπο. Ως αποτέλεσμα, θα αποφοιτήσει ο μαθητής αυτός από το 2ο ΠΡΟΤΥΠΟ Λύκειο Αθήνας, χωρίς να έχει δώσει ούτε μία φορά στη ζωή του εξετάσεις εισαγωγής. Αλλά μαθητής της φετινής Β’ Γυμνασίου Προτύπων Γυμνασίων, ο οποίος έχει εισαχθεί με αδιάβλητες και ιδιαίτερα ανταγωνιστικές εξετάσεις, θα συνεχίσει τη φοίτησή του στην Α’ τάξη του έως τώρα συνδεόμενου Πρότυπου Λυγκείου αφού υποβληθεί και επιτύχει σε εξαιρετικά ανταγωνιστικές εξετάσεις για 2η φορά. Με προβληματίζει ιδιαίτερα επίσης η πιθανή διαφοροποίηση του τρόπου εισαγωγής στην Α Γυμνασίου για το έτος 2020-2021. Τί μπορεί να σημαίνει "με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων μπορεί να προβλέπεται ότι η εισαγωγή των μαθητών σε Πρότυπα Σχολεία δεν υπόκειται σε εξετάσεις ή δοκιμασία (τεστ) δεξιοτήτων"(άρθρο 56, παρ. 10 γ); Πότε θα αποσαφηνιστούν οι όροι της διαδικασίας εισαγωγής των μαθητών για το σχολικό έτος 2020-2021; Η δεύτερή μου κόρη είναι μαθήτρια της ΣΤ Δημοτικού και προετοιμάζεται να δώσει εξετάσεις για εισαγωγή στην Α Γυμνασίου Πρότυπου Γυμνασίου, στο οποίο φοιτά ήδη ο αδερφός της (στην Γ Γυμνασίου πια), εισαχθείς και αυτός με εξετάσεις και μην κάνοντας χρήση υποτροφίας σε ιδιωτικό σχολείο που είχε επιτύχει. Τέλος, δεν θα αναφερθώ ειδικότερα σε θέματα ψυχολογίας και εφηβείας. Έχουν εκφραστεί άριστα σχετικά τα ίδια τα παιδιά που συμμετέχουν στη διαβούλευση και τα οποία έχουν όλο το δίκιο με το μέρος τους. Δεν θα αναφερθώ ειδικότερα ούτε στα θέματα εκπαίδευσης και ειδικών αναγκών των μαθητών με υψηλές δυνατότητες, τα οποία οι συντάκτες του Νομοσχεδίου οφείλουν να γνωρίζουν. Συνυπογράφω όλα όσα έχουν κατατεθεί στην παρούσα διαβούλευση από τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων των Προτύπων Σχολείων. Τα πρότυπα ήταν ένα παράθυρο ελπίδας για μαθητές με υψηλές δυνατότητες. Αρκετά όμως με τη στείρα αξιολόγησή τους. Η αριστεία δεν είναι μόνο ατομική ευθύνη των μαθητών. Το Υπουργείο οφείλει να ασχοληθεί σοβαρά με την αξιολόγηση όλων των παραμέτρων που συμβάλλουν στην κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών όλων των παιδιών. Θα κλείσω με μία όχι και τόσο αισιόδοξη σκέψη δυστυχώς, επικαλούμενη τα λόγια του Αριστοτέλη "Αυτοί που μελέτησαν προσεκτικά τον τρόπο διακυβέρνησης των ανθρώπων, πρέπει να έχουν πεισθεί πως η τύχη των εθνών εξαρτάται από την εκπαίδευση των νέων". Δεν έχω καμία εμπιστοσύνη ότι η Πολιτεία ενδιαφέρεται για την ανάπτυξη υγιών ανθρώπων. Το νομοσχέδιο αυτό είναι ακόμη μία απόδειξη. Και ως εκ τούτου, δεν έχω καμία εμπιστοσύνη ότι θέλει να διαχειριστεί δίκαια και χωρίς σκοπιμότητες τα θέματα της εκπαίδευσης. Πιστεύω ότι στόχος είναι η προφανής ενίσχυση της παραπαιδείας και της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Ελπίζω δε, περισσότερο από κάθε άλλη φορά, να κάνω λάθος.