Οι καθηγητές της ειδικότητας προσαρμοσμένης (ειδικής) φυσικής αγωγής μπορούν να διαδραματίσουν έναν ιδιαίτερο ρόλο στην προσχολική εκπαίδευση. Σε μία σύγχρονη κοινωνία ένταξης, πολλοί παραβλέπουν το γεγονός της ύπαρξης αλλά και αύξησης του αριθμού παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες κατά την προσχολική ηλικία (π.χ. διαταραχές ομιλίας, ειδικές μαθησιακές δυσκολίες όπως το σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής με ή χωρίς υπερκινητικότητα, κ.α.), στα κρίσιμα αυτά χρόνια πρώιμης παρέμβασης όπου τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες αλλά και αναπηρία όπως τα παιδιά με διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (φάσμα αυτισμού) , προσπαθούν με τις οικογένειές τους να κερδίσουν το στοίχημα παροχής ίσων ευκαιριών και πρόσβασης στην εκπαίδευση.
Οι απόφοιτοι της ειδικότητας προσαρμοσμένης (ειδικής) φυσικής αγωγής (ΠΕ 11.01 ΕΑΕ), είναι οι μόνοι που μέσα από την άσκηση, την κίνηση και το παιχνίδι που η φυσική αγωγή προσφέρει, μπορούν να διδάξουν το 100% των παιδιών προσχολικής ηλικίας με και χωρίς ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες/αναπηρία, βοηθώντας όλα τα παιδιά ανεξάρτητα του επιπέδου ικανοτήτων τους, να αποκτήσουν τον θησαυρό θετικών εμπειριών που η φυσική αγωγή προσφέρει, ως την μοναδική επιστήμη που συνδυάζει τον κινητικό με τον συναισθηματικό και τον γνωστικό τομέα και αποτελεί το κύριο μέσο κοινωνικοποίησης όλων των μαθητών μεταξύ τους.
Οι απόφοιτοι της ειδικότητας προσαρμοσμένης (ειδικής) φυσικής αγωγής οι οποίοι αναφέρονται ήδη στη νομοθεσία (Νόμος 3699/08), έχουν μάθει να εφαρμόζουν στην πράξη τις γνώσεις ψυχοκινητικής ανάπτυξης που έχουν αποκτήσει κατά την διάρκεια των σπουδών τους, σε όλα τα παιδιά προσχολικής αλλά και σχολικής ηλικίας. Η διαμόρφωση και εφαρμογή παρεμβατικών προγραμμάτων προσαρμογής της άσκησης και κινητικών δεξιοτήτων παιγνιώδους μορφής που θα βοηθήσουν όλα τα παιδιά του νηπιαγωγείου (με και χωρίς ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες/αναπηρία) να προσεγγίσουν γρηγορότερα το ώριμο στάδιο εκδήλωσης των βασικών κινητικών δεξιοτήτων τους, αποτελεί κατεξοχήν αντικείμενο της προσαρμοσμένης (ειδικής) φυσικής αγωγής.
Η συν-εκπαίδευση στο γενικό σχολείο πρέπει να ξεκινά από την προσχολική ηλικία στα πλαίσια μία πρώιμης παρέμβασης, και μπορεί να επιτευχθεί μόνο με εξειδικευμένους καθηγητές προσαρμοσμένης (ειδικής) φυσικής αγωγής. Η πρόσληψη επομένως των καθηγητών προσαρμοσμένης (ειδικής) φυσικής αγωγής στα νηπιαγωγεία αλλά και στα τμήματα ένταξης των γενικών σχολείων θα πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα της πολιτείας για την παροχή ίσων ευκαιριών εκπαίδευσης σε όλους τους μαθητές και τη μείωση των εκπαιδευτικών και κοινωνικών ανισοτήτων μέσω της προσαρμοσμένης άσκησης.
Δημήτρης Κοκαρίδας
Επίκουρος Καθηγητής
ΤΕΦΑΑ Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Οι καθηγητές της ειδικότητας προσαρμοσμένης (ειδικής) φυσικής αγωγής μπορούν να διαδραματίσουν έναν ιδιαίτερο ρόλο στην προσχολική εκπαίδευση. Σε μία σύγχρονη κοινωνία ένταξης, πολλοί παραβλέπουν το γεγονός της ύπαρξης αλλά και αύξησης του αριθμού παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες κατά την προσχολική ηλικία (π.χ. διαταραχές ομιλίας, ειδικές μαθησιακές δυσκολίες όπως το σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής με ή χωρίς υπερκινητικότητα, κ.α.), στα κρίσιμα αυτά χρόνια πρώιμης παρέμβασης όπου τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες αλλά και αναπηρία όπως τα παιδιά με διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (φάσμα αυτισμού) , προσπαθούν με τις οικογένειές τους να κερδίσουν το στοίχημα παροχής ίσων ευκαιριών και πρόσβασης στην εκπαίδευση. Οι απόφοιτοι της ειδικότητας προσαρμοσμένης (ειδικής) φυσικής αγωγής (ΠΕ 11.01 ΕΑΕ), είναι οι μόνοι που μέσα από την άσκηση, την κίνηση και το παιχνίδι που η φυσική αγωγή προσφέρει, μπορούν να διδάξουν το 100% των παιδιών προσχολικής ηλικίας με και χωρίς ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες/αναπηρία, βοηθώντας όλα τα παιδιά ανεξάρτητα του επιπέδου ικανοτήτων τους, να αποκτήσουν τον θησαυρό θετικών εμπειριών που η φυσική αγωγή προσφέρει, ως την μοναδική επιστήμη που συνδυάζει τον κινητικό με τον συναισθηματικό και τον γνωστικό τομέα και αποτελεί το κύριο μέσο κοινωνικοποίησης όλων των μαθητών μεταξύ τους. Οι απόφοιτοι της ειδικότητας προσαρμοσμένης (ειδικής) φυσικής αγωγής οι οποίοι αναφέρονται ήδη στη νομοθεσία (Νόμος 3699/08), έχουν μάθει να εφαρμόζουν στην πράξη τις γνώσεις ψυχοκινητικής ανάπτυξης που έχουν αποκτήσει κατά την διάρκεια των σπουδών τους, σε όλα τα παιδιά προσχολικής αλλά και σχολικής ηλικίας. Η διαμόρφωση και εφαρμογή παρεμβατικών προγραμμάτων προσαρμογής της άσκησης και κινητικών δεξιοτήτων παιγνιώδους μορφής που θα βοηθήσουν όλα τα παιδιά του νηπιαγωγείου (με και χωρίς ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες/αναπηρία) να προσεγγίσουν γρηγορότερα το ώριμο στάδιο εκδήλωσης των βασικών κινητικών δεξιοτήτων τους, αποτελεί κατεξοχήν αντικείμενο της προσαρμοσμένης (ειδικής) φυσικής αγωγής. Η συν-εκπαίδευση στο γενικό σχολείο πρέπει να ξεκινά από την προσχολική ηλικία στα πλαίσια μία πρώιμης παρέμβασης, και μπορεί να επιτευχθεί μόνο με εξειδικευμένους καθηγητές προσαρμοσμένης (ειδικής) φυσικής αγωγής. Η πρόσληψη επομένως των καθηγητών προσαρμοσμένης (ειδικής) φυσικής αγωγής στα νηπιαγωγεία αλλά και στα τμήματα ένταξης των γενικών σχολείων θα πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα της πολιτείας για την παροχή ίσων ευκαιριών εκπαίδευσης σε όλους τους μαθητές και τη μείωση των εκπαιδευτικών και κοινωνικών ανισοτήτων μέσω της προσαρμοσμένης άσκησης. Δημήτρης Κοκαρίδας Επίκουρος Καθηγητής ΤΕΦΑΑ Πανεπιστημίου Θεσσαλίας