• Σχόλιο του χρήστη 'M. Σ.' | 28 Απριλίου 2020, 19:57

    Η Αρχή της Προστασίας της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του διοικούμενου προστατεύει την εύλογη πεποίθηση του διοικουμένου, εν προκειμένω οικογένειες με τέκνα της ευαίσθητης εφηβικής ηλικίας, ότι το νομοθετικό καθεστώς δε θα μεταβληθεί με απρόοπτες διοικητικές ρυθμίσεις. Με την απρόσμενη και απρόβλεπτη μεταβολή των παγιωμένων συνθηκών, δημιουργείται έλλειψη ασφάλειας δικαίου και απώλεια της εμπιστοσύνης του διοικούμενου. Η αρχή της χρηστής διοίκησης συναρτάται με την αρχή της προστασίας της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του διοικούμενου, καθώς εντάσσονται και οι δύο στον πυρήνα της λεγόμενης «διοικητικής ηθικής». Από τη συνταγματική προστασία της προσωπικότητας (άρθρο 5 §1 Σ), την αρχή του κράτους δικαίου και την αρχή της ασφάλειας του δικαίου απορρέει η δικαιολογημένη (ή προστατευόμενη) εμπιστοσύνη του διοικούμενου. Στο πλαίσιο της αρχής της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του, ο διοικούμενος αναμένει εύλογα τη διατήρηση της σταθερότητας και προβλεψιμότητας των πραγματικών και νομικών καταστάσεων που έχουν διαμορφωθεί από το νομοθέτη, ούτως ώστε να αξιώνει την μη αιφνίδια και απρόβλεπτη μεταβολή τους. Από την αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του διοικούμενου απορρέει η ανάγκη σαφήνειας, εξειδίκευσης και προβλεψιμότητας της νομοθετικής ρύθμισης που ανατρέπει κεκτημένα δικαιώματα των διοικουμένων. Περαιτέρω, η ανατροπή μιας σταθερής και προβλέψιμης από το διοικούμενο πραγματικής ή νομικής κατάστασης θα πρέπει να δικαιολογείται από λόγους δημοσίου συμφέροντος, η ανατροπή της προβλέπεται για το μέλλον και δεν αντιφάσκει κατά παραβίαση της αρχής της αναλογικότητας προς το προγενέστερο πραγματικό ή νομοθετικό καθεστώς (Ε. Σπηλιωτόπουλος, 2011). Οι μαθητές των Προτύπων Γυμνασίων εισήχθησαν σε αυτά έπειτα από επίπονες εξετάσεις στην ηλικία των 11-12 ετών στις οποίες ανταποκρίθηκαν θυσιάζοντας χρόνο και κόπο επιδεικνύοντας αξιοθαύμαστη προσπάθεια, αφοσίωση και ζήλο με την συνδρομή, οικονομική και ηθική, των γονέων και κηδεμόνων τους. Η γνώση κατά την διαδικασία εισαγωγής ήταν ότι οι μαθητές θα συνεχίσουν και στο Πρότυπο Λύκειο με την διασύνδεση των σχολικών μονάδων, εφόσον Γυμνάσιο και Λύκειο ανήκουν στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Στο πλαίσιο της αρχής της χρηστής διοίκησης επιβάλλεται η θέσπιση μεταβατικών διατάξεων τόσο για τους μαθητές που ήδη φοιτούν σε Πρότυπο Γυμνάσιο όσο και για την ύπαρξη αδελφών που ήδη φοιτούν σε Πρότυπο Λύκειο καθώς και για τα μικρότερα αδέλφια Δημοτικού που ετοιμάζονται να συμμετάσχουν σε εξετάσεις εισαγωγής σε Πρότυπο Γυμνάσιο. Τέτοια απότομη αλλαγή ανατρέπει τον οικογενειακό προγραμματισμό, διαταράσσει την οικογενειακή ισορροπία, δημιουργεί ανασφάλεια και άγχος στους μαθητές και διαταράσσεται ο ουσιαστικός ρόλος της λειτουργίας των Πρότυπων Σχολείων καθώς είναι απαραίτητη η λειτουργία του θεσμού με μαθητές ενταγμένους μετά από εισαγωγικές εξετάσεις στην εκπαιδευτική διαδικασία του Πρότυπου Σχολείου διάρκειας τουλάχιστον μίας εξαετίας (γυμνάσιο και λύκειο) για να μπορεί να αξιολογηθεί η ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου με μετρήσιμα αποτελέσματα. Τέλος, είναι δεδομένο ότι οι γονείς και οι κηδεμόνες που συμπάσχουν με τα παιδιά τους, δύσκολα θα υποβάλλουν τους μαθητές του Δημοτικού σε εξετάσεις για την εισαγωγή στο Γυμνάσιο και μετά στο Λύκειο. Αυτό θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια στην απαξίωση των Πρότυπων Γυμνασίων καθώς η πλειοψηφία θα επιλέξει τις εξετάσεις για εισαγωγή στο Πρότυπο Λύκειο. Στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου αναφέρεται:… «Και τούτο, σταθμίζοντας αντικειμενικούς λόγους που συνέχονται αφενός με την ίδια τη συνεκτικότητα των τάξεων κάθε βαθμίδας, και αφετέρου με την ανάγκη αποφυγής αιφνιδιασμού των μαθητών εν μέσω φοίτησής τους στην εκάστοτε εκπαιδευτική βαθμίδα.» Θυμίζω ότι Γυμνάσιο ΚΑΙ Λύκειο ανήκουν στην ΙΔΙΑ εκπαιδευτική βαθμίδα, ήτοι την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Άρα υπάρχει τεράστια αντίφαση. Kάποιοι θα σκεφτούν την ΑΒΛΕΨΙΑ, κάποιοι το ΔΟΛΟ για το άρθρο 18 του συγκεκριμένου νομοσχεδίου. ΠΟΙΑ Η ΑΛΗΘΕΙΑ;