Αξιότιμη κυρία Υπουργέ είμαστε νηπιαγωγοί με πολύ ευαισθησία και αγάπη στο παιδί και λαμβάνουμε το θάρρος να σας υποβάλουμε λίγες σκέψεις σχετικά με το νομοσχέδιο για την εισαγωγή της Αγγλικής γλώσσας στο νηπιαγωγείο, με σεβασμό στη θέση που κατέχετε. Θεωρούμε λανθασμένη αυτή την Υπουργική απόφαση και επικίνδυνη για την ισόρροπη και ομαλή ανάπτυξη του παιδιού των 4 και 5 ετών. Σε μια ηλικία που καλούμαστε να βάλουμε κάποιες βάσεις για την ανάπτυξη φωνολογικής κατάκτησης των πρώτων γραμμάτων της μητρικής γλώσσας αλλά και στην ανάπτυξη της δεξιότητας της γραφής, μιας σύνθετης διαδικασίας που απαραίτητη προϋπόθεση είναι η ΑΚΡΟΑΣΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ, το Υπουργείο εισάγει την ακρόασηΑγγλικής γλώσσας; Για μας η διδασκαλία της Αγγλικής γλώσσας στο Νηπιαγωγείο αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα ανάπτυξης των εν δυνάμει δυνατοτήτων των παιδιών στην προσπάθειά τους να κατακτήσουν την Ελληνική γλώσσα!Μια γλώσσα πλούσια σε λέξεις και σε έννοιες που καλείται το παιδί να αναπτύξει και να δομήσει εσωτερικά με στόχο την εξωτερική του σωστή και λίγο λίγο πλούσια έκφρασή του με βάση αντίστοιχα ερεθίσματα γραπτά και προφορικά.Μια γλώσσα δύσκολη και χρονοβόρα στην διαδικασία της κατάκτησή της. Δεν μπορούμε να παρεμποδίσουμε αυτή τη διαδικασία δίνοντάς του άλλης γλώσσας ερεθίσματα.Ας αναλογιστούμε την ευθύνη που κρύβει κάτι τέτοιο. Σε αυτή την ευαίσθητη ηλικία δεν τίθεται θέμα νεωτερισμού. Τίθεται θέμα σεβασμού των αναγκών και των δυνατοτήτων των παιδιών και επιγνώσεως των συνεπειών μιας λάθος μη επεξεργασμένης απόφασης. Δεν μπορούμε να πειραματιζόμαστε με την ανάπτυξη του παιδιού της προσχολικής ηλικίας προάγοντας τέτοιου είδους αλλαγές που αντιτίθενται στα μέχρι τώρα επιστημονικά και παιδαγωγικά δεδομένα γύρω από την ανάπτυξη του παιδιού και μπορούν να επιφέρουν πολύ σοβαρές επιπτώσεις στο ψυχολογικό προφίλ του παιδιού και στις ψυχολογικές ανάγκες που αυτό έχει και όλοι γνωρίζουμε. Επιπρόσθετα σε μια εποχή που σε κάθε τάξη νηπιαγωγείου κάθε χρονιά έχουμε μαθητές 4-6 αλλοδαπά παιδιά με άλλη μητρική γλώσσα,ήδη η Ελληνική γλώσσα αποτελεί δεύτερη για εκείνα. Για ποιο λόγο να προκαλέσουμε τα ίδια προβλήματα και σε εκείνα εισάγοντας μια τρίτη γλώσσα και να δημιουργήσουμε ένα δαίδαλο γλωσσών στο μυαλό τους; Μήπως πρέπει να αναθεωρήσετε αυτή σας την απόφαση;Ενημερωθήκαμε για τις λοιπές αλλαγές στις άλλες βαθμίδες και είδαμεπολύ ενδιαφέροντα πράγματα αλλά στη δική μας βαθμίδα τα πράγματα είναι αλλιώς. Πρέπει να τηρούνται κάποιοι κανόνες. Δεν μπορούμε να τα ισοπεδώσουμε όλα. Επειδή όπως ενημερωθήκαμε το πρόγραμμα είναι πιλοτικό θα σας παρακαλούσαμε πάρα πολύ να επεξεργαστείτε αυτές τις θέσεις, να ξανασκεφτείτε τη σοβαρότητα του ζητήματος που κρύβει μια τέτοια αλλαγή! Δεν μπορούμε να σχολειοποιήσουμε το νηπιαγωγείο. Και σε αυτό το σημείο θα θέλαμε να σας εφιστήσουμε την προσοχή για τη μεγάλη επίσης σοβαρότητα που θα ενείχε μια ενδεχόμενη σκέψη εισαγωγής φυσικής και ηλεκτρονικού υπολογιστή στο Νηπιαγωγείο. Το Νηπιαγωγείο δεν μπορεί να κατακερματιστεί σε διακριτά διδακτικά αντικείμενα. Ίσως θα πρέπει να το αντιληφθούμε «ως εγκάρσια ικανότητα» όπως αναφέρει η Dr Riina Vuorikari, η οποία ισχυρίζεται πως η ψηφιακή ικανότητα μας βοηθάει να κατακτήσουμε βασικές ικανότητες επικοινωνίας, γλωσσικές ή βασικές δεξιότητες στα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες. Αυτό όμως θα πρέπει να γίνει μέσα σε ένα πλαίσιο που να αποφευχθεί ο δασκαλοκεντρικός τρόπος αξιοποίησης των τεχνολογικών μέσων από τους εκπαιδευτικούς και όχι να αποτελέσει το μέσο για να γίνουν διακριτές οι επιστήμες σε αυτές τις ευαίσθητες ηλικίες. Στο νηπιαγωγείο όλο το επιστημονικό πεδίο και οι γνώσεις που κατακτούν τα παιδιά γίνεται μέσα από βιωματική μάθηση και με παιγνιώδη τρόπο χωρίς να ξεχωρίζουμε τα μαθησιακά αντικείμενα. Διδάσκονται ήδη και οι τεχνολογίες και οι φυσικές επιστήμες από εμάς τις παιδαγωγούς, που γνωρίζουμε πολύ καλά πως να τις μετατρέψουμεσε παιχνίδι μέσα στην τάξη και όχι σαν ένα ξεχωριστό μάθημα μέσω μιας ειδικότητας. Άλλωστε η συνεχής εναλλαγή προσώπων σε μια τάξη νηπιαγωγείου που η νηπιαγωγός δημιουργεί μια σχέση εμπιστοσύνης με τα παιδιά της και λειτουργούν ως ομάδα, ίσως να αποβεί επικίνδυνο και ακόμη ενάντιο, στην ισόρροπη ανάπτυξη των παιδιών και στο ρόλο που καλούμαστε να παίξουμε με την φυσική παρουσία μας, με τις εμπειρίες μας και τις σχέσεις μεταξύ μας. Είμαστε προθάλαμος της ακαδημαϊκής γνώσης με στόχο να κάνουμε τα παιδιά να αγαπήσουν το θεσμό του σχολείου και αυτό που έρχεται μετά.Δεν μπορούμε να αντιστρέψουμε την πορεία!
Παρακαλούμε να διαβαστεί προσωπικά απο την κυρία Υπουργό Μ.Κεραμέως και όχι μονο από την γραμματεία της.
Με εκτίμηση
Ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΩΝ ΤΟΥ 2ΟΥ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ ΝΕΑΣ ΕΡΥΘΡΑΙΑΣ
Αξιότιμη κυρία Υπουργέ είμαστε νηπιαγωγοί με πολύ ευαισθησία και αγάπη στο παιδί και λαμβάνουμε το θάρρος να σας υποβάλουμε λίγες σκέψεις σχετικά με το νομοσχέδιο για την εισαγωγή της Αγγλικής γλώσσας στο νηπιαγωγείο, με σεβασμό στη θέση που κατέχετε. Θεωρούμε λανθασμένη αυτή την Υπουργική απόφαση και επικίνδυνη για την ισόρροπη και ομαλή ανάπτυξη του παιδιού των 4 και 5 ετών. Σε μια ηλικία που καλούμαστε να βάλουμε κάποιες βάσεις για την ανάπτυξη φωνολογικής κατάκτησης των πρώτων γραμμάτων της μητρικής γλώσσας αλλά και στην ανάπτυξη της δεξιότητας της γραφής, μιας σύνθετης διαδικασίας που απαραίτητη προϋπόθεση είναι η ΑΚΡΟΑΣΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ, το Υπουργείο εισάγει την ακρόασηΑγγλικής γλώσσας; Για μας η διδασκαλία της Αγγλικής γλώσσας στο Νηπιαγωγείο αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα ανάπτυξης των εν δυνάμει δυνατοτήτων των παιδιών στην προσπάθειά τους να κατακτήσουν την Ελληνική γλώσσα!Μια γλώσσα πλούσια σε λέξεις και σε έννοιες που καλείται το παιδί να αναπτύξει και να δομήσει εσωτερικά με στόχο την εξωτερική του σωστή και λίγο λίγο πλούσια έκφρασή του με βάση αντίστοιχα ερεθίσματα γραπτά και προφορικά.Μια γλώσσα δύσκολη και χρονοβόρα στην διαδικασία της κατάκτησή της. Δεν μπορούμε να παρεμποδίσουμε αυτή τη διαδικασία δίνοντάς του άλλης γλώσσας ερεθίσματα.Ας αναλογιστούμε την ευθύνη που κρύβει κάτι τέτοιο. Σε αυτή την ευαίσθητη ηλικία δεν τίθεται θέμα νεωτερισμού. Τίθεται θέμα σεβασμού των αναγκών και των δυνατοτήτων των παιδιών και επιγνώσεως των συνεπειών μιας λάθος μη επεξεργασμένης απόφασης. Δεν μπορούμε να πειραματιζόμαστε με την ανάπτυξη του παιδιού της προσχολικής ηλικίας προάγοντας τέτοιου είδους αλλαγές που αντιτίθενται στα μέχρι τώρα επιστημονικά και παιδαγωγικά δεδομένα γύρω από την ανάπτυξη του παιδιού και μπορούν να επιφέρουν πολύ σοβαρές επιπτώσεις στο ψυχολογικό προφίλ του παιδιού και στις ψυχολογικές ανάγκες που αυτό έχει και όλοι γνωρίζουμε. Επιπρόσθετα σε μια εποχή που σε κάθε τάξη νηπιαγωγείου κάθε χρονιά έχουμε μαθητές 4-6 αλλοδαπά παιδιά με άλλη μητρική γλώσσα,ήδη η Ελληνική γλώσσα αποτελεί δεύτερη για εκείνα. Για ποιο λόγο να προκαλέσουμε τα ίδια προβλήματα και σε εκείνα εισάγοντας μια τρίτη γλώσσα και να δημιουργήσουμε ένα δαίδαλο γλωσσών στο μυαλό τους; Μήπως πρέπει να αναθεωρήσετε αυτή σας την απόφαση;Ενημερωθήκαμε για τις λοιπές αλλαγές στις άλλες βαθμίδες και είδαμεπολύ ενδιαφέροντα πράγματα αλλά στη δική μας βαθμίδα τα πράγματα είναι αλλιώς. Πρέπει να τηρούνται κάποιοι κανόνες. Δεν μπορούμε να τα ισοπεδώσουμε όλα. Επειδή όπως ενημερωθήκαμε το πρόγραμμα είναι πιλοτικό θα σας παρακαλούσαμε πάρα πολύ να επεξεργαστείτε αυτές τις θέσεις, να ξανασκεφτείτε τη σοβαρότητα του ζητήματος που κρύβει μια τέτοια αλλαγή! Δεν μπορούμε να σχολειοποιήσουμε το νηπιαγωγείο. Και σε αυτό το σημείο θα θέλαμε να σας εφιστήσουμε την προσοχή για τη μεγάλη επίσης σοβαρότητα που θα ενείχε μια ενδεχόμενη σκέψη εισαγωγής φυσικής και ηλεκτρονικού υπολογιστή στο Νηπιαγωγείο. Το Νηπιαγωγείο δεν μπορεί να κατακερματιστεί σε διακριτά διδακτικά αντικείμενα. Ίσως θα πρέπει να το αντιληφθούμε «ως εγκάρσια ικανότητα» όπως αναφέρει η Dr Riina Vuorikari, η οποία ισχυρίζεται πως η ψηφιακή ικανότητα μας βοηθάει να κατακτήσουμε βασικές ικανότητες επικοινωνίας, γλωσσικές ή βασικές δεξιότητες στα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες. Αυτό όμως θα πρέπει να γίνει μέσα σε ένα πλαίσιο που να αποφευχθεί ο δασκαλοκεντρικός τρόπος αξιοποίησης των τεχνολογικών μέσων από τους εκπαιδευτικούς και όχι να αποτελέσει το μέσο για να γίνουν διακριτές οι επιστήμες σε αυτές τις ευαίσθητες ηλικίες. Στο νηπιαγωγείο όλο το επιστημονικό πεδίο και οι γνώσεις που κατακτούν τα παιδιά γίνεται μέσα από βιωματική μάθηση και με παιγνιώδη τρόπο χωρίς να ξεχωρίζουμε τα μαθησιακά αντικείμενα. Διδάσκονται ήδη και οι τεχνολογίες και οι φυσικές επιστήμες από εμάς τις παιδαγωγούς, που γνωρίζουμε πολύ καλά πως να τις μετατρέψουμεσε παιχνίδι μέσα στην τάξη και όχι σαν ένα ξεχωριστό μάθημα μέσω μιας ειδικότητας. Άλλωστε η συνεχής εναλλαγή προσώπων σε μια τάξη νηπιαγωγείου που η νηπιαγωγός δημιουργεί μια σχέση εμπιστοσύνης με τα παιδιά της και λειτουργούν ως ομάδα, ίσως να αποβεί επικίνδυνο και ακόμη ενάντιο, στην ισόρροπη ανάπτυξη των παιδιών και στο ρόλο που καλούμαστε να παίξουμε με την φυσική παρουσία μας, με τις εμπειρίες μας και τις σχέσεις μεταξύ μας. Είμαστε προθάλαμος της ακαδημαϊκής γνώσης με στόχο να κάνουμε τα παιδιά να αγαπήσουν το θεσμό του σχολείου και αυτό που έρχεται μετά.Δεν μπορούμε να αντιστρέψουμε την πορεία! Παρακαλούμε να διαβαστεί προσωπικά απο την κυρία Υπουργό Μ.Κεραμέως και όχι μονο από την γραμματεία της. Με εκτίμηση Ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΩΝ ΤΟΥ 2ΟΥ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ ΝΕΑΣ ΕΡΥΘΡΑΙΑΣ