Σχετικά με το Σχέδιο Νόμου «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις» και ιδιαίτερα τις διατάξεις που αφορούν στα Πρότυπα Σχολεία (άρθρο 18), θα ήθελα να επισημάνω τα ακόλουθα που γνωρίζω για το πρότυπο Γυμνάσιο της Ευαγγελικής Σχολής της Νέας Σμύρνης.
1.Οι μαθητές του Γυμνασίου της Ευαγγελικής Σχολής Νέας Σμύρνης κατέκτησαν το δικαίωμα της εισαγωγής στο Πρότυπο Γυμνάσιο με προοπτική τη συνέχιση των σπουδών τους στο Πρότυπο Λύκειο. (Το Υπουργείο Παιδείας, με αντίστοιχο ΦΕΚ(1638/2019) όρισε για το 2019 συγκεκριμένη ημερομηνία εξέτασης για τους μαθητές της Στ’ Δημοτικού και, συνήθως, μια μέρα μετά για τους μαθητές της Γ’ Γυμνασίου (Στα Πρότυπα Λύκεια εισάγονται οι μαθητές που αποφοιτούν από τα Πρότυπα Γυμνάσια και τυχούσες κενές θέσεις καλύπτονται μέσω των εξετάσεων). Οι εξετάσεις πραγματοποιήθηκαν με ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας στα πρότυπα των Πανελλαδικών εξετάσεων.
2.Πέρυσι (2019) σε Πανελλήνιο Διαγωνισμό για την εισαγωγή τους στο Πρότυπο Γυμνάσιο εισήχθησαν 78 μαθητές (Ο συνολικός αριθμός συμμετοχής στις εξετάσεις, μόνο για την Ευαγγελική ήταν σε Εθνικό επίπεδο 600 μαθητές).
3.Το μεγαλύτερο ποσοστό των μαθητών που συμμετείχαν στο Διαγωνισμό, αναγκάστηκαν σε παρακολούθηση φροντιστηριακών μαθημάτων (120 ευρώ/μήνα τουλάχιστο σε συνοικιακό φροντιστήριο).
4.Σήμερα το νομοσχέδιο προτείνει την επανάληψη των εξετάσεων των αριστούχων μαθητών για την εισαγωγή τους στο Πρότυπο Λύκειο της Ευαγγελικής Σχολής. Τι σημαίνει όμως αυτό;
I.Αμφισβήτηση των ικανοτήτων των μαθητών. Αν είναι ικανοί να το αποδείξουν δεύτερη φορά;
II.Επανάληψη της εκπαιδευτικής διαδικασίας (φροντιστήρια το λιγότερο 120 ευρώ / μήνα κατά τη διάρκεια τουλάχιστο της τρίτης Γυμνασίου για τον κάθε μαθητή).
III.156 οικογένειες των μαθητών της Ευαγγελικής Σχολής υποχρεώνονται να υποστούν την ίδια κατάσταση (αγωνία για το μέλλον των παιδιών τους).
IV.Ανησυχία των μαθητών για τυχόν αποτυχία στις εξετάσεις (Η ιδέα του αποτυχημένου θα σημαδέψει την ψυχική τους κατάσταση).
V.Κίνδυνος για κατάρριψη της αριστείας με την εισαγωγή εύκολων θεμάτων.
VI.Σε περίπτωση επιτυχίας όλων των μαθητών του Γυμνασίου της Ευαγγελικής Σχολής θα σημαίνει πλήρη αστοχία της πρότασης που προτείνει το Νομοσχέδιο και ταυτόχρονη οικονομική επιβάρυνση 156 οικογενειών των μαθητών της Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης συν την οικονομική επιβάρυνση και των άλλων οικογενειών που θα συμμετέχουν (όπως αναφέρθηκε πιο πάνω συμμετέχουν το λιγότερο 600 μαθητές την κάθε χρονιά μόνο για την Ευαγγελική). Δεδομένου ότι όλοι οι μαθητές συμμετέχουν σε φροντιστηριακά μαθήματα, το συνολικό κόστος για κάθε χρονιά ανέρχεται στο ποσό των 600 μαθητών Χ 120 ευρώ/μήνα Χ 10 μήνες = 720.000 ευρώ μόνο για το πρότυπο της Ευαγγελικής Σχολής.
Βάσει των παραπάνω, η πρόταση δεν θεραπεύει το πρόβλημα, αντιθέτως έχει τα αντίθετα αποτελέσματα.
Συνεπώς, νομίζω ότι ο νομοθέτης
Α) θα πρέπει να λάβει υπόψη του τους παραπάνω προβληματισμούς και να τεκμηριώσει καλύτερα τους στόχους που θεραπεύει η συγκεκριμένη διάταξη του προτεινόμενου Νομοσχεδίου και
Β) Να προβλέψει ένα μεταβατικό στάδιο για τους μαθητές της 1ης και 2ας γυμνασίου, που ήδη φοιτούν, στα ήδη υπάρχοντα πρότυπα και να τους εξαιρέσει από τις εξετάσεις για εισαγωγή τους στα αντίστοιχα πρότυπα Λύκεια, δεδομένου ότι δεν γνώριζαν ότι θα υποβληθούν σε δεύτερη δοκιμασία όταν αποφάσιζαν να συμμετέχουν σε αυτήν την επώδυνη διαδικασία.
Δρ ΕΜΠ, Αγησίλαος Οικονόμου
Σχετικά με το Σχέδιο Νόμου «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις» και ιδιαίτερα τις διατάξεις που αφορούν στα Πρότυπα Σχολεία (άρθρο 18), θα ήθελα να επισημάνω τα ακόλουθα που γνωρίζω για το πρότυπο Γυμνάσιο της Ευαγγελικής Σχολής της Νέας Σμύρνης. 1.Οι μαθητές του Γυμνασίου της Ευαγγελικής Σχολής Νέας Σμύρνης κατέκτησαν το δικαίωμα της εισαγωγής στο Πρότυπο Γυμνάσιο με προοπτική τη συνέχιση των σπουδών τους στο Πρότυπο Λύκειο. (Το Υπουργείο Παιδείας, με αντίστοιχο ΦΕΚ(1638/2019) όρισε για το 2019 συγκεκριμένη ημερομηνία εξέτασης για τους μαθητές της Στ’ Δημοτικού και, συνήθως, μια μέρα μετά για τους μαθητές της Γ’ Γυμνασίου (Στα Πρότυπα Λύκεια εισάγονται οι μαθητές που αποφοιτούν από τα Πρότυπα Γυμνάσια και τυχούσες κενές θέσεις καλύπτονται μέσω των εξετάσεων). Οι εξετάσεις πραγματοποιήθηκαν με ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας στα πρότυπα των Πανελλαδικών εξετάσεων. 2.Πέρυσι (2019) σε Πανελλήνιο Διαγωνισμό για την εισαγωγή τους στο Πρότυπο Γυμνάσιο εισήχθησαν 78 μαθητές (Ο συνολικός αριθμός συμμετοχής στις εξετάσεις, μόνο για την Ευαγγελική ήταν σε Εθνικό επίπεδο 600 μαθητές). 3.Το μεγαλύτερο ποσοστό των μαθητών που συμμετείχαν στο Διαγωνισμό, αναγκάστηκαν σε παρακολούθηση φροντιστηριακών μαθημάτων (120 ευρώ/μήνα τουλάχιστο σε συνοικιακό φροντιστήριο). 4.Σήμερα το νομοσχέδιο προτείνει την επανάληψη των εξετάσεων των αριστούχων μαθητών για την εισαγωγή τους στο Πρότυπο Λύκειο της Ευαγγελικής Σχολής. Τι σημαίνει όμως αυτό; I.Αμφισβήτηση των ικανοτήτων των μαθητών. Αν είναι ικανοί να το αποδείξουν δεύτερη φορά; II.Επανάληψη της εκπαιδευτικής διαδικασίας (φροντιστήρια το λιγότερο 120 ευρώ / μήνα κατά τη διάρκεια τουλάχιστο της τρίτης Γυμνασίου για τον κάθε μαθητή). III.156 οικογένειες των μαθητών της Ευαγγελικής Σχολής υποχρεώνονται να υποστούν την ίδια κατάσταση (αγωνία για το μέλλον των παιδιών τους). IV.Ανησυχία των μαθητών για τυχόν αποτυχία στις εξετάσεις (Η ιδέα του αποτυχημένου θα σημαδέψει την ψυχική τους κατάσταση). V.Κίνδυνος για κατάρριψη της αριστείας με την εισαγωγή εύκολων θεμάτων. VI.Σε περίπτωση επιτυχίας όλων των μαθητών του Γυμνασίου της Ευαγγελικής Σχολής θα σημαίνει πλήρη αστοχία της πρότασης που προτείνει το Νομοσχέδιο και ταυτόχρονη οικονομική επιβάρυνση 156 οικογενειών των μαθητών της Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης συν την οικονομική επιβάρυνση και των άλλων οικογενειών που θα συμμετέχουν (όπως αναφέρθηκε πιο πάνω συμμετέχουν το λιγότερο 600 μαθητές την κάθε χρονιά μόνο για την Ευαγγελική). Δεδομένου ότι όλοι οι μαθητές συμμετέχουν σε φροντιστηριακά μαθήματα, το συνολικό κόστος για κάθε χρονιά ανέρχεται στο ποσό των 600 μαθητών Χ 120 ευρώ/μήνα Χ 10 μήνες = 720.000 ευρώ μόνο για το πρότυπο της Ευαγγελικής Σχολής. Βάσει των παραπάνω, η πρόταση δεν θεραπεύει το πρόβλημα, αντιθέτως έχει τα αντίθετα αποτελέσματα. Συνεπώς, νομίζω ότι ο νομοθέτης Α) θα πρέπει να λάβει υπόψη του τους παραπάνω προβληματισμούς και να τεκμηριώσει καλύτερα τους στόχους που θεραπεύει η συγκεκριμένη διάταξη του προτεινόμενου Νομοσχεδίου και Β) Να προβλέψει ένα μεταβατικό στάδιο για τους μαθητές της 1ης και 2ας γυμνασίου, που ήδη φοιτούν, στα ήδη υπάρχοντα πρότυπα και να τους εξαιρέσει από τις εξετάσεις για εισαγωγή τους στα αντίστοιχα πρότυπα Λύκεια, δεδομένου ότι δεν γνώριζαν ότι θα υποβληθούν σε δεύτερη δοκιμασία όταν αποφάσιζαν να συμμετέχουν σε αυτήν την επώδυνη διαδικασία. Δρ ΕΜΠ, Αγησίλαος Οικονόμου