Θα ήθελα να επισημάνω και να εκφράσω τις αντιρρήσεις μου όσον αφορά την αδικία η οποία διαπιστώνεται για τους ήδη φοιτούντες, μαθητές της Α’ και Β’ Γυμνασίου των Προτύπων Γυμνασίων.
Η αδικία αυτή αφορά την μη υφιστάμενη ρητή εξαίρεση από τις εξετάσεις εισαγωγής για τα Πρότυπα Λύκεια όλων των μαθητών των Α’ και Β’ τάξεων που ήδη σήμερα, το σχολικό έτος 2019-2020, φοιτούν σε Πρότυπο Γυμνάσιο. Οι μαθητές αυτοί εισήχθησαν με εισαγωγικές εξετάσεις στην Α’ γυμνασίου και κατά τον χρόνο εισαγωγής τους ο νόμος όριζε ρητά το δικαίωμα εισαγωγής τους στο Πρότυπο Λύκειο μόνο με ενδοσχολικές εξετάσεις.
Πιο συγκεκριμένα, δυνάμει του αρ. 11 παρ. 6 του Ν. 4327/2015, με το οποίο τροποποιήθηκε το αρ.44 του Ν.3966/2011, ορίσθηκε η διαδικασία εισαγωγής στα Πρότυπα Γυμνάσια αλλά και η μετέπειτα σχολική πορεία των επιτυχόντων από την Α΄ Γυμνασίου μέχρι και την ολοκλήρωση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Γ’ Λυκείου). Η βούληση του νομοθέτη ήταν η εισαγωγή των υποψηφίων μαθητών στα Πρότυπα Γυμνάσια κατόπιν εισαγωγικών εξετάσεων και η μετέπειτα σχολική πορεία των επιτυχόντων μαθητών μέχρι το πέρας της Γ’ Λυκείου να υπόκειται αποκλειστικά και μόνο σε ενδοσχολικές απολυτήριες εξετάσεις. Η εν λόγω νομοθετική βούληση μετουσιώθηκε με την υπ. Αριθμό 67562/Δ6(ΦΕΚ Τ. Β’1638/13-5-2019) απόφαση του Υπουργού Παιδείας, με την οποία ορίσθηκε ρητώς ότι οι μαθητές της Γ΄ τάξεως του Γυμνασίου εγγράφονται αυτοδικαίως στην Α’ τάξη του αντίστοιχου Πρότυπου Λυκείου.
Με το προτεινόμενο νομοσχέδιο αλλάζει άρδην η σχολική πορεία, καθόσον καλεί τους φοιτούντες σήμερα στην Α’ και Β’ τάξη των Πρότυπων Γυμνασίων να συμμετάσχουν σε εισαγωγικές εξετάσεις για την Α’ τάξη του αντίστοιχου Πρότυπου Λυκείου. Η εν λόγω προτεινόμενη ρύθμιση είναι ευθέως αντίθετη με την αρχή της προστατευόμενης εμπιστοσύνης του πολίτη προς την σταθερότητα ορισμένης νομικής κατάστασης καθώς οι μαθητές της Α’ και Β’ Τάξης των Προτύπων Γυμνασίων γνώριζαν ότι ως προαπαιτούμενο για την εισαγωγή τους στα Πρότυπα Γυμνάσια και τα αντίστοιχα Λύκεια, ήταν η συμμετοχή τους μόνο σε εισαγωγικές εξετάσεις για την Α’ τάξη του Γυμνασίου. Με την εισαγωγή των επιτυχόντων μαθητών στην Α’ Τάξη Γυμνασίου η σχολική διαδρομή των μαθητών μέχρι την Γ’ Λυκείου διαμορφωνόταν αποκλειστικά από την προηγούμενη επιτυχία ενδοσχολικών εξετάσεων. Δηλαδή με την επιτυχία τους στις εισαγωγικές της Α’ Τάξης του Πρότυπου Γυμνασίου περατώθηκε η αποκλειστική προϋπόθεση την οποία θέτει το ισχύον νομικό καθεστώς. Με το προτεινόμενο νομοσχέδιο συμβαίνει το εξής παράδοξο : οι μαθητές που φοιτούν σήμερα στην Α’ και Β’ Τάξης των Πρότυπων Γυμνασίων καλούνται όταν ολοκληρώσουν την Γ’ Τάξη του Πρότυπου Γυμνασίου να επιτύχουν στις ενδοσχολικές εξετάσεις της Γ’ τάξης του Γυμνασίου και εν συνεχεία προκειμένου να συνεχίσουν την σχολική τους πορεία στο Πρότυπο Λύκειο να συμμετάσχουν εκ νέου σε εισαγωγικές εξετάσεις, ανατρέποντας έτσι ολοκληρωτικά την εμπιστοσύνη την οποία επέδειξαν οι μαθητές η οποία έγκειτο στο ότι προαπαιτούμενο της ένταξης τους στα Πρότυπα Γυμνάσια και Λύκεια ήταν η συμμετοχή τους σε εισαγωγικές εξετάσεις μόνο για την Α’ Τάξη του Γυμνασίου.
Επιπλέον ενισχυτικό της αδικίας και της κατάφορης ανισότητας μεταξύ των μαθητών είναι και το εξής παράδοξο στο νομοσχέδιο σας :
Συγκεκριμένα στο νομοσχέδιο ορίζεται ότι Πειραματικά Σχολεία μετατρέπονται σε Πρότυπα. Οι δε μαθητές που φοιτούν στα Πειραματικά Λύκεια επισημαίνουμε ότι έχουν εισαχθεί με κλήρωση. Προβλέπεται λοιπόν στο νομοσχέδιο σας η δυνατότητα απόκτησης από αυτούς τους μαθητές απολυτηρίου Προτύπου Σχολείου χωρίς ποτέ οι μαθητές αυτοί να έχουν υποβληθεί σε εξετάσεις εισαγωγής. Σε αντίθεση λοιπόν με αυτούς τους μαθητές των Πειραματικών, οι μαθητές που εισήχθησαν στην Α’ γυμνασίου Προτύπων, παιδιά τα οποία υποβλήθηκαν σε δύσκολες εξετάσεις αριστείας (εξετάσεις υψηλού επιπέδου με μεγάλο ανταγωνισμό, όπου εισάγεται ο ένας στους δέκα μαθητές λόγω μεγάλης συμμετοχής στις εξετάσεις), για να αποφοιτήσουν με απολυτήριο προτύπου Λυκείου, καλούνται να δώσουν πάλι εξετάσεις εισαγωγής. Κατάφορη αδικία και ανισότητα όταν μιλάμε για Πρότυπα και αριστεία.
Για τους πιο πάνω λόγους θεωρώ ότι θα ήταν σκόπιμο να εξαιρεθούν από τις εξετάσεις εισαγωγής για τα Πρότυπα Λύκεια όλοι οι μαθητές των Α’ και Β’ τάξεων που ήδη σήμερα φοιτούν σε Πρότυπο Γυμνάσιο. Άλλωστε αυτό έχει ήδη προβλεφθεί για τους μαθητές που φοιτούν σήμερα στην Γ Τάξη των Προτύπων Γυμνασίων, σύμφωνα με το άρθρο 56 παράγραφος 10β του παρόντος προτεινομένου νομοσχεδίου.
Θα ήθελα να επισημάνω και να εκφράσω τις αντιρρήσεις μου όσον αφορά την αδικία η οποία διαπιστώνεται για τους ήδη φοιτούντες, μαθητές της Α’ και Β’ Γυμνασίου των Προτύπων Γυμνασίων. Η αδικία αυτή αφορά την μη υφιστάμενη ρητή εξαίρεση από τις εξετάσεις εισαγωγής για τα Πρότυπα Λύκεια όλων των μαθητών των Α’ και Β’ τάξεων που ήδη σήμερα, το σχολικό έτος 2019-2020, φοιτούν σε Πρότυπο Γυμνάσιο. Οι μαθητές αυτοί εισήχθησαν με εισαγωγικές εξετάσεις στην Α’ γυμνασίου και κατά τον χρόνο εισαγωγής τους ο νόμος όριζε ρητά το δικαίωμα εισαγωγής τους στο Πρότυπο Λύκειο μόνο με ενδοσχολικές εξετάσεις. Πιο συγκεκριμένα, δυνάμει του αρ. 11 παρ. 6 του Ν. 4327/2015, με το οποίο τροποποιήθηκε το αρ.44 του Ν.3966/2011, ορίσθηκε η διαδικασία εισαγωγής στα Πρότυπα Γυμνάσια αλλά και η μετέπειτα σχολική πορεία των επιτυχόντων από την Α΄ Γυμνασίου μέχρι και την ολοκλήρωση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Γ’ Λυκείου). Η βούληση του νομοθέτη ήταν η εισαγωγή των υποψηφίων μαθητών στα Πρότυπα Γυμνάσια κατόπιν εισαγωγικών εξετάσεων και η μετέπειτα σχολική πορεία των επιτυχόντων μαθητών μέχρι το πέρας της Γ’ Λυκείου να υπόκειται αποκλειστικά και μόνο σε ενδοσχολικές απολυτήριες εξετάσεις. Η εν λόγω νομοθετική βούληση μετουσιώθηκε με την υπ. Αριθμό 67562/Δ6(ΦΕΚ Τ. Β’1638/13-5-2019) απόφαση του Υπουργού Παιδείας, με την οποία ορίσθηκε ρητώς ότι οι μαθητές της Γ΄ τάξεως του Γυμνασίου εγγράφονται αυτοδικαίως στην Α’ τάξη του αντίστοιχου Πρότυπου Λυκείου. Με το προτεινόμενο νομοσχέδιο αλλάζει άρδην η σχολική πορεία, καθόσον καλεί τους φοιτούντες σήμερα στην Α’ και Β’ τάξη των Πρότυπων Γυμνασίων να συμμετάσχουν σε εισαγωγικές εξετάσεις για την Α’ τάξη του αντίστοιχου Πρότυπου Λυκείου. Η εν λόγω προτεινόμενη ρύθμιση είναι ευθέως αντίθετη με την αρχή της προστατευόμενης εμπιστοσύνης του πολίτη προς την σταθερότητα ορισμένης νομικής κατάστασης καθώς οι μαθητές της Α’ και Β’ Τάξης των Προτύπων Γυμνασίων γνώριζαν ότι ως προαπαιτούμενο για την εισαγωγή τους στα Πρότυπα Γυμνάσια και τα αντίστοιχα Λύκεια, ήταν η συμμετοχή τους μόνο σε εισαγωγικές εξετάσεις για την Α’ τάξη του Γυμνασίου. Με την εισαγωγή των επιτυχόντων μαθητών στην Α’ Τάξη Γυμνασίου η σχολική διαδρομή των μαθητών μέχρι την Γ’ Λυκείου διαμορφωνόταν αποκλειστικά από την προηγούμενη επιτυχία ενδοσχολικών εξετάσεων. Δηλαδή με την επιτυχία τους στις εισαγωγικές της Α’ Τάξης του Πρότυπου Γυμνασίου περατώθηκε η αποκλειστική προϋπόθεση την οποία θέτει το ισχύον νομικό καθεστώς. Με το προτεινόμενο νομοσχέδιο συμβαίνει το εξής παράδοξο : οι μαθητές που φοιτούν σήμερα στην Α’ και Β’ Τάξης των Πρότυπων Γυμνασίων καλούνται όταν ολοκληρώσουν την Γ’ Τάξη του Πρότυπου Γυμνασίου να επιτύχουν στις ενδοσχολικές εξετάσεις της Γ’ τάξης του Γυμνασίου και εν συνεχεία προκειμένου να συνεχίσουν την σχολική τους πορεία στο Πρότυπο Λύκειο να συμμετάσχουν εκ νέου σε εισαγωγικές εξετάσεις, ανατρέποντας έτσι ολοκληρωτικά την εμπιστοσύνη την οποία επέδειξαν οι μαθητές η οποία έγκειτο στο ότι προαπαιτούμενο της ένταξης τους στα Πρότυπα Γυμνάσια και Λύκεια ήταν η συμμετοχή τους σε εισαγωγικές εξετάσεις μόνο για την Α’ Τάξη του Γυμνασίου. Επιπλέον ενισχυτικό της αδικίας και της κατάφορης ανισότητας μεταξύ των μαθητών είναι και το εξής παράδοξο στο νομοσχέδιο σας : Συγκεκριμένα στο νομοσχέδιο ορίζεται ότι Πειραματικά Σχολεία μετατρέπονται σε Πρότυπα. Οι δε μαθητές που φοιτούν στα Πειραματικά Λύκεια επισημαίνουμε ότι έχουν εισαχθεί με κλήρωση. Προβλέπεται λοιπόν στο νομοσχέδιο σας η δυνατότητα απόκτησης από αυτούς τους μαθητές απολυτηρίου Προτύπου Σχολείου χωρίς ποτέ οι μαθητές αυτοί να έχουν υποβληθεί σε εξετάσεις εισαγωγής. Σε αντίθεση λοιπόν με αυτούς τους μαθητές των Πειραματικών, οι μαθητές που εισήχθησαν στην Α’ γυμνασίου Προτύπων, παιδιά τα οποία υποβλήθηκαν σε δύσκολες εξετάσεις αριστείας (εξετάσεις υψηλού επιπέδου με μεγάλο ανταγωνισμό, όπου εισάγεται ο ένας στους δέκα μαθητές λόγω μεγάλης συμμετοχής στις εξετάσεις), για να αποφοιτήσουν με απολυτήριο προτύπου Λυκείου, καλούνται να δώσουν πάλι εξετάσεις εισαγωγής. Κατάφορη αδικία και ανισότητα όταν μιλάμε για Πρότυπα και αριστεία. Για τους πιο πάνω λόγους θεωρώ ότι θα ήταν σκόπιμο να εξαιρεθούν από τις εξετάσεις εισαγωγής για τα Πρότυπα Λύκεια όλοι οι μαθητές των Α’ και Β’ τάξεων που ήδη σήμερα φοιτούν σε Πρότυπο Γυμνάσιο. Άλλωστε αυτό έχει ήδη προβλεφθεί για τους μαθητές που φοιτούν σήμερα στην Γ Τάξη των Προτύπων Γυμνασίων, σύμφωνα με το άρθρο 56 παράγραφος 10β του παρόντος προτεινομένου νομοσχεδίου.